Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det gjorde vi på 80-tallet også! 🤭

Anonymkode: 2a4fe...878

Nei. Det gjorde vi ikke. 

Anonymkode: d2a2e...6eb

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Nei. Det gjorde vi ikke. 

Nok av oss som gjorde det. Blandet meg altfor sterk sjokolademelk og så på turtles på kabel tv. 

• Liker 9
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Himmelen_91 skrev (2 timer siden):

Ingenting som e koselig og fint med å våkne kl 6-7 😂 

folk er forskjellige :vetikke: her våkner jeg av meg selv mellom fem og seks, og står opp når jeg våkner. Noen ganger sover barnet lenger, andre ganger står vi opp sammen. Morgenene er så fine, det er fremdeles rolig og stille ute, og vi kan spise en treg frokost (eller to :vetikke:) før andre står opp og vi skal starte dagen. 

Jeg liker å stå opp med barnet mitt, vi har hatt så mange fine samtaler på morgenen. De ville jeg aldri vært foruten. 

—— 
Syns det egentlig er ganske egoistisk å la være å stå opp fordi man vil sove lenge. Hallo, man må stå opp med barna sine. Større barn klarer seg selv, ja, men det betyr ikke at de MÅ klare seg selv fordi mamma er trøtt. Også fra fireårsalderen? Nei, det syns jeg er ganske laber oppførsel fra foreldre. Tilbring tid med barna dine! Det er jo de årene man fremdeles er superhelten til barna, tenåringsperioden kommer fort nok.

Anonymkode: edbfe...b28

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

folk er forskjellige :vetikke: her våkner jeg av meg selv mellom fem og seks, og står opp når jeg våkner. Noen ganger sover barnet lenger, andre ganger står vi opp sammen. Morgenene er så fine, det er fremdeles rolig og stille ute, og vi kan spise en treg frokost (eller to :vetikke:) før andre står opp og vi skal starte dagen. 

Jeg liker å stå opp med barnet mitt, vi har hatt så mange fine samtaler på morgenen. De ville jeg aldri vært foruten. 

—— 
Syns det egentlig er ganske egoistisk å la være å stå opp fordi man vil sove lenge. Hallo, man må stå opp med barna sine. Større barn klarer seg selv, ja, men det betyr ikke at de MÅ klare seg selv fordi mamma er trøtt. Også fra fireårsalderen? Nei, det syns jeg er ganske laber oppførsel fra foreldre. Tilbring tid med barna dine! Det er jo de årene man fremdeles er superhelten til barna, tenåringsperioden kommer fort nok.

🫶

Anonymkode: 7f752...8f3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.7.2025 den 9.47):

Når sluttet dere å stå opp sammen med barna ? Liksom man er jo alltid på "alerten" selvom man sover.

Yngste min er fire, og han får rolig ut i stue for å se på tv eller leke. Han sier alltid ifra om det er noe. 

Grunnen til at jeg spør, er fordi jeg var stuptrøtt idag og sønnen min stod opp tidlig, jeg sa jeg kommer snart, så sovna jeg. Det gikk visst helt fint, men kjente litt på det at han er for liten. 

Anonymkode: 00193...ace

3- 4 års alderen. Avhengig av når de var klar for det selv. De åpent alltid soveroms døren vår før de gikk inn i stuen. 

Anonymkode: 0b196...4a0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Men hva gjør disse 3,4 og 5-åringene når de er oppe alene? Setter seg foran en skjerm? 

Anonymkode: 1a971...954

Mine satt å lekte med lego, brio togbane, tegnet. Eller vi løp inn fikk på de fjøs klær og de satt å lekte i flisa, eller høyet mens jeg fortsatte å melke og fore dyrene

Anonymkode: 0efa8...174

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Vi og stod opp før foreldrene våres, men hadde ikke tv. Så vi lekte og tegnet 

Skrevet

Helt rett. Tv-sendingen startet som regel klokken 7 med barne-tv i helgene. Eller om man hadde kabel-tv/parabol var det rett på tegneseriene på Cartoon Network o.l.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

På 90-tallet og. Trikset var å holde seg så stille som mulig, så vekket vi ikke mamma og pappa sånn at de skrudde av TV-en. 

Anonymkode: 685ff...5d6

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Det gjorde vi ikke. 

Jeg så timevis med TV-shop på morgenen i helgene på 80 og 90 tallet😁

Anonymkode: ed8d0...bc5

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg og søsteren min stod opp tidlig i helgene og så på TV. Husker blant annet vi så Narnia-serien. Foreldrene våre fikk sove litt lengre. Husker vi var kjempefornøyd med det, og var så stille vi klarte for å ikke vekke dem. Vinn vinn for alle i familien!

Anonymkode: 8149d...b34

• Liker 4
Skrevet

Barna mine er 4 og 6, og hadde ikke falt meg inn å ikke stå opp med de. Ikke fordi de ikke klarer seg selv, men er jo hyggelig å ha mamma/pappa sammen med deg.. Jeg får uansett ikke sove så lenge,  og det kan jo lett skje noe med f.eks 4.åringen (falle å slå seg, kutte seg på tegneark osv osv. ) så da er det jo greit å være der. Sove lenge kan jeg gjøre i mengder av år etter de blir eldre - og det har blitt sånn at de omtrent bare vil være med venner/være alene. 

Meg og mannen bytter på å stå opp en dag hver i helga,  mens den andre sover til maks 9.

Ikke ment dømmende mot de som sover altså,  bare forteller de tankene jeg har om meg og barna mine. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Jeg så timevis med TV-shop på morgenen i helgene på 80 og 90 tallet😁

Anonymkode: ed8d0...bc5

Jeg gjorde ikke 

Anonymkode: 7f752...8f3

AnonymBruker
Skrevet

Er det slik at dere med 3-4 åringer som står opp selv vet med sikkerthet at de ikke finner på noe 'ugagn'? 🤔 Vi har en på 4 år, og hun er veldig eventyrlysten og rampete....jeg ser for meg alt hun kan finne på om hun står opp alene, alt fra å tømme skuffer og skap på kjøkkenet til å ta seg en tur ut for å klatre i trær eller ta seg en lang spasertur på egenhånd....

Alt av barnesikring har hun funnet ut av for lenge siden, og ja - vi snakker med henne om ting som kan være farlig, hva som er lov og ikke osv, men stoler overhodet ikke på at en liten, eventyrlysten 4-åring skal automatisk tenke at det er viktig å vekke/si fra til mamma eller pappa før hun finner på et eller annet 😅

Eller har dere noen avanserte låser på dørene eller barnesikring jeg ikke vet om? Tips tas imot med glede - selv om vi ikke har så mye imot å stå opp i 6tiden hver vår dag i helger og ferier 😅

Anonymkode: 5ae64...ff7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er det slik at dere med 3-4 åringer som står opp selv vet med sikkerthet at de ikke finner på noe 'ugagn'? 🤔 Vi har en på 4 år, og hun er veldig eventyrlysten og rampete....jeg ser for meg alt hun kan finne på om hun står opp alene, alt fra å tømme skuffer og skap på kjøkkenet til å ta seg en tur ut for å klatre i trær eller ta seg en lang spasertur på egenhånd....

Alt av barnesikring har hun funnet ut av for lenge siden, og ja - vi snakker med henne om ting som kan være farlig, hva som er lov og ikke osv, men stoler overhodet ikke på at en liten, eventyrlysten 4-åring skal automatisk tenke at det er viktig å vekke/si fra til mamma eller pappa før hun finner på et eller annet 😅

Eller har dere noen avanserte låser på dørene eller barnesikring jeg ikke vet om? Tips tas imot med glede - selv om vi ikke har så mye imot å stå opp i 6tiden hver vår dag i helger og ferier 😅

For begge våre barn er det så stas å få stå opp tidlig og se på tv/spille Switch at de forstår at de ikke kan risikere å miste det godet gjennom å gjøre ugagn. De har aldri funnet på noe tull på morgenene. Man må jo se an sine egne barn, men for våre har det i alle fall vært uproblematisk.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Våres gjorde aldri noe ugang. Mens vi drev i fjøset og de var inne, eneste var at de kunne komme ned i fjøset i kun pysj og støvler

AnonymBruker
Skrevet

Heldige dere som har kunnet sove allerede da barnet var 4 år. Mitt barn er 6 og hadde vært død før jeg stod opp. Skal riktig nok utredes for ADHD da, men jeg syns allikevel 4 år høres uansvarlig tidlig ut?

Anonymkode: 07f23...079

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Heldige dere som har kunnet sove allerede da barnet var 4 år. Mitt barn er 6 og hadde vært død før jeg stod opp. Skal riktig nok utredes for ADHD da, men jeg syns allikevel 4 år høres uansvarlig tidlig ut?

Anonymkode: 07f23...079

Ville du latt en normal fireåring leke alene på rommet sitt et par timer, mens du er i en annen etasje og jobber/gjør husarbeid e.l.? Det blir jo det samme.

Våre har fått leke ute i borettslaget alene fra de er fire. Null problem at de spiller Switch alene et par timer før vi står opp.

Vi hadde selvsagt revurdert om det ikke fungerte.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ville du latt en normal fireåring leke alene på rommet sitt et par timer, mens du er i en annen etasje og jobber/gjør husarbeid e.l.? Det blir jo det samme.

Våre har fått leke ute i borettslaget alene fra de er fire. Null problem at de spiller Switch alene et par timer før vi står opp.

Vi hadde selvsagt revurdert om det ikke fungerte.

Et par TIMER???? 

Nei… vi prøver å få han til å leke alene i 15 minutter 😂

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Yngste var fem år. En oppfinnsom sjel som må passes litt på.

Anonymkode: 9e3c8...eaa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...