Gå til innhold

Når forteller man barn om ny kjæreste?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært skilt i et halvt år og har datet en siden ganske nylig etter skilsmissen. Vi begynner å bli seriøse og tilbringer stort sett all tid sammen når jeg ikke har barna. 

Jeg ønsker ikke å introdusere personen for barna, men jeg føler at jeg lyver til den og lurer på når det er naturlig å fortelle at man treffer noen nye? 

Barna er 9 og 13 år, de har håndtert skilsmissen bra, men har noen sårbarheter ved seg også feks skal den eldste starte på ungdomsskolen og har noe utfordringer der. 

Jeg er veldig usikker på hva jeg skal gjøre., og hvor mye man skal fortelle. Det er ubehagelig å lyve til barna om hvor jeg er - og jeg tenker at de kan se tilbake og se at jeg har løyet til dem over en lengre periode hvis jeg ikke forteller. Samtidig er jeg redd for at de skal føle seg byttet ut og at det er bedre for dem at de vet at mamma alltid er tilgjengelig for dem uansett hvem de bor hos den uka, og at jeg feks er mye på jobb osv når jeg ikke er hjemme? Følelsen av at de er byttet ut er den jeg er mest redd for. 

Hva tenker dere?

Anonymkode: 1d8c3...d74

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du trenger ikke å lyve.

Du kan fint si du har møtt en mann du trives med og dater. 

Barna kan selv gi uttrykk for om og når de har lyst å møte han.

Anonymkode: 18032...cf1

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Minst et år ut i forholdet, når dere har blitt godt kjent og er sikre på veien videre. Hvorfor er det så forbanna vanskelig å sette barnas behov over ditt sexliv?? 

Du har vært skilt i et HALVT ÅR!!! Jeg har ost i kjøleskapet som er eldre enn det! 

Anonymkode: cbd82...95f

• Liker 6
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Hadde ventet 1 år omtrentlig.

Fordi sårbart for dem og i tillegg tar det tid å kartlegge om «begynner å bli seriøse» faktisk er den matchen man håper på. 

Om man vet det er særboere lenge så hadde jeg sagt det. «Truffet en hyggelig mann, vi dater - men skal ikke flytte sammen». 

Anonymkode: d73a3...0bd

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Minst et år ut i forholdet, når dere har blitt godt kjent og er sikre på veien videre. Hvorfor er det så forbanna vanskelig å sette barnas behov over ditt sexliv?? 

Du har vært skilt i et HALVT ÅR!!! Jeg har ost i kjøleskapet som er eldre enn det! 

Anonymkode: cbd82...95f

Enig i at barna ikke trenger møte kjæresten før da eller senere, men å vite at mamma har møtt noen er vel greit i god tid før dette, eller kan det jo bli litt brått.

Ts, kanskje du kan introdusere det litt forsiktig? Altså, ikke ta det opp selv, men hvis de spør hva du skal eller har gjort, så kan du jo svare. "Jeg skal være med en god venn, "Espen" (eller hva han heter), dere kjenner han ikke." Om de spør mer konkret så kan du jo evnt si at dere kanskje blir kjærester en dag, og isåfall kan de få møte han. Altså, ikke lyv, men ikke snakk så mye om dating eller sånt heller. Han er jo foreløpig en venn som du liker godt, de trenger ikke å forholde seg til mer enn det evnt.

Anonymkode: 10f01...e3b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vanskelig å si et fasitsvar. Du kan jo foreløpig si at du møter en venn, trenger ikke å komplisere det mer. Så lenge du ikke har tenkt å introdusere han for barna holder det i massevis.

Anonymkode: 39891...aea

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Du har vært skilt i et kvarter. 

Jeg ville ventet. 

Anonymkode: 2fa86...945

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet

Jeg hadde fortalt det og introdusert ham uten kvaler. Nettopp for å kunne leve et fritt og ærlig liv.

Men om det passer deg må du vurdere, om du tror det blir drama med ungene eller han kommer til å byttes ut fort blir det noe annet, men det er opp til deg å vurdere ut fra hvem de er som typer, både mannen og barna.

Men noen generell regel på så og så lang tid er bare tull synes jeg, da.

AnonymBruker
Skrevet

Minst 1 år.

Anonymkode: 12fd9...388

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Bippeti skrev (8 minutter siden):

Jeg hadde fortalt det og introdusert ham uten kvaler. Nettopp for å kunne leve et fritt og ærlig liv.

Men om det passer deg må du vurdere, om du tror det blir drama med ungene eller han kommer til å byttes ut fort blir det noe annet, men det er opp til deg å vurdere ut fra hvem de er som typer, både mannen og barna.

Så først deg sjæl, så deg sjæl, og blir det noe igjen så tar du det også?

Anonymkode: acf22...af7

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Så først deg sjæl, så deg sjæl, og blir det noe igjen så tar du det også?

Haha, nei. Utrolig å få en personlighetsanalyse ut av det der. Tror vi lever i forskjellige verdener 🤷‍♀️ I min er det lov å vurdere og ta egne avgjørelser i eget liv. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Bippeti skrev (1 minutt siden):

Haha, nei. Utrolig å få en personlighetsanalyse ut av det der. Tror vi lever i forskjellige verdener 🤷‍♀️ I min er det lov å vurdere og ta egne avgjørelser i eget liv. 

Du erklærer jo at du setter dine egne behov foran barnas. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil gjerne komme med erfaring fra å være barn med foreldre som hadde kjærester. Jeg skulle ønske at foreldrene mine hadde ventet mye lenger enn de gjorde før de begynte å snakke om og introdusere oss for nye kjærester. Det ble slitsomt å hele tiden møte nye kjærester og deres barn og prøve å bli kjent og gjøre en innsats, og så noen måneder eller år senere var de borte. Når du har gjort det veldig mange ganger orker du ikke legge mer innsats i det til slutt. Så da faren min introduserte meg for hun han er gift med nå, hun var vel kjæreste/samboer nr 12. Da orket jeg knapt lære navnet på barna hennes for all erfaring viste meg at hun forsvant like raskt som hun kom. 

jeg sier ikke at du vil ha like mye gjennomtrekk av kjærester som det foreldrene mine har hatt, men vent. Ikke snakk om at du har kjæreste, ikke la de møte ham, bare vent. Gjerne 1-2 år, når dere vet mer om det er noe som vil vare over tid. Ikke bare rebound etter en skilsmisse.

Anonymkode: d965e...481

• Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Det passer i grunnen aldri. Men et halvt år er ingenting. At du kjenner på at du lyver, sier i grunnen bare at du er umoden.

Barna først. 

Anonymkode: fdaa1...f0e

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Du erklærer jo at du setter dine egne behov foran barnas. 

Det er det jeg mener, hvordan vet du hva mine barns behov er? Kanskje er det bedre med en mor som kan fortelle ærlig om sitt liv, som er glad og fornøyd. Kanskje ungene synes det er hyggelig med en ny person i livet til og med, sånt kan faktisk skje. Alles situasjon er ikke lik og konfliktfylt og full av problemer.

Ikke noe sted har jeg sagt at jeg ville gjort det på bekostning av barna? Men jeg ville heller ikke uten grunn ventet med å fortelle om det var helt unødvendig på bekostning av meg og mitt forhold. 

Jeg skjønner heller ikke hva for noe magisk som skjer etter ett år i forhold til et halvt. Alle skal selvfølgelig få tid til å venne seg til ny situasjon, men det er altså forskjell på folk, og det er ikke en bestemt tidsgrense som garanterer suksess eller fiasko.

AnonymBruker
Skrevet

Ville ventet mere enn et år. Kanskje 2 år eller mere. Du må være helt sikker på den nye kjæresten, at han er en person som blir i minst mange år. Ellers blir det bare for mye for mange små.

Når de spør så bare svarer du ærlig på alt annet enn at du har en kjæreste. Du har vært på besøk hos en venn. Du har vært hjemme. Og du gjør dette for å skåne barna.

Jeg tilgir aldri min mor for en mann hun bragte inn i vårt hjem etter mine foreldres skilsmisse. Du skal være jævlig nøye på hvem du lar hilse på barna dine. Og jeg gadd aldri å bli kjent med noen menn etter det. Hva er poenget. Hun tok de inn for tidlig.

Menn som liker å skade barn går også etter alenemødre bare som en FYI til alle. 

Anonymkode: 079f6...696

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Bippeti skrev (2 timer siden):

Selvsagt er ikke det gull, ærlig talt 

Anonymkode: 3512c...3be

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Minst 1 år bør dere vente for barnas beste 

Anonymkode: 3512c...3be

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har vært skilt i et halvt år og har datet en siden ganske nylig etter skilsmissen. Vi begynner å bli seriøse og tilbringer stort sett all tid sammen når jeg ikke har barna. 

Jeg ønsker ikke å introdusere personen for barna, men jeg føler at jeg lyver til den og lurer på når det er naturlig å fortelle at man treffer noen nye? 

Barna er 9 og 13 år, de har håndtert skilsmissen bra, men har noen sårbarheter ved seg også feks skal den eldste starte på ungdomsskolen og har noe utfordringer der. 

Jeg er veldig usikker på hva jeg skal gjøre., og hvor mye man skal fortelle. Det er ubehagelig å lyve til barna om hvor jeg er - og jeg tenker at de kan se tilbake og se at jeg har løyet til dem over en lengre periode hvis jeg ikke forteller. Samtidig er jeg redd for at de skal føle seg byttet ut og at det er bedre for dem at de vet at mamma alltid er tilgjengelig for dem uansett hvem de bor hos den uka, og at jeg feks er mye på jobb osv når jeg ikke er hjemme? Følelsen av at de er byttet ut er den jeg er mest redd for. 

Hva tenker dere?

Jeg tenker bare en ting ! Ikke gjør det før du er sikker på at dette blir et varig forhold, ofte tar det måneder. La dette med dårlig samvittighet ligge angående at du skjuler det for de. Fordi det gjør du for å beskytte de, og unngå at en slik person introduseres gang på gang og så blir det ikke noe av. Det er langt verre.  Da jeg datet fortalte jeg ikke noe om det, verken familie eller noen andre. Det gjorde jeg når det var modent, og det ble et varig forhold. Det tok for min del 4 måneder. Da var dette avklart.  Så ble det "kringkastet" på en naturlig måte, først til barna og så til venner og bekjente.  

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg vil gjerne komme med erfaring fra å være barn med foreldre som hadde kjærester. Jeg skulle ønske at foreldrene mine hadde ventet mye lenger enn de gjorde før de begynte å snakke om og introdusere oss for nye kjærester. Det ble slitsomt å hele tiden møte nye kjærester og deres barn og prøve å bli kjent og gjøre en innsats, og så noen måneder eller år senere var de borte. Når du har gjort det veldig mange ganger orker du ikke legge mer innsats i det til slutt. Så da faren min introduserte meg for hun han er gift med nå, hun var vel kjæreste/samboer nr 12. Da orket jeg knapt lære navnet på barna hennes for all erfaring viste meg at hun forsvant like raskt som hun kom. 

jeg sier ikke at du vil ha like mye gjennomtrekk av kjærester som det foreldrene mine har hatt, men vent. Ikke snakk om at du har kjæreste, ikke la de møte ham, bare vent. Gjerne 1-2 år, når dere vet mer om det er noe som vil vare over tid. Ikke bare rebound etter en skilsmisse.

Anonymkode: d965e...481

Det forstår jeg godt. 

Vi skal uansett ikke bo sammen, vi skal være særboere i mange år til i alle fall. Dette med å tvinge barn til å bo med noen de ikke kjenner, stesøsken osv vil jeg ikke utsette dem for, og barna skal ikke introduseres for hverandre  Å møte ham er også helt utelukket. Jeg trenger å ha barna mine for meg selv. Og kanskje er svaret der - kanskje trenger de også følelsen av å få ha meg for meg selv en stund til. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...