Gå til innhold

Jævlig irriterende at andre hundeeiere skal påpeke at det er feil å løfte opp ens mindre hund i et møte.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er lett å si for en eier av en schæfer eller annen stor hund. Ett stk. jafs så er mini hunden din delt i to.

I et slikt møte vil ofte en langt mindre hund vise offer-tendenser(frykt).) Da kommer lett jakt-genet frem hos mange større hunder.

Så hold kjeft, det er mang en grunn til at én med langt mindre hund faktisk bør ta visse forbehold. Det har kanskje vært negative episoder tidligere.

(jeg gjør ikke det så ofte med min egen. Den står støtt i situasjonen, lar de store få snuse og gjøre seg ferdig med etterforskningen. LIKEVEL. Har faktisk sett tendenser til at større hunder har reagert negativt på at min lille har såpass mye ro/selvtillit, så rart det enn høres.) Egentlig risikerer jeg litt her..

Så la de som velger å løfte opp hunden få være i fred. Det kan være gode grunner.

Anonymkode: dfdce...13e

• Liker 7
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er en seig myte som ikke lar seg knekke, dessverre. Mange tror fortsatt dette med at man ikke skal løfte opp små hunder fordi da "får de bekreftet at det er farlig", noe som høres veldig Disney-aktig ut for meg.

Det som er viktig når man har en usikker hund er at et evt møte med en annen hund blir en positiv erfaring. Bare gjennom gjentagende positive erfaringer kan hunden bli tryggere. Får den en negativ erfaring, da får den bekreftet at det er farlig. Derfor er det viktigste å unngå at hunden får en negativ erfaring i møte med andre hunder.

Hvis man ser at det kommer en stor hund som er ivrig og man ser at ens egen hund vil synes det blir skummelt, så er det bedre å løfte opp hunden enn å la den være i situasjonen, få en negativ erfaring, og dermed forsterke frykten.

Nei, hunden lærer ikke noe av å bli løftet, den blir ikke tryggere av det. Men det er bedre å fjerne den fra situasjonen hvis alternativet er at den blir skremt.

• Liker 13
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Hvis hundeeiere med små hunder ikke lar hunden komme bort for å hilse på den store hunden er sjansen stor for at den ikke blir tatt i ett jafs. Vi vil nemlig ikke hilse på dere.

Anonymkode: 0ca1e...00f

• Liker 11
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvis hundeeiere med små hunder ikke lar hunden komme bort for å hilse på den store hunden er sjansen stor for at den ikke blir tatt i ett jafs. Vi vil nemlig ikke hilse på dere.

Skjønte ikke helt denne..

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Skjønte ikke helt denne..

Ikke la hundene hilse. Noe som ofte er drt beste for begge parter.

Anonymkode: 5aeba...fec

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Tabris skrev (5 minutter siden):

Det er en seig myte som ikke lar seg knekke, dessverre. Mange tror fortsatt dette med at man ikke skal løfte opp små hunder fordi da "får de bekreftet at det er farlig", noe som høres veldig Disney-aktig ut for meg.

Det som er viktig når man har en usikker hund er at et evt møte med en annen hund blir en positiv erfaring. Bare gjennom gjentagende positive erfaringer kan hunden bli tryggere. Får den en negativ erfaring, da får den bekreftet at det er farlig. Derfor er det viktigste å unngå at hunden får en negativ erfaring i møte med andre hunder.

Hvis man ser at det kommer en stor hund som er ivrig og man ser at ens egen hund vil synes det blir skummelt, så er det bedre å løfte opp hunden enn å la den være i situasjonen, få en negativ erfaring, og dermed forsterke frykten.

Nei, hunden lærer ikke noe av å bli løftet, den blir ikke tryggere av det. Men det er bedre å fjerne den fra situasjonen hvis alternativet er at den blir skremt.

Ja, og selv når en større hund(ung hund.) ønsker å leke så er det nødvendigvis greit det heller. Den større klarer kanskje ikke(ofte sannsynlig) å begrense styrken i leken, interagere på et riktig nivå til den langt mindre.

Da har den mindre hunden kun to muligheter til å si ifra at "jeg ønsker ikke dette, det blir for voldsomt for meg.")

- setter seg ned  og blir rett og slett ikke med.. (og hvis ikke hjelper..

- kjeft(et utfall.)

Her har jeg sett at større hund har svart på tiltale. Spesielt hvis alt dette har foregått i for nær omkrets av eierne.

Men jeg alltid lurt på om selvtillit hos en mindre hund kan provosere en annen hund?

AnonymBruker
Skrevet

Ikke la hundene hilse. Noe som ofte er drt beste for begge parter.

Ikke alltid du kan forhindre dette. I skog. sti, trang vei. hvor en stor hund er line. Eksempelvis..

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men jeg alltid lurt på om selvtillit hos en mindre hund kan provosere en annen hund?

Nei, det tror jeg ikke. Det handler nok kanskje mest om en hund som er både usikker og nysgjerrig samtidig. Nysgjerrigheten gjør at de vil hilse, men usikkerheten gjør at jo lenger de står i situasjonen, jo ubehageligere blir det. Til det bikker over og de gjør utfall. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Du snakker for alle hundeeiere med store hunder? Har ikke tall på hvor mange ganger jeg har fått store hunder sluppet mot oss, mens de spør om det er greit å hilse. Det kunne de gjerne spurt om før de slapp hunden sin løs. 

Anonymkode: e4a48...8bf

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ikke alltid du kan forhindre dette. I skog. sti, trang vei. hvor en stor hund er line. Eksempelvis..

Nei, selvfølgelig. Da kan man selvsagt løfte hunden.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du snakker for alle hundeeiere med store hunder? Har ikke tall på hvor mange ganger jeg har fått store hunder sluppet mot oss, mens de spør om det er greit å hilse. Det kunne de gjerne spurt om før de slapp hunden sin løs. 

Tror vedkommende mente noe lignende samme som deg. Bare litt rart formulert..😉

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, det er en klassiker. Gjerne når eieren til den større er et par hunder meter unna.😂

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jævlig irriterende at små hunder bjeffer og gneldrer uten at eierne får de til å holde kjeft. Hvorfor har ikke små hunder oppdragelse? 

Anonymkode: 79c13...daa

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Hunder som tar et jafs får jo engangsbilett til sprøyte.

Kanskje best å la ustabile hunder være hjemme

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Da har du ikke kontroll på hunden, noe du har plikt til.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Løfter min lille hund dersom det er behov👍🏼 Han er trygg i passering, men det hender at vi møter hunder som ikke er trygge og hundeeiere som har utfordringer med å holde i et bånd - og holde den avstanden som hunden sin har behov for😄 Dette er uavhengig av størrelse på hunden. Mange store hunder har jaktinstinkt som blir veldig trigget av å se mindre hunder, og eier er ikke klar over det. Jeg har også en stor hund som liker små hunder veldig godt, men hun må og holde kontakt og passere pent og pyntelig. Både små og store hunder kan være utrygge og gir beskjed om dette, desse hundene har ikke noen stor selvtillit på noen måte. Hundeeier må lese sin hund og gi den avstand som kjennes trygt for hunden, så blir passering en positiv opplevelse👍🏼

Anonymkode: ba615...16b

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jævlig irriterende at små hunder bjeffer og gneldrer uten at eierne får de til å holde kjeft. Hvorfor har ikke små hunder oppdragelse? 

Anonymkode: 79c13...daa

Ikke spesielt relevant. Men selvsagt kan det trigge litt ekstra på en stor hund tenker nå jeg. I så fall enda en grunn til å løfte hunden opp. Selv ikke da vil småhunden slutte med bjeffing. Oppdragelse? I en sånn situasjon. Hvis du vet om en fjernkontroll å få kjøpt så si for all del ifra.😄

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke hvorfor noen mener at hundene absolutt skal hilse. Er det virkelig nødvendig å hilse på alle? 

Anonymkode: d5c8f...0b5

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Skjønner ikke hvorfor noen mener at hundene absolutt skal hilse. Er det virkelig nødvendig å hilse på alle? 

Anonymkode: d5c8f...0b5

Som sagt, kan ikke alltid unngåes.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Enig. Hilsen hun du svarte. Jeg syns generelt det å la hunder hilse uten at det er avklart på forhånd er en uting. Uansett størrelse på hunden. 

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
NakenPanda skrev (8 minutter siden):

Hunder som tar et jafs får jo engangsbilett til sprøyte.

Kanskje best å la ustabile hunder være hjemme

Er det noe særlig trøst for en som har fått hunden sin delt i to.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...