Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Baby 10 mnd hadde feber lørdags kveld, ingen andre symptomer. Feberen fortsatte søndagen, uten spesielle symptom, annet enn at det ble vanskeligere å få i han mat og drikke. En del sutring. Kontaktet legevakten for rådføre meg, fikk beskjed om å avvente og fortsette å prøve å få i baby væske. Dette har vert problematisk siden da. Fikk time hos legen igår, der crp var pittelitt forhøyet (som gjorde det vanskelig å tolke hva det kunne vere) + hun kommenterte at baby hadde store mandler. Baby blir fortere trøtt, og får i han minimalt med drikke og mat, som deretter fører til at baby har mye mindre våte bleier. Idag har baby tatt seg veldig mye i munnen, mer enn normalt, og jeg mistenker derfor det er noe inni der som gjør vondt for baby.
Synest baby er «verre» idag.. Feber, vanskelig å få i nok væske og kun sutring. Kan leke i 2 minutt, før han begynner å sutre, så tar jeg baby opp i fanget og sutringen fortsetter. Kun smokken og koseklut og kos, som ser ut som er den beste medisinen.

Det jeg lurer på er hva kan dette vere?😩 Vet det er umulig for andre å tolke dette, men jeg blir så bekymret for baby når jeg ikke vet helt hva det er.. Kan ikke se eller kjenne noen flere tenner som er på vei. Baby hadde ikke halsbetennelse i følge legen jeg var hos igår. Må legge til at vi har hatt det tøft helt siden fødselen, spesielt i forhold til matinntak og drikke. Derfor er jeg kanskje litt «for» opptatt av å finne ut av årsaken…

Anonymkode: 0a0cb...210

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Edit: Leste litt fort. 

Endret av nordlending
Skrevet

Har han fått noe paracetamol? 

AnonymBruker
Skrevet
mommyaka skrev (1 minutt siden):

Har han fått noe paracetamol? 

Ja han har fått 2 ganger pr.dag, siden lørdag. Skal sies at feberen har gått ned, men han blir utrolig klam og kaldsvetter etter noen timer etter inntak. (Tror det er vanlig av Paracetamol?)

Skrevet

Om babyen ikke får i seg nok væske og tisser lite ville jeg kontaktet lege vakten eller lege igjen. Men er der noe annet han kan få i seg mye av ...ble som smaker godt? Som is? Yoghurt? Kanskje litt saft, sjokolade melk ? Kake el?

Er det varmt der dee bor nå,?

Skrevet

tenner tipper jeg, har du sånne biteringer du kan fryse å la han bite på ? og kjøp dentinox på apoteket til å smøre på gommene og gi mat/drikke når det virker, kald drikke i varmen bør han også få og kannfå tygge litt på en saft-is/smoothie-is

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
mommyaka skrev (3 minutter siden):

Om babyen ikke får i seg nok væske og tisser lite ville jeg kontaktet lege vakten eller lege igjen. Men er der noe annet han kan få i seg mye av ...ble som smaker godt? Som is? Yoghurt? Kanskje litt saft, sjokolade melk ? Kake el?

Er det varmt der dee bor nå,?

Her er veldig varmt ja, men er heldigvis heldig med kjøling i huset, så er perfekt temperatur inne. Jeg går ikke ut med baby nå om dagene.

Har fått tilbud flere ganger om kald frukt på fruktsmokk, som han vanligvis elsker. Men han nekter tvert, dytter bort og begynner å gråte med en gang han får tilbudet. Har ikke introdusert yougurt enda, er litt skeptisk til å begynne med nye ting nå når han ikke er i form…

Men takk for tips!

AnonymBruker
Skrevet
monican94 skrev (4 minutter siden):

tenner tipper jeg, har du sånne biteringer du kan fryse å la han bite på ? og kjøp dentinox på apoteket til å smøre på gommene og gi mat/drikke når det virker, kald drikke i varmen bør han også få og kannfå tygge litt på en saft-is/smoothie-is

Han har fått 4 tenner oppe og 4 tenner nede. Kan ikke se noe tydelig at det er tenner på vei. Men ja, har gitt ham biteleker, men er fort hånden som kommer inn igjen i munnen med en gang.

Skrevet

høres veldig ut som tenner med både hånd i munn og feber, ville absolutt gitt han is så han får kjølet ned litt inni munn

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
monican94 skrev (Akkurat nå):

høres veldig ut som tenner med både hånd i munn og feber, ville absolutt gitt han is så han får kjølet ned litt inni munn

Skal teste når han våkner!

Skrevet

men er du bekymret kontakt lege på nytt, my crp vil jo vise om crp er gått opp eller ned evt 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge feberen går ned med paracet, så ser jeg ingen bekymring. 

Lag smothie som is eller kald drikker, tilby Vannmelon, alt av drikke selv om det er brus. Så lenge barnet får i seg væske. 

Frossen yougurt fungerer også. 

Nærhet og kos er virkig.

Anonymkode: 00945...9ac

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
monican94 skrev (2 minutter siden):

men er du bekymret kontakt lege på nytt, my crp vil jo vise om crp er gått opp eller ned evt 

ja, kommer til å se an hvordan han er når han våkner etter hvilen sin og hvordan bleien er

ts

AnonymBruker
Skrevet

Når legen har sett litt forstørrede mandler, kan det være noe med det som plager han.

At han ikke får i seg mat og drikke spesielt drikke bør tas alvorlig. Det kan gå veldig fort på så små å bli dehydrert å det er ikke bra.

Hvordan har han pleid å reagere før med når det har vært tenner på gang?

Jeg syns du skal kontakte legevakten. 

Anonymkode: 8fdbf...eef

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei!

Baby 10 mnd hadde feber lørdags kveld, ingen andre symptomer. Feberen fortsatte søndagen, uten spesielle symptom, annet enn at det ble vanskeligere å få i han mat og drikke. En del sutring. Kontaktet legevakten for rådføre meg, fikk beskjed om å avvente og fortsette å prøve å få i baby væske. Dette har vert problematisk siden da. Fikk time hos legen igår, der crp var pittelitt forhøyet (som gjorde det vanskelig å tolke hva det kunne vere) + hun kommenterte at baby hadde store mandler. Baby blir fortere trøtt, og får i han minimalt med drikke og mat, som deretter fører til at baby har mye mindre våte bleier. Idag har baby tatt seg veldig mye i munnen, mer enn normalt, og jeg mistenker derfor det er noe inni der som gjør vondt for baby.
Synest baby er «verre» idag.. Feber, vanskelig å få i nok væske og kun sutring. Kan leke i 2 minutt, før han begynner å sutre, så tar jeg baby opp i fanget og sutringen fortsetter. Kun smokken og koseklut og kos, som ser ut som er den beste medisinen.

Det jeg lurer på er hva kan dette vere?😩 Vet det er umulig for andre å tolke dette, men jeg blir så bekymret for baby når jeg ikke vet helt hva det er.. Kan ikke se eller kjenne noen flere tenner som er på vei. Baby hadde ikke halsbetennelse i følge legen jeg var hos igår. Må legge til at vi har hatt det tøft helt siden fødselen, spesielt i forhold til matinntak og drikke. Derfor er jeg kanskje litt «for» opptatt av å finne ut av årsaken…

Ring fastlegekontoret i morgen når tlf åpnes. Få en hastetime. 

Anonymkode: 88e6c...f44

AnonymBruker
Skrevet

Ja han har fått 2 ganger pr.dag, siden lørdag. Skal sies at feberen har gått ned, men han blir utrolig klam og kaldsvetter etter noen timer etter inntak. (Tror det er vanlig av Paracetamol?)

Første bud er jo å sørge for at baby har det så bra som mulig, så ville gitt nok paracetamol. Bare det kan gjøre at baby føler seg bedre, drikker bedre, tisser bedre, sover bedre, og igjen føler seg enda bedre. Så ville gitt etter instruksene på pakken.

Anonymkode: 34dfe...6b9

Skrevet (endret)

Har ikke introdusert yougurt enda, er litt skeptisk til å begynne med nye ting nå når han ikke er i form…

Men takk for tips!

Det er viktig at han får i seg væske, samme hva - jeg hadde prøvd yoghurt og andre ting selv om du ikke har "introdusert" det ennå. Skal lite til før små barn blir så dehydrert at de må få intravenøs væske på sykehuset.

Om han veier over 7 kg, kan du gi inntil 4 x 125 mg paracetamol om dagen. Så at du bare har gitt 2 om dagen - gi ham mer når han tydeligvis har vondt.

Endret av Sniff76
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Når legen har sett litt forstørrede mandler, kan det være noe med det som plager han.

At han ikke får i seg mat og drikke spesielt drikke bør tas alvorlig. Det kan gå veldig fort på så små å bli dehydrert å det er ikke bra.

Hvordan har han pleid å reagere før med når det har vært tenner på gang?

Jeg syns du skal kontakte legevakten. 

Anonymkode: 8fdbf...eef

Var på legevakten igjen nå i ettermiddag, men var lite hjelp å få.. Legen jeg var hos brukte bokstavligtalt 20 minutter på å si «kan du gape opp?» til baby. Vet ikke hvor mange ganger jeg forklarte at baby ikke gjør slikt på kommando, og han er tross alt bare 10 mnd. Var inne i 45 minutter, ble tatt halsprøve. Fikk beskjed om å fortsette slik som jeg gjør.

Kommer til å ringe tilbake i morgen og be om ny time, for meg er ikke dette holdbart. Fikk heldigvis i han en god porsjon grøt nå i kveld og 100ml mme, og han sover godt!

Han reagerte en del på fortennene oppe, men ikke i den grad slik han er nå.

AnonymBruker
Skrevet
Sniff76 skrev (3 timer siden):

Det er viktig at han får i seg væske, samme hva - jeg hadde prøvd yoghurt og andre ting selv om du ikke har "introdusert" det ennå. Skal lite til før små barn blir så dehydrert at de må få intravenøs væske på sykehuset.

Om han veier over 7 kg, kan du gi inntil 4 x 125 mg paracetamol om dagen. Så at du bare har gitt 2 om dagen - gi ham mer når han tydeligvis har vondt.

Er fullt klar over dette. Som jeg har skrevet har vi slitt veldig i etterkant av fødsel, spesielt ifm mat og drikke, og har vert innlagt tidligere pga dette.

AnonymBruker
Skrevet

Det er vel ganske godt tilbakevist at tenner IKKE gir feber.

Anonymkode: 1f86c...f61

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...