AnonymBruker Skrevet 14. juli #1 Skrevet 14. juli Hei! Er det positivt eller negativ å ha ømme bryster etter eggløsning? Jeg har alltid hatt det - men denne syklusen har jeg ikke det for første gang. Jeg har pcos og hatt en del hormonforstyrrelser før jeg begynte på metformin for snart et år siden. Kan ømme bryster komme av hormonforstyrrelser? Del gjerne erfaringer og tanker Anonymkode: 87199...dd3
mommyaka Skrevet 15. juli #2 Skrevet 15. juli Jeg får dette ofte før eggløsning . Husk mrd pcos skal man ikke stole helt på eggløsning tester. Så du kan ha eggløsning nå eller snart. Eller bare pga hormoner 1
HeleneHS Skrevet 15. juli #3 Skrevet 15. juli Ømme bryster er i utgangspunktet ikke farlig og ganske vanlig, men det er ikke sånn det skal være i en "perfekt" syklus (som nesten ingen har!). Det kan skyldes bla. både en feilaktig reaksjon på progesteron pga betennelse, eller progesteronmangel. Begge deler er ikke ideelt. Hvis du har PCOS, så er det mer sannsynlig progesteronmangel (eller helt riktig for mye østrogen i forhold til progesteron), da kroppen din lager østrogen i opp til flere uker før du har eggløsning (som da fører til produksjon av progesteron). I ditt tilfelle tenker jeg altså at det høres ut som en bra ting at ømme brystene forsvinner som symptom, men hvis du lurer på progesteronnivået ditt, så kan det testes med blodprøve (helst 1 uke etter eggløsning). 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli #4 Skrevet 15. juli HeleneHS skrev (3 minutter siden): Ømme bryster er i utgangspunktet ikke farlig og ganske vanlig, men det er ikke sånn det skal være i en "perfekt" syklus (som nesten ingen har!). Det kan skyldes bla. både en feilaktig reaksjon på progesteron pga betennelse, eller progesteronmangel. Begge deler er ikke ideelt. Hvis du har PCOS, så er det mer sannsynlig progesteronmangel (eller helt riktig for mye østrogen i forhold til progesteron), da kroppen din lager østrogen i opp til flere uker før du har eggløsning (som da fører til produksjon av progesteron). I ditt tilfelle tenker jeg altså at det høres ut som en bra ting at ømme brystene forsvinner som symptom, men hvis du lurer på progesteronnivået ditt, så kan det testes med blodprøve (helst 1 uke etter eggløsning). Takk for svar, håper du har rett🥰 Anonymkode: 87199...dd3
Anonymkvinne123 Skrevet 16. juli #5 Skrevet 16. juli Er ikke ømme bryster egentlig et tegn på høyt progesteron og ikke ømme bryster lavt progesteron? En slags svak eggløsning? Har lest at ømme bryster er et resultat av høyt progesteronnivå. 😊
HeleneHS Skrevet 17. juli #6 Skrevet 17. juli Anonymkvinne123 skrev (9 timer siden): Er ikke ømme bryster egentlig et tegn på høyt progesteron og ikke ømme bryster lavt progesteron? En slags svak eggløsning? Har lest at ømme bryster er et resultat av høyt progesteronnivå. 😊 Det kan som jeg skrev være tegn på begge deler. Enten så reagerer kroppen (feilaktig) på det høye progesteronnivået, eller så er det for mye østrogen i kroppen i forhold til det progesteronet som er (man kaller det progesteronmangel, selv om det ofte egentlig er for høy østrogennivå isteden).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå