AnonymBruker Skrevet 15. juli #1 Skrevet 15. juli Er det noen her med erfaringer? Jeg har nylig oppdaget graviditeten, og samtidig fikk jeg informasjon at prøveresultater tatt for noen måneder viser både forhøyet TSH-verdi, antistoffer og lavt stoffskifte, men at jeg er i en såkalt subklinisk diagnose. Der jeg kan være uten medisiner ei stund til, men på sikt skal jeg ha medisiner. Og som gravid skal jeg visstnok medisineres uansett. Alt dette skjer selvsagt under ferie, og jeg sitter da stuck i utlandet og får ikke startet på medisiner før jeg er 5 + 3, og kommet hjem til Norge. Legen beroliget meg med at det enda er så tidlig at det er uproblematisk å vente til da, men jeg bør ikke vente lengre enn dette heller. Hvor lang tid tok det å få stabilisert stoffskiftet etter medisinoppstart, og hvordan forløp svangerskapet? Fikk du jobbe gjennom hele svangerskapet? Dette er tredje graviditet, og de to tidligere svangerskapene har jeg jobbet fullt frem til permisjonsstart. Legen forberedte meg på et svangerskap med tettere oppfølging og at jeg muligens ikke vil kunne komme tilbake på jobb etter ferien før stoffskiftet er stabilisert. Anonymkode: da1a8...3b5
HeleneHS Skrevet 15. juli #2 Skrevet 15. juli Hadde subklinisk lav stoffskifte, fikk først behandling etter flere spontanaborter ifm IVF behandling. Tok noen uker bare for å stabilisere nivåene. Ble gravid noen måneder senere, og måtte det relativt tidlig i graviditeten øke dosen med medisin (uke 5), og så igjen i andre trimester (uke 14). Første økning var pga anbefaling fra legeforeningen, da var verdiene fortsatt helt ok. Tok TSH og T4 tester ca hver 4 uke og fastlegen kom da med anbefaling å øke dosen i uke 14. Mulig at det blir behov for å øke dosen senere igjen, det får vi se. Etter fødselen skal jeg tilbake til dosen før graviditet og så blir det sjekk på 6 ukers kontroll.
AnonymBruker Skrevet 15. juli #3 Skrevet 15. juli HeleneHS skrev (1 time siden): Hadde subklinisk lav stoffskifte, fikk først behandling etter flere spontanaborter ifm IVF behandling. Tok noen uker bare for å stabilisere nivåene. Ble gravid noen måneder senere, og måtte det relativt tidlig i graviditeten øke dosen med medisin (uke 5), og så igjen i andre trimester (uke 14). Første økning var pga anbefaling fra legeforeningen, da var verdiene fortsatt helt ok. Tok TSH og T4 tester ca hver 4 uke og fastlegen kom da med anbefaling å øke dosen i uke 14. Mulig at det blir behov for å øke dosen senere igjen, det får vi se. Etter fødselen skal jeg tilbake til dosen før graviditet og så blir det sjekk på 6 ukers kontroll. Tusen takk for svar. Var ditt stoffskifte veldig lavt? Som du sikkert skjønner, var ikke denne graviditeten planlagt, for isåfall ville jeg fått stabilisert først. Så nå henger jeg liksom litt bakpå, og er redd både spontanabort og negative konsekvenser for barnet siden jeg ikke får medisinert før mellom uke 5 og 6 🙄 Men jeg hadde stoffskifte på 14, som er nedre normalområde, og isolert sett er ikke det en krise, men det var jo alt for høy verdi på TSH i tillegg 🙄 Anonymkode: da1a8...3b5
HeleneHS Skrevet 16. juli #4 Skrevet 16. juli Jeg vet ikke hvor lavt jeg var, tok først stoffskifte prøver etter 2 SA. Da var T4 også rundt 14 tror jeg, men TSH var 3. Er ikke gitt as SAene skyldes stoffskifte, det er mye mer sannsynlig at det var noe galt med embryoene, bare at man optimaliserer 'alt', når man går gjennom assistert befruktning. Det å starte i uke 5 kontra før er nok ikke perfekt, men sånn som med alt i graviditet er du ikke den eneste som blir gravid uplanlagt og må optimalisere ting så fort man har mulighet (Folat, rus, alkohol, etc.). Snakk med legen om å kanskje starte litt aggresivt med medisiner, så kanskje litt mer enn man egentlig ville gjort når man begynner behandling. Jeg økte dosen med 30% i uke 5. Kan være lurt å ha denne linken til legeforeningen tilgjengelig, hvis legen er usikker: https://www.legeforeningen.no/foreningsledd/fagmed/norsk-gynekologisk-forening/veiledere/arkiv-utgatte-veiledere/veileder-i-fodselshjelp-2014/13.-tyreoideasykdommer-under-graviditet-og-fodsel
AnonymBruker Skrevet 17. juli #5 Skrevet 17. juli Mine leger har aldri tatt dette så seriøst som jordmødrene mine har gjort (virker som de ofte ikke er helt oppdaterte på svangerskapsrelaterte saker). Ville ringt helsestasjonen og hørt med dem. Fra hva jeg har lest om lavt stoffskifte og svangerskap er det veldig viktig med et regulert stoffskifte mtp fosterets utvikling. Jeg ønsker ikke å skremme deg, men har selv vært veldig bekymret pga lav dosering og leger som ikke følger tett nok opp gjennom to svangerskap. Jeg har måttet være min egen lege og pushe økning/prøver/prøversvar osv. Legen visste blant annet ikke om egne referaneområder for de ulike trimesterne. Du kan lese mye viktig informasjon her: https://relis.no/sporsmal_og_svar/?id=6-2335 «Hypotyreose hos mor kan bidra til økt risiko for for tidlig fødsel, lav fødselsvekt og økt perinatal mortalitet og morbiditet. Negative effekter på barnets nevrologiske utvikling og lavere IQ er også dokumentert» Anonymkode: 380b2...243
AnonymBruker Skrevet 20. juli #6 Skrevet 20. juli Jeg hadde udiagnostisert subklinisk hypotyreose under graviditetene. Jobbet som normalt og det gikk fint. Har mistet et par ganger, som kanskje hadde noe med hypotyreosen å gjøre. Anonymkode: 65a28...cf8
AprilLudgate Skrevet 20. juli #7 Skrevet 20. juli AnonymBruker skrev (På 15.7.2025 den 23.37): Tusen takk for svar. Var ditt stoffskifte veldig lavt? Som du sikkert skjønner, var ikke denne graviditeten planlagt, for isåfall ville jeg fått stabilisert først. Så nå henger jeg liksom litt bakpå, og er redd både spontanabort og negative konsekvenser for barnet siden jeg ikke får medisinert før mellom uke 5 og 6 🙄 Men jeg hadde stoffskifte på 14, som er nedre normalområde, og isolert sett er ikke det en krise, men det var jo alt for høy verdi på TSH i tillegg 🙄 Anonymkode: da1a8...3b5 Hva legger du i alt for høy TSH?
AnonymBruker Skrevet 20. juli #8 Skrevet 20. juli AprilLudgate skrev (1 minutt siden): Hva legger du i alt for høy TSH? Over 7 😏 Anonymkode: da1a8...3b5
AprilLudgate Skrevet 20. juli #9 Skrevet 20. juli AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Over 7 😏 Anonymkode: da1a8...3b5 Mtp at du er gravid hadde jeg bedt om vurdering fra endokrinolog om du ikke allerede har fått det. Og ta prøver en gang i mnd
AnonymBruker Skrevet 20. juli #10 Skrevet 20. juli AnonymBruker skrev (På 15.7.2025 den 14.05): Er det noen her med erfaringer? Jeg har nylig oppdaget graviditeten, og samtidig fikk jeg informasjon at prøveresultater tatt for noen måneder viser både forhøyet TSH-verdi, antistoffer og lavt stoffskifte, men at jeg er i en såkalt subklinisk diagnose. Der jeg kan være uten medisiner ei stund til, men på sikt skal jeg ha medisiner. Og som gravid skal jeg visstnok medisineres uansett. Alt dette skjer selvsagt under ferie, og jeg sitter da stuck i utlandet og får ikke startet på medisiner før jeg er 5 + 3, og kommet hjem til Norge. Legen beroliget meg med at det enda er så tidlig at det er uproblematisk å vente til da, men jeg bør ikke vente lengre enn dette heller. Hvor lang tid tok det å få stabilisert stoffskiftet etter medisinoppstart, og hvordan forløp svangerskapet? Fikk du jobbe gjennom hele svangerskapet? Dette er tredje graviditet, og de to tidligere svangerskapene har jeg jobbet fullt frem til permisjonsstart. Legen forberedte meg på et svangerskap med tettere oppfølging og at jeg muligens ikke vil kunne komme tilbake på jobb etter ferien før stoffskiftet er stabilisert. Anonymkode: da1a8...3b5 Problemer med lavt stoffskifte kan det ta hele resten av livet å få stabilisert. Noen er enkle å finne rette dosen til, andre er nesten umulig å få på rette dosen. Hvor du er i dette løpet, gjenstår å se. Kan du ikke kontakte forsikringsselskapet ditt og spørre om dette er grunn får å få deg hjem tidligere? Regner med du har reiseforsikring? Kan det være mulig å finne en lege der du er som kan gi deg resept på Levaxin el. Og at du begynner på en meget lav dose i samarbeid med legen i Norge? Må da kunne løses med litt smidighet? Anonymkode: ea134...c08
AnonymBruker Skrevet 20. juli #11 Skrevet 20. juli AprilLudgate skrev (8 minutter siden): Mtp at du er gravid hadde jeg bedt om vurdering fra endokrinolog om du ikke allerede har fått det. Og ta prøver en gang i mnd Endokrinolog har lange ventetider. I hele Oslo er der 2-3 stykker med avtale med helseforetaket. Hvor mange private der er aner jeg ikke, men de koster. Gravide med stoffskifteproblemer skal følges opp etter egen protokoll. Det vet fastlegene. Anonymkode: ea134...c08 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli #12 Skrevet 21. juli Jeg har ikke selv lavt stoffskifte, men jeg har et barn med hashimotos tyreoditt. Hun hadde svært lavt stoffskifte, med TSH på 230 og T4 på 3,1. Etter 4 uker på levaxin var TSH på 13 og T4 på 18. Anonymkode: 9a705...75c
AprilLudgate Skrevet 21. juli #13 Skrevet 21. juli AnonymBruker skrev (15 timer siden): Endokrinolog har lange ventetider. I hele Oslo er der 2-3 stykker med avtale med helseforetaket. Hvor mange private der er aner jeg ikke, men de koster. Gravide med stoffskifteproblemer skal følges opp etter egen protokoll. Det vet fastlegene. Anonymkode: ea134...c08 Jeg vet, bor i Oslo og har vært gravid - men var ikke subklinisk. Og nei, alle fastleger vet ikke det - så jeg måtte veilede dem i at TSH skulle ligge rundt 1 og prøvetakingsintervall osv. Finnes mange endokrinologer i det private om man har økonomisk mulighet 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli #14 Skrevet 21. juli Noen som vet om det kun er fastlege som kan ta en slik oppfølging? Ringte legekontoret, og de har ingen ledige timer (og mener dette ikke er akutt), så jeg får ikke komme før neste uke. Jeg har oppfølging relatert til svangerskap på sykehuset i morgen, da jeg skal følges opp der av andre årsaker (tidligere graviditet utenfor livmor). Kan lege der kunne sette igang behandling for stoffskifte? Anonymkode: da1a8...3b5
AnonymBruker Skrevet 24. juli #15 Skrevet 24. juli AprilLudgate skrev (På 21.7.2025 den 12.49): Jeg vet, bor i Oslo og har vært gravid - men var ikke subklinisk. Og nei, alle fastleger vet ikke det - så jeg måtte veilede dem i at TSH skulle ligge rundt 1 og prøvetakingsintervall osv. Finnes mange endokrinologer i det private om man har økonomisk mulighet Hei! Kommenterer her, siden det ser ut som at du har litt erfaring 🙌 Tok saken opp med gynekolog på sykehuset, som ikke hadde nok kunnskap om dette og henviste meg tilbake til fastlege. Min fastlege har ferie, og jeg fikk komme til turnuslege, som nektet behandling for min tilstand siden den er subklinisk. Så nå er jeg veldig fortvila, for ifølge alle retningslinjer bør jeg behandles med medisiner, men går nå snart inn i 7. svangerskapsuke uten medisiner (og her er det jo ikke snakk om A og B preparater, så hvorfor er turnuslege tilbakeholden??). Hva i alle dager skal jeg gjøre? Jeg har googlet og lett etter behandlingsmuligheter, men ingen ting har tilgjengelige timer her jeg bor nå. Anonymkode: da1a8...3b5
AnonymBruker Skrevet 24. juli #16 Skrevet 24. juli AnonymBruker skrev (3 timer siden): og her er det jo ikke snakk om A og B preparater, så hvorfor er turnuslege tilbakeholden?? Det er fordi det også er skaldelig (og helt forferdelig ubehagelig, man blir syk) å være overmedisinert (hypertyreose). Anonymkode: 65a28...cf8
AnonymBruker Skrevet 24. juli #17 Skrevet 24. juli Det anbefales ikke lengre å medisinere subklinisk under graviditet. Står i oppdatert legehåndbok. Den som er linket til i tråden her er utdatert. Anonymkode: e9e98...654
AnonymBruker Skrevet 24. juli #18 Skrevet 24. juli AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det anbefales ikke lengre å medisinere subklinisk under graviditet. Står i oppdatert legehåndbok. Den som er linket til i tråden her er utdatert. Anonymkode: e9e98...654 https://metodebok.no/index.php?action=topic&item=n8rXBt6T Anonymkode: e9e98...654
AnonymBruker Skrevet 24. juli #19 Skrevet 24. juli Sorry for spam, men bare for å bidra til å roe nervene dine litt. Tenk så store mørketall det er på akkurat subklinisk hypotyreose. Stoffskifte er ikke en konstant hos friske folk, det går opp og ned innenfor visse områder. De aller fleste går det meste veldig bra for. Nå er det oppdaterte retningslinjer, nettopp fordi fagfolk har vurdert faren for problemer forårsaket av overmedisinering er større enn problemene med subklinisk hypotyreose gjennom et svangerskap. I den grad det nevnes medisinering for dette er det beskrevet med «foreslås» ikke «anbefales» eller noen konstatering av at det skal medisineres. Anonymkode: e9e98...654
AnonymBruker Skrevet 24. juli #20 Skrevet 24. juli Jeg tenker ts at u bestiller time hos fastlegen din til denne er tilbake fra ferie, og så får du tatt nye prøver. I mellomtiden kan du bli beroliget av linken av over la inn. Anonymkode: 9068f...6ce
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå