Gå til innhold

"Vis hensyn bevis" på fornøyelsesparker.

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Skrevet

Men dersom barnet blir lett overstimulert, tåler lys og lyd dårlig og blir helt utslitt etter to timer i park: hvorfor tenker man da at park er riktig sted å gå? Og hvorfor velger man å gå i en slik park midt på sommeren når det er pakket med folk? Da tenker jeg man kanskje gjør et litt dårlig valg for barn som tåler slike ting dårlig. 

Vi har vært i legoland i juli med våre to eldste barn, og etter det tenkte vi at det ikke er noe for oss. Så da vår yngste sønn veldig gjerne ville dra til Legoland valgte vi å dra i juni, før køene begynte. Da var det jo minimalt med kø og lite folk. Det må jo være mye bedre enn å velge seg juli med bevis? Evt finne en aktivitet som ikke krever maksimal tilrettelegging?

Anonymkode: ca3fa...03d

• Liker 13
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Men dersom barnet blir lett overstimulert, tåler lys og lyd dårlig og blir helt utslitt etter to timer i park: hvorfor tenker man da at park er riktig sted å gå? Og hvorfor velger man å gå i en slik park midt på sommeren når det er pakket med folk? Da tenker jeg man kanskje gjør et litt dårlig valg for barn som tåler slike ting dårlig. 

Vi har vært i legoland i juli med våre to eldste barn, og etter det tenkte vi at det ikke er noe for oss. Så da vår yngste sønn veldig gjerne ville dra til Legoland valgte vi å dra i juni, før køene begynte. Da var det jo minimalt med kø og lite folk. Det må jo være mye bedre enn å velge seg juli med bevis? Evt finne en aktivitet som ikke krever maksimal tilrettelegging?

For nå er det nå sånn at ferier og hverdagslogistkk er en kabal som må matche for alle parter.

Juli er fellesferien der i vårt tilfelle, han er pålagt ferie. Og da er det da vi må dra på ferie sammen som en familie.

Anonymkode: 0173f...663

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Tja for T søsken skal få oppleve noe kanskje? For T barnet liker å kjører karuseller 🤷‍♀️

Anonymkode: 124f0...413

Skrevet

Barn får lære seg køorden. Det bør foreldrene også.

Anonymkode: a8247...169

• Liker 1
Skrevet

Dette er kanskje litt på siden, men er det slik at man ikke trenger diagnose, men bare legeerklæring for å få dette? Har et barnehagebarn som sannsynligvis har ADHD og allerede har oppfølging og ressurser i barnehagen, men er for ung til å få utredning og diagnose enda. Han elsker fornøyelsesparker, men det er svært utfordrende å stå i kø. 

Anonymkode: f06b6...a67

Skrevet

Må ha ledsagerbevis,  for å få ledsagerbevis må en ha en diagnose. 

Når man skal i parken, går man til gjesteservice , viser ledsagerbevis,  de  skriver ned navn og dato , og barnet får et bånd i en spesiell farge, og et vis hensyn kort/lapp.

Når man har det kortet, kan man ta hver karusell 1 gang, man får sånn klippekort med navn på attraksjonene,  så klipper de som står ved den attraksjonen. 

Neste gang man skal i parken,  må en til gjesteservice igjen,  å gjøre det samme. 

Anonymkode: 32808...df6

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Må ha ledsagerbevis,  for å få ledsagerbevis må en ha en diagnose. 

Når man skal i parken, går man til gjesteservice , viser ledsagerbevis,  de  skriver ned navn og dato , og barnet får et bånd i en spesiell farge, og et vis hensyn kort/lapp.

Når man har det kortet, kan man ta hver karusell 1 gang, man får sånn klippekort med navn på attraksjonene,  så klipper de som står ved den attraksjonen. 

Neste gang man skal i parken,  må en til gjesteservice igjen,  å gjøre det samme. 

På hjemmesiden til Dyreparken står det i hvert fall at legeerklæring er bra nok: https://www.dyreparken.no/ofte-stilte-sporsmal/vis-hensyn/?gad_source=1&gad_campaignid=958630731&gbraid=0AAAAAC_V4TOXH6B-si1XEXo4fg2LdTPRI&gclid=Cj0KCQjw-NfDBhDyARIsAD-ILeCtFgP1Hrz5spNg5OCNrMg_wuI1jM4HCSZokvbAfTq7xOVT7w-eb6saApYqEALw_wcB

Skrevet

Jeg har et barn med spesielle behov, som fikk en hjerneskade etter en ulykke. Etter mye opptrening, ser han ganske normal ut, men strever med mye forskjellig. Han går for egen maskin og går nå ved første øyekast ganske normalt, men bruker mye krefter på det og blir mye fortere sliten enn andre barn. Nekter plent å bruke rullestol i settinger hvor det kunne vært nyttig. Og jeg har hele veien vært veldig delt på hva jeg tenker om div tilrettelegging. Noen ting kan bli en slags sovepute. Og antakelig fort gjort å la for mye gå under radaren i oppdragelsen. Noe som kan være en skikkelig bjørnetjeneste. Så en del forventninger må det være, og vi jobber med ulike målsettinger. Som et eksempel har vi jobbet mye med at han skal klare å si hva som plager han framfor å stikke av og gråte høylytt (kan brått få veldig overveldende følelser). Vi kunne jo bare akseptert at han gjør det, men det er bedre for han å prøve å jobbe med det. Samtidig er det visse ting som er helt urealistiske å få til stor utvikling på, hvertfall med det første. Og stiller man for store krav, blir det bare et stressmoment som gjør at han fungerer dårligere.

Så det er hele tiden en balanse. Jeg syns AB som skriver om oppdragelse har noen poenger. Jeg har sett en del diagnosebarn som nærmest opptrer som «tyranner» i familien, hvor foreldrene gir dem skjermen og bare lister seg rundt dem. Det er jo ikke bra!

Samtidig er det så utrolig viktig å huske på at det som funker for eget barn ikke ville funke for andre, at barn er ulike osv. Og en del tilrettelegging er fullstendig nødvendig (mitt barn ville nesten ikke lært noe på skolen uten egen assistent f.eks.). Og en del tilrettelegging handler om å kunne gjøre noe av det samme som andre barn. Og noen barn har større potensiale for utvikling enn andre, litt avhengig av hva man strever med og alvorlighetsgraden.

Vi har vært i en slik park en gang med barnet, og da var han utslitt etter kun et par timer. Selv om han hadde med spesialsparkesykkel med sete. Og til tross for at vi fikk gå foran i køen. Men jeg følte veldig på det da vi fikk gå foran. Her kom jeg med to barn (fikk ha med søsken) som så friske ut, og gikk foran de andre, og jeg følte på skuling. Det var nesten så jeg kjente lettelse da barnet etter noen få min i spesialkøen ikke orket å stå, og jeg måtte løfte opp barnet som da var 9 år. Da skjønte folk kanskje at vi stod der av en grunn. Totalt sett tok vi vel kun to attraksjoner, og så var barnet for slitent til å gjøre noe mer. Så jeg syns ikke ledsager-båndet var en såå stor fordel, hvis man sammenligner med friske barn som kan være der en hel dag, selv om det betyr en del kø. 

Nå skal det sies at dette eksempelet gjør at vi er sjelden i slike parker. Og hvis vi er det, velger vi ikke varme dager med mye folk, da både varme og bråk er mer slitsomt for barnet. Vi driver mye av denne type tilrettelegging som andre ikke merker noe til. Og så skjer det noen få ganger at vi bruker denne type ordninger. Men kan ikke si jeg kjenner meg spesielt heldig av den grunn, eller at vi syr puter under armene på barnet. 

Og så er det viktig å forstå forskjellen på et utålmodig barn, som kanskje kan lære opp tålmodigheten sin, og et barn med fatigue, hvor batteriet bare tappes mye raskere enn hos andre barn. Både pga fysiske funksjonshemminger (har man balanseproblemer bruker man f.eks. mye mer krefter på å gå framover enn et funksjonsfriskt barn) og slitenhet pga mye sanseinntrykk osv. Fatigue er ikke noe man bare kan trene bort. 

Dette ble litt langt, men noen betraktninger fra en mamma til et barn med flere funksjonsnedsettelser.

Anonymkode: b7d1b...3a8

• Liker 4
  • Nyttig 5
Skrevet

Etter å ha lest denne tråden så har jeg enda større forståelse for hvorfor mitt barn ikke vil ha det båndet selv om h*n har rett på det. Barnet er nå tenåring, og vi har ikke vært i slike parker på mange år. Barnet forteller selv om kommentarer og blikk fra barn og voksne, og sist vi brukte det så fikk Barnet kjeft for å ville ha med seg begge søskene. De er tre søsken og vil selvsagt kjøre sammen. Barnet ser synlig friskt ut, men et par timer i en park gjør at Barnet stenger seg inne på et rom i 2-3 dager etterpå for å sove. 

Og det handler ikke om oppdragelse eller evne til å stå i kø. Barnet har stått mange ganger i kø, og utallige ganger har vi måtte forlate køer etter 20-30 minutter fordi da tar Barnet til tårene og takler ikke mer. Ingen andre ser det, Barnet tar på seg solbriller og sniker seg stille ut og gjemmer seg på et toalett og gråter. 

Tenker man skal være forsiktig med å dømme andre. Man vet aldri alt! 

• Liker 1
  • Hjerte 6
Skrevet

Jeg har også et barn som kan få et slik armbånd. Han kan stå i kø, det er ikke det, men han lider av kraftig fatuige etter kreftbehandling og må porsjonere energien. Vi drar som regel ikke i slike parker i høysesong. Det er skikkelig kjipt å bruke armbåndet pga voksne folk som kommenterer. «Alle» barn blir slitne av å stå i kø. Ja da, men noen barn bruker all energi opp på å stå i køen og må reise hjem etter en eller to attraksjoner. Det er kjedelig når man har gledet seg til en dag i parken.

Anonymkode: b5c1c...20b

• Liker 1
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Kan voksne få en sånn? Jeg har en alvorlig sykdom og sliter med fornøyelsesparker. Et sånt bånd hadde hjulpet meg med å ta med et av barna på et slikt sted. Er disse båndene bare for barna?

Anonymkode: 70256...5ef

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Men altså, hvis hun har fått "vis hensyn bevis", så er det jo fordi barnet trenger det!

Og hvorfor skal ikke det beviset brukes på fornøyelsesparker, slik at også barnet med diagnose kan få en fin dag i parken og være "normal" for en dag?  Om du synes barnet ikke trenger det fordi barnet kan stå 20 min i kø, betyr vel ikke at du vet hvordan barnet har det i kroppen. 

At moren skryter av dette, er jo helt forståelig! Som sliten mor med diagnosebarn så gjelder det å finne de små positive fordelene man har i en ellers veldig slitsom hverdag. Tenk så heldig hun og barnet er som får slippe kø, og faktisk bruker denne muligheten når det byr seg! 

Selv har jeg et diagnosebarn. Hun er super aktiv, knallsterk og i full vigør. Ingen klarer å se på henne at hun har diagnose. Og gjett om hun (og jeg som mor) har fått kjeft opp og ned i mente når hun bruker handikaptoalettet. Ofte når det står lang kø på vanlig toalett og hun suser forbi køen og smetter inn på handikapptoalettet, så får hun så mye stygge blikk og tilsnakk når hun kommer ut. Heldigvis så er hun hardhudet nok til å svare for seg. Og da bretter hun opp t-skjorten og viser stomien frem til vedkommende samtidig som hun ber dem passe sine egne saker. 

Slutt å vær så fordomsfull. Du har ikke fasiten på andres diagnoser og behov, uansett hvor godt du kjenner vedkommende. 

Anonymkode: c16fa...bb5

Handikaptoalett er ikke reservert for handikappede, det er TILRETTELAGT for handikappede. 
Det vil si at hvem som helst kan bruke det. Handikappede kan ikke forvente null kø på toalett. 

Anonymkode: 2adf5...cc1

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Det her er nesten provoserende å høre, for vi uten vis hensyn bevis rekker ikke innom i nærheten av alle attraksjonene på grunn av kø. 

Mest provoserende er nær samma ungen får tatt attraksjonen både to og tre ganger før min unge i det hele tatt har tatt den en gang 

Anonymkode: 16e40...003

Det stemmer ikke. De fleste steder har restriksjoner på hvor mange ganger du kan ta en karusell: 1 gang. 

andre steder så må man få et tidspunkt man kommer tilbake på. Man slipper altså å fysisk stå i køen, men man må vente like lenge

Anonymkode: deeac...cdd

• Liker 4
Skrevet

Jeg har et barn med ADHD og et barn med epilepsi, vi har aldri engang tenkt på at de burde få noen fordel / "hoppe over køen"-bevis av den grunn. Barn med ADHD og spesielt barn med epilepsi klarer da helt fint å stå i kø? Og det er jo uansett noe de må lære - det er ikke sånn at barna vil få lov til å hoppe over køer når de blir ungdom/voksne bare fordi de har en (mild) diagnose.

Når jeg tenker "vis-hensyn-bevis" så tenker jeg VELDIG alvorlig autisme og den type diagnoser.

(Min datter har en bestevenninne med autisme og en annen bestevenninne med ADHD, jenta med autisme sliter litt med køer men hun sliter mye mer med karuseller og bråk, så hun reiser aldri på fornøyelsesparker uansett.)

Anonymkode: 52196...26c

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Kan voksne få en sånn? Jeg har en alvorlig sykdom og sliter med fornøyelsesparker. Et sånt bånd hadde hjulpet meg med å ta med et av barna på et slikt sted. Er disse båndene bare for barna?

Anonymkode: 70256...5ef

Voksne kan få det, men noen steder (f.eks Tusenfryd) får man bare med seg én ledsager, og ledsageren må være over en viss alder. Så det er dessverre ikke tilrettelagt for at foreldre med utfordringer skal kunne ta med barna sine.

Anonymkode: 75fe9...64c

Skrevet

Man skal være så forsiktig med å dømme andre når en ikke går i deres sko. Synes det er en uting og jeg holder meg langt unna slike negative tanker.

Hadde jeg følt som deg om en venninne så hadde jeg tatt avstand og ikke hengt henne ut på KG. 

Anonymkode: 7cf95...65a

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Dette er kanskje litt på siden, men er det slik at man ikke trenger diagnose, men bare legeerklæring for å få dette? Har et barnehagebarn som sannsynligvis har ADHD og allerede har oppfølging og ressurser i barnehagen, men er for ung til å få utredning og diagnose enda. Han elsker fornøyelsesparker, men det er svært utfordrende å stå i kø. 

Må ha ledsagerbevis for å få. Og det må en ha lege erklæring som bekrefter behov for følge

Anonymkode: f342c...7ab

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Jeg har et barn med ADHD og et barn med epilepsi, vi har aldri engang tenkt på at de burde få noen fordel / "hoppe over køen"-bevis av den grunn. Barn med ADHD og spesielt barn med epilepsi klarer da helt fint å stå i kø? Og det er jo uansett noe de må lære - det er ikke sånn at barna vil få lov til å hoppe over køer når de blir ungdom/voksne bare fordi de har en (mild) diagnose.

Når jeg tenker "vis-hensyn-bevis" så tenker jeg VELDIG alvorlig autisme og den type diagnoser.

(Min datter har en bestevenninne med autisme og en annen bestevenninne med ADHD, jenta med autisme sliter litt med køer men hun sliter mye mer med karuseller og bråk, så hun reiser aldri på fornøyelsesparker uansett.)

Anonymkode: 52196...26c

Ja de klarer det. Men en med epilepsi er ikke lik en annen. Vi ser her at ungdommen ble veldig fort sliten. Og de gangene vi valgte ikke slikt bånd ble det ofte kun 2 ting så dro vi hjem fordi barnet ble sliten . Mens hvis vi tok bånde kunne det bli 4 turer 

Pga det at ungdommen ble veldig sliten som barn, så ble det lite slike parker. Vi tok heler turer i fjellet, Stranda, gruve vandring og museum for der var det roligere. Ikke så mye lyder over alt og ikke høye lyder

Så har jo ikke med hva de kan, men at de ska kunne gjøre litt som andre

Anonymkode: f342c...7ab

• Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Min storkoser seg i fornøyelsesparker, har det veldig kjekt en stund, elsker karuseller, men blir utrolig sliten. Bruker "vis hensyn kortet" på de karusellene med mest kø, det er kanskje 3 karuseller. Så står vi i vanlig kø på de andre,  men vi går alltid hjem etter 2-3 timer, da er han ferdig.  Så ligger han på sofaen resten av dagen, med hodepine og er sliten. Samme med bursdager,  ender med hodepine og sofaen eller senga resten av dagen. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

De har søsken, som må få oppleve en normal barndom. Og det er normalt og hører med i dag å dra til fornøyelsesparker. Det er ikke noe jeg savnet fra min barndom, da var vi på hytta og visste ikke om noe annet. Men jeg skjønner godt at barn vil det som "alle andre" er med på. 

Personlig, så klarer vi oss godt uten. Så langt har det godt fint i hvert fall. jeg har enebarn som ikke klarer parkene. Faktisk, så sliter vi med å komme oss dit også for hen blir fryktelig bilsyk. Selv om vi deler opp turen og kjører en time eller to hver dag. Så for oss er det ikke verdt det i det hele tatt.

Anonymkode: f2773...362

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...