Snorkfrøkener Skrevet 15. juli #1 Skrevet 15. juli Har en liten gutt på 3 uker som fullammes. Men det har vært 3 lange uker med mye vondt. Jeg får rett og slett ikke lille til å gape høyt nok. Han kan når han vil, for når han er sulten og skriker blir munnen stor (noen ganger stapper jeg inn puppen da 🫣 og da får vi bra (for meg) sugetak. Men når han søker etter puppen og gjør seg klar til å ta tak gaper han så vidt det er og bare suger inn brystknoppen. Jeg har hatt blødende sår på begge bryst, men har fått det nesten vekk så vi er på rett vei. Både på barsel og helsestasjonen sier de alt ser fint ut, tungebåndet ser visst også fint ut, men det er jo åpenbart noe feil når jeg blir så sår... Jeg håndmelker ut litt om brystet er veldig stramt, jeg bruker cottermans grep for å myke opp, jeg prøver å forme brystet så det skal være lettere å få tak. Baby ligger alltid tett inntil, mage mot mage, brystknopp i nesehøyde. Jeg stryker knoppen mot nesen hans for å få ham til å gape, men det hjelper lite... Jeg føler at brystknoppen min er så stor, at så fort han gaper så er det liksom ikke plass til mer enn bare brystknoppen (med mindre han skriker 🫣) Har lest masse på ammehjelpen sine sider, liggende amming og tilbakelent funker noe bedre enn vuggestilling/modifisert vuggestilling. Men det blir jo vanskelig å gjøre noe som helst utenfor huset om jeg alltid må legge meg ned for å mate ham... Noen som har noen tips?
AnonymBruker Skrevet 15. juli #2 Skrevet 15. juli Jeg kan dessverre ikke si så mye akkurat om ditt problem, men vil bare si at hos mitt barn ble sugetaket utrolig mye bedre i løpet av de første ukene. Hos oss var det liggende amming som var hovedproblemet, men det løste seg når han ble litt eldre og sterkere. Penger var bare at jeg tror du kommer til å komme seg ut av huset etter hvert, selv om det ikke er så lett de neste dagene/ukene. Har du snakket med noen på helsestasjonen? Anonymkode: e0a1f...64e
Snorkfrøkener Skrevet 15. juli Forfatter #3 Skrevet 15. juli AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg kan dessverre ikke si så mye akkurat om ditt problem, men vil bare si at hos mitt barn ble sugetaket utrolig mye bedre i løpet av de første ukene. Hos oss var det liggende amming som var hovedproblemet, men det løste seg når han ble litt eldre og sterkere. Penger var bare at jeg tror du kommer til å komme seg ut av huset etter hvert, selv om det ikke er så lett de neste dagene/ukene. Har du snakket med noen på helsestasjonen? Anonymkode: e0a1f...64e Jeg har vært på helsestasjonen 3 ganger og helsesykepleier kommer med tips, også er han selvsagt eksemplarisk når hun ser på oss 🙄 Så kommer vi hjem og ikke noe funker lenger.. Blir småsprø! Jeg regner med det blir bedre etter hvert som han vokser seg litt større, men skulle jo gjerne hatt tips til ting som kunne gjort det litt enklere for oss nå også. Jeg er kjempe redd hver gang jeg legger ham til, for er så redd han skal dra opp igjen sårene som nå endelig har blitt litt bedre 😱🫣
AnonymBruker Skrevet 15. juli #4 Skrevet 15. juli Har du forsøkt å bruke ammeskjold for å se om han får bedre tak da? Anonymkode: 1683a...1dd
Snorkfrøkener Skrevet 15. juli Forfatter #5 Skrevet 15. juli AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Har du forsøkt å bruke ammeskjold for å se om han får bedre tak da? Anonymkode: 1683a...1dd Nei, helsesykepleier ville ikke at jeg skulle det 🙄 hun mente det ikke ville løse problemet med hvorfor jeg er sår..
AnonymBruker Skrevet 15. juli #6 Skrevet 15. juli Tja, jeg hadde da forsøkt ammeskjold bare for å se. Det verste som kan skje er vel at det er litt penger ut av vinduet? Anonymkode: e0a1f...64e 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli #7 Skrevet 15. juli Men er det slik at han får godt tak når dere er på helsestasjonen, men ikke hjemme? Det skjønner jeg i så fall at er sykt irriterende🙈 Men hvis det er slik har han jo i det til å få det til av og til, og da må det jo bli bedre etter hvert😊 Anonymkode: e0a1f...64e
AnonymBruker Skrevet 15. juli #8 Skrevet 15. juli Er han for ivrig til å gape høyt nok? Hva med da å gi han en liten forrett med håndmelket melk slik at han kan roe seg og fokusere bedre? Evt også stimulere sugereflelsen med finger først, kanskje gapet blir større da? Har sykehuset ditt en ammepoliklinikk du kan få hjelp hos? Anonymkode: 9a092...269
Snorkfrøkener Skrevet 15. juli Forfatter #9 Skrevet 15. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Tja, jeg hadde da forsøkt ammeskjold bare for å se. Det verste som kan skje er vel at det er litt penger ut av vinduet? Anonymkode: e0a1f...64e Tror jeg skal dra og kjøpe i morgen 👍
Snorkfrøkener Skrevet 15. juli Forfatter #10 Skrevet 15. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Men er det slik at han får godt tak når dere er på helsestasjonen, men ikke hjemme? Det skjønner jeg i så fall at er sykt irriterende🙈 Men hvis det er slik har han jo i det til å få det til av og til, og da må det jo bli bedre etter hvert😊 Anonymkode: e0a1f...64e Helsesykepleieren synes i hvert fall han gaper fint... jeg synes det er for lavt, og føler liksom ikke at han tar nok bryst i munnen. Han er nok litt lat også, og kan fort slippe seg litt utover så han plutselig bare har knoppen 🙄 Men vi er nok på rett vei, for sårene er jo blitt bedre (så lenge han ikke tar feiltakelse og drar det opp igjen 🙈). Dette er mitt andre barn og søsteren var helt annerledes. Hun gapte så høyt at jeg kunne fint få nok bryst inn. Fikk sår med henne også, men det var fordi hun tok tar i brystknoppen med hendene og kjørte en negl inn i siden 🙃 Tok en evighet, men grodde til slutt det også. 1
NoaideBiehtar Skrevet 15. juli #11 Skrevet 15. juli Prøvd Flippleteknikken (sjekk Ammehjelpen og YouTube)? Kontakt ammehjelpen og be om noen kan vurdere en video. Noen ganger kan de bedre vurdere om det er noe du kan justere. Her sa også HS at "alt ser bra ut" og så så en ammehjelper på det og sa at det så veldig dårlig ut. 🙈 Fikk en del tips som hjalp litt, men ble aldri helt bra. Med baby nr 2 ble det utrolig mye mer tydelig hvor dårlig førstemann var til å gape... Begge hadde stramt tungebånd som ble klippet, men det hjalp ikke veldig mye. Helsestasjonen og legen greide forøvrig heller aldri å se at tungebåndet var (ekstremt) stramt. 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli #12 Skrevet 16. juli Snorkfrøkener skrev (På 15.7.2025 den 15.05): Har en liten gutt på 3 uker som fullammes. Men det har vært 3 lange uker med mye vondt. Jeg får rett og slett ikke lille til å gape høyt nok. Han kan når han vil, for når han er sulten og skriker blir munnen stor (noen ganger stapper jeg inn puppen da 🫣 og da får vi bra (for meg) sugetak. Men når han søker etter puppen og gjør seg klar til å ta tak gaper han så vidt det er og bare suger inn brystknoppen. Jeg har hatt blødende sår på begge bryst, men har fått det nesten vekk så vi er på rett vei. Både på barsel og helsestasjonen sier de alt ser fint ut, tungebåndet ser visst også fint ut, men det er jo åpenbart noe feil når jeg blir så sår... Jeg håndmelker ut litt om brystet er veldig stramt, jeg bruker cottermans grep for å myke opp, jeg prøver å forme brystet så det skal være lettere å få tak. Baby ligger alltid tett inntil, mage mot mage, brystknopp i nesehøyde. Jeg stryker knoppen mot nesen hans for å få ham til å gape, men det hjelper lite... Jeg føler at brystknoppen min er så stor, at så fort han gaper så er det liksom ikke plass til mer enn bare brystknoppen (med mindre han skriker 🫣) Har lest masse på ammehjelpen sine sider, liggende amming og tilbakelent funker noe bedre enn vuggestilling/modifisert vuggestilling. Men det blir jo vanskelig å gjøre noe som helst utenfor huset om jeg alltid må legge meg ned for å mate ham... Noen som har noen tips? Siden det funker bedre med tilbakelent amming og liggende amming, så tipper jeg at posisjonen til baby er feil, selv om de sier noe annet på barsel. Jeg opplevde absolutt ikke at de kunne nok på helsestasjon og barsel, men fikk veldig god hjelp fra privat ammeveileder (bambusklinikken, Bærum). Hun som analyserte kroppsfasong/ammestilling og fant en posisjon som passa best for akkurat meg og baby, ikke noe generiske råd som man fikk på helsestasjonen. Hvis ikke du får noe ut av ammehjelp på helsestasjon/barsel ville jeg absolutt infunnet meg med å bli mest mulig hjemme og amme liggende noen uker til. Når baby blir sterkere i nakke og rygg, så vil det bli lettere å amme på farten. Anonymkode: d758c...3e4 1
Snorkfrøkener Skrevet 16. juli Forfatter #13 Skrevet 16. juli AnonymBruker skrev (6 timer siden): Siden det funker bedre med tilbakelent amming og liggende amming, så tipper jeg at posisjonen til baby er feil, selv om de sier noe annet på barsel. Jeg opplevde absolutt ikke at de kunne nok på helsestasjon og barsel, men fikk veldig god hjelp fra privat ammeveileder (bambusklinikken, Bærum). Hun som analyserte kroppsfasong/ammestilling og fant en posisjon som passa best for akkurat meg og baby, ikke noe generiske råd som man fikk på helsestasjonen. Hvis ikke du får noe ut av ammehjelp på helsestasjon/barsel ville jeg absolutt infunnet meg med å bli mest mulig hjemme og amme liggende noen uker til. Når baby blir sterkere i nakke og rygg, så vil det bli lettere å amme på farten. Anonymkode: d758c...3e4 Jeg bor ikke alt for langt unnaBærum, så kanskje jeg skal sjekke ut Bambus klinikken! Takk for innspill. I dag funker kun sittende amming med ammepute... ikke lett å bli klok på dette. En lenger opp foreslo å kjøpe brystskjold. Fiksa det i går, det hjalp ikke noe 🙃
AnonymBruker Skrevet 17. juli #14 Skrevet 17. juli Jeg måtte lure han til og gape høyere i starten. Tok smukken og kilte han på overleppa med den, da åpna han munnen mer også stappa jeg puppen inn. 😂 Vet ikke om det er et anbefalt råd altså, men det begge var fornøyd. Anonymkode: 9d11f...b21
AnonymBruker Skrevet 17. juli #15 Skrevet 17. juli Ammeskjold, og ta han eventuelt med til kiropraktor for å se om det er noen spenninger el som gjør det vanskelig for han. Anonymkode: f63ec...34f 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 16:20 #16 Skrevet torsdag kl 16:20 AnonymBruker skrev (På 16.7.2025 den 19.23): Siden det funker bedre med tilbakelent amming og liggende amming, så tipper jeg at posisjonen til baby er feil, selv om de sier noe annet på barsel. Jeg opplevde absolutt ikke at de kunne nok på helsestasjon og barsel, men fikk veldig god hjelp fra privat ammeveileder (bambusklinikken, Bærum). Hun som analyserte kroppsfasong/ammestilling og fant en posisjon som passa best for akkurat meg og baby, ikke noe generiske råd som man fikk på helsestasjonen. Hvis ikke du får noe ut av ammehjelp på helsestasjon/barsel ville jeg absolutt infunnet meg med å bli mest mulig hjemme og amme liggende noen uker til. Når baby blir sterkere i nakke og rygg, så vil det bli lettere å amme på farten. Anonymkode: d758c...3e4 Husker du hva het ammeveilederen? Har hørt mye bra om Tine Greve, men hun hadde ikke så mye ledig, så fikk time hos hu andre, Elisabeth, satser at hun er like bra Anonymkode: 504d4...80b
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 16:20 #17 Skrevet torsdag kl 16:20 Snorkfrøkener skrev (På 17.7.2025 den 1.53): Jeg bor ikke alt for langt unnaBærum, så kanskje jeg skal sjekke ut Bambus klinikken! Takk for innspill. I dag funker kun sittende amming med ammepute... ikke lett å bli klok på dette. En lenger opp foreslo å kjøpe brystskjold. Fiksa det i går, det hjalp ikke noe 🙃 Fikk du kommet deg til bambusklinikken? Hvordan gikk det? Anonymkode: 504d4...80b
Snorkfrøkener Skrevet 1 time siden Forfatter #18 Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (På 4.9.2025 den 18.20): Fikk du kommet deg til bambusklinikken? Hvordan gikk det? Anonymkode: 504d4...80b Nei, kom meg aldri dit, men dro til kiropraktor som fant låsning i bekken og nakke. I tillegg snakket hun om noe kranieplater som lå feil (?), hun drev på oppi ganen til baby. Etter første behandling gapte han så høyt som han aldri har gjort, og for første gang var ikke amming vondt 🥳 Samme dag kunne han sitte i vippestolen mens jeg lagde middag, og pludret, smilte og var superblid i ca 20 minutter 🥹 Vi har hatt fire turer til kiropraktor og er nå "friskemeldt". Jeg har fått en helt ny, kjempe blid baby ❤️ Alle sår på brystknoppene ble borte i løpet av et par dager, nå ammer vi i alle mulige stillinger 🥰 Angrer på at jeg ikke stolte på meg selv tidligere og bare dro til kiropraktoren eller noe annet. Jeg spurte flere ganger på helsestasjonen om det kunne være låsning, men de mente nei. Da jeg fortalte jeg hadde vært hos kiropraktor ble jeg direkte henvist til kommunens fysioterapeut 🙄 Men hun syntes alt så fint ut,da hadde vi tross alt vært 2 ganger hos kiropraktoren og rettet opp mye... 3
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #19 Skrevet 1 time siden Snorkfrøkener skrev (49 minutter siden): Nei, kom meg aldri dit, men dro til kiropraktor som fant låsning i bekken og nakke. I tillegg snakket hun om noe kranieplater som lå feil (?), hun drev på oppi ganen til baby. Etter første behandling gapte han så høyt som han aldri har gjort, og for første gang var ikke amming vondt 🥳 Samme dag kunne han sitte i vippestolen mens jeg lagde middag, og pludret, smilte og var superblid i ca 20 minutter 🥹 Vi har hatt fire turer til kiropraktor og er nå "friskemeldt". Jeg har fått en helt ny, kjempe blid baby ❤️ Alle sår på brystknoppene ble borte i løpet av et par dager, nå ammer vi i alle mulige stillinger 🥰 Angrer på at jeg ikke stolte på meg selv tidligere og bare dro til kiropraktoren eller noe annet. Jeg spurte flere ganger på helsestasjonen om det kunne være låsning, men de mente nei. Da jeg fortalte jeg hadde vært hos kiropraktor ble jeg direkte henvist til kommunens fysioterapeut 🙄 Men hun syntes alt så fint ut,da hadde vi tross alt vært 2 ganger hos kiropraktoren og rettet opp mye... oi, men så fantastisk da! og trengte ikke noe klipp en gang. var det noe kiropraktor i Oslo området dere gikk til? Anonymkode: 504d4...80b
Snorkfrøkener Skrevet 37 minutter siden Forfatter #20 Skrevet 37 minutter siden AnonymBruker skrev (24 minutter siden): oi, men så fantastisk da! og trengte ikke noe klipp en gang. var det noe kiropraktor i Oslo området dere gikk til? Anonymkode: 504d4...80b Neida, ikke noe problem med tungebånd. Kun veldig låst. Som resultat så rullet han seg fra ryggleie til mageleie den dagen han var 8 uker. Nå er han straks 11 uker, og ruller hver gang jeg legger ham ned 🫣 Vi gikk til en superflink, helt fantastisk kiropraktor i Lier som heter Judith. Anbefaler henne til alle jeg kjenner om dagen 😅 https://styrkhelse.no/# avdeling Liertoppen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå