AnonymBruker Skrevet 15. juli #1 Skrevet 15. juli Vi har hatt en valp (6 måneder gammel) i 2 uker, en malteser. Vi har også en 8 år gammel katt. Ved første møte mellom hund og katt var det avstand og jeg hadde hunden i bånd. Katten var nysgjerrig og nærmet seg litt, mens valpen knurret, bjeffet og rykket i båndet. Til slutt ble katten redd og føyk opp i loftsetasjen (som er kattens område akkurat nå). Valpen roet seg etter hvert. Etter dette har det vært vanskelig å motivere katten for å komme til «hundeetasjen». Så snart han viser seg, går valpen i knurr og bjeff og katten blir redd. Valpen er alltid i bånd når katten er i trappa. Katten viser nå tegn på stress og har endret vanene sine. Jeg er oppriktig redd for at den skal stikke av på grunn av mistrivsel. Hadde ikke tilgitt meg selv for det. Innser nå at jeg tok et dumt valg ved å få valp. Jeg var nok litt naiv mtp hvordan valpen ville reagere mot katt, og hadde lest for mange suksesshistorier og at rasen gikk godt overens med katt. Jeg får ikke til å belønne valpene ro rundt katten, fordi valpen aldri er rolig før katten er bort. Oppdretter sier at rasen er tilpasningsdyktig og det kan ta tid å venne hund og katt. Jeg skjønner at det tar mer enn to uker, men jeg ser absolutt ingen fremgang og det er vanskelig å øve fordi katten skyr hundetasjen som pesten nå. Og vi kan ikke fortsette å leve i to etasjer. Er det for tidlig å returnere valp til oppdretter fordi den fører til stress for katten min? Bør jeg gi det mer tid? Hvor mye? Jeg er mye mer knyttet til katten enn valpen, så det gjør så jeg angrer sånn på at jeg utsatte pus for dette. Og nå også valpen og øvrige familiemedlemmer. Har mest lyst å slette disse to ukene og late som at de aldri skjedde. Men det går jo ikke. Anonymkode: 56535...d79
AnonymBruker Skrevet 15. juli #2 Skrevet 15. juli Alltid bånd inne, og les deg opp på sladretrening. https://online.carinajosefine.no/blog/sladretrening Du er langt unna å bare kunne belønne ro med katten i nærheten, men du kan få hunden til å komme til deg og sladre om katten, slik at den ikke plager katten, og slik at katten til slutt blir uinteressant. Det kan være lurt om, hvis det er forsvarlig for katten sin del, at noen kan holde den i begynnelsen, slik at du vet når den er der, og at man kan ha passe avstand. Anonymkode: f87cb...e07 3
AnonymBruker Skrevet 15. juli #3 Skrevet 15. juli Katten kom først og er for gammel til å komme overens med valpen Anonymkode: e2eae...a30 4
AnonymBruker Skrevet 15. juli #4 Skrevet 15. juli AnonymBruker skrev (2 timer siden): Katten kom først og er for gammel til å komme overens med valpen Anonymkode: e2eae...a30 Så da passer det dårlig å ha katt og hund sammen? Det blir jo alltid overlapp uansett når noen faller bort og andre kommer så blir det alltid en som kom først og andre dyr senere. Uansett om det er katt først eller hund først for på ett tidspunkt så plutselig går det ikke mere. Jeg har også lyst på både katter og hunder sammen men er veldig redd for dette med at de ikke kommer til å gå overens på ett eller annet tidspunkt. Anonymkode: 56d76...483
AnonymBruker Skrevet 17. juli #5 Skrevet 17. juli Hva er grunnen til at valpen var så gammel før dere fikk den? De fleste valper selges jo ved 2-3 mnds alder. Anonymkode: 0a969...bfc 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli #6 Skrevet 17. juli Kan ta flere måneder, katter er ikke så glad i forandringer. Det jeg har gjort når jeg har fått nye katter inn i ett hundehjem er å lage dem en plass å være der vi oppholder oss, i høyden slik at den kan observere hunden fra trygg avstand, men likevel måtte være tilstede og håndtere det - og samtidig trene hunden på å holde avstand og ligge på plassen sin. Jeg har aldri hatt noe problem med å få det til å fungere. Anonymkode: 04bc0...345 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli #7 Skrevet 18. juli AnonymBruker skrev (På 15.7.2025 den 9.53): Vi har hatt en valp (6 måneder gammel) i 2 uker, en malteser. Vi har også en 8 år gammel katt. Ved første møte mellom hund og katt var det avstand og jeg hadde hunden i bånd. Katten var nysgjerrig og nærmet seg litt, mens valpen knurret, bjeffet og rykket i båndet. Til slutt ble katten redd og føyk opp i loftsetasjen (som er kattens område akkurat nå). Valpen roet seg etter hvert. Etter dette har det vært vanskelig å motivere katten for å komme til «hundeetasjen». Så snart han viser seg, går valpen i knurr og bjeff og katten blir redd. Valpen er alltid i bånd når katten er i trappa. Katten viser nå tegn på stress og har endret vanene sine. Jeg er oppriktig redd for at den skal stikke av på grunn av mistrivsel. Hadde ikke tilgitt meg selv for det. Innser nå at jeg tok et dumt valg ved å få valp. Jeg var nok litt naiv mtp hvordan valpen ville reagere mot katt, og hadde lest for mange suksesshistorier og at rasen gikk godt overens med katt. Jeg får ikke til å belønne valpene ro rundt katten, fordi valpen aldri er rolig før katten er bort. Oppdretter sier at rasen er tilpasningsdyktig og det kan ta tid å venne hund og katt. Jeg skjønner at det tar mer enn to uker, men jeg ser absolutt ingen fremgang og det er vanskelig å øve fordi katten skyr hundetasjen som pesten nå. Og vi kan ikke fortsette å leve i to etasjer. Er det for tidlig å returnere valp til oppdretter fordi den fører til stress for katten min? Bør jeg gi det mer tid? Hvor mye? Jeg er mye mer knyttet til katten enn valpen, så det gjør så jeg angrer sånn på at jeg utsatte pus for dette. Og nå også valpen og øvrige familiemedlemmer. Har mest lyst å slette disse to ukene og late som at de aldri skjedde. Men det går jo ikke. Anonymkode: 56535...d79 Det er katten sitt hjem og når den viser tydelig signaler på at den ikke liker situasjonen med hund i hus er det ditt ansvar å sørge for at katten ikke blir utsatt for mer stress. Som med andre ord må hunden gå! Anonymkode: 5f651...19a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå