Gå til innhold

"Vis hensyn bevis" på fornøyelsesparker.

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei :) 

Jeg vet at dette har vert diskutert tidligere, så ønsker å ytre en liten irritasjon på de som misbruker dette. 

Eksemel:

Jeg har en venninne som jobber i kommunen. Har ekstremt dårlig arbeidsmoral. Ofte hjemme uten å være syk. Sykemelder seg for det meste. Jeg vet dette fordi hun forteller det selv. 

Hun har en datter med en diagnose og får derfor "vis hensyn bevis". Har også en sønn med dysleksi og lever i troen om at er først i køen når det gjelder å få plass på vgs. Noe som ikke stemmer.

Nå er de på ferie og de har brukt dette bevise i flere parker. Greia er jo at datteren er fullt kapabel til å kunne stå litt i kø, so andre barn. Hun godter seg til meg om at de slipper kø pga. hun. Mens jeg syns dette er utnytting og at det ødelegger for de som faktisk trenger dette.

Hva tenker andre? 

Anonymkode: c2930...3db

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

generelt en person som utnytter samfunnet

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har to ungdommer med diagnoser og ledsagerbevis. De får derfor vis hensyn-bånd på steder som har det. At vi slapp å stå i timeslange køer på Tusenfryd gjorde at vi kunne ha en hel dag der og rekke innom alle de attraksjonene de ville kjøre. De kjørte ikke noe mer enn de ellers ville gjort, men vi kunne ta det med ro og de kunne bruke kreftene på noe annet enn å stå i kø. Prisen betalte de etterpå: to dager med behov for lite aktivitet og mye hvile. 

Anonymkode: 20458...442

• Liker 9
  • Hjerte 11
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har to ungdommer med diagnoser og ledsagerbevis. De får derfor vis hensyn-bånd på steder som har det. At vi slapp å stå i timeslange køer på Tusenfryd gjorde at vi kunne ha en hel dag der og rekke innom alle de attraksjonene de ville kjøre. De kjørte ikke noe mer enn de ellers ville gjort, men vi kunne ta det med ro og de kunne bruke kreftene på noe annet enn å stå i kø. Prisen betalte de etterpå: to dager med behov for lite aktivitet og mye hvile. 

Jeg skjønner at noen har behov for bevisene. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at det er klin umulig for oss som er funksjonsfriske å vite noe som helst om andre sin helse og derav bruk av fordeler på bakgrunn av dette. Ikke bryr det meg noe heller. Det er sikkert mange som misbruker systemet. Men å sitte å prøve å synse og finne ut av hvem som fortjener og ikke på grunn av ting jeg ser og hører, det holder jeg meg for god til. Det er større sjanse for at man dømmer noen uriktig og unødvendig, rett og slett.

Anonymkode: fc0fc...ba0

• Liker 24
  • Nyttig 15
AnonymBruker
Skrevet

En får holde seg for god for slike utsagn

Du står ikke i dems sko i det hele tatt. Du vet ikke hvordan barnet fungerer 100%selv om du tror det.

Vi har ungdom med epilepsi.  Ingen ser det med blått øye. Barne ser aktiv osv it. Men blir fort sliten og si ved å kunne bruke først i køen så kan ungdommen orke 4 karuseller i stede for 2 når de står i køen

Har og dysleksi.  En kan søke med særskilt individuell med det. Men er et stort menn, mange ganger kan en havne over i vanlig inntak. Mens andre ganger får de individuell alt har med hva ppt sier osv

Begge mine med dysleksi fikk individuell inntak og svar på skoleplass i mai. 

Anonymkode: f342c...7ab

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker man ikke vet hva som ligger bak bevisene. Tenker mer mitt om de som tror de vet hva som feiler andre. 

Anonymkode: fcd65...ee5

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes all misbruk av ordninger er en uting og kjip adferd. Også å briefe med fordeler man får av å ha diagnoser, det er bare irriterende. MEN som oftest er nå ulempene med diagnosene langt større enn fordelene, så det går litt inn ene øret og ut andre.

Det man skal være veldig forsiktig med er å dømme hvem som bruker slikt kort ut fra hva man ser, og å bare ha litt info om familien. På samme måte som man ikke skal dømme uføre som tåler en fjelltur eller å drive en hobby. Du får trolig bare se det hun velger å dele. Det foregår mye i det huset som du ikke vet, som gjør at bruken av beviset kan være reell.

Jeg har selv brukt det på eget barn, som ikke har noen synlig årsak til å bruke det. For det første er det ikke noen kul følelse å gå foran i køen. Jeg skulle helst stått i kø jeg, men det går ikke. Når man da i tillegg får blikk og stygge kommentarer fra foreldrene i kø, er det allerede en ganske lei opplevelse for å prøve å gi barnet sitt noe av de samme gledene som andre barn kan ta for gitt.

Så vær greit og ikke døm. Man vet ikke sikkert hvorfor de har behovet.

Anonymkode: 2a5ad...224

• Liker 10
  • Hjerte 3
  • Nyttig 6
Skrevet

Noen mennesker utnytter alt som kan utnyttes, det vil vi nok aldri bli kvitt. At hun forteller deg dette selv har muligens litt med stolthet å gjøre. At hun er litt stolt for å kunne "utnytte" systemet. Hun ser nok ikke på det som utnytting ettersom vi mennesker er ekstremt flinke til å komme med gode forklaringer til oss selv på hvorfor vi gjør det vi gjør. Kanskje hun er en av dem som mener at dette er bare en liten fordel for henne og ikke har noen ulemper for andre, og at det derfor er helt ok.. Du kan prøve å grave litt i hva hun mener og hvorfor hun mener det, men jeg tror ikke det vil ha noen særlig nytte, men mindre hun er en av de som klarer å reflektere over egne handlinger og tankemønstre. De fleste vil gå i forsvarsposisjon så fort du påpeker at de kanskje ikke har tenkt langt nok.. Muligens ser hun på seg som en "bad-ass" som tørr å bryte regler og gjøre som hun vil for egen vinning. Folk har mange rare grunner 🤭

Syntes det er rart at folk her sier at du skal ikke dømme. Men det gjør du jo ikke, du har jo fått førstehåndsinformasjon og innrømmelse på at hun utnytter systemet. Du sier jo absolutt ikke at alle utnytter, bare at hun har inrømmet det (skryter litt av det). 

Min erfaring er at de fleste som utnytter slike systemer (gjelder også sykemelding og ufør) veldig gjerne skryter uhemmet av utnyttingen, som om det er noe man kan få medalje for 😆 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det her er nesten provoserende å høre, for vi uten vis hensyn bevis rekker ikke innom i nærheten av alle attraksjonene på grunn av kø. 

Mest provoserende er nær samma ungen får tatt attraksjonen både to og tre ganger før min unge i det hele tatt har tatt den en gang 

Anonymkode: 16e40...003

• Liker 15
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Men altså, hvis hun har fått "vis hensyn bevis", så er det jo fordi barnet trenger det!

Og hvorfor skal ikke det beviset brukes på fornøyelsesparker, slik at også barnet med diagnose kan få en fin dag i parken og være "normal" for en dag?  Om du synes barnet ikke trenger det fordi barnet kan stå 20 min i kø, betyr vel ikke at du vet hvordan barnet har det i kroppen. 

At moren skryter av dette, er jo helt forståelig! Som sliten mor med diagnosebarn så gjelder det å finne de små positive fordelene man har i en ellers veldig slitsom hverdag. Tenk så heldig hun og barnet er som får slippe kø, og faktisk bruker denne muligheten når det byr seg! 

Selv har jeg et diagnosebarn. Hun er super aktiv, knallsterk og i full vigør. Ingen klarer å se på henne at hun har diagnose. Og gjett om hun (og jeg som mor) har fått kjeft opp og ned i mente når hun bruker handikaptoalettet. Ofte når det står lang kø på vanlig toalett og hun suser forbi køen og smetter inn på handikapptoalettet, så får hun så mye stygge blikk og tilsnakk når hun kommer ut. Heldigvis så er hun hardhudet nok til å svare for seg. Og da bretter hun opp t-skjorten og viser stomien frem til vedkommende samtidig som hun ber dem passe sine egne saker. 

Slutt å vær så fordomsfull. Du har ikke fasiten på andres diagnoser og behov, uansett hvor godt du kjenner vedkommende. 

Anonymkode: c16fa...bb5

• Liker 5
  • Hjerte 4
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det her er nesten provoserende å høre, for vi uten vis hensyn bevis rekker ikke innom i nærheten av alle attraksjonene på grunn av kø. 

Mest provoserende er nær samma ungen får tatt attraksjonen både to og tre ganger før min unge i det hele tatt har tatt den en gang 

Anonymkode: 16e40...003

Du får ønske deg unge med diagnose da! 

• Liker 8
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel ingen som er for at noen skal utnytte hjelp og tilrettelegging de ikke behøver? Du lurte ikke faktisk på det, bare kjente litt på behovet for å baksnakke venninnen din? 

Kommuner utsteder forøvrig ikke noe vis hensyn-bevis. De utsteder ledsagerbevis etter å ha fått medisinsk dokumentasjon på behovet. Fornøyelsesparker har ulike ordninger for folk med ulike typer særskilte behov. 

Anonymkode: 35725...4aa

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hei :) 

Jeg vet at dette har vert diskutert tidligere, så ønsker å ytre en liten irritasjon på de som misbruker dette. 

Eksemel:

Jeg har en venninne som jobber i kommunen. Har ekstremt dårlig arbeidsmoral. Ofte hjemme uten å være syk. Sykemelder seg for det meste. Jeg vet dette fordi hun forteller det selv. 

Hun har en datter med en diagnose og får derfor "vis hensyn bevis". Har også en sønn med dysleksi og lever i troen om at er først i køen når det gjelder å få plass på vgs. Noe som ikke stemmer.

Nå er de på ferie og de har brukt dette bevise i flere parker. Greia er jo at datteren er fullt kapabel til å kunne stå litt i kø, so andre barn. Hun godter seg til meg om at de slipper kø pga. hun. Mens jeg syns dette er utnytting og at det ødelegger for de som faktisk trenger dette.

Hva tenker andre? 

Jeg tenker at dette er en mor og et barn som står i så mye annet ellers i hverdagen at de begge fortjener litt pause og tilrettelegging.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har et barn med autisme og har ledsagerbevis men det brukes sjelden, vi reiser aldri med fly eller er går i fornøyelsesparker, mye av grunnen til slike bevis blir gitt ut over en lav sko er at foreldrene utnytter barnas diagnoser til det fulle

Anonymkode: 3a03e...987

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg tenker at det er klin umulig for oss som er funksjonsfriske å vite noe som helst om andre sin helse og derav bruk av fordeler på bakgrunn av dette. Ikke bryr det meg noe heller. Det er sikkert mange som misbruker systemet. Men å sitte å prøve å synse og finne ut av hvem som fortjener og ikke på grunn av ting jeg ser og hører, det holder jeg meg for god til. Det er større sjanse for at man dømmer noen uriktig og unødvendig, rett og slett.

Anonymkode: fc0fc...ba0

👆

Anonymkode: 124f0...413

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet (endret)

Det er faktisk slike begrensninger de fleste plasser. Mulig det ikke er like enkelt å overholde det for de ansatte ved alle atraksjoner - men det foreligger i det minste. Du/ditt barn kan velge å stå i den eventuelle køen, kort eller lang, for at du/ditt barn skal få ta karusellen eller attraksjonen femten ganger om ditt barn ELSKET den aktuelle attraksjonen. Barn med spesielle behov som ikke klarer å stå i kø, de har faktisk ikke det valget. Da de ofte får 2 ganger pr attraksjon på båndet sitt. 

Jeg tenker at dette systemet er bygget opp på tillit. For det første må man dokumentere behovet fra lege, til kommunen for å få utstedt ledsagerbevis. Kommunen må da ha tillit til at lege dokumenterer ett reellt behov. Ledsagerbeviset må man igjen da vise til fornøyelsesparken for å få ut vis hensyn båndet. Deretter må man som fornøyelsespark ha tillit til at foreldre/familie  forholder seg til antall turer som er beskrevet eller ikke utnytter det på annet vis. Vi som samfunn må ha tillit til at de som går forann i køen pga slike bånd, faktisk har ett reelt behov for det. Du, jeg , vi , de aner ikke hva andre står i. Hvordan besøket ville vært uten, hvordan det gir mulighet til å faktisk delta på tilnærmet lik linje som funksjonsfriske.... Vi må ha tillit til at ingen har ønsket seg i den utfordrende situasjonen de står i, og ha omsorg og empati nok til å glede oss over de muligheter det gir. 

Anonymkode: cb2bc...6b0

Endret av veronica<3
Fjernet sitering av regelbrudd
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Min sønn har autisme og har ledsagerbevis. Vi har kun vært på Tusenfryd en gang og da fikk han sånn "vis hensyn" armbånd var det vel. Fikk gå foran køer og vi kunne nyte en hel dag på Tusenfryd (om det i det hele tatt mulig) uten meltdown, hadde en glad gutt som koste seg maks. 

Hvis noen er misunnelig på det, så velkommen til vår hverdag som er så stri atte. 

• Liker 1
  • Hjerte 10
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Min datter(for såvidt yngste og har bate ikke fått diagnose enda) har adhd. Eldste kunne nok fungert uten vis hensyn, men siden minste ikke hatt få diagnose bruker vi på eldste sin sammen, minste hadde aldri klart stå i kø, bare og ta buss til Tusenfryd er et mareritt og et tiltak. og la meg bare presisere dette vis hensyn ville jeg byttet ut for å få barn uten adhd. Ikke fordi det ville gjort ting enklere for meg, men for dem for slippe alt ekstra for dem det er og ha adhd. De har dessverre trukket et kort strå når det kommer til livet, ALT er vanskeligere og da unner jeg de denne «gleden» om man kan kalle det det, med og ha adhd. Hun eldste sliter sosialt og det er veldig kult og ha vis hensyn og gjør henne mer attraktiv for venner og gå med henne, som er positivt hun hadde ikke klart stå 30-40 minutter i kø med venninner uten, og ikke de med henne heller. Ikke fordi de mener hun er sl m, men fordi det er krevende. Utenfra virker hun «normal» men hun blir fort overstimulert. Er man så sjalu på folk som har utfordringer i livet som gjør at mye er vanskelig, at man ikke unner de noen fordeler? Jeez.

Anonymkode: ec644...4e4

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men altså, hvis hun har fått "vis hensyn bevis", så er det jo fordi barnet trenger det!

Slik jeg forstår det, så kreves ikke dokumentasjon på at barnet ikke kan stå i kø. Det er nok at barnet har ledsagerbevis for å få et hvis hensyn-bånd. Hvis ikke jeg har misforstått. Altså er det tillits-basert og kan utnyttes hvis man er kynisk nok.

Er ellers enig i det du skriver, om at man ikke kan se alle typer funksjonshemming på folk. 

Anonymkode: f2773...362

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...