Gå til innhold

Nedsatt syn- briller eller linser?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Har stort sett bare brukt linser, skaffet meg briller jeg synes ser bra ut først i år. Litt fordi samboeren synes briller er veldig sexy, og litt for å avlaste øynene. Bruker fortsatt stort sett linser på dagtid da det er mer praktisk. Trener omtrent hver dag, og er for mye bevegelse til at briller hadde vært mulig. Skifter til briller på kveldene.

Det er ikke mye stigma rundt briller lengre, fine briller er jo et smykke i seg selv. Jeg bruker ofte briller om jeg skal ut på kveldene, rett og slett fordi de er fine. 

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg har pollenallergi og har tenkt dette kan bli et problem ja..

Anonymkode: 16799...527

Jeg har pollenallergi, det er ikke noe problem med linser. 

Endret av Ellah
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Nå kom jeg forresten på at jeg hadde en ekskjæreste som brukte sterke briller i barndommen. Han fikk linser fra ungdomskolen og han sa han brukte månedslinser i opptil ett år om gangen. Tok dem aldri ut om natten heller, så jeg fikk aldri se ham uten linser eller med briller. Kan noen forklare meg dette?😅 Har ikke kontakt med ham lengre, så vet ikke hvordan det e med synet hans i dag.

Jeg bruker 14-dagers linser nå, brukte månedslinser før. Sover alltid med de, og bruker de lengre enn de er tiltenkt. Man merker fort når de må byttes. Ett år på månedslinser hørtes lenge ut, men lengre enn en måned er ikke noe problem.

Selv har jeg brukt linser siden jeg var 13 år, og har aldri brukt briller fast. Jeg liker ikke å bruke briller pga at jeg får vondt i hodet og føler at jeg går på gyngende grunn (jada, vet det er tilvenning, men gidder ikke å venne meg til det). I tillegg er linser gull verdt når man spiller ballspill, som jeg har gjort hele livet, OG man har 100 % perfekt synsvinkel i motsetning til briller.

Nå er jeg blitt så gammel av jeg bruker lesebriller av og til. Har prøvd det som er av progressive linser, men der finnes det ikke en eneste linse jeg klarer å ha på øyet.

Anonymkode: 417b8...47a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig upraktisk med briller når man svetter/trening/bading i sjø eller basseng/kyssing&sex og ikke minst når det regner.

Har samsynsproblematikk og skjult skjeling, og kan ikke bruke linser pga det desverre.

Har brukt briller i 10 år, og føler at jeg ser ut som en kjerring eller nørd, uansett brilleinnfatning.

Hater det! Hater det! Hater det!

Anonymkode: 22138...478

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.7.2025 den 23.11):

Du som har nedsatt syn. Bruker du briller eller foretrekker du linser? Og vil du begrunne dette?

Det ser ut som jeg må ha briller permanent. Det passer ikke stilen min føler jeg og føler jeg da ville måtte bruke mer tid på hår, klær og sminke. Så vurderer linser rett og slett av estetiske hensyn. Dette høres jo ganske overfladisk ut, men regner med jeg ikke er den eneste som tenker sånn. Feks vet jeg om ganske mange barn helt nedi barneskolealder som egentlig bruker briller, men foreldrene lar dem slippe å gå med dem eller skaffer dem linser pga de ikke trives med briller. Mindre av praktiske hensyn.

Andre som får inntrykk av at det er litt fordommer og stigmatisering ved brillebruk. At det liksom sjeldent blir helt kult?

Hører med til historien at jeg er relativt ung, så kanskje mine fordommer mot briller modnes med årene.

Var usikker på hvilken kategori dette innlegget passet i, så da ble det generell debatt.

Har du fordommer mot å gå rundt og se dårlig og? 
Mange tråder er så hinsides all fornuft at en må lure på om folk ikke er riktig kloke eller om de bare er ute etter å provosere. 
Hvilken stil har du som du ikke får til å tilpasse med briller? 

Ikke alle kan bruke linser. Skal de da kunne se ok på alt som er å se rundt seg så må de ha briller på nesen. Her legger ts stein til byrden for alle brillebrukere, som ikke kan velge bort briller. 

uansett kan du heller ikke basere deg på at du kan bruke linser 24/7, briller i bakhånd må du uansett ha. 

Anonymkode: 3877d...e13

Skrevet

Jeg bruker primært linser fordi jeg synes det ser finest ut, jeg synes briller er i veien, jeg synes det er irriterende (spesielt når det kommer dugg på brillene), jeg står friere til å velge solbriller, og jeg trives generelt best med linser. Jeg synes også det er svært behagelig å gå med.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.7.2025 den 23.18):

Jeg har pollenallergi og har tenkt dette kan bli et problem ja..

Dette har jeg aldri opplevd som et problem. Jeg bruker dagslinser som er ekstra fuktige.

Jeg tåler ikke månedslinser, skal sies, jeg må ha dagslinser.

Jeg brukte for øvrig briller fra jeg var 12 år, og hatet hver minutt av det. Upraktisk og irriterende. Ble aldri mobbet, skal sies.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.7.2025 den 0.15):

Jeg hater å bruke briller. Fler jeg får vondt i hodet hvis jeg har de på for lenge. Bruker de bare ved sengetid etter at jeg har tatt av meg linsene. 

Anonymkode: 43ed3...655

Samme her. Liker ikke briller. Men bruker lesebriller da. Dagslinser er det eneste for meg. Det er mange år siden jeg hadde månedslinser som måtte renses om natten og nøytraliseres om morgenen. Ble for mye styr. Dagslinser koster nok noe mer, men er verdt det. Så enkelt! 

Sønnen min har brukt briller siden han var 4 år. De siste årene har han brukt linser og. Vekslet på. 

Min eksmann hater linser. 

Det kommer vel mye på om man klarer å ta på øyet. 

For meg er daglig brillebruk et hinder. Sklir ned og dugger på trening, gnisser bak øret og sånn. Men jeg vurderer å kjøpe et par nå, skikkelig stilig som jeg kan bruke av og til. De jeg har som nødbriller er overhode ikke riktig styrke.

Skrevet

Har alltid hatt dårlig syn -7 og dårligere. Fra jeg var 2 til jeg var 14 hadde jeg briller, men hatet å gå med det, så jeg fikk linser og trodde jeg var kulere. Hadde linser til jeg var ca 35. Måtte ha øyeoperasjon, så måtte gå med briller noen måneder. Folk på jobben sa jeg var stiligere med briller, så gadd ikke kaste bort penger til dyre linseabonement lenger, så går fortsatt med briller. Søstera mi snakker varmt om laser, men tenker jeg må ha briller igjen om et par år, så gidder ikke det.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.7.2025 den 23.18):

Brukte linser frem til jeg tok laseroperasjon. Eneste jeg angret på med det var at jeg ikkegjorde det tidligere

Anonymkode: 8debc...29d

Akkurat den samme følelsen hadde jeg også. Nå, 8 år senere bruker jeg briller igjen!

Skrevet

Har prøvd meg på linser, men har for tørre øyne til å bruke det hele dagen. Bruker derfor hovedsakelig briller, inni mellom linser i noen timer. 

Anonymkode: abb6d...9ba

Skrevet

Bruker stort sett linser.

Syns brillene er irriterende, samtidig som det er så deilig å faktisk se noe når man våkner om morgenen, istedenfor et tåkehelvete for å faktisk finne brillene (siden jeg ikke er så flink til å legge de på samme sted hele tiden 🙈)

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.7.2025 den 23.11):

Du som har nedsatt syn. Bruker du briller eller foretrekker du linser? Og vil du begrunne dette?

Det ser ut som jeg må ha briller permanent. Det passer ikke stilen min føler jeg og føler jeg da ville måtte bruke mer tid på hår, klær og sminke. Så vurderer linser rett og slett av estetiske hensyn. Dette høres jo ganske overfladisk ut, men regner med jeg ikke er den eneste som tenker sånn. Feks vet jeg om ganske mange barn helt nedi barneskolealder som egentlig bruker briller, men foreldrene lar dem slippe å gå med dem eller skaffer dem linser pga de ikke trives med briller. Mindre av praktiske hensyn.

Andre som får inntrykk av at det er litt fordommer og stigmatisering ved brillebruk. At det liksom sjeldent blir helt kult?

Hører med til historien at jeg er relativt ung, så kanskje mine fordommer mot briller modnes med årene.

Var usikker på hvilken kategori dette innlegget passet i, så da ble det generell debatt.

Jeg har begge deler og har brukt begge deler i godt over tjue år. Første gangen jeg fikk linser var jeg atten, og det var mest for å slippe å måtte kjøpe solbriller med styrke, så jeg brukte linser når jeg skulle ut i sola feks.
Jeg foretrekker briller når jeg er hjemme, men foretrekker ofte linser når jeg skal være hjemmefra en stund, eller hvis jeg doller meg opp og sminker meg til fest. Brukte linser på jobb også mens jeg fortsatt jobbet. 

Linser er ikke bare et estetisk valg, hvis du kan få linser som korrigerer riktig (skjeve hornhinner er ofte et mareritt å korrigere rett med linser da ikke alle skjevhetsgrader finnes i alle typer linser).
De gir deg også mye bedre synsfelt, du mister ikke sidesynet og du slipper at de sklir av nesen hvis du blir svett. I tillegg trenger du ikke å være bekymret for å ødelegge brillene hvis du driver med idrett hvor brillene er litt utsatt, alt av ballspill feks, eller dykking hvor det er umulig å ha brillene på inni maska.

Ulempen med linser er at du må lære deg til å blunke mer for å ikke bli for tørr i øynene, langvarig bruk av linser kan også gjøre øynene dine såre, derfor pleide jeg å bytte fra linser til briller når jeg kom hjem fra jobb feks. Det kan også være litt plagsomt å måtte bruke masse tid på å finne en linsetype som fungerer for deg. Noen er krummere, andre er flatere, noen holder bedre på fuktigheten, andre gir deg tørre øyne så snart du har tatt dem på, linsetilpasning etter at du først har fått linser hos optiker og betalt for linsetime og opplæring, er gratis, så du kan komme inn og spørre om du kan prøve andre merker og typer for å se om det passer deg bedre. Det er også noen som er allergiske mot enkelte linsevæsker, slik at du får røde og såre øyne hvis du bruker én eller flere spesifikke linsemerker. Alt dette får du informasjon om når du er hos optikeren.

Jeg brukte også daglinser for å slippe å måtte styre med rensing og passe på at jeg ikke mistet dem og sånt, så jeg får aldri 100% korrigert syn med daglinser da jeg har litt uvanlige sylinder- og akse-verdier, så i stedet for at jeg har korreksjon for astigmatisme i linsene, har jeg en litt annen diopter i linsene enn i brillene. 
Brillene mine er korrigert for hornhinneskjevheten skikkelig, men har henholdsvis -0.75 og -2.25 på glassene, mens linsene mine er henholdsvis -1.00 og -2.75 for at de skal overkorrigere for det ekstra dårlige synet skjevheten gir meg.
Hadde jeg hatt littegranne skjevere hornhinner på aksen hadde jeg fått toric-linser med helt korrekt korrigering, men jeg ser så og si helt likt med linsene og brillene.

Til sist, du må lære deg å ta på dine egne øyne. Hvis du sliter med å sette på eller ta av linsene fordi du har aversjon mot å få "noe" på øyet, kan det bli vanskelig å være linsebruker, men dette finner du veldig fort ut når du er på linsetimen og får opplæring. Det er også eksepsjonelt viktig med god håndhygiene når du skal skifte linser, og du lærer ekstremt fort at det er skikkelig dumt å klø eller gni seg i øyet når du har linser på...

Skrevet

Jeg har alltid brukt briller siden jeg begynte med det på barneskolen. Linser har aldri fristet. Nå er jeg 48, og føler meg helt naken uten briller 😄 Og synes jeg ser veldig rar ut når jeg ser meg i speilet uten brillene.

Er så klart bibliotekar og lesehest 🤓 ❤️

Anonymkode: 4f866...53e

Skrevet

Hater briller, men tåler linser dårlig. Veksler mellom linser og å se dårlig🤣

Anonymkode: 75258...8a3

Skrevet

Elsker briller jeg, brukt det fra jeg var liten, droppet de et par år når jeg var tenåring da brukte jeg de bare hjemme og så gikk jeg tilbake til fulltid.

Linser liker jeg ikke, har og hatt mange uheldige linsebrukere rundt meg det det som kunne gå galt gikk galt så mulig det påvirker meg litt. Har ikke en gang prøvd linser på egne øyer da det ikke frister.

Anonymkode: 9774a...0fb

Skrevet

Briller er mitt eneste alternativ pga mitt syn 

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...