AnonymBruker Skrevet 15. juli #1 Skrevet 15. juli Hei:) Kjæresten og jeg har vært sammen i 1 år og tenker på å snart kjøpe noe sammen. Jeg har ikke barn, mens han har en 5-åring som han har 100% (barnemor er ikke i bildet). Han har hele tiden vært klar på at barnet er hans ansvar og han som skal betale for. I tillegg skal det sies at jeg tjener noen hundre tusen mer i året enn det han gjør. Når vi i helgen snakket sammen om huskjøp, økonomi osv virket det som om han bare automatisk tenkte at vi deler huset 50/50 og at resten av utgifter som mat, husholdning osv deler vi prosentvis etter inntekt. Men han nevnte også at om barnet hans for eksempel trengte ny jakke så betalte så klart han den. Jeg synes egentlig det blir litt urettferdig. Jeg tenker det er mer rettferdig å dele utgifter 50/50 (eller han kanskje litt mer med tanke på barnet) og at jeg eier en større del av boligen og betaler mer ned på boliglånet. Om forholdet går skeis har han vunnet veldig mye på å være med meg mens jeg taper mye, om vi velger hans løsning. Hva mener dere? Er jeg egoistisk og helt ute å kjøre her? Anonymkode: fe95d...31e 4
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 15. juli Populært innlegg #2 Skrevet 15. juli Du er ute å kjøre. Hans løsning er den rettferdige. Anonymkode: 5b1c4...457 40 2 9
AnonymBruker Skrevet 15. juli #3 Skrevet 15. juli AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du er ute å kjøre. Hans løsning er den rettferdige. Anonymkode: 5b1c4...457 Hvorfor? ts Anonymkode: fe95d...31e 2
Rotemor Skrevet 15. juli #4 Skrevet 15. juli Jeg ville ikke gått med på prosentvis! Regninger må deles 50/50. Lån også etter eierandel. Men jeg ville vært villig til å betale noe ekstra til fellesskapet. Eksempelvis 1000kr - 2000 mer i matkassa 6
Rotemor Skrevet 15. juli #5 Skrevet 15. juli Ps: Jeg tror mange som selv er i en økonomisk sårbar situasjon vil støtte partneren din. 3 3
AnonymBruker Skrevet 15. juli #6 Skrevet 15. juli Hvorfor skal du eie mer av boligen? Han kan vel gjerne betale mer for sitt barn, men dere kan vel eie bolig sammen? Anonymkode: 4ea2f...678 29 5
kri.star Skrevet 15. juli #7 Skrevet 15. juli Hvordan får du 50/50 eierbrøk er urettferdig. Det er jo klart den mest rettferdige og fornuftige løsningen - såfremt dere begge stiller med lik egenkapital - og har økonomi til å hver for dere klare kostnadene. 12
AnonymBruker Skrevet 15. juli #8 Skrevet 15. juli AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvorfor? ts Anonymkode: fe95d...31e Hvorfor skal han ikke få eie halve boligen hvis han har råd til det? Og da selvsagt betale halvparten av lånet og halvparten av alle utgifter tilknyttet boligen. Så betaler han litt ekstra for barnet utenom. Anonymkode: 5b1c4...457 23 6
AnonymBruker Skrevet 15. juli #9 Skrevet 15. juli Hvorfor skal du eie mer av boligen? Kan du ikke går inn med mer egenkapital og få mindre lån på din del? Forøvrig så burde vel han betale litt mer, oga barnet. Evt at dette korrigeres ved at du har høyere lønn og at derfor 50/50 blir nokså riktig. Sikker på at du har lyst å flytte sammen?? Anonymkode: ff7b4...7a0 11 8
malifika Skrevet 15. juli #10 Skrevet 15. juli AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvorfor? ts Anonymkode: fe95d...31e At du ikke vil betale mer i felles utgifter når han har barn er nå greit nok. Litt gjerrig etter min smak, men vi er alle forskjellige. Men, hvorfor mener du at du skal ha større eier prosent i huset? Så lenge dere går inn med like mye kapital og har hvert deres lån som dere betaler hver for dere, hvorfor skal ikke han få eie like mye? 18 9
AnonymBruker Skrevet 15. juli #11 Skrevet 15. juli Felles utgifter bør være 50/50 og han litt mer på mat. Boligen bør også være 50/50, ingen grunn til at du skal eie mer av den. Anonymkode: ec0c2...cb4 13 7
AnonymBruker Skrevet 15. juli #12 Skrevet 15. juli Jeg tjener også litt mer enn mannen min og vi har to felles barn. Her deler vi alle utgifter 50/50, inkludert huslånet. Jeg tenker det er mest rettferdig. I ditt tilfelle ville jeg ha delt 50/50 på alle utgifter, samt at han dekket alle utgifter til sitt barn. Hvis du velger å betale mer på boliglånet, ville jeg ha bedt om ektepakt, slik at dine innbetalinger gjenspeiler din eierandel i boligen. Dette er det mest rettferdige. Anonymkode: 752ac...ea8 1
Mannisinbestealder Skrevet 15. juli #13 Skrevet 15. juli Har du mere egenkapital siden du mener at du skal eie mer enn 50% eller hva er begrunnelsen? 4 2
AnonymBruker Skrevet 15. juli #14 Skrevet 15. juli malifika skrev (13 minutter siden): At du ikke vil betale mer i felles utgifter når han har barn er nå greit nok. Litt gjerrig etter min smak, men vi er alle forskjellige. Men, hvorfor mener du at du skal ha større eier prosent i huset? Så lenge dere går inn med like mye kapital og har hvert deres lån som dere betaler hver for dere, hvorfor skal ikke han få eie like mye? Siden jeg tjener en god del mer enn han (og har høyere egenkapital) har jeg mulighet til å låne mer og betale mer på huset, som gjør at vi kan kjøpe et større hus enn om vi måttet kjøpe noe som han har råd til å ha 50/50. ts Anonymkode: fe95d...31e 2 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli #15 Skrevet 15. juli AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Siden jeg tjener en god del mer enn han (og har høyere egenkapital) har jeg mulighet til å låne mer og betale mer på huset, som gjør at vi kan kjøpe et større hus enn om vi måttet kjøpe noe som han har råd til å ha 50/50. ts Anonymkode: fe95d...31e Dere kan ha separate lån og 50/50. Anonymkode: ec0c2...cb4 4
malifika Skrevet 15. juli #16 Skrevet 15. juli AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Siden jeg tjener en god del mer enn han (og har høyere egenkapital) har jeg mulighet til å låne mer og betale mer på huset, som gjør at vi kan kjøpe et større hus enn om vi måttet kjøpe noe som han har råd til å ha 50/50. ts Anonymkode: fe95d...31e Ja, sånn sett ja. Den ser jeg. Jeg trodde du mente at du automatisk skulle få eie større del av huset selv om han også hadde råd, bare fordi du ville ha mer siden han har barn. 2
AnonymBruker Skrevet 15. juli #17 Skrevet 15. juli Om forholdet går skeis så har han tjent veldig mye på å være sammen med deg 😳😂🤣 Anonymkode: 144e5...0f8 12
AnonymBruker Skrevet 15. juli #18 Skrevet 15. juli Her må dere bare bli enige om noe. Det finnes ingen fasitsvar. Dersom dere ønsker å prioritere å eie 50%-50% kan dere eks. velge å se etter en bolig dere begge har råd til basert på deres inntekt. Så kan du ev. spare i fond på siden. Anonymkode: fb4d5...54d 5
AnonymBruker Skrevet 15. juli #19 Skrevet 15. juli Selvsagt skal ikke du finansiere hans barn og hans liv! Dere må bli enige om dere skal kjøpe et hus som er for dyrt for ham der du eier en større andel, eller en billigere bolig der dere eier(og betaler) 50-50. Hadde jeg vært ham hadde jeg insistert på det siste. Utgifter til strøm, kommunale avgifter, internett etc bør være 50-50. På mat bør han betale mer enn deg (selvsagt!!!) siden han skal betale for to og du bare for en. Ikke la deg utnytte ts! Anonymkode: 6abe2...9ce 6 2
AnonymBruker Skrevet 15. juli #20 Skrevet 15. juli AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg tjener også litt mer enn mannen min og vi har to felles barn. Her deler vi alle utgifter 50/50, inkludert huslånet. Jeg tenker det er mest rettferdig. I ditt tilfelle ville jeg ha delt 50/50 på alle utgifter, samt at han dekket alle utgifter til sitt barn. Hvis du velger å betale mer på boliglånet, ville jeg ha bedt om ektepakt, slik at dine innbetalinger gjenspeiler din eierandel i boligen. Dette er det mest rettferdige. Anonymkode: 752ac...ea8 Samboere kan ikke ha ektepakt, men de kan ha samboeravtale. Anonymkode: fb4d5...54d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå