AnonymBruker Skrevet 15. juli #1 Skrevet 15. juli Jeg er enebarn av en alenemor. Vi har et godt forhold, men i perioder har mor vært veldig krevende. Det var vanskelig for henne da jeg flyttet hjemmefra, og når jeg fikk meg samboer og etterhvert ble gift, ble det mer og mer "mas" om at jeg ikke brukte tid på henne, tok initiativ til besøk, felles ferieturer, osv. Nå som hun har blitt eldre (hun er mer enn 40 år eldre enn meg), blir det mer og mer behov for oppfølging, også av ren praktisk art. Og det er slik livet er, naturligvis. Det som frustrerer meg og gjør at jeg skriver i dag, er at det nesten virker som om jo mer jeg gjør, jo mer krever hun. I forrige uke tok mannen min og jeg henne med på bilferie til Frankrike, som hun har ønsket seg i mange år. Det ble naturligvis mye jobb, mor klarer ikke så mye selv lenger (selv om hun er helt klar mentalt). Hun er dårlig til bens, og hører dårlig. Vi kjørte dør til dør, gjorde alt det praktiske, handlet i forkant, la opp program, osv. osv. Vi sørget også for at noen var hjemme og passet katten hennes - i det hele tatt. Hun var veldig glad og fornøyd etter turen, men uten å overdrive - hver eneste dag siden vi kom hjem, har hun ringt meg og klaget. Burde vi ikke dratt på hyttetur snart, sommeren er jo over hvert øyeblikk, hvorfor hadde vi så lite ferie, hvorfor kommer vi så sjelden på middag hos henne, hun trenger nye utemøbler og nå er det snart for sent, osv. osv. Satt og tenkte på dette i dag, og innser at noe av det samme skjedde i fjor. Da dro vi på hyttetur og brukte store deler av sommeren til å pusse opp hennes leilighet - og etterpå ble det mas hver dag. Ja, dette er jo mest et hjertesukk - men hvordan balanserer man sånt? Jeg vil jo savne mor når hun er borte, og er klar over at jeg må ta vare på den tiden vi har sammen, men akkurat nå er det vanskelig å være positiv. Anonymkode: 91e9b...b54
monican94 Skrevet 15. juli #2 Skrevet 15. juli lag faste avtaler, f eks kort hos henne hver tirsdag hvor evt bidrar med handling/småting (da må hun f.eks si fra om utemøbler ene tirsdagen og dere ser gjennom på nett og dere handler for henne neste tirsdag) middag hos henne annenhver/tredjehver søndag utfra hva dere ønsker avklar at dere ønsker å bruke ferien på dere selv men at én helg kan brukes på hytte med henne oppfordre henne og hjelp henne igang på et seniorsenter/seniorcafe el så hun oftere er ute av huset og treffer folk så blir hun kanskje ikke så masete på dere om hun ringer mye, ha fast telefontid eks 2 ggr i uka 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli #3 Skrevet 15. juli Sett sunne grenser, og prøv å overse hva det får deg til å føle. Oppmuntre henne til å ta kontakt med andre, bli med henne på eldresenter og introduser henne etc. Slike negative responser er helt sikkert en reaksjon på ensomhet. Hjelp henne ut av det, uten å ta over ansvaret. Anonymkode: 2a78f...6fe
AnonymBruker Skrevet 15. juli #4 Skrevet 15. juli Gjelder dette for det meste i feriene? Undersøk om det finnes tilbud der dere bor, som hun kan benytte seg av. For eksempel seniorcafe. Eller om hun kunne hatt nytte av en besøksvenn. Hun høres ensom ut. Anonymkode: dec27...149
AnonymBruker Skrevet 15. juli #5 Skrevet 15. juli Jeg vil tro det er fordi med ferieturen føler hun at livet er akkurat slik hun ønsker det skal være, endelig, hvor dere er sammen hele tiden. Og så vil hun ikke gi slipp på det når det er over, hun vil det skal fortsette. Så da maser hun. Hun er nok veldig følelsesstyrt her, og ser det ikke selv. Så da må du inn med litt logikk for å balansere. Minne henne på at det er hyggelig å være masse sammen på ferie, men nå er dere tilbake i hverdagen hvor du har flyttet ut og har egen familie og andre oppgaver å følge opp. Anonymkode: cfa62...9ce 2
AnonymBruker Skrevet 15. juli #6 Skrevet 15. juli For meg høres det ut som din mor manipulerer dere. Det kommer snikende samt at når mange blir eldre blir de masete og krevende. har selv en mor i 80 årene som mener at siden hun og min far gjorde mye for meg og min søster så er det hennes tur. Hun er enke. Nå har jeg hjulpet min mor veldig mye siden hun ble alene. Er det noe så krever hun at jeg omtrent skal slippe alt i hendene. Din mor forventer og være med på alt dere gjør. Du må nok ta den samtalen som ikke er så kjekk at hun kan ikke være med på alt og dere har ting og gjøre og. Har selv merket de siste månedene at min mor prøver og manipulere oss. Jeg er sliten og lei.Hun har allerede klart og ødelegge ferietur jeg skulle på. Mistenke hun latet som hun var veldig dårlig. Hvis din mor ikke har særlig venner igjen så kjeder hun seg nok og tror hun kan være med dere hele tiden uten og tenke på at dere har og et liv. Anonymkode: f047c...897 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå