AnonymBruker Skrevet 14. juli #1 Skrevet 14. juli Jeg lurer på hva dere tenker er mest rettferdig når det kommer til fordeling av utgifter på en ferie. Vi er to familier som sammen har bestilt en hytte med to soverom. Hver familie har hvert sitt soverom. Vi skal bli der i en uke, og har avtalt å handle mat sammen før vi drar. Familie 1 består av to voksne og to små barn, der det ene barnet er en baby. Familie 2 består av en voksen og to små barn. Hytta koster 10.000 å leie. Mat vet jeg ikke enda, men la oss si det blir på 4000. Familie 1 spiser vesentlig mer enn familie to. Anonymkode: 31c26...1ba
AnonymBruker Skrevet 14. juli #2 Skrevet 14. juli Gift og vi har tre barn/ungdommer. Vi har felles økonomi og deler alt likt. Alt går i familiepotten. Han tjener litt mer en meg, men gir da mer. Har felles kort så her hos oss er det veldig enkelt. alle for en ❤️ Anonymkode: 177ac...630
AnonymBruker Skrevet 14. juli #3 Skrevet 14. juli AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Gift og vi har tre barn/ungdommer. Vi har felles økonomi og deler alt likt. Alt går i familiepotten. Han tjener litt mer en meg, men gir da mer. Har felles kort så her hos oss er det veldig enkelt. alle for en ❤️ Anonymkode: 177ac...630 Beklager. Så dette ble feil. Leste litt for fort og trodde dette var mellom deg og mannen Anonymkode: 177ac...630
fjær Skrevet 14. juli #4 Skrevet 14. juli Voksne er 1 og barn en halv. Så familie 1 er 3, og familie 2 er 2. 4000, da ville jeg hatt ett regnestykke for familie 1; 2500kr Familie 2; 1500kr 2
AnonymBruker Skrevet 14. juli #5 Skrevet 14. juli Hvis det skal være så pirkete at man merker hvem som spiser mer eller mindre enn andre, så er vel det beste å kjøpe maten hver for seg. Da blir det ihvertfall ingen uenigheter og gnisninger. Anonymkode: c52df...c18 8 5
AnonymBruker Skrevet 14. juli #6 Skrevet 14. juli fjær skrev (4 minutter siden): Voksne er 1 og barn en halv. Så familie 1 er 3, og familie 2 er 2. 4000, da ville jeg hatt ett regnestykke for familie 1; 2500kr Familie 2; 1500kr Takk for svar! Tenker du likt når det kommer til å betale for selve hytta? Anonymkode: 31c26...1ba
AnonymBruker Skrevet 14. juli #7 Skrevet 14. juli AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvis det skal være så pirkete at man merker hvem som spiser mer eller mindre enn andre, så er vel det beste å kjøpe maten hver for seg. Da blir det ihvertfall ingen uenigheter og gnisninger. Anonymkode: c52df...c18 Det er veldig stor forskjell på hvor mye vi spiser. Vi lager middag sammen hver dag, og det gjelder også frokost og lunsj. Men familie 1 spiser kanskje to måltider mer hver dag, og spiser også mye mer. Anonymkode: 31c26...1ba
AnonymBruker Skrevet 14. juli #8 Skrevet 14. juli Hytteleie deles på to. Begge familiene får eget soverom og deler ellers fasilitetene likt. Mat avhenger litt av hvor gamle/småspiste barna er. Enten delt på tre, dvs de voksne, slik at familie 1 betaler 67%, familie 2 33%. Alternativt at man regner barna, unntatt baby som 0.5 voksne. Familie 1 blir 2.5 voksne 56%, familie 2 2 voksne 44%. Anonymkode: 2e96c...020 4
fjær Skrevet 14. juli #9 Skrevet 14. juli AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Takk for svar! Tenker du likt når det kommer til å betale for selve hytta? Anonymkode: 31c26...1ba Nei begge familiene har ett rom hver så da er det rettferdig med 50/50 3
AnonymBruker Skrevet 14. juli #10 Skrevet 14. juli Hytte deles likt. Dersom man ikke deler 50/50 på maten bør man heller kjøpe inn mat hver for seg. Kan evt dele på middagene, at man kjøper inn annenhver middag. Anonymkode: 46629...19f 3
AnonymBruker Skrevet 14. juli #11 Skrevet 14. juli 50/50 siden begge familiene benytter 1 soverom hver og resten av hytta likt. Anonymkode: edac3...bc4 2
AnonymBruker Skrevet 14. juli #12 Skrevet 14. juli AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Takk for svar! Tenker du likt når det kommer til å betale for selve hytta? Anonymkode: 31c26...1ba Hytta må dere bare dele pr. familie. Dere skal jo ha et soverom hver. Mat tror jeg ikke dere klarer å bli enige om, siden du skriver at de andre spiser så mye mer. Skal du sitte å følge med på hvem som spiser hva? Tror du bør droppe hele hytta. Anonymkode: 022c3...697 4
AnonymBruker Skrevet 14. juli #13 Skrevet 14. juli AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hytta må dere bare dele pr. familie. Dere skal jo ha et soverom hver. Mat tror jeg ikke dere klarer å bli enige om, siden du skriver at de andre spiser så mye mer. Skal du sitte å følge med på hvem som spiser hva? Tror du bør droppe hele hytta. Anonymkode: 022c3...697 Jo, enige blir vi. Det er ikke noe problem. Ingen av oss er typen til å krangle om dette. Bare lurer på hva andre synes er rettferdig. Anonymkode: 31c26...1ba
AnonymBruker Skrevet 14. juli #14 Skrevet 14. juli AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hytta må dere bare dele pr. familie. Dere skal jo ha et soverom hver. Mat tror jeg ikke dere klarer å bli enige om, siden du skriver at de andre spiser så mye mer. Skal du sitte å følge med på hvem som spiser hva? Tror du bør droppe hele hytta. Anonymkode: 022c3...697 Enig, å når ts t.o.m spør om hvordan de skal fordele kostnadene for hytta, så sitter dem nok å finregner på hvem som går ofte på do, dusjer lengst osv. Dette er ikke noen jeg ville dratt på hyttetur med. Anonymkode: c52df...c18 3
AnonymBruker Skrevet 14. juli #15 Skrevet 14. juli Kjøp mat hver for dere sånn omtrent hvor mye dere forventer å spise, så kan dere heller sette frem alt og dele til frokost og sånn. Om dere f.eks skal grille handler hver familie det de vil grille selv og deler på tilbehøret. Anonymkode: 570fe...797 2
AnonymBruker Skrevet 14. juli #16 Skrevet 14. juli AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Enig, å når ts t.o.m spør om hvordan de skal fordele kostnadene for hytta, så sitter dem nok å finregner på hvem som går ofte på do, dusjer lengst osv. Dette er ikke noen jeg ville dratt på hyttetur med. Anonymkode: c52df...c18 Haha,du er morsom 😁 Anonymkode: 31c26...1ba
AnonymBruker Skrevet 14. juli #17 Skrevet 14. juli Er det pga 1) sterk rettferdighetssans eller 2) økonomiske problem at denne problemstillingen eksisterer? Hvis 1 så ta deg et pust med magen og gi blaffen, betal likt, hvis 2 så si at ditt budsjett for turen er xxx. Så kan den ene betale mer eller at dere handler inn billig mat og drikke. Anonymkode: 5cdee...0e8
AnonymBruker Skrevet 14. juli #18 Skrevet 14. juli AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Haha,du er morsom 😁 Anonymkode: 31c26...1ba Men va er tanken din når du spør om hvordan dere skal fordele leie av hytta? Dere er to familier, og hver fam får hvert sitt soverom. Tenker du at de som spiser mest skal betale høyere leie enn den andre fam? Anonymkode: c52df...c18 2
AnonymBruker Skrevet 14. juli #19 Skrevet 14. juli Tenker det er naturlig å dele på utgifter om dere ikke er svært ulike i antall familiemedlemmer. Drar du på hytta med noen så tar du dem som de er og om de spiser mer eller mindre enn deg så er det noe av sjarmen. Men jeg tenker og at det er ok å dele resturantregninger i to selv om en person spiser mer enn den andre. Er det svært ulikt la meg si en alenemor med ett barn og en familie med to voksne og tre barn så sier det seg vel selv at man deler etter personer. Anonymkode: dc156...6ab 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli #20 Skrevet 15. juli AnonymBruker skrev (7 timer siden): Men va er tanken din når du spør om hvordan dere skal fordele leie av hytta? Dere er to familier, og hver fam får hvert sitt soverom. Tenker du at de som spiser mest skal betale høyere leie enn den andre fam? Anonymkode: c52df...c18 Tanken er at jeg lurer på hva som blir mest riktig i og med at en familie består av to voksne, og den andre av en voksne. Anonymkode: 31c26...1ba
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå