Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg er førstegangsfødende og er i dag i uke 40+6.. Fortsatt merker jeg ingen tegn til fødsel! Ingen murringer, lite kynnere, ingen «modningstegn». Det gjør meg jo litt bekymret. Skal ringe inn og be om trivselskontroll på fredag dersom jeg ikke føder før, og vet at det da er en sjans for å bli igangsatt. Har lest på nett og ser at det å bli igangsatt kommer med økt risiko, som f.eks. en langdryg fødsel, mer intens fødsel, det er vondere, kan blø mer, større risiko for forløsning med vakuum eller keisersnitt etc. Det høres jo ikke ut som en fin opplevelse, noe som gjør at jeg gruer meg..

Lurer på hvor mange dager over termin dere andre har gått som førstegangsfødende? Hadde dere mange modningstegn før fødselen startet, eller kom det som lyn fra klar himmel? Og om du ble igangsatt, hvordan var den opplevelsen? 

Hilsen bekymret førstegangsfødende :(

Anonymkode: 58b3b...ccf

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Med første ble jeg igangsatt fem dager over termin pga sv.dia. Hadde null modningstegn på forhånd, men ting hadde likevel begynt å «bli klart». De satte inn en ballong og den fikk åpna nok til at de kunne ta vannet litt ut på ettermiddagen. Fødte litt ut på natta, så det gikk ikke alt for lenge for min del. Hadde epidural som bremsa fødselen litt, så fikk litt drypp etter å ha hatt en liten «pause» hvor jeg fikk slappa av litt. Fin fødsel og opplevelse! :)

Anonymkode: a00ae...0f4

AnonymBruker
Skrevet

"Vi regner at barn er født til termin når de er født mellom 37+0 uker og ca. 42 uker."

Anonymkode: af9a0...f21

Skrevet

Fødte 40+6, 40+6 (igangsatt) og 39+2.

Det beste er at kroppen er klar til å føde, men jeg merket ingen forskjell mellom spontan fødsel og igangsettelse. Alle var lange.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk 10 dager over termin mener jeg. 

Fra vannet gikk til barnet var ute gikk det 36 timer. (Og da med katastrofesnitt) Så for min del var det hele en langtekkelig greier. 

Anonymkode: cb324...ce6

AnonymBruker
Skrevet

Min første fødsel startet spontant 42+0 som lyn fra klar himmel. Hadde ingen tegn og skulles settes i gang den dagen uansett pga overtid - men våknet med rier om morgenen. Hadde 3 cm åpning da jeg kom til igangsettelsestimen kl. 9, og ungen var ute 15.30. Helt grei fødsel :) 

Anonymkode: c7548...48d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hei! Jeg er førstegangsfødende og er i dag i uke 40+6.. Fortsatt merker jeg ingen tegn til fødsel! Ingen murringer, lite kynnere, ingen «modningstegn». Det gjør meg jo litt bekymret. Skal ringe inn og be om trivselskontroll på fredag dersom jeg ikke føder før, og vet at det da er en sjans for å bli igangsatt. Har lest på nett og ser at det å bli igangsatt kommer med økt risiko, som f.eks. en langdryg fødsel, mer intens fødsel, det er vondere, kan blø mer, større risiko for forløsning med vakuum eller keisersnitt etc. Det høres jo ikke ut som en fin opplevelse, noe som gjør at jeg gruer meg..

Lurer på hvor mange dager over termin dere andre har gått som førstegangsfødende? Hadde dere mange modningstegn før fødselen startet, eller kom det som lyn fra klar himmel? Og om du ble igangsatt, hvordan var den opplevelsen? 

Hilsen bekymret førstegangsfødende :(

Anonymkode: 58b3b...ccf

Du har godt tid på deg til 42+0, selv om det føles som en evighet å vente til da. Kjekt å unngå induksjon om mulig, nettopp pga de potensielle risikoene som du nevner. Brukt tiden på å lade batteriene heller enn å bekymre deg for når det kommer til å skje.

Hadde selv kynnere i aktivitet men kun det før vannet gikk, tok flere dager uten noe mer enn et par plagsomme rier og ble derfor satt i gang. Synes det var synd for da kunne jeg ikke føde i badekar og måtte ha overvåkning og drypp, og det tok et par dager. Ville mye heller gått spontant i fødsel av egen maskin! 

Anonymkode: 34d64...b87

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk 8 dager over før fødselen startet av seg selv. Jeg hadde heller ingen tegn tre dager over, men siste døgnet før gikk slimproppen og jeg fikk mye modningsrier. 

Anonymkode: c0090...cfe

AnonymBruker
Skrevet

41+5 med første, ingen modningstegn. Fødselen startet av seg selv 10 timer før avtalt time for igangsetting. Hvis jeg har skjønt det rett vil majoriteten av fødsler starte spontant før uke 42, så så lenge du og baby har det bra, og helsepersonell vurderer det forsvarlig, ville jeg personlig hadd is i magen og ventet til «siste liten» med igangsettelse.

Anonymkode: e0903...eac

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...