AnonymBruker Skrevet 15. juli #1 Skrevet 15. juli Jeg sitter på jobb men måtte bare lufte dette fordi jeg ikke vet helt hvordan jeg skal reagere på dette. Okay så er saken. Vi leier et lite hus i en kommune hvor det er mangel av boliger, de fleste ledige boligene godtar ikke dyr eller de koster skjorta og litt til. Vi har begge jobb men jeg jobber bare 40% pga helsemessige årsaker. Vi fant det som for oss er drømmeboligen et godt stykke ut på landet og stortrives egentligog den var okay i pris også. Det er et eldre ektepar som leier ut og de bor ikke så langt unna her vi bor. Vi har et god forhold og de har vært hos oss flere ganger da vi inviterte de på kaffe rett etter at vi flyttet inn. Men til poenget. Vi har avtale om at vi skal klippe plenen, og at den skal holdes i orden, og det er mannen min og meg som leier her, de spurte oss om vi hadde barn og vi sa at ja det har vi men de er voksne og bor en del mil unna oss. Så kommer ene sønnen hjem fra skole og er her i en liten periode og det er mer enn nok plass i huset så det er ikke der det ligger. Vi klippet plenen før vi dro, den dagen kom eieren innom med noe som skulle i låven rett ved huset vårt og spurte om vi hadde noen ferieplaner og vi sa som sant var at vi skulle bort i 3 uker, og at vi klippet plenen før vi dro, de ønsket oss god tur, og sa at de skulle ta å vanne plantene ute hvis det ble varmt, siden han skulle fikse opp låven likevel. Så når vi kommer hjem så ligger det et brev med oppsigelse av leieforhold. Vi forsto ingenting. Og grunnen var: 1) dere var 2 voksne som skulle leie, ikke at barnet deres skulle flytte inn, og 2) dere har ikke ordnet klipp av plen mens dere var borte. Jeg kontakter huseier og sier at sønnen vår bodde her i 4 uker mens han ventet på at sin bolig skulle være klar og at dette ikke er noe de kunne nekte oss med tanke på at det er mer enn nok plass. Når det gjelder plenen så stemmer det at vi ikke snakket med noen men den hadde ikke grodd så mye, og den ble klippet rett før vi satte oss i bilen og kjørte. Da får vi tilbake at vi kunne bedt ungene våre om det, vel, sønnen vår ble med på ferie fordi vi skulle dra dit boligen hans var, så han ble ikke med hjem igjen og de andre barna bor rundt 50-200 mil unna, og kom ikke hit i sommer. Men han står ved sitt og nekter å trekke oppsigelsen, men når jeg går inn på finn.no for å se så ser jeg at den ligger der ute til leie men da til 7000 mer i mnd. Hva hadde dere gjort? Som sagt er det ikke bare å flytte ut av området pga jobb og det er få boliger med lov med dyr. Nå må jeg si at hunden vi har er tjenestehund, så det er ikke bare å kvitte seg med den heller, Anonymkode: 3deb0...804
AnonymBruker Skrevet 15. juli #2 Skrevet 15. juli De har ikke en gyldig sak. Dere har rett til å ha egne barn boende hos dere, og manglende gressklipping er ikke grunnlag for oppsigelse. Anonymkode: 78e3e...2f3 10 11
AnonymBruker Skrevet 15. juli #3 Skrevet 15. juli Hm.. dette hørtes rart ut. Det er ikke ulovlig for dere å ha besøk over lang tid, evt at andre flytter inn hos dere (barn.f.eks) mens dere leier. Her høres det ut som utleier er grisk og bare benytter sjansen til å få inn mer enger.... Anonymkode: c0800...fec 2
AnonymBruker Skrevet 15. juli #4 Skrevet 15. juli Huseier har ingen gyldig sak. Ingen av dekene i oppsigelsen er gyldig. Anonymkode: 56933...17e 1
Evot_i_skogen Skrevet 15. juli #5 Skrevet 15. juli Du kan lese litt her, og også få hjelp: https://www.leieboerforeningen.no/rettigheter/ Er en eller begge medlem i huseierenes landsforbund? De kan også muligens hjelpe. I akkurat denne situasjonen så hadde jeg kontaktet profesjonell hjelp med en gang. For det er en klart ulovlig oppsigelse, men kan være vanskelig å få til noe som helst på egen hånd. Dessverre er nok forholdet til huseier ødelagt (og det er ikke ders skyld), men de så nok muligheten til å tjene mer penger. 7
AnonymBruker Skrevet 15. juli #6 Skrevet 15. juli Tenker du kan klage på dette. Virker ikke innenfor og motivene er nok sannsynligvis økonomiske. Klagefrist er vel normalt en måned. Fikk ChatGPT til å lage en klage du kan bruke: Til [utleiers navn], Jeg viser til oppsigelsen datert [dato]. Etter husleieloven § 9-7 protesterer jeg herved på oppsigelsen. Begrunnelse: 1. Midlertidig opphold for nær familie er ikke brudd på avtalen. Sønnen vår bodde her i fire uker mens han ventet på at boligen hans skulle bli klar. Dette er innenfor det som er vanlig og lovlig i et leieforhold, og det har ikke ført til noen ulemper for deg som utleier eller for eiendommen. 2. Plenklippingen var ivaretatt før vi dro. Plenen ble klippet samme dag vi reiste. Det var ikke inngått noen avtale om at vi måtte sørge for klipping mens vi var på ferie, og gresset hadde ikke rukket å gro vesentlig i perioden vi var borte. Etter husleieloven § 9-5 må en oppsigelse være saklig begrunnet, og vi kan ikke se at det er tilfelle her. Vi ønsker å fortsette leieforholdet som avtalt. Vennligst bekreft at oppsigelsen trekkes tilbake. Dersom du likevel ønsker å fastholde den, ber vi om at saken bringes inn for Husleietvistutvalget, slik loven krever. Med vennlig hilsen [Navn] Anonymkode: 529fc...e66 6 10
Verbena Skrevet 15. juli #7 Skrevet 15. juli Her vil jeg tro dere har en sterk sak hvis dere tar det videre. Jeg hadde skrevet en skriftlig prostest så fort som mulig og bedt de trekke oppsigelsen tilbake. De mangler saklig grunn for å si opp leieavtalen. At et voksent barn bor der i fire uker, og at plenen ikke ble klippet i ferien er virkelig ingen saklig grunn. Vernet for en leietaker er veldig sterkt her i Norge. Men profesjonell hjelp er sikkert lurt. 3
AnonymBruker Skrevet 15. juli #8 Skrevet 15. juli Ikke gyldig oppsigelse Hadde sendt klage og henvist til leieloven. Og evnt tatt time hos advokat evnt til formulering, men forholdet mellom dere er nok nå ødelagt. Uansett har en lov til å ta inn barna sine og samboer Anonymkode: c78c8...d66 2 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli #10 Skrevet 15. juli Takk for svar. Vi har levert motsvar og påpekt at grunnlaget for oppsigelsen ikke er rett. Og nå venter vi på svar. Jeg har akkurat skrevet en mld til en på finn i håp om at vi kan komme dit på visning Anonymkode: 3deb0...804 2
AnonymBruker Skrevet 15. juli #11 Skrevet 15. juli Siden leieprisen er satt så mye opp i ny annonse og markedet er presset der dere bor tipper jeg de har lett etter en unnskyldning for å bli kvitt dere. Håper det løser seg, selv om jeg ville begynt å se etter nytt sted. De kommer ikke til å gi seg, og kan ganske enkelt si at de skal bruke det selv så har de en gyldig grunn for oppsigelsen. Anonymkode: 6bbbb...c37 5
AnonymBruker Skrevet 15. juli #12 Skrevet 15. juli Når jeg leser slikt kjenner jeg blir sjeleglad for at jeg eier og ikke leier… Mange rare utleiere der ute. Anonymkode: bd4c5...8a0 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli #13 Skrevet 15. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Men han står ved sitt og nekter å trekke oppsigelsen, men når jeg går inn på finn.no for å se så ser jeg at den ligger der ute til leie men da til 7000 mer i mnd. Anonymkode: 3deb0...804 Ta vare på annonsen. Den viser at han vil ha deg ut for å tjene mer på noen andre. Anonymkode: 42b45...a45 5 2
AnonymBruker Skrevet 15. juli #14 Skrevet 15. juli Oppsigelsen er ulovlig. Ta screenshot av annonsen. Men om det er lurt å fighte oppsigelsen…? Utleiere har ikke en sjanse i retten, men ønsker du å leie av noen som er crazy? Hva er det neste utleier finner på? Anonymkode: 027ba...5e1 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå