Gå til innhold

Kalde/lunkne middagsretter i sommervarmen? Hva spiser dere?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mister total lyst på varm mat om sommeren. Grillmat er ikke aktuelt da jeg ikke har grill. Trenger litt inspirasjon! 

Anonymkode: a4be6...870

AnonymBruker
Skrevet

Spekeskinke med eggerøre. 

Reker. 

Salater. 

Anonymkode: d3e00...aff

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Mister total lyst på varm mat om sommeren. Grillmat er ikke aktuelt da jeg ikke har grill. Trenger litt inspirasjon! 

Makaroni/skinke salat . Det tyr alltid jeg til når jeg har dårlig matlyst. Enkelt å lage er det også 👌

Anonymkode: c241b...9ad

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kremet pastasalat 😋

Anonymkode: 0dc7e...780

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tunfisksalat! Og da mener jeg ikke sånn som er rørt sammen med majones, men lagt i en bolle sammen med paprika, purre og avkjølte pastaskruer. Topper den med sorte oliven og båter av smilende egg, serveres med majones og godt brød. Mmm,,…

Anonymkode: 7d1db...efe

• Liker 1
Skrevet

Sliter litt med det samme så følger tråden. 

Jeg er vokst opp med mye blomkål om sommeren. Dampet blomkål med ostesaus, og sommerskinke gikk igjen. Av og til grateng også. Jeg lager det ikke så mye selv, men synes det er utrolig godt med blomkål som er litt lunken i en salat (dampet først). Blomkål med næringsgjær og soppsoyasaus er rågodt, og særlig med nykvernet pepper i tillegg 😋

Blir mye salater av ulike slag her, men også godt brød med litt ekstra pålegg. Altså veldig enkelt, men flott i varmen. Spiser mengder av vannmelon, og bær i tillegg. 

Bakt potet, gjerne i mikroen, så en slipper å varme opp hele huset enda mer, og det går raskere er også kjempegodt. Tilbehør kan varieres i det uendelige. 

Om du virkelig vil ha det enkelt så kan du kjøpe enten nygrillet kylling (evt lår) på Meny/Mega/Spar, eller pakker med ferdig stekt kylling og bruke det som base. Du kan f.eks ha potetsalat til. Det samme kan du gjøre med reker, laks, eller til og med tunfisk på boks. En kan også kjøpe med seg spekeskinke, oliven, fetaost eller annen ost, godt brød og litt mer grønt og en har god middag. Jeg hadde ikke gjort det regelmessig for en større familie, men utrolig enkelt når en er alene eller få. Det blir så dyrt eller billig som en gjør det til. 

Edemamebønner er en god snacks. Kjøper fryst og har litt i mikroen, og har på salt. Det er godt i salater også. 

Bondeomelett gir mye mat, men jeg liker enda bedre en god pai. Litt for lenge siden jeg har laget pai, og en må bruke stekovnen, men veldig godt. 

Skrevet

Har blitt mye gresk salat her. Putter oppi vannmelon eller granateplekjerner for å friske opp ekstra

Skrevet

Gazpacho. Andre supper, salater.. 

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje litt på siden, men elsker å lage opp litt porsjoner med pizzasnurrer med valgfritt fyll. Disse er da kjempegreie å ha på kjøkkenbenken og spise kalde eller lunkne eller med en god salat til, kjapt og enkelt 👌❤️ 

Anonymkode: f196b...d15

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sommerruller er veldig godt i denne varmen. Ulike salater er også digg. Trenger ikke være tradisjonelle salater, jeg liker f.eks. denne nudelsalaten godt: https://oda.com/no/recipes/2762-silje-og-solvold-rask-thai-nudelsalat/?channable=017c24696400323736322a&%3Futm_campaign=Always_on_Acquisition_Dynamisk_Middagstips_Ida&utm_source=Instagram_Feed&utm_medium=social&utm_content=Oda_Dynamic_carousel_green_recipes&utm_term=Catalog_Acquisition_Grønnere&clid=6277524464519_6277524465519_6277533267319&fbclid=PAAaZ-OnOOQyiBJBxrLDKUiGgeVZYBJAE7cHt0xYir4PjlciFtqNABRTHt8L0&external_browser_redirect=true

Wraps med ulikt innhold er også godt i varmen. For egen del synes jeg også ulike lette pastaretter er godt, selv om det gjerne er varm mat (men pastasalat er også godt).

Sånn ellers drøyer jeg ofte middagen til ganske sent om sommeren, når det er litt kjøligere ute.

Anonymkode: 2cb02...3ed

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Trenger ikke grill. En stekepanne fungerer fint det og 😋

PXL_20250711_194659852.jpg

Anonymkode: 5c723...c5b

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Steker opp en del laks/ørretfilet, eller kylling, og har liggende klar i kjøleskapet.

Langpanne i ovnen funker supert til å steke opp uten at du må stå ved en varm stekepanne. Gjør det utpå kvelden.

Spiser fisk/kylling kaldt, i forskjellige varianter. Ofte i wraps, eller salat.

Kokte egg er også veldig greit å ha liggende klart i kjøleskapet.

Anonymkode: 2f581...274

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Spekemat,salater,omelett,wraps,sandwich,kalde supper,kald sommerskinke med potetsalat. Evt stekt kjøtt av noe slag med bare salat evt potetsalat til,dropper kokt potet/ris/pasta. Lager også vanlig varm middag,men da gjerne sent på kvelden når den verste varmen har gitt seg. 

Anonymkode: 19a91...691

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...