Gå til innhold

Pelsstell og hund

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en hund som hater pelsstell. Skal nappe den men den vrenger seg og spreller med beina. Jeg skryter når den ligger stille men så klarer jeg ikke å holde den og da løper den bort å gjemmer seg. Prøver å ta litt om gangen men får det ikke til. Klippe klør går greit med hunden er ekstremt hårsår. Hva gjør jeg galt?

Anonymkode: 273c7...958

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje pelsen ikke er nappeklar når du napper? Da gjør det vondt! Sjekk om det er husbandry-kurs i nærheten av deg, ypperlig treningsmåte på å lære hunden å håndteres

Anonymkode: 4d5ad...361

Skrevet

Sjekk ut Husbandry, online-kurs. Veldig god fremgangsmåte for å lære hunden å trives med håndtering, inkludert pelsstell.

AnonymBruker
Skrevet

Er det husbandry på YouTube eller noe? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan ikke ha en hånd foran snuten når jeg samtidig trenger to armer til å ordne pelsen. Bor alene og ingen hjelpere.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg kan ikke ha en hånd foran snuten når jeg samtidig trenger to armer til å ordne pelsen. Bor alene og ingen hjelpere.

Du får kjøpt stellebord for hunder, slike som hundefrisører bruker. Det er en "galge" med løkke på den over bordet, som holder hunden, mens man steller den. 

Noe sånt kan være en vel verdt investering når man har en hund av pelsstellrase som krever litt de neste 14-15 årene:

ebf18488-a28e-4ee0-b880-f4399a995782

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det finnes mange varianter, det må ikke være hånd foran snuten. Det er ikke det viktige, men å lære prinsippene og fremgangsmåten. Du kan f.eks bruke haketarget fra hundens side som startsignal.

Skrevet

Nappe ut pelsen? Høres vondt ut, ikke rart den protesterer.. kan du ikke klippe/gre den? Det kan du trene inn som nevnt før.

Skrevet
VisningsnavnPÅKREVD skrev (1 time siden):

Nappe ut pelsen? Høres vondt ut, ikke rart den protesterer.. kan du ikke klippe/gre den? Det kan du trene inn som nevnt før.

En del terrier-raser skal nappes. De har en egen strihåret pels og det er en egen teknikk på det. Men det gjelder pels som allerede er løs.

• Liker 1
Skrevet
Tabris skrev (1 time siden):

En del terrier-raser skal nappes. De har en egen strihåret pels og det er en egen teknikk på det. Men det gjelder pels som allerede er løs.

Ok, så det er egentlig en slags greiing? Det høres ikke like ille ut, selv om det kan være ekkelt nok å bli gredd 😅

Skrevet
VisningsnavnPÅKREVD skrev (7 minutter siden):

Ok, så det er egentlig en slags greiing? Det høres ikke like ille ut, selv om det kan være ekkelt nok å bli gredd 😅

Min tante hadde westier og skotter, husker jeg så ofte på når hun gjorde det. Man bruker fingrene og napper pels ut. Men, som sagt, det er pels som allerede er løs.

Men det skal gjøres hver 4.-6. uke resten av hundens liv, så anbefaler sterkt at TS får jobbet med det slik at hunden synes det er ok. 

AnonymBruker
Skrevet

Men dette er en langhåret rase og pelsen inne i ørene skal nappes ut? Ellers kan det bli ørebetennelse og floker inne i øregangene. Skjønner det er vondt men hva skal jeg ellers gjøre?

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men dette er en langhåret rase og pelsen inne i ørene skal nappes ut? Ellers kan det bli ørebetennelse og floker inne i øregangene. Skjønner det er vondt men hva skal jeg ellers gjøre?

https://firstvet.com/no/sporsmal/6787/nappe-klippe-har-i-oret-og-under-poter

"Det har vært tradisjon å nappe hår i ørene på hunder av visse raser, men om hunden ikke har noen problemer med ørene der for mye hår er mistenkt å være årsaken, ville jeg latt det være. Ved napping lager man mikrosår i huden, og dette kan gi grobunn for irritasjon og infeksjon. Derimot anbefaler jeg at du fisker ut håret som gror ved inngangen til øregangen regelmessig med fingrene og klipper dette forsiktig kort med en saks."

AnonymBruker
Skrevet
VisningsnavnPÅKREVD skrev (3 timer siden):

https://firstvet.com/no/sporsmal/6787/nappe-klippe-har-i-oret-og-under-poter

"Det har vært tradisjon å nappe hår i ørene på hunder av visse raser, men om hunden ikke har noen problemer med ørene der for mye hår er mistenkt å være årsaken, ville jeg latt det være. Ved napping lager man mikrosår i huden, og dette kan gi grobunn for irritasjon og infeksjon. Derimot anbefaler jeg at du fisker ut håret som gror ved inngangen til øregangen regelmessig med fingrene og klipper dette forsiktig kort med en saks."

Har sett det er ørevoks i pelsen inne i ørene. Pelsen filtrer seg sammen og den er brun og klissete der.

AnonymBruker
Skrevet

Altså du skal nappe hår i ørene? 

Viktig:

- sjekk at det ikke er betent hos dyrlege, da gjør det ekstremt vondt og skal IKKE nappes

- bruk for all del nappepulver eller latekshansker, slik at du får godt tak på hårene. Ta litt og litt hår av gangen og hold hold fingrene som en pinsett.

- ikke napp helt rent på en runde, men ta litt og litt ca en gang i uken. Rens gjerne med otodine ørerens etter napping. 

Ikke alle hunder trenger å ta hår i ørene, ørerens kan mange ganger være bra nok. 

Anonymkode: 8c3db...d5a

AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er ørene, kan det ofte holde å klippe kort med maskin og å holde pelsen under ørene mot haka kort. Hvis ørene er tunge med masse pels og du får øretrøbbel, ta ned pelsmengden kraftig

Anonymkode: 4d5ad...361

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Har sett det er ørevoks i pelsen inne i ørene. Pelsen filtrer seg sammen og den er brun og klissete der.

Du får kjøpt ørerens som du spruter inn i ørene,  masserer lett rundt ørene. Renser ut med bomull. Får ut ørevoks. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Min puddel har også dette, men har aldri nappet og aldri hatt problemer med ørene. 

Rutinen er å klippe håret kort (og passe på at det kommer luft inn til øret). Så bruker jeg en eller annen form for ørerens, jeg liker godt rengjøringsputer, og "drar" lett i håret med disse. Da får jeg ut ørevoks, og jeg får "gredd" håret så det ikke blir floker. Hår som er klare til å slippe, blir også med ut. 

Anonymkode: 9af78...ad0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Min puddel har også dette, men har aldri nappet og aldri hatt problemer med ørene. 

Rutinen er å klippe håret kort (og passe på at det kommer luft inn til øret). Så bruker jeg en eller annen form for ørerens, jeg liker godt rengjøringsputer, og "drar" lett i håret med disse. Da får jeg ut ørevoks, og jeg får "gredd" håret så det ikke blir floker. Hår som er klare til å slippe, blir også med ut. 

Anonymkode: 9af78...ad0

Samme her, har aldri nappet inni ørene, bare holdt det kort. Aldri hatt noen problemer med ørene her heller. 

Anonymkode: 1b473...600

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...