Gå til innhold

Forstår folk med adhd andres behov?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Lurer på om samboeren min har adhd. 

eks:

-har et heftig tankekjør.

- liker ikke å planlegge når det kommer fra meg.

-må alltid fullføre det han har tenkt på, alt annet må vike uansett til han har fikset det

-blir lett stresset når noe uforutsett dukker opp.

-utålmodig og blir hissig når ting tar tid med felles barn (og ellers).

- veldig vanskelig for å se andre perspektiver enn sitt eget.

-sover lite, men fungerer optimalt (i følge seg selv). Kan nevnes kan sovne hvorsomhelst når nårsomhelst.

- masse på telefon, for å fikse/planlegge/unnverge situasjoner som ikke enda er oppstått.

- fikler konstant på skjegget, ruller det. Dette er ubevisst.

-sier ofte hvordan ting skal være, men klarer selv ikke få det til.

-kan bli ekstremt opphengt i en strek i gulv/vegger. Skeivt bilde. Malingsflekker som kun kan sees når sola treffe de 18.42-18.43. Og irritere seg over det i åresvis.

er dette tegn på adhd eller noe annet?

Anonymkode: 39764...9c0

AnonymBruker
Skrevet

Kan godt være det. Men å mangle empati er ikke typisk for adhd. Jeg har masse empati. Jada, jeg kan plumpe ut med ting eller glemme å tenke på andre, men jeg retter fort opp i det, og det skjer uansett ikke særlig ofte. Jeg pleier ikke avbryte folk heller, selv om jeg dør inni meg hvis jeg vet hva de skal si og jeg ønsker effektivitet. Min venninne avbryter dog alltid, snakker bare om seg selv og hun har ikke adhd, og jeg er den lyttende part selv om jeg ikke alltid orker følge med.

Anonymkode: 1e42a...d0b

• Liker 3
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Du beskriver mer som minner om autisme enn om ADHD.

Ingen av de to diagnosene kjennetegnes av mangel på empati. Imidlertid kan man stresses langt lettere enn de fleste, og overveldes i slik grad av stress at mentaliseringsevnen svekkes betydelig der og da. I regulert tilstand vil man kunne reflektere over hva som skjedde.

Anonymkode: 85055...74c

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

eks:

-må alltid fullføre det han har tenkt på, alt annet må vike uansett til han har fikset det

-sover lite, men fungerer optimalt (i følge seg selv). Kan nevnes kan sovne hvorsomhelst når nårsomhelst.

- masse på telefon, for å fikse/planlegge/unnverge situasjoner som ikke enda er oppstått.

-kan bli ekstremt opphengt i en strek i gulv/vegger. Skeivt bilde. Malingsflekker som kun kan sees når sola treffe de 18.42-18.43. Og irritere seg over det i åresvis.

Hver eneste ting stemmer presist med min eks som har ADHD ja! 

AnonymBruker
Skrevet

Dessverre har jeg inntrykk av at en del med ADHD (ikke alle, langt ifra) tror de er mer spesielle enn andre når de har fått denne diagnosen. Det blir deres førsteidentitet. F.eks. en jeg kjenner som bare snakker om seg og sitt, stiller aldri spørsmål tilbake, og hvis du snakker om noe som ikke angår henne så "faller hun ut". 

Anonymkode: 53c31...463

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du beskriver mer som minner om autisme enn om ADHD.

Ingen av de to diagnosene kjennetegnes av mangel på empati. Imidlertid kan man stresses langt lettere enn de fleste, og overveldes i slik grad av stress at mentaliseringsevnen svekkes betydelig der og da. I regulert tilstand vil man kunne reflektere over hva som skjedde.

Anonymkode: 85055...74c

Trur og det er manglende evne til mentalisering her. Har et veldig behov for å fortelle de fleste hvordan de burde gjøre ting på og veldig liten forståelse for at folk velger en annen måte. Prøver å forklare at da valgte de som passer de best. Det er rett og slett uforståelig. Han vil ikke andre vondt, men forstår ikke at han med så bastante meninger ender opp med å kritisere andre. Fordi de ikke velger slik han gjør. Om han tar feil, blir han dritstresset og bruker enormt masse tid på å finne en måte han likevel hadde delvis rett på og anerkjennelse for det. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Kan godt være det. Men å mangle empati er ikke typisk for adhd. Jeg har masse empati. Jada, jeg kan plumpe ut med ting eller glemme å tenke på andre, men jeg retter fort opp i det, og det skjer uansett ikke særlig ofte. Jeg pleier ikke avbryte folk heller, selv om jeg dør inni meg hvis jeg vet hva de skal si og jeg ønsker effektivitet. Min venninne avbryter dog alltid, snakker bare om seg selv og hun har ikke adhd, og jeg er den lyttende part selv om jeg ikke alltid orker følge med.

Anonymkode: 1e42a...d0b

Eg opplever ikke at han ikke har empati, men veldig vanskelig å forstå andres logikk. Litt sånn sort/hvitt. Vet ikke om dette skyldes utålmodighet. Han kan eks buse inn i en emosjonell samtale der en nær venn forteller oss noe intimt om angsten sin for første gang og snakke om noe helt annet. Ta over samtalen. Han avbryter ekstremt masse i en samtale og kan ikke vente på tur, liker svært lite om han bli avbrutt selv. Da snakker vi om det etterpå, timingen og at nå åpnet denne personen seg opp om noe vanskelig, da er det viktig vi lytter og lar de snakke ferdig. Da kan han anerkjenne det, men går fort videre. Det fikk han ikke med seg, tenkte på noe annet osv. Kan også vært lange samtaler der det viser seg at han ikke har fått meg seg essensen i samtalen.

AnonymBruker
Skrevet

Dette høres mer ut som autisme enn ADHD.

Anonymkode: efdfc...d79

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Min samboer har ADHD, og det er mye jeg ikke kjenner igjen i den listen, dog noe. Som å fungere uten mye søvn. Men overskiften, om andres behov, og punktet om kun å se sitt eget perspektiv... Vel, han forstår det ofte i ettertid. Han er veldig impulsiv og kan finne på å si dumme ting. Og så blir han hissig hvis jeg tar ham på det. Men når han roer seg ned, så kommer han alltid og sier unnskyld og forstår hva han gjorde "feil". Og han er blitt mye bedre på å sette seg inn i andres situasjoner når som han har meg som sier det til ham. Hans mor har i alle år bare latt ham holde på, fordi hun ikke orker at han blir så defensiv. Jeg derimot orker ikke bullshit, så jeg sier ifra. Det er nok bare en treningssak. 

Anonymkode: 86b58...0c1

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ADHD.

Forloveden min har aldri opplevd så mye kjærlighet, omsorg og empati fra en partner før.

Eneste måten en ikke har empati med andre mennesker er om en er narsissist.

Anonymkode: 28d4d...dec

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Var han slik før dere fikk barn sammen? Uansett om han har en diagnose eller ikke så høres dette ufattelig slitsomt og frustrerende ut å leve med. Jeg tror jeg hadde gått. 

Anonymkode: 7819d...9b8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har ADHD.

Forloveden min har aldri opplevd så mye kjærlighet, omsorg og empati fra en partner før.

Eneste måten en ikke har empati med andre mennesker er om en er narsissist.

Anonymkode: 28d4d...dec

Eller psykopat.

Anonymkode: de0a4...a26

AnonymBruker
Skrevet

Høres mer ut som autisme, eller AuDHD. 

Jeg har ADHD, og barn. Jeg skjønner deres behov uten problemer, jeg skjønner min manns behov uten problemer. Generelt har jeg ikke problemer med andres behov, selv om jeg ikke alltid greier å ta hensyn til dem. Men det gjelder nok de fleste 🤭

Mine egne behov derimot, de har jeg ikke helt kontroll på..

Anonymkode: 6cc81...3a6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Både jeg og min sønn har adhd. Problemer med empati har ingen av oss. Begge to er også gode lyttere/samtalepartnere. 

Din mann høres fryktelig selvopptatt ut. Det har jeg erfaring med at mange menn er. Virker som en god del menn får dårlig sosiale egenskaper på bakgrunn av at de ikke drilles i å ivareta nære relasjoner før de får kone og barn. Slik vi kvinner ofte får gjennom våre nære vennskap og relasjoner, fra tidlig av. Da er det ofte for sent. De ser ikke noe galt med å være selvopptatt. 

Anonymkode: c23fe...700

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Eller psykopat.

Anonymkode: de0a4...a26

Eller sosiopat. Mange muligheter.

Anonymkode: efdfc...d79

AnonymBruker
Skrevet

En med adhd kommer i omtrent like mange varianter som et menneske uten adhd. Men noen symptomer/utfordringer er mer felles for de fleste med adhd. Manglende empati er vel ikke et typisk tegn,men kan forekomme hos noen. Reguleringsvansker er jo ganske vanlig og og vansker med empati kan jo komme under her.

Jeg har en sønn(nå 16) med påvist adhd(add) og har mistanke at mannen har det også, samt yngre sønn på 9. Sønn på 16 og mann har manglende evner til å vise empati. De ser seg selv og sine behov først og fremst. gir lite til andre, men har stort behov for å få  og jeg syns å se tegn til manglende emosjonell intelligens hos begge to. Sønn på 9 derimot er helt annerledes her. Han evner godt å tenke på andre og å vise omsorg og gir andre mye mer oppmerksomhet enn far og bror.

Anonymkode: b951d...353

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Høres mer ut som autisme enn ADHD ja. Har hørt folk omtale autisme som "psykopat light", men de jeg kjenner med Aspergers har mye empati, men kan bli sinte når noe stresser dem.

Anonymkode: bd0dc...052

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Reguleringsvanskene gjør at man blir selvopptatt på de tingene som trigger der og da, men empatien til andre på andre ting kan fint være til stede. Det er ikke så svart hvitt, men tingene ts nevner vil gjerne ikke personen ta inn over seg er ego og reguleringvanskene gir som sagt gjerne tunnelsyn.

Har en far som nok har adhd og han har masse oppheng, idag bare måtte han ta fra hverandre vaskemaskinen rett før middag så alle vi andre 6 hadde satt oss til å spise. Når han endelig kom måtte han plutselig ha annen stolpute og så bare måtte han fikse parasollen.  Veldig gøy å stå og grille og fikse mat til alle når han ikke tar hensyn.

På den annen side  har han også mye empati og omsorg når han ikke MÅ fikse greier.   Jeg kan være med mine foreldre i veldig korte doser pga hans ADhD lignende oppførsel.  Lite tyder på at jeg og ungene har arvet det heldigvis, for det er grenser for å orke sånn oppførsel. 

Anonymkode: 6218d...a9f

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

eks:

Høres mer ut som Autisme enn ADHD i min bok

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

eks:

Du beskriver kjæresten min jo🙂

Han har AdHd 

Har funnet ut at når det står på som verst, lar jeg han være i fred. 

Når han holder på med prosjektene sine, kan han gå hele dagen uten å spise. Da er han ganske ufyselig om kvelden. Så jeg sørger for å gi han mat i løpet av dagen. Først ble han irritert fordi jeg gjorde det, men han har nå innsett at mat og jevnt blodsukker er viktig.

Skal sies at han er blitt roligere/bedre de siste årene.

Vi er begge i slutten av 40 årene 

Anonymkode: 8f3a3...2e1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...