Gå til innhold

Dere som tar flysetet bakover på allerede trange fly

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Føler dere virkelig ikke på at dere gjør flyreisen mer ubehagelig for andre? 
Kunne ikke falt meg inn å ta setet bakover når man ser hvor trangt flyet allerede er. Sist jeg ble utsatt for dette var med Sunclass nå i sommer. Drit trange seter, og en familie som tenkte det var helt ok å gjøre andres tur værre, var et trekløver av en familie som satt foran oss. Alle tre heiv setene så langt bak det var mulig med en gang flyet var oppe. 

Ved spising og landing måtte jeg faktisk be personalet si fra om setene, for de skjønte ikke dette heller på egen hånd. Helt utrolig! 

Anonymkode: 65432...0f3

• Liker 27
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Flysetene er da laget slik, om det ikke er meningen å legge dem bak, så får de fjerne den funksjonen da! 
Er ingen som nekter deg å også ta stolryggen ned. 

Anonymkode: e31ad...50e

• Liker 34
  • Nyttig 10
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 182 høy, selvom det ikke blir mer benplass av å legge setet bak så kan man lage mer plass ved å vri kroppen. Så ja, jeg tar alltid setet bak og kommer til å fortsette med det.

Klag til flyselskapet 

Anonymkode: 48fdd...719

• Liker 17
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Gjør klar for et par hundre innlegg med "det er lov så da gjør jeg det". 

Selv klarer jeg heller ikke forstå tankegangen med å forbedre sin egen komfort med noen cm på bekostning av andre. Men så er det vel kanskje sånn at de som absolutt alltid legger ned setet, ikke vet hvor trangt det faktisk er når du tar hensyn til den bak mens den foran ikke tar hensyn til deg. 

Sånne diskusjoner deler seg ofte i to nokså like deler av de som tar hensyn, og de som gir fanden i andre. Så det burde kunne fungert å dele flyet i to soner, med og uten nedleggbare seter. 

Anonymkode: 024c5...f0b

• Liker 35
  • Hjerte 1
  • Nyttig 13
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Gjør klar for et par hundre innlegg med "det er lov så da gjør jeg det". 

Selv klarer jeg heller ikke forstå tankegangen med å forbedre sin egen komfort med noen cm på bekostning av andre. Men så er det vel kanskje sånn at de som absolutt alltid legger ned setet, ikke vet hvor trangt det faktisk er når du tar hensyn til den bak mens den foran ikke tar hensyn til deg. 

Sånne diskusjoner deler seg ofte i to nokså like deler av de som tar hensyn, og de som gir fanden i andre. Så det burde kunne fungert å dele flyet i to soner, med og uten nedleggbare seter. 

Hadde vært genialt! 😊

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er 182 høy, selvom det ikke blir mer benplass av å legge setet bak så kan man lage mer plass ved å vri kroppen. Så ja, jeg tar alltid setet bak og kommer til å fortsette med det.

Klag til flyselskapet 

Anonymkode: 48fdd...719

Så hvorfor betaler du ikke for mer benplass da? I stedet for å la ditt problem bli andre sitt problem? Tankegangen din er jo rimelig egoistisk, spør du meg! 

Flyselskapet fikk beskjed om dette i spørreundersøkelsen som kom noen dager etter. Vær du trygg. 

• Liker 28
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var 5 måneder på vei med nr to, hadde storebror på 1 år på fanget og passasjeren foran lente seg bakover.

Totalt hensynsløst. Burde vært en regel at man ikke kan lene stolen bakover dersom det sitter barn på fanget bak deg. På lik linje som at føttene holdes under stolen.

Anonymkode: 1a5d8...56b

• Liker 13
  • Hjerte 3
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Føler dere virkelig ikke på at dere gjør flyreisen mer ubehagelig for andre? 
Kunne ikke falt meg inn å ta setet bakover når man ser hvor trangt flyet allerede er. Sist jeg ble utsatt for dette var med Sunclass nå i sommer. Drit trange seter, og en familie som tenkte det var helt ok å gjøre andres tur værre, var et trekløver av en familie som satt foran oss. Alle tre heiv setene så langt bak det var mulig med en gang flyet var oppe. 

Ved spising og landing måtte jeg faktisk be personalet si fra om setene, for de skjønte ikke dette heller på egen hånd. Helt utrolig! 

Hadde det vært ulovlig å ta flyseter bakover, så hadde den muligheten ikke vært installert på flyseter. 
Aksepter at andre har behov for en annen vinkel på flysetet enn deg selv. 
At du ikke liker muligheten andre har, betyr ikke at du kan diktere hva andre mennesker gjør, så lenge handlingene ikke er forbudte, straffbare eller skadelige. 
Alternativt, om dette plager deg så mye, slutt å reise med fly, så plager ikke du andre.

Anonymkode: b2175...6af

• Liker 12
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Da får de ta bort funksjonen. 

Anonymkode: b2940...0c4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

På lange flyturer kan det være godt å senke setet. Men jeg irriterer meg over at de foran meg gjør det så jeg gjør det stort sett ikke selv. Kanskje dette burde vært gjort synkront! Eller automatisk!

Flykapteinen: "På høyre side ser dere nå Oslofjorden, det blir deretter litt servering og vi senker seteryggene om ca 1 time. God tur!" ;)

Anonymkode: 1aa07...a59

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hadde det vært ulovlig å ta flyseter bakover, så hadde den muligheten ikke vært installert på flyseter. 
At du ikke liker muligheten andre har, betyr ikke at du kan diktere hva andre mennesker gjør, så lenge handlingene ikke er forbudte, straffbare eller skadelige. 
Alternativt, om dette plager deg så mye, slutt å reise med fly, så plager ikke du andre.

Jeg har også behov for en bedre vinkel på setet, men jeg gjør det ikke av hensyn til den bak. Kort og godt. På samme måte som jeg heller ikke sniker foran andre i køen på butikken, selv om det neppe er direkte straffbart eller skadelig. Og den siste setningen din er så typisk "skal du bo i blokk må du tåle at jeg bråker"-tankegang. Verden hadde blitt et bedre sted hvis folk tenkte mer på andres komfort og mindre på sin egen. 

• Liker 18
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Muligheten til å legge ned setet burde egentlig bare være på fly som brukes til lange flygninger, der det er vanlig å sove. At det skal være nødvendig å legge ned setet på vei fra Oslo til Bergen eller København fatter jeg ikke. Du klarer å sitte rett opp og ned i en time, liksom. Det er ikke noe behov for å sove på den tiden heller, rekker jo knapt å sovne før man skal lande. 

Anonymkode: 1cc0b...9c6

• Liker 16
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Flysetene er laget slik fordi de er standardprodukter. Det er opptil flyselskapet å konfigurere antall seterader på flyet. De ønsker flest mulig betalende passasjerer i hvert fly. Men de kan ikke spesialtilpasse alle setene. 

Bare fordi ting er teknisk mulig eller "lov" betyr ikke at du er fritatt fra å ta hensyn til andre. Men mange tror det. Enten fordi de er uintelligente, egoistiske eller psykisk avvikende (eller alt på en gang).

Men ikke fordi de er ålreite empatiske mennesker. Du kan ikke med vilje utsette andre for ubehag og samtidig påstå du er et ålteit, empatisk menneske. Sånn er det bare. Ren logikk. 

Sånne ting som dette er suverene tester på hva slags menneske du er. 

Anonymkode: 9b263...3fb

• Liker 20
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg var 5 måneder på vei med nr to, hadde storebror på 1 år på fanget og passasjeren foran lente seg bakover.

Totalt hensynsløst. Burde vært en regel at man ikke kan lene stolen bakover dersom det sitter barn på fanget bak deg. På lik linje som at føttene holdes under stolen.

Anonymkode: 1a5d8...56b

Ja, det var virkelig helt sjokkerende hvor hensynsløse folk på reise er. Bare tragisk, egentlig. Har de aldri lært om folkeskikk og det å vise omtanke og hensyn til mennesker rundt seg?

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Flysetene er laget slik fordi de er standardprodukter. Det er opptil flyselskapet å konfigurere antall seterader på flyet. De ønsker flest mulig betalende passasjerer i hvert fly. Men de kan ikke spesialtilpasse alle setene. 

Bare fordi ting er teknisk mulig eller "lov" betyr ikke at du er fritatt fra å ta hensyn til andre. Men mange tror det. Enten fordi de er uintelligente, egoistiske eller psykisk avvikende (eller alt på en gang).

Men ikke fordi de er ålreite empatiske mennesker. Du kan ikke med vilje utsette andre for ubehag og samtidig påstå du er et ålteit, empatisk menneske. Sånn er det bare. Ren logikk. 

Sånne ting som dette er suverene tester på hva slags menneske du er. 

Anonymkode: 9b263...3fb

Absolutt 100% enig i alt du sier her! 🫶🏻

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår ikke at dette er noe folk reagerer på, jeg har flydd MYE gjennom livet, og jeg har aldri tenkt over at den foran meg har lagt ned setet. Jeg har heller ikke tenkt at det er ufint av meg om jeg gjør det. 

Anonymkode: b9b8c...1a6

• Liker 15
  • Nyttig 2
Skrevet

Kan ikke folk som ønsker å legge setet bakover spørre de som sitte på raden bak, om det er greit at de legger setet bakover?

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Er det da også ok at jeg har behov for ø røske litt i flysetet foran og presse knærne opp i det med jevne mellomrom?

• Liker 17
  • Nyttig 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg forstår ikke at dette er noe folk reagerer på, jeg har flydd MYE gjennom livet, og jeg har aldri tenkt over at den foran meg har lagt ned setet. Jeg har heller ikke tenkt at det er ufint av meg om jeg gjør det. 

Anonymkode: b9b8c...1a6

Da har de vel muligens ikke gjort det. For det er ubehagelig.

• Liker 5
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...