Gå til innhold

Nedsatt syn- briller eller linser?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Nå kom jeg forresten på at jeg hadde en ekskjæreste som brukte sterke briller i barndommen. Han fikk linser fra ungdomskolen og han sa han brukte månedslinser i opptil ett år om gangen. Tok dem aldri ut om natten heller, så jeg fikk aldri se ham uten linser eller med briller. Kan noen forklare meg dette?😅 Har ikke kontakt med ham lengre, så vet ikke hvordan det e med synet hans i dag.

Anonymkode: 16799...527

Nekter å tro at han brukte samme linsene i et helt år... De brytes faktisk ned, og vil få belegg etterhvert 😅

Men det finnes gode månedslinser man kan sove med ja. Jeg bruker det, har kun briller for nødstilfeller hvis jeg ikke kan bruke linser, f.eks på vei til operasjon. Som jeg har gjort én gang. 😅 

Jeg bruker linser i hovedsak for praktiske grunner. Slipper dugg og regn, lettere å flippe av og på solbriller inn og ut av tunell. Med brillene må jeg snu hodet for å se fordi synsfeltet er midt i liksom, men linser kan jeg bare bevege øynene. 

Og så litt for det estetiske. Jeg er veldig nærsynt, så jeg synes øynene mine blir seende veldig små ut gjennom brilleglassene. Føler meg alltid penest med linsene ☺️

Anonymkode: a4250...d55

• Liker 1
Skrevet

Hater briller, men har ikke kjempegod råd + at Jeg kan ikke bruker linser hele dagen uten problemer. Så jeg kjøper en sjelden gang en 30pk med linser som jeg bruker feks hvis det regner (ugh regn på briller), sol (så jeg kan bruke solbriller) eller spesielle anledninger hvor jeg vil føle meg litt finere. 

Anonymkode: dfcf2...9e8

• Liker 1
Skrevet
Daria skrev (3 timer siden):

Jeg har alltid bare brukt briller - jeg begynte da jeg var 4, nå er jeg 45. Linser har aldri fristet å prøve (bare tanken på å ha noe inne på øyet...), og brillene er en del av identiteten min. Som evig lesehest og i voksen alder bibliotekar har det dessuten passet imaget/stereotypen... :fnise:

Jeg har brukt briller siden jeg var ti, er nå 43, og for meg er det også en del av identiteten min, selv er jeg lærer og boknerd 😂 Har linser også, men er ganske nærsynt med veldig skjeve hornhinner, så øynene mine er ikke veldig glad i linser lenge av gangen. Bruker de når jeg ønsker å bruke solbriller, men bruker helt klart brillene mest. 

Anonymkode: add9e...606

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Trenger jeg andre grunner? Kan godt legge til jobb med barn, og psykisk syke folk, som gjør det veldig smart med linser. Solbriller er ikke noe problem. Trening er ikke noe problem. Svømming/bading er ikke noe stress. Sover med de. Mister de aldri. Trenger du fler liksom? 

Anonymkode: d6774...2aa

Neida, syns det var gode grunner. Men nå viser jo tråden at slett ikke alle syns linser er best. Og så fisket jeg jo litt rundt om noen valgte linser først og fremst mht det estetiske. Mistenker mange gjør det, særlig unge. Men at sjeldent forteller det.

Anonymkode: 16799...527

Skrevet

Foretrekker linser. Briller er tunge, det blir svett og klamt. I tillegg dugger de, ved regn legger regndråpene seg på glasset, og i sol er det ubehagelig å ikke ha solbriller (med mindre man tar seg råd til solbriller med styrke). 

Skulle ønske jeg hadde råd til operasjon. 

Men om det er "kulhet" og styling du tenker på, er det ikke noe problem. Finn noen som passer deg og din stil, mange med briller kjempekule, og man kan ikke tenke seg dem uten brillene. 

Anonymkode: 6a78e...41b

Skrevet

Bruker begge deler. Linser stort sett, men har noen par briller liggende som jeg bruker innimellom. Hender jeg tar av linsene litt tidlig på kvelden og bytter til briller.

Skulle ønske jeg brukte briller oftere da jeg altfor ofte sovner med linser (bruker dagslinser), pluss det er jo mye billigere. Men er så vant med linser etter å ha brukt dem i snart 30 år nå. Vanskelig å venne meg til brillebruk. 

Skrevet
Meowmere skrev (5 timer siden):

Jeg bruker linser, fordi da kan jeg bruke solbriller når det er nødvendig. 

Du kan jo ha solbriller med styrke.. <_< 
Selv har jeg briller og solbriller med styrke. Ser på det som null problem 🤓

(Passer ansiktsformen gjør de, og ikke er de tunge så for min del er det best. Takler ikke linser). 

Skrevet

Jeg brukte linser i noen år fra vgs og videre, måtte slutte pga de irriterte øynene for mye. Følte meg alltid uattraktiv med briller før det.

Jeg har alltid brydd meg om at sminke og hår skal se bra ut, men føler jo at jeg må passe ekstra på at det ser "riktig" ut med briller. Så det var en tilpasningsperiode når jeg for 1-2 år siden begynte med briller igjen. Jeg strevde ganske mye med å føle meg bra med de. Men jeg har siden da fått masse kommentarer fra både kvinner og menn om at jeg kler de, at de ser sexy ut, at jeg ser pen ut med de osv, til og med at jeg ser dominant ut :fnise: noen har rett og slett en greie der de er ekstra tiltrukket av at jeg har briller, så dette er alle ting som har hjulpet og som forteller alle andre i samme situasjon at det er mange som syns briller er attraktivt:)

Anonymkode: a58ce...c04

Skrevet

Briller fra barneskoleader. Første dag ble jeg selvsagt kalt brilleslange. Prøvde linser på slutten av ungdomsskolen og så meg aldri tilbake. Men jeg kan jo ikke si at jeg anser det for å være mye fordommer mot en voksen som bruker briller. 

Anonymkode: a9b39...4b1

Skrevet

Bruker linser. Medfødt nedsatt syn, så brukte briller fra ca tre år til 19, da fikk jeg omsider klarsignal fra optikeren min at de kunne ordne linser selv med mitt spesielle syn 😅 sjeler ganske kraftig, nærsynt og skjeve hornhinner, i tillegg til et par andre greier, så mine linser må spesiallages. Har harde linser som tas ut hver kveld før jeg legger meg, og med godt renhold og vedlikehold kan jeg bruke de i opptil 10 år før de må byttes ut, med mindre styrke forandrer seg. 

Anonymkode: 3099e...d91

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Bruker linser. Medfødt nedsatt syn, så brukte briller fra ca tre år til 19, da fikk jeg omsider klarsignal fra optikeren min at de kunne ordne linser selv med mitt spesielle syn 😅 sjeler ganske kraftig, nærsynt og skjeve hornhinner, i tillegg til et par andre greier, så mine linser må spesiallages. Har harde linser som tas ut hver kveld før jeg legger meg, og med godt renhold og vedlikehold kan jeg bruke de i opptil 10 år før de må byttes ut, med mindre styrke forandrer seg. 

Bruker linser av estetiske og praktiske hensyn, ble mobbet for brillene mine både på barneskolen og u.skolen, så ønsket meg linser lenge før jeg fikk det. 

Skrevet

Bruker linser og har briller som back up som brukes hvis jeg ikke har planer og bare skal være hjemme.

Trives ikke med briller. Det blir lett dugg på glassene når det er frost, når jeg åpner oppvaskmaskinen etc. Når det er varmt blir jeg svett i ansiktet der brillene sitter og det er upraktisk på sommeren hvor man trenger solbriller. Kan selvfølgelig kjøpe solbriller med styrke, men jeg liker å kunne bytte på og det er dyrt med flere par med styrke. 

Anonymkode: 38c17...0ae

Skrevet

Må bruke det hele tiden så har både linser og briller. Brillene føler jeg meg ulekker med og jeg synes ikke briller er fint generelt. Så de brukes kun om jeg absolutt må + på kveldstid og morgen til og fra senga. 
Linser føler jeg meg fin med og som meg selv.

Anonymkode: 39d7c...0d2

Skrevet

Jeg bruker linser men har briller til avlastning om jeg får øyebetennelse eller problemer med linsene. Fikser ikke å gå med briller, føler jeg alltid ser kantene på de og får vondt i hodet av å ha noe mot tinningene. 

Anonymkode: 87a7b...b53

Skrevet

jeg fikk briller før jeg startet på skolen og brukte briller frem til linser ble et alternativ, etter det har jeg alltid brukt linser og hatt briller som en backup / avlastning, nå etter overgangsalder og tørre øyne er desverre linser en sjeldenhet og briller det daglige og jeg liker det ikke da lisner gir bedre syn, mer frihet i aktiviteter i hverdagen og jeg trives bedre med dem enn med briller så for meg er det slitsomt - også slitsomt å tenke tilbake på det at jeg ikke valgte operasjon mens jeg ennå kunne for så kanskej å ha det "bedre" i dag. Atlså briller er greit, jeg ser godt :P men jeg trives bedre uten dem, uansett hvor godt justert de er er de liksom en plage å ha på. 

Anonymkode: 426d2...e59

Annonse
Skrevet
Peanut skrev (6 timer siden):

Du kan jo ha solbriller med styrke.. <_< 
Selv har jeg briller og solbriller med styrke. Ser på det som null problem 🤓

(Passer ansiktsformen gjør de, og ikke er de tunge så for min del er det best. Takler ikke linser). 

Jeg startet med linser sent i tenårene, da jeg drev aktivt med ishockey og fotball. Det var mest praktisk å bruke mens jeg drev med det. Så det har på en måte bare blitt slik.

Skrevet

Jeg bruker linser. Jeg synes fort briller kan komme i veien når eg sitter i sofaen og ser TV. I tillegg synes jeg det var irriterende å måtte holde brillene reine. Det funker ikke med solbriller (må da kjøpe med styrke), også kan de dugge i noen situasjoner.

Jeg bruker spesifikt månedslinser fordi disse har bedre kvalitet og derfor er mer behagelige, samt enklere å ta av og på siden de er litt tykkere enn dagslinser. Ble også veldig tørr i øynene av alle dagslinser utenom ett merke som var veldig dyrt (total1). 

Synet mitt har også endret seg en del siden jeg begynte for 2 år siden. Linsene kan jeg oppjustere litt og litt, mens brillene så jeg dårligere og dårligere med. 

Anonymkode: e0339...2b7

Skrevet

Brukte briller fra jeg var 8-14, linser etter det (nå er jeg 45)Kunne aldri tenke meg å bruke briller igjen. Det jeg mislikte mest var når brillene dogget eller ble våte når det regnet. 
Jeg har -10, og det betyr også at jeg ser ganske dårlig med briller. Det blir som en litt buet verden, og øynene mine blir veldig små i de. 
Jeg bruker dagslinser, liker det best. 

Anonymkode: dcc64...c28

Skrevet

Jeg bruker bare linser nå, men det var litt styr å finne noen som fungerte for meg. Jeg begynte å bruke briller da jeg var 18, og prøvde linser allerede da, men da fant jeg ikke noe jeg fikk til å fungere. Innsiden av øyelokkene reagerte på en måte, men litt hevelse og puss. Så da var jeg brillebruker helt til jeg var i 30-årene og bestemte meg for å finne ut om det var nye aktuelle linser på markedet. Og det var det.

Selvsagt de dyreste dagslinsene som fungerer best for meg, men jeg vil aldri tilbake til briller. Dels av estetiske grunner, siden jeg aldri følte meg vel med dem. Men mest praktisk. Nå kan jeg kjøpe billige solbriller, som er praktisk når jeg uansett har det med å glemme dem igjen både her og der. Jeg kan bade og trene uten at brillene er i veien. Og siden det kan bli veldig kaldt her jeg bor, er det deilig å kunne gå til jobb eller butikken uten briller som fryser på, så jeg faktisk ser hva jeg gjør utendørs selv midtvinters. 

Du må vel nesten bare prøve deg frem og se hva du liker best, TS. Som du ser så har jo alle her ulike erfaringer. Men det er ikke sånn at den ene grunnen til å velge linser er dårligere enn den andre, altså. Og du behøver jo ikke å fortelle andre om hvorfor du valgte som du gjorde heller. 

Anonymkode: 237da...05f

Skrevet

Jeg begynte med briller for noen år siden pga alderssyn, eneste som irriterer meg er alle de kule solbrillene mine jeg ikke får brukt. 

Prøvde med linser, men greide jo fader meg ikke få dem på, selv med instruktør ved siden av! 

Kunne tenkt meg å prøvd igjen, men må vel gjennom ny test etc. 

Anonymkode: 22acf...068

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...