Gå til innhold

Når man ufrivillig blir nabolagets babysitter

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når mine to barn leker i den store hagen vår kommer det gjerne flere, og det er forsåvidt greit. Problemet er at ingen av dem kan aktivisere seg selv. Dette er barn i alle aldre fra 2 til 7 år. Jeg blir dermed en slags nanny for dem. De kommer løpende annethvert minutt med spørsmål om ting. Det skal hjelpes med toalettbesøk, lages mat til 7-10 barn, og man skal følge med når de bader i bassenget, hjelpe med klesskift etter bading, ta på solkrem osv…Hagen er også utformet slik at de minste barna hele tiden må passes på så de ikke går ut i hovedveien eller faller utfor skrenten. De minste i 2-års alderen er bleiefri på papiret, men tisser seg ut hele tiden. 

Det har nå skjedd flere dager i det siste at foreldre kommer hit med både små og store barn og med badetøy, og ingen har spurt om avtale om når de kan hentes. I går varte kalaset i over 7 timer før jeg ba foreldrene om å hente. Da hadde de også fått is, lunsj og middag. Det gikk med 800 gram karbonadedeig til lasagne, to 6-pakninger med Kroneis og en halvannen pakke polarbrød + diverse pålegg. Ingen foreldre spurte om dette. De spurte kun om barna hadde fått noe mat og jeg fortalte hva de hadde spist, men etter det var det bare «Ok», uten oppfølgende spørsmål. Er dette vanlig? Ingen inviterer mine barn noen steder heller. Hadde det vært en gjensidig fordeling av at de er her i dag og hos neste nabo i morgen ville jeg overhodet ikke reagert. 

Anonymkode: 0960f...9b1

• Liker 6
  • Hjerte 27
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dersom du konsekvent sier til barna at det ikke passer med besøk nå og følger de rett hjem i en periode, og gir foreldrene beskjed om at du trenger at de ringer eller sender en melding først fordi du har det "travelt for tiden" så kan man forvente at foreldrene endrer atferd. Alt dette kan gjøres med en hyggelig fremtoning.

Anonymkode: 36006...011

• Liker 49
AnonymBruker
Skrevet

Si nei, send de hjem 

Anonymkode: 19f6d...913

• Liker 12
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Dem har vel tøyd strikket og ser at du ikke sier noe. Selvstendige barn kunne leke her ja. Men trengte dem hjelp til alt så må foreldrene passe dem. Men det var ikke naturlig at unger som ikke lekte med våre barn kom hit for å være her. Du må sette dine grenser. Ingen andre som kan gjøre det. 

Anonymkode: 497d6...421

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dersom du konsekvent sier til barna at det ikke passer med besøk nå og følger de rett hjem i en periode, og gir foreldrene beskjed om at du trenger at de ringer eller sender en melding først fordi du har det "travelt for tiden" så kan man forvente at foreldrene endrer atferd. Alt dette kan gjøres med en hyggelig fremtoning.

Anonymkode: 36006...011

Skal prøve.
Vi er innflyttere hit og min eldste har hatt litt vanskelig for å få venner. Har derfor vært opptatt av å inkludere alle. Men dette er blitt litt for mye synes jeg.

ts

• Liker 6
  • Hjerte 7
AnonymBruker
Skrevet
Palmemor skrev (1 minutt siden):

Det er ikke vanlig. Send de hjem når de skal spise. Eller si "idag skal vi ikke bade" og avvis de. De kan jo ikke komme sånn ferdig med badetøy og forvente at det er aqualand

Er vel eneste mulighet ja 😕 Jeg blir veldig sliten av dette, er alene med barna mens mannen bygger garasje. Han på sin side forventer å få jobbe i fred så da faller mer på meg.

ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan såklart ikke holde på å lage middag til hele nabolaget og passe på små barn. Send dem hjem med en gang.

Anonymkode: ff325...258

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvor tafatt går det an å bli da. Når de kommer med ungene sier du nei, dessverredet passer ikke. Kommer ungene alene så sender du den hjem og sier det samme. Problemet er jo at du ikke setter ned foten.

Anonymkode: 6ae20...193

• Liker 22
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvor tafatt går det an å bli da. Når de kommer med ungene sier du nei, dessverredet passer ikke. Kommer ungene alene så sender du den hjem og sier det samme. Problemet er jo at du ikke setter ned foten.

Anonymkode: 6ae20...193

Ingen barn er kommet alene. Det har jeg ikke skrevet noen steder. 
De blir levert av foreldrene.

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Dette er barn i alle aldre fra 2 til 7 år. Jeg blir dermed en slags nanny for dem. De kommer løpende annethvert minutt med spørsmål om ting. Det skal hjelpes med toalettbesøk, lages mat til 7-10 barn, og man skal følge med når de bader i bassenget, hjelpe med klesskift etter bading, ta på solkrem osv…Hagen er også utformet slik at de minste barna hele tiden må passes på så de ikke går ut i hovedveien eller faller utfor skrenten. De minste i 2-års alderen er bleiefri på papiret, men tisser seg ut hele tiden. 

Ingenting av dette er jo ditt ansvar. Si fra når de kommer. Klart foreldrene fortsetter å parkere barna der hvis de får gratis barnepass og oppdisking i sju(!) timer. 

Anonymkode: 693c4...653

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Er vel eneste mulighet ja 😕 Jeg blir veldig sliten av dette, er alene med barna mens mannen bygger garasje. Han på sin side forventer å få jobbe i fred så da faller mer på meg.

ts

Ja det forstår jeg godt! Da jeg hadde permisjon med yngste kjøpte vi trampoline og basseng for å aktivisere de to eldste litt. Og hele nabolaget, åpenbart. Noen dager orka jeg å serve alle, andre dager sa jeg "nå skal vi spise så da må dere hjem". Barn jeg ikke har invitert får ikke mat. Så enkelt

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ingen barn er kommet alene. Det har jeg ikke skrevet noen steder. 
De blir levert av foreldrene.

ts

Lar naboene toåringen sin være alene hos deg?? Om barna tisser seg ut, ring foreldrene og be de hente. Når dere skal spise middag/lunsj, be foreldrene hente ungene. Så enkelt gjøres det, særlig når du ikke har invitert de! 

Anonymkode: 1ac08...20f

• Liker 13
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Når mine to barn leker i den store hagen vår kommer det gjerne flere, og det er forsåvidt greit. Problemet er at ingen av dem kan aktivisere seg selv. Dette er barn i alle aldre fra 2 til 7 år. Jeg blir dermed en slags nanny for dem. De kommer løpende annethvert minutt med spørsmål om ting. Det skal hjelpes med toalettbesøk, lages mat til 7-10 barn, og man skal følge med når de bader i bassenget, hjelpe med klesskift etter bading, ta på solkrem osv…Hagen er også utformet slik at de minste barna hele tiden må passes på så de ikke går ut i hovedveien eller faller utfor skrenten. De minste i 2-års alderen er bleiefri på papiret, men tisser seg ut hele tiden. 

Det har nå skjedd flere dager i det siste at foreldre kommer hit med både små og store barn og med badetøy, og ingen har spurt om avtale om når de kan hentes. I går varte kalaset i over 7 timer før jeg ba foreldrene om å hente. Da hadde de også fått is, lunsj og middag. Det gikk med 800 gram karbonadedeig til lasagne, to 6-pakninger med Kroneis og en halvannen pakke polarbrød + diverse pålegg. Ingen foreldre spurte om dette. De spurte kun om barna hadde fått noe mat og jeg fortalte hva de hadde spist, men etter det var det bare «Ok», uten oppfølgende spørsmål. Er dette vanlig? Ingen inviterer mine barn noen steder heller. Hadde det vært en gjensidig fordeling av at de er her i dag og hos neste nabo i morgen ville jeg overhodet ikke reagert. 

Her må du si fra. At barna  kun kan komme ilag med en voksen. Er det mat, så sender du de hjem.  Iallefall  når de ikje er invitert og bor i nabolaget.  

Ville ha vurdert å sette opp et gjerde, fordi det også er ditt ansvar at ingen kommer inn på din tomt og drukner i deres basseng

Anonymkode: 20165...122

• Liker 7
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Lar naboene toåringen sin være alene hos deg?? Om barna tisser seg ut, ring foreldrene og be de hente. Når dere skal spise middag/lunsj, be foreldrene hente ungene. Så enkelt gjøres det, særlig når du ikke har invitert de! 

Anonymkode: 1ac08...20f

Har vært to 2-åringer her ja og en 3-åring som heller ikke er helt tørr. Etter bading ville alle inn for å se på film. Da satt de seg med vått badetøy i sofaen før jeg fikk avverget det, var på kjøkkenet og poppet popcorn til alle. 

ts

AnonymBruker
Skrevet

Med den servicen der, så hadde jeg levert barna også. Du får jo bare sette ned foten.

Anonymkode: d00cd...1f0

• Liker 24
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Her må du si fra. At barna  kun kan komme ilag med en voksen. Er det mat, så sender du de hjem.  Iallefall  når de ikje er invitert og bor i nabolaget.  

Ville ha vurdert å sette opp et gjerde, fordi det også er ditt ansvar at ingen kommer inn på din tomt og drukner i deres basseng

Anonymkode: 20165...122

Les hele tråden til TS. Barna kommer ikke alene, men blir overlevert av foreldre. Eller kommer med større søsken. 

Anonymkode: 257d7...0ef

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Har vært to 2-åringer her ja og en 3-åring som heller ikke er helt tørr. Etter bading ville alle inn for å se på film. Da satt de seg med vått badetøy i sofaen før jeg fikk avverget det, var på kjøkkenet og poppet popcorn til alle. 

Hvis du eksisterer så er du jo bare dumsnill. Men selv om det er mange rare foreldre så begynner jeg å tvile. Folk som "setter fra seg" to- og treåringer og går sin vei? Du må rope håi, du glemte visst noe??

Anonymkode: 693c4...653

• Liker 17
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
Hansehan skrev (47 minutter siden):

Dette er en fin setning: "Det passer ikke med besøk i dag." Den kan brukes hver dag om nødvendig.

Da kan jo barna bli fornærmet!

Anonymkode: 68840...817

• Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...