Gå til innhold

Opprettelse av testamente

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal skrive testamente der samboer skal arve det meste. Men samtidig er det noen ting som bunad, og enkelte andre ting (f.eks servise, kunst, smykker) som jeg vil at et familiemedlem skal arve. Litt usikker på hva som er lurt å gjøre og hvor detaljert man bør være. 

Det er ingen barn inni bildet. 

Er det noen her som har skrevet testamente og som som har noen tips til hva som kan være lurt å tenke på når man skal gjøre det?  Jeg skal bruke advokat, men har lyst til å være litt forberedt først. 

Anonymkode: 4c9c3...f37

Skrevet

Håper dere har samboerkontrakt og. Advokaten vil gå gjennom det som er viktig. Ved testamente er det og viktig og ta med arv ved eventuelt brudd. Du kan sette opp hvem som helst som kan arve deg når det ikke er barn i bildet. Jeg har lagt testament men er alene. Har ikke gjort via advokat men er lurt siden dere er to. Viktig å få med hvem eier huset, hvordan et oppgjør skal gjøres. hvis du har forsikring så er det jo viktig å få med samboer skal arve. Det kan være komplisert. 

Anonymkode: 83f35...563

Skrevet

Ha grundig samboerkontrakt pluss testament.

Da er du sikret uansett om det er brudd eller død som skiller dere.

Her har vi samboerkontrakt som sikrer investeringer vi har gjort sammen så vi begge får med oss ut det vi har krav på ved brudd.

Ved død er vi hverandres verger til særkullsbarn og overtar uskiftet bo. Forsikringer og testamenter sørger for at den som dør dekker lån og heftelser i huset så gjenlevende part kan bli boende med lave kostnader og forsørge alle 3 barna.

Jeg er ufør så uten at han setter det opp sånn vil jeg måtte selge huset og ikke ha råd til å ivareta hans barn.

Hans pliktdelsarv til barna vil jeg skille ut og resten går til meg og barna så lenge jeg lever.

Når jeg dør får mitt barn tilsvarende arv som hans barn, resten deles på alle tre barna.

I tillegg har vi fremtidsfullmakter.

Da du ikke har barn står du fritt frem til å gi arven din til de du vil. Uten testament så går alt automatisk til nærmeste familie med mindre dere er gift.

Anonymkode: 9a1c0...3b7

Skrevet

Takk for svar. Vi skal lage samboerkontrakt også. Antar testamentet og kontrakten må ses i sammenheng. 
ts 

Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Takk for svar. Vi skal lage samboerkontrakt også. Antar testamentet og kontrakten må ses i sammenheng. 
ts 

Ja. Man legger ved alle tilleggs dokumenter. Som f eks fremtidsfullmakt.

Men dere skal ikke gifte dere?

Skrevet

Fremtidsfullmakt tenkte vi også at vi skulle få lagd.

Vi har snakka om at vi vil gifte oss. Men jeg tror ikke det skjer før om et par-tre år. Så vi tenkte vi burde ha noe på plass uansett før den tid. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Fremtidsfullmakt tenkte vi også at vi skulle få lagd.

Vi har snakka om at vi vil gifte oss. Men jeg tror ikke det skjer før om et par-tre år. Så vi tenkte vi burde ha noe på plass uansett før den tid. 

Det er lurt.

Det er det vi har gjort.

Vi gifter oss til neste år, men samboerkontrakt, testamenter og fremtidsfullmakter vil hovedsakelig stå som de gjør.

Bedre å ha alt nedskrevet og dokumentert. Da er det ikke rom for misforståelser eller feiltolkninger.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg skal skrive testamente der samboer skal arve det meste. Men samtidig er det noen ting som bunad, og enkelte andre ting (f.eks servise, kunst, smykker) som jeg vil at et familiemedlem skal arve. Litt usikker på hva som er lurt å gjøre og hvor detaljert man bør være. 

Er det noen her som har skrevet testamente og som som har noen tips til hva som kan være lurt å tenke på når man skal gjøre det?  Jeg skal bruke advokat, men har lyst til å være litt forberedt først. 

Koster deg ikke mye å få råd og hjelp fra en advokat. Da blir ting gjort skikkelig. Ingenting er verre enn testamenter som kan bestrides fordi de inneholder formelle feil ol. 
Du kan være så spesifikk som du ønsker. 
Der er og en fordel å skrive ett tilleggsdokument der du opplyser om du vil kremeres, hvem som skal ordne med begravelse ol. 
Og du bør deponere testament med tilleggsdokumenter hos stedets Tingrett. Det koster ett rettsgebyr. 

Anonymkode: cc8a1...cb3

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Da du ikke har barn står du fritt frem til å gi arven din til de du vil. Uten testament så går alt automatisk til nærmeste familie med mindre dere er gift.

Er man gift uten barn får ikke ektefellen automatisk alt nei, derfor er det uansett viktig med testament.

Anonymkode: c894d...8e2

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Du er jo inne på det :) Bare få det ned i ditt testamente akkurat slik du vil ha det.  Hvor detaljert du må ha det bestemmer du, og det skriver advokaten inn i testamentet.  Nevne gjerne de viktigste tingene du mener må være med der helt detaljert, så skriver advokaten det inn, og så tinglyses det.  Så kan dette justeres i ettertid etter ditt ønske om ting endrer seg. Dette er ikke vanskelig i det hele tatt, det blir slik du ønsker det. Bare forstå at dette ikke er endelig, det kan justeres i ettertid om ting endrer seg for deg. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Koster deg ikke mye å få råd og hjelp fra en advokat.

Jo, de tar stive timespriser :) Men hent inn anbud på dette her, og beskrive det så godt som mulig i anbudet. Da trenger det ikke bli så dyrt egentlig, er du for generell og masse må avklares under veis ?  De bastardene skriver regning med gaffel :) 

Skrevet

Greit nok med testament hvor du testamenterer alt til en person, men hva om vedkomne dør først? Da må du ha ett nytt testament, hvis ikke er det arveloven som gjelder. Har du ikke nærstående arvinger, er det da staten som overtar det du eier. 

Anonymkode: 3e405...3e7

Skrevet

Takk for gode innspill, dere! 

Jeg har heldigvis et medlemskap som gir advokatbistand til redusert pris, og skal ha et møte neste uke. Har fylt ut testamentet i forkant nå, presisert også det som går på begavelse, som noen av dere tipset om. Hvis samboeren min dør før meg så blir jeg nødt til å lage nytt testamente, ja. 

ts 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...