Gå til innhold

"Vis hensyn bevis" på fornøyelsesparker.

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Da var det den tiden på året igjen, hvor noen må snakke ned familier / barn med spesielle behov.. Vær glad for at dere har funksjonsfriske barn eller barn med så milde vansker at de tross diagnoser kan stå i kø. Og la oss andre, som er avhengig av ledsagerbevis og vis hensyn, få bruke det i fred uten kritikk. Dere aner ikke hva dere snakker om. Om man tror at den ene dagen i året man kan slippe køen for at barnet skal få lov å oppleve noe av det andre barn opplever er så gjev, så er man i beste fall uvitende 

Anonymkode: 76be7...3f1

• Liker 2
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Handikaptoalett er ikke reservert for handikappede, det er TILRETTELAGT for handikappede. 
Det vil si at hvem som helst kan bruke det. Handikappede kan ikke forvente null kø på toalett. 

Anonymkode: 2adf5...cc1

Jo det er ikke ulovlig. Har man diare eller småbarn som trener på å kaste bleia og som må NÅ så må det gå an.

Men det er fryktelig dårlig gjort å okkupere handicap-doen uten grunn sånn at folk med irritabel tarm eller uhell med stomien f.eks ikke kommer seg på do asap. Jeg må innrømme at jeg som funksjonsfrisk har benyttet handicap-doen på senteret, men da er jeg veldig rask. Går inn og vasker hendene med åpen dør sånn at jeg ser om det kommer noen. 

Anonymkode: f2773...362

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Da var det den tiden på året igjen, hvor noen må snakke ned familier / barn med spesielle behov.. Vær glad for at dere har funksjonsfriske barn eller barn med så milde vansker at de tross diagnoser kan stå i kø. Og la oss andre, som er avhengig av ledsagerbevis og vis hensyn, få bruke det i fred uten kritikk. Dere aner ikke hva dere snakker om. Om man tror at den ene dagen i året man kan slippe køen for at barnet skal få lov å oppleve noe av det andre barn opplever er så gjev, så er man i beste fall uvitende 

Har ikke lest tråden, men har du lest at noen er imot opplegget? 

Tror bare folk er imot de som utnytter ordningen. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Mayamus skrev (12 timer siden):

Etter å ha lest denne tråden så har jeg enda større forståelse for hvorfor mitt barn ikke vil ha det båndet selv om h*n har rett på det. Barnet er nå tenåring, og vi har ikke vært i slike parker på mange år. Barnet forteller selv om kommentarer og blikk fra barn og voksne, og sist vi brukte det så fikk Barnet kjeft for å ville ha med seg begge søskene. De er tre søsken og vil selvsagt kjøre sammen. Barnet ser synlig friskt ut, men et par timer i en park gjør at Barnet stenger seg inne på et rom i 2-3 dager etterpå for å sove. 

Tusenfryd og Dyreparken har regler om at båndet kun gjelder bærer + ledsager, ut fra hva jeg ser på nettsidene. Vet ikke hvor dere har vært, så skal ikke påstå at dere utnytter ordningen. Men hvis dere prøver få med hele familien på båndet, så skjønner jeg at folk i køen reagerer ja.

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Har ikke lest tråden, men har du lest at noen er imot opplegget? 

Tror bare folk er imot de som utnytter ordningen. 

Og hvordan vet folk at andre utnytter ordningen? Jeg deler lite rundt eget barn og barnets tilstand. Kanskje folk tror at jeg er en som utnytter ordningen, men i realiteten faktisk trenger den? Vanskelig å vite hva det går i uten å ha vært i situasjonen. 
Noen hevder f eks at det bare er å lære barnet å regulere seg. Da har man misforstått mye

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Kan voksne få en sånn? Jeg har en alvorlig sykdom og sliter med fornøyelsesparker. Et sånt bånd hadde hjulpet meg med å ta med et av barna på et slikt sted. Er disse båndene bare for barna?

Anonymkode: 70256...5ef

Noen parker tilbyr det ja, jeg har skjult handikap og får.

Benytter det kun 1 gang pr attraksjon, og kun ved lange køer med mindre jeg kan stå i digital kø med det da bruker jeg det mer enn 1 gang pr attraksjon.

Ta kontakt med den/de aktuelle parken(e) så vil du få svar på reglene hos dem anng voksne

Anonymkode: fc61a...e6b

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Må ha ledsagerbevis for å få. Og det må en ha lege erklæring som bekrefter behov for følge

Anonymkode: f342c...7ab

Noen parker godtar legeerklæring, men en må snakke med de først 

Anonymkode: fc61a...e6b

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tusenfryd og Dyreparken har regler om at båndet kun gjelder bærer + ledsager, ut fra hva jeg ser på nettsidene. Vet ikke hvor dere har vært, så skal ikke påstå at dere utnytter ordningen. Men hvis dere prøver få med hele familien på båndet, så skjønner jeg at folk i køen reagerer ja.

Vi bare dropper å dra slik steder lenger så vi utnytter ingenting. Og ikke hele familien. Kun søsken da de er tre, så uansett hvordan vi løser det må en av de være alene. Vi har fått lov av de parkene vi har spurt. Vi har også valgt dager med minst mulig folk, gjerne regnværsdager. Men som sagt, vi dropper det bare. Barnet ønsker ikke å dra verken med eller uten søsken på grunn av andre menneskers oppførsel. H*n føler seg dømt, dum og ubrukelig. 

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Har bekjente som sier at de utnytter alt de har krav på pga barn med funksjonsnedsettelse. Jeg dømmer dem ikke og hadde gjort det samme selv. Jeg er jo ikke misunnelig på dem for at de har et barn med funksjonsnedsettelse. Men tipper at de noen ganger er misunnelig på meg som har to barn uten spesielle behov - Mine Barn tåler kø, støy, masse inntrykk, kan spise det de vil, kan leke fra morgen til kveld, sykle, løpe, klatre, ingen hjelpemidler å forholde seg til osv. Plager meg virkelig 0% at folk bruker det de tross alt har krav på av en grunn. 

Anonymkode: f6652...6cf

• Hjerte 5
AnonymBruker
Skrevet

Altså, i denne tråden var det mye grums og fint på samme tid.

Først til deg ts: vis hensyn-bånd er ikke bare for de som "ikke klarer å stå i kø". Her har du misforstått. Dette er et ekstra gode i slike parker for de som har ulike utfordringer. Og en lavterskel-ordning som tilbys for de med ledsagerbevis, eller diagnoser som ved legeerklæring ville ført til ledsagerbevis (noen kommuner har aldersbegrensning på 8 år på ledsagerbevis, derfor gjelder dette med legeerklæring). Det er derfor ikke misbruk av ordningen å bruke vis hensyn armbånd hvis barnet klarer å stå i vanlig kø. Selv om du tenker at det kanskje er unødvendig. Lik det eller ikke.

Selv har jeg en 6 år gammel datter med genfeil. Hun har moderat utviklingshemming, store spisevansker og får mat igjennom knapp på magen, og har barneautisme og epilepsi. Hun har også problemer med magen, og det kan være vi må bytte 7 bæsjebleier på en dag. Å stelle på henne er utfordrende nok. Hun har ikke verbalt språk. For folk på avstand kan hun likevel se normal ut. 

Vi drar til dyreparken hvert år, i høysesong, siden hun elsker sabeltann, og det bare er da hun får et glimt av helten sin. Å dra på utenlandsferie er nesten umulig pga hennes helsetilstand. Det meste annet enn sabeltann er uinteressant i parken, utenom karusellene. Hun ville ikke klart så lite som 10 min i kø, men selv om hun hadde klart å stå i kø, en halvtime som det ofte er, ville det vært umulig å få til pga hennes timeplan. På en dag i parken så går 4 av timene på å gi henne mat, og mat må hun få til faste tider. Medisiner skal hun også ha til faste tider. Masse tid går med til å skifte bleier eller at hun får oppheng på ting hun vil gjøre. Vi hadde aldri brukt penger på parken og overnatting der hadde det ikke vært for vis hensyn båndene. Og dette vet dyreparken. De tjener godt på god tilrettelegging. Dette er den sommerferien vi får. Men det er ingen luksus å stå i disse køene. For det første er det ingen først i køen løsning. Det er en raskere i køen ordning. Man må vente litt ved lange køer, men innenfor en akseptabel tid. Man får bare bruke vis hensyn armbåndet 1 gang pr attraksjon. Ofte bare 1 ledsager på turen. I 50% av tilfellene hører vi folk viske "se de sneik i køen", eller noen ganger roper de det høyt utover til de ansatte i parken slik at vi har alle øyner rettet mot oss. Andre sender bare helt ekstremt stygge blikk. Det er ekstremt ubehagelig. Heldigvis får ikke datteren vår med seg dette ennå, og hun får en fin opplevelse. Poenget er at det er 100 ting som gjør at man kan ha behov for å stå litt kortere i kø for å få en god opplevelse i parken. Det handler ikke om dårlig barneoppdragelse og særbehandling, men tilrettelegging og gode opplevelser for alle. 

Anonymkode: 6129e...a5a

• Liker 1
  • Hjerte 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Derfor er det helt fantastisk at hun slipper stå i kø og kan føle seg normal som andre barn. 

Anonymkode: c6145...b98

Jeg forstår poenget ditt, og unner dere muligheten til å gå foran køen. Jeg vet så inderlig at få mennesker vet hvor uforutsigbart det er å leve med diabetes. Likevel må jeg bare kommentere at sitert setning er selvmotsigende Føler man seg normal av å gå foran køen? 

Husker da muligheten til å få disse bevisene kom. Det var store grupper med mennesker som gikk foran køen sammen med barnet med bevis. Det var det faktisk i flere år. Heldigvis har de kontroll dette nå. 

(Ja, jeg er årlig på disse parkene).

Anonymkode: c4e9c...fb5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.7.2025 den 13.47):

Jeg drar ikke til Tusenfryd lengre pga. utallige barn som hele tiden gikk foran køen. Helt utrolig hvor mange som hadde slik spesialtillatelse!

Anonymkode: d1cb3...d92

Så mange er det da ikke. Var der for noen dager siden. Et barn som tydelig var/hadde vært i kreftbehandling, et par med psykisk utviklingshemming og et par stk til var alle jeg så den dagen. Ikke mange og på ingen måte til plage for oss som sto i kø. For øvrig så det der ut som de hadde fått et ark med kuponger til å bruke, så det er nok strammet litt inn og ikke lenger ubegrenset hvor mye man kan kjøre. 

Var også i en annen park uken før. Heller ikke der var det mange på «vis hensyn». 

Anonymkode: 4e488...99f

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg forstår poenget ditt, og unner dere muligheten til å gå foran køen. Jeg vet så inderlig at få mennesker vet hvor uforutsigbart det er å leve med diabetes. Likevel må jeg bare kommentere at sitert setning er selvmotsigende Føler man seg normal av å gå foran køen? 

Husker da muligheten til å få disse bevisene kom. Det var store grupper med mennesker som gikk foran køen sammen med barnet med bevis. Det var det faktisk i flere år. Heldigvis har de kontroll dette nå. 

(Ja, jeg er årlig på disse parkene).

Anonymkode: c4e9c...fb5

Man føler seg normal fordi man gjøre samme som andre barn, det kunne man ikke uten båndene 

Anonymkode: 124f0...413

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Barnet har fått bevis og kan dermed bruke bevis, både på gode og dårlig dager. Det er ikke din avgjørelse. 

Anonymkode: cdf2f...78e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en sønn med funksjonsnedsettelse, det å stå i kø for han er pyton. Hadde han stått 45min i kø, så hadde han vært ferdig resten av dagen. Vi har ledsagerbevis, og har brukt det i ett par parker. Det sitter langt inne å bruke det, og jeg føler "alle" ser stygt på oss. Han har ikke adhd/autisme eller lignende. Så da føler man seg enda mer uglesett.. Når noen utnytter systemet, så går det utover andre.. og det er trist.. 

Anonymkode: 081a0...c51

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.7.2025 den 13.12):

Det her er nesten provoserende å høre, for vi uten vis hensyn bevis rekker ikke innom i nærheten av alle attraksjonene på grunn av kø. 

Mest provoserende er nær samma ungen får tatt attraksjonen både to og tre ganger før min unge i det hele tatt har tatt den en gang

Dette! Bare dette!

Køer der du venter på din tur er ikke det samme lengre. Nå er det en god porsjon med besøkende som enten har fortrinnsrett i den ordinære køa, eller har en egen kø.

Så det spesielt nå i sommer på fornøyelsesparkene der det var fritt frem for de med `vis hensyn` armbånd.

Oppdaget med en tilfeldighet at Dyreparken nå har innført begrensninger på tilgangen disse har, så det må ha blitt observert som et problem for ledelsen i parken.

Såja,,, det er litt spesielt at Dyreparken ber de foresatte med barn med `vis hensyn` bånd vise hensyn,,,,,.

https://www.dyreparken.no/ofte-stilte-sporsmal/vis-hensyn/

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er læreren som blir kalt dømmende. Har fått en del svar, så svarer litt generelt. Jeg er forsåvidt ikke en dømmende person, og har forståelse for at barn og ungdom er veldig forskjellige, ikke alle kan få til det samme. Likevel opplever jeg at noen får bruke diagnose som et fullstendig frikort, mens andre har en annen forståelse for utfordringene de kan ha. Jeg er lærer på ungdomsskolen, så elevene er fra 13 og opp. De elevene som har svært store utfordringer går på egen avdeling med tettere oppfølging, i klassene har vi elever som skal fungere på lik linje med det som er forventet i et klasserom. Vi tilrettelegger for de utfordringene som er, vi ser at enkelte elever kkke klarer en hel time. Elevene får mulighet til å ta seg en pause om de trenger det, de kan gå på grupperom, de kan få ha på høretelefoner mens de jobber. For enkelte elever er det effektivt og de klarer det. Noen elever reiser seg plutselig, står på pulten, løper rundt, skriker og lager kaos, mens de roper «jeg har adhd» nærmest. Vi snakker med både elever og foreldre, forteller om muligheten for tilrettelegging, men at det forstyrrer så mange andre om de plutselig hopper på pulten til en medelev, overraskende ofte blir vi møtt med «for en dårlig lærer du er, hen har adhd og må få løpe og rope om hen har behov for det». Jeg undrer jo meg om en elev med adhd skal få lov til å rope og løpe som hen vil, eller om vi skulle hatt muligheten til å hjelpe med regulering her. Dette er elever som er 13-16 år, så de begynner å nærme seg arbeidslivet og.

Dette var en liten de-tour fra det tråden handler om. Mitt første svar passet forsåvidt til noe annet, så så jeg at jeg har fått en del andre svar og følte for å svare litt. 

Personlig er jeg ikke imot «vis-hensyn» bånd. Barna mine går både i barnehage og skole med barn som har utfordringer på ulike nivå, vi snakker en del om det hjemme. Jeg har et barn som tidvis blir slått av en i barnehagen, da snakker vi om hvor vanskelig det må være for det andre barnet å ikke ha språk. Hvor frustrerende det er å aldri bli forstått, at å dytte eller slå kan føles som en løsning for det barnet. At mitt barn da må gi beskjed til en voksen, aldri slå tilbake eller sånne ting. Om vi hadde sett noen med vis hensyn bånd som gikk forbi køen og mine barn hadde reagert på det, så hadde vi tatt en prat om ulikheter og at vi er heldig som ikke har noen utfordringer og kan stå i kø.

For de aller, aller fleste er et sånt bånd nødvendig og helt supert at det finnes som et alternativ. Helt supert at familien kan få gå i fornøyelsesparker som andre familier og få en fin dag der de får opplevd litt. Så er det kanskje noen som strengt tatt kunne klart å stå i kø og som kanskje snakker høyt om hvordan de klarer å omgå «vanlige» regler som gjør alt folk er skeptiske til de som bruker sånne bånd. 

Anonymkode: f259a...229

• Liker 5
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Lurer på hvordan disse barna med bånd skal klare seg i arbeidslivet når de blir eldre? 

Anonymkode: ccc69...49f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.7.2025 den 10.43):

Hva tenker andre? 

Anonymkode: c2930...3db

Jeg lurer på hvordan andres liv angår deg? Hva hadde du tenkt om du hadde oppdaget en tråd på KG om deg selv, hvor noen driver med spekulasjoner og antagelser om deg og ditt liv?

Anonymkode: 11d85...957

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Lurer på hvordan disse barna med bånd skal klare seg i arbeidslivet når de blir eldre? 

Anonymkode: ccc69...49f

En god del av dem skal aldri ut i arbeidslivet. De skal likevell trene på ferdigheter i dagliglivet. 

Noen skal ut i arbeid med tilrettelegging, kanskje i en tilrettelagt bedrift. 

Noen vil kanskje klare en ordinær jobb på deltid hos en forståelsesfull sjef. 

Og noen blomstrer såpass gjennom oppveksten at de på sikt klarer seg helt sjøl og kan være i full jobb. 

Vi kan alle bidra ved å slutte å være så mistenksomme og tro at folk tusker til seg ting, eller tro at alle med x kan klare y fordi det gjør lille Ole som også har x. 

Anonymkode: cdf2f...78e

• Liker 2
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...