Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Siden familie 1 og familie to har bare et soverom hver, er det vel fair at dere deler likt på å leie hytta.

Når det gjelder mat vil jeg tro den  andre familien kjøper inn babymat og at dere kjøper inn litt hver for dere. Det blir vel ikke så krise at det gjør noe om det blir en litt skjevfordeling her. 

Selv drikker jeg f.eks ingen vin, kaffe, brus. Bare vann. Overlater da til de andre å kjøpe deres drikke. Ellers er det også helt greit å kjøpe noe for de andre. 

Det er jo ikke veldig lenge det er snakk om heller. Det er kjekt å være raus.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Takk for svar! Tenker du likt når det kommer til å betale for selve hytta?

Anonymkode: 31c26...1ba

Dere skal vel ikke spise hytta?

Anonymkode: e29a3...156

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

50/50 på alt. Jeg synes det er rart å sitte å småregne på så små summer. 

Anonymkode: 13cc4...3a4

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Leie betales selvfølgelig likt, siden man har ett rom på hver familie.

Jeg ville ha fordelt mat 50/50 også. Orker ikke sånn finregning og at noen skal sitte og følge med på hvem som spiser flest brødskiver. Om noen har veldig høye krav til unødvendig dyr mat og drikke, så kan de evt ta med det selv. Om noen f.eks drikker mye brus og øl, må ha roastbiff og røykslaks daglig.

Anonymkode: 8aacf...977

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hytta bør jo åpenbart deles 50/50, siden det kun er ett soverom permfamilie. Personlig hadde jeg også delt maten 50/50, med unntak av eventuell alkohol hvis noen av dere ikke drikker. 

Anonymkode: 47a95...873

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at hytta deles 50-50, mat kjøper dere inn hver for dere og setter fram til felles måltider.

Middager kan dere kjøpe annenhver gang. Så kan man velge hvor mye penger man vil legge i. 

Hvis jeg var del av det paret med to voksne, og mannen min spiste kjempemye, ville jeg slått litt ekstra på stortromma når det var vår tur til å lage middag.

Det verste synes jeg er når alle betaler inn til en felles pott og man deler alle utgifter. Hvis man har noen som MÅ handle inn masse dyrt pålegg (som de knapt rekker å åpne før ferieuka er ferdig), eller som min ex som måtte ha 5 ulike glass med sauser til enhver tid, og hadde kommet til å kjøpt inn alle disse sausene uansett hvor kort/lang tid man skulle være der. Så er det helt greit så lenge de betaler for alt dette selv. Noen vil handle masse fancy ost mens jeg kanskje ikke spiser ost i det hele tatt osv. Samme med alkohol, greit å handle dette hver for seg, men gjerne sette fram. Noen må legge seg tidlig hvis de har små barn, greit at de slipper å sponse festen for de som kan sitte oppe litt utover kvelden.

Anonymkode: 32c1f...920

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva jeg tenker er strengt rettferdig og hva jeg ville gjort er ikke alltid helt likt. Jeg tenker jo at det er mest rettferdig at man betaler etter bruk, altså likt for hytteleie og ulikt for mat, men det betyr ikke at jeg hadde gjort noe med saken hvis jeg var familie 2.

Hvis jeg selv tilhørte familie 1 hadde jeg selv bemerket dette selv og tilbudt å betale mer for det vi bruker mer av.
Hvis jeg selv tilhørte familie 2 hadde jeg sagt "neida, det går fint", men samtidig ikke insistert på nei, dersom familie 1 tilbød seg å skjevdele maten. Hvis familie 1 ikke nevnte skjevdeling med et ord hadde jeg ikke laget noen sak av det.

Det handler litt om hvilke kamper man skal ta. De totale utgiftene her anslås til 14 000 (hytte + mat), og en skjevdeling av 4000 matkroner vil spare familie 2 en femhundrelapp eller noe i den dur. For hver familie betyr det 7000 hver vs. 6500 og 7500. Det hadde jeg aldri forfulgt en meter eller tenkt på i ettertid hvis "storspiserne" tilsynelatende ikke tenkte på selv.

Anonymkode: 633d5...0ee

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Reiser man på ferie sammen på denne måten, så betaler man 50/50 på alt. En kan ikke finregne på at per spiser mer enn Ola. Da får man heller leie hver sin boenhet og styre sin egen mat og heller gjøre andre ting sammen. 

Anonymkode: 66da3...7ac

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for alle svar! Enige at det ikke er noe vits i å regne på krona. Ingen av oss har noen dyre vaner heller, spiser stort sett likt når det kommer til type mat.  

Jeg som er TS er i familien med bare en voksen. Jeg har på følelsen at den andre familien kommer til å tilby å dele hytteleia på antall voksne, for de er veldig greie sånn sett. Var litt nysgjerrig på om det var innafor å takke ja til. Men virker som det er enighet her om at den bør deles 50/50. Det er greit for meg det, ville bare vite hva andre tenkte..

Når det kommer til mat synes jeg at de bør betale mer, siden de spiser mye mer enn meg og mine. Men jeg kommer aldri til å ta det opp selv. Men hvis de tilbyr seg å dele mat på antall voksne, så kommer jeg nok til å takke ja. Ikke fordi det er snakk om så stort beløp, men fordi det føles mest rettferdig. 

Anonymkode: 31c26...1ba

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Familiene tar et soverom hver, dermed deles husleien i to. Maten bør selvsagt de som spiser mest ta mer av. Der ville jeg delt det per person, minus babyen. 

Så, 5000 per familie for boligen. 4000/6 =666 for maten per person, så ca 1300 på familie 1 og ca 2600 på familie 2.

Anonymkode: 679b2...392

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...