AnonymBruker Skrevet 15. juli #1 Skrevet 15. juli Datteren min fikk mensen tidlig. Hun hadde ikke engang fylt 11. Nå har hun mens for 4 gang og med unntak av den første gangen har hun blødd så utrolig mye! Hun blør gjennom store nattbind, det kommer koagler med blod og hun må skifte truse både 4 og 5 ganger per dag, fordi det lekker ut på sidene og bakover i rumpesprekken. Hun opplever dette som både ekkelt og skremmende og blir veldig avhengig av hjelp til å skifte på seng, passe på at bindet sitter skikkelig osv. Hun har også måttet være hjemme fra skolen fordi hun blør gjennom uansett hva vi bruker og det er skikkelig flaut at det blir så synlig at hun har fått mens. Nå lurer jeg på om hun rett og slett må bruke babybleie på natten, for det er rene slakterhuset i sengen hennes hver morgen. Jeg har ikke tatt det opp med legen, men bør vel kanskje gjøre det etter sommerferien. Frykter at han vil foreslå p-piller og det er jeg ikke komfortabel med på ei lita jente som nettopp ble 11 år. Er svært skeptisk til å stappe i henne hormonpreparater. Begynte på pillen som 13-åring selv, fordi jeg ble seksuelt aktiv så tidlig (!!) og la noe enormt på meg i løpet av kort tid. Er det andre som har erfaring med dette? Har blødningene blitt mindre med tiden av seg selv? Anonymkode: a70e8...335 3
AnonymBruker Skrevet 15. juli #2 Skrevet 15. juli Ta kontakt med lege for å høre, og så kan du se på apoteket om sånne engangstruser ment for inkontinens, de takler hvertfall mer væske enn små innlegg. Anonymkode: 99b42...542 4
Rotemor Skrevet 15. juli #3 Skrevet 15. juli Du et nødt til å snakke med lege. Det kan være andre alternativer der ute. Jeg fikk minipillen som påvirket meg svært lite utover mindre blødninger og smerter, altså positivt. Senere fikk jeg P-piller som jeg ikke tålte (gikk opp i vekt, mistet sexlysten) mens hormonspiral hadde positiv effekt på hormoner. 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli #4 Skrevet 15. juli Har en som og har store blødninger. Ta kontakt med lege. Noen starter på.p-piller for å få det stoppet. Men ikke alle som kan bruke det, men det avgjør legen Anonymkode: 72642...02b 2
Rotemor Skrevet 15. juli #5 Skrevet 15. juli AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har en som og har store blødninger. Ta kontakt med lege. Noen starter på.p-piller for å få det stoppet. Men ikke alle som kan bruke det, men det avgjør legen Anonymkode: 72642...02b Eller foreldrene selv😊Man tvinges ikke! 2
AnonymBruker Skrevet 15. juli #6 Skrevet 15. juli Finnes andre legemidler som hjelper ved store blødninger. MÅ ikke bruke p-piller. Anonymkode: def44...f3b 3
AnonymBruker Skrevet 15. juli #7 Skrevet 15. juli Forresten, husk jernrike matvarer og ev. jerntilskudd. Med slike blødninger blir en ungpikekropp fort tappet for jern. Anonymkode: def44...f3b 4 1 10
AnonymBruker Skrevet 15. juli #8 Skrevet 15. juli AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Datteren min fikk mensen tidlig. Hun hadde ikke engang fylt 11. Nå har hun mens for 4 gang og med unntak av den første gangen har hun blødd så utrolig mye! Hun blør gjennom store nattbind, det kommer koagler med blod og hun må skifte truse både 4 og 5 ganger per dag, fordi det lekker ut på sidene og bakover i rumpesprekken. Hun opplever dette som både ekkelt og skremmende og blir veldig avhengig av hjelp til å skifte på seng, passe på at bindet sitter skikkelig osv. Hun har også måttet være hjemme fra skolen fordi hun blør gjennom uansett hva vi bruker og det er skikkelig flaut at det blir så synlig at hun har fått mens. Nå lurer jeg på om hun rett og slett må bruke babybleie på natten, for det er rene slakterhuset i sengen hennes hver morgen. Jeg har ikke tatt det opp med legen, men bør vel kanskje gjøre det etter sommerferien. Frykter at han vil foreslå p-piller og det er jeg ikke komfortabel med på ei lita jente som nettopp ble 11 år. Er svært skeptisk til å stappe i henne hormonpreparater. Begynte på pillen som 13-åring selv, fordi jeg ble seksuelt aktiv så tidlig (!!) og la noe enormt på meg i løpet av kort tid. Er det andre som har erfaring med dette? Har blødningene blitt mindre med tiden av seg selv? Anonymkode: a70e8...335 Snakk med legen. Dette er jo ikke normalt, og hun kan bli blodfattig. Angående det med p-piller og vektøkning så kan du snakke med legen om det alene. Om P-piller uansett er løsningen så bør du ikke la dine egne erfaringer stå i veien. Legene liker heller ikke å skrive ut piller i øst og vest. (For øvrig er det vell vanlig at jenter legger på seg en god del i løpet av puberteten. Var selv 40 kg da jeg fikk menstruasjonen, og 55kg tre år etter. Uten p- piller. Det er normalt og en del av å gå fra barn til voksen). Anonymkode: 3a317...646 4 8
AnonymBruker Skrevet 15. juli #9 Skrevet 15. juli Du må ta henne til lege!!! Jeg slet med det samme, helt grusomt. Det finnes medisiner som kan dempe blødning Anonymkode: 0bc6a...2da 2
AnonymBruker Skrevet 15. juli #10 Skrevet 15. juli Rotemor skrev (2 minutter siden): Eller foreldrene selv😊Man tvinges ikke! Hvis du så skrev jeg lege avgjør hva som er best så avgjør barnet foresatt dette sammen, siden barnet ikke er 12 enda. Men noen kan ikke bruke av forskjellige årsaker Vår ungdom kan ikke bruke pga andre medisiner og pga blodpropp fare pga et gen familien har Anonymkode: 72642...02b 2
AnonymBruker Skrevet 15. juli #11 Skrevet 15. juli AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Finnes andre legemidler som hjelper ved store blødninger. MÅ ikke bruke p-piller. Anonymkode: def44...f3b Var jeg som skrev dette. Du kan be legen om Cyklokapron. Anonymkode: def44...f3b 3 2
AnonymBruker Skrevet 15. juli #12 Skrevet 15. juli Bruker hun menstruser? Det hjelper veldig på lekkasje synes jeg og skulle ønske det var på markedet da jeg fikk mensen. Har alltid hatt store blødninger. Tampong pluss nattbind om hun får det til (jeg begynte med tampong i største størrelse som 12 åring..) Anonymkode: 40b88...df2 3 2
AnonymBruker Skrevet 15. juli #13 Skrevet 15. juli Jeg var også 11 og det var ikke før jeg begynte å bruke tampong at jeg fikk orden på lekkasjene. Har måttet bruke tampong + bind natt som dag nesten hele livet. Hos meg fungerte ikke p piller, men finnes sikkert bedre og flere alternativer nå enn for 30 år siden. Blødningene roet seg litt i 30- åra, men nå etter 41 har det tatt seg opp veldig igjen. Anonymkode: 3b6b3...89f 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli #14 Skrevet 15. juli AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg var også 11 og det var ikke før jeg begynte å bruke tampong at jeg fikk orden på lekkasjene. Har måttet bruke tampong + bind natt som dag nesten hele livet. Hos meg fungerte ikke p piller, men finnes sikkert bedre og flere alternativer nå enn for 30 år siden. Blødningene roet seg litt i 30- åra, men nå etter 41 har det tatt seg opp veldig igjen. Anonymkode: 3b6b3...89f Cyklokapron hjalp meg noe enormt. Bare et forslag. Anonymkode: def44...f3b 2 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli #15 Skrevet 15. juli AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Datteren min fikk mensen tidlig. Hun hadde ikke engang fylt 11. Nå har hun mens for 4 gang og med unntak av den første gangen har hun blødd så utrolig mye! Hun blør gjennom store nattbind, det kommer koagler med blod og hun må skifte truse både 4 og 5 ganger per dag, fordi det lekker ut på sidene og bakover i rumpesprekken. Hun opplever dette som både ekkelt og skremmende og blir veldig avhengig av hjelp til å skifte på seng, passe på at bindet sitter skikkelig osv. Hun har også måttet være hjemme fra skolen fordi hun blør gjennom uansett hva vi bruker og det er skikkelig flaut at det blir så synlig at hun har fått mens. Nå lurer jeg på om hun rett og slett må bruke babybleie på natten, for det er rene slakterhuset i sengen hennes hver morgen. Jeg har ikke tatt det opp med legen, men bør vel kanskje gjøre det etter sommerferien. Frykter at han vil foreslå p-piller og det er jeg ikke komfortabel med på ei lita jente som nettopp ble 11 år. Er svært skeptisk til å stappe i henne hormonpreparater. Begynte på pillen som 13-åring selv, fordi jeg ble seksuelt aktiv så tidlig (!!) og la noe enormt på meg i løpet av kort tid. Er det andre som har erfaring med dette? Har blødningene blitt mindre med tiden av seg selv? Anonymkode: a70e8...335 Du må nesten høre på helsepersonell. Of hvis barnet ditt når hun blir større ønsker å være seksuelt aktiv, så skjer det uansett. Da er det bedre å være trygg. Du trenger jo ikke forklare henne hva det er ennå en gang. Det er ikke farlig å ta p-piller. Vekt kan du påvirke ved å tilby sunt kosthold. Ingen legger på seg av p-piller alene, men økning i matlyst. Anonymkode: 43c72...734 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli #16 Skrevet 15. juli Jeg fikk mensen i 5. klasse og hadde store blødning fra første menstruasjon. Blødde gjennom klærne før jeg skjønte hva som skjedde og måtte gå hjem fra skolen for å skifte. Moren min gjorde ikke noe for å følge opp blødningene, smertene og jernmangel annet enn å kjøpe tykke bind og ibux. Faren min gjorde ikke noe så var synd for meg om jeg hadde glemt ibux når jeg var hos han. Vi kunne ikke snakke om prevensjon hjemme, men da jeg begynte på VGS og hadde litt egne penger fikk jeg p-stav. Det stoppet blødningene og ga meg så mye bedre livskvalitet. Jeg ville snakket med lege og sett på total situasjonen. Ved store blødninger over tid vil hun mest sannsynlig få jernmangel. Sender klemmer til datteren din. 🩷 Anonymkode: 213e4...348 2 2 1
Lorieen Skrevet 15. juli #17 Skrevet 15. juli Snakk med lege, hun skal ikke behøve å ha det sånn! Ellers kan du kjøpe inn menstruser beregnet på nattbruk, samt engangs «bleietruser» som de man får på barsel. Dette kan forhåpentligvis minske lekkasjene på natt noe.
AnonymBruker Skrevet 15. juli #18 Skrevet 15. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Datteren min fikk mensen tidlig. Hun hadde ikke engang fylt 11. Nå har hun mens for 4 gang og med unntak av den første gangen har hun blødd så utrolig mye! Hun blør gjennom store nattbind, det kommer koagler med blod og hun må skifte truse både 4 og 5 ganger per dag, fordi det lekker ut på sidene og bakover i rumpesprekken. Hun opplever dette som både ekkelt og skremmende og blir veldig avhengig av hjelp til å skifte på seng, passe på at bindet sitter skikkelig osv. Hun har også måttet være hjemme fra skolen fordi hun blør gjennom uansett hva vi bruker og det er skikkelig flaut at det blir så synlig at hun har fått mens. Nå lurer jeg på om hun rett og slett må bruke babybleie på natten, for det er rene slakterhuset i sengen hennes hver morgen. Jeg har ikke tatt det opp med legen, men bør vel kanskje gjøre det etter sommerferien. Frykter at han vil foreslå p-piller og det er jeg ikke komfortabel med på ei lita jente som nettopp ble 11 år. Er svært skeptisk til å stappe i henne hormonpreparater. Begynte på pillen som 13-åring selv, fordi jeg ble seksuelt aktiv så tidlig (!!) og la noe enormt på meg i løpet av kort tid. Er det andre som har erfaring med dette? Har blødningene blitt mindre med tiden av seg selv? Anonymkode: a70e8...335 Jeg hadde veldig kraftig mens og ville ikke gå på p-piller eller annen type hormonpreparater. Jeg har brukt et legemiddel som heter Cyklokapron. Tok tabletterne kun de dagene jeg blødde mest. Det gjorde blødningene betydelig mindre og jeg fikk sove natten igjennom. Jeg kan ikke svare på om Cyklokapron er løsningen for din datter, men ville absolutt tatt det opp med legen. Anonymkode: 3a25b...7c9 2 2
AnonymBruker Skrevet 15. juli #19 Skrevet 15. juli AnonymBruker skrev (2 timer siden): Datteren min fikk mensen tidlig. Hun hadde ikke engang fylt 11. Nå har hun mens for 4 gang og med unntak av den første gangen har hun blødd så utrolig mye! Hun blør gjennom store nattbind, det kommer koagler med blod og hun må skifte truse både 4 og 5 ganger per dag, fordi det lekker ut på sidene og bakover i rumpesprekken. Hun opplever dette som både ekkelt og skremmende og blir veldig avhengig av hjelp til å skifte på seng, passe på at bindet sitter skikkelig osv. Hun har også måttet være hjemme fra skolen fordi hun blør gjennom uansett hva vi bruker og det er skikkelig flaut at det blir så synlig at hun har fått mens. Nå lurer jeg på om hun rett og slett må bruke babybleie på natten, for det er rene slakterhuset i sengen hennes hver morgen. Jeg har ikke tatt det opp med legen, men bør vel kanskje gjøre det etter sommerferien. Frykter at han vil foreslå p-piller og det er jeg ikke komfortabel med på ei lita jente som nettopp ble 11 år. Er svært skeptisk til å stappe i henne hormonpreparater. Begynte på pillen som 13-åring selv, fordi jeg ble seksuelt aktiv så tidlig (!!) og la noe enormt på meg i løpet av kort tid. Er det andre som har erfaring med dette? Har blødningene blitt mindre med tiden av seg selv? Anonymkode: a70e8...335 Her har vi en mamma som må skjerpe seg. Fordi, man omtaler ikke en datters problem med store mens blødninger i så negative ordvendinger. At hun blør så det ser ut som et slaktehus? På slaktehusene er der ikke mye blod som flyter, der har de kontroll med hva de gjør. Kontroll er der ikke hjemme hos dere når jenta blør i store mengder. Jenta skal til lege! Store mensblødninger hos unge jenter har ofte en forklaring, jenta er blodfattig. Jo mindre jern en person har desto mer blør mennesket ved både mens og andre skader der blødninger oppstår.Fordi kroppen ikke evner å kontrollere blødning når den har lite av jern og blodceller. Det er uvanlig at jenter får blødersykdommer, men også det kan skje. Neste ting å skjerpe deg på er ditt syn på p-piller, og din frykt for at en 11 åring får p-piller på grunn av store mens blødninger. Det gjøres nemlig så sjeldent at det ikke er aktuelt å skrive stort mer om. Før man tyr til så drastiske metoder så er der mye annet å prøve ut og å finne ut av. Når hun har hatt mensen fire ganger bare, så er ikke p-piller aktuelt. Så få jenta til lege, så de får tatt blodprøver avvhenne og begynt å utrede hva som er galt her. Siden vi er i engstelig mamma gaten, så er ikke G.u. Aktuelt på en 11 åring. Det er sommertid, ferietid, gå til Volvat om du har dem i nærheten. Fastleger har nok ventetid til langt over sommeren. Denne jenta skal ikke gå og lide lengre. Anonymkode: 1781e...6ae 6
AnonymBruker Skrevet 15. juli #20 Skrevet 15. juli AnonymBruker skrev (2 timer siden): Forresten, husk jernrike matvarer og ev. jerntilskudd. Med slike blødninger blir en ungpikekropp fort tappet for jern. Anonymkode: def44...f3b Jerntilskudd eller lignende skal hun ikke ha før hun har tatt blodprøver. Ellers ødelegges verdiene, og man får ikke målt rett, får ikke vite om der er noe galt og heller ikke hva som kan være galt. Anonymkode: 1781e...6ae
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå