AnonymBruker Skrevet 14. juli #1 Skrevet 14. juli Du som har nedsatt syn. Bruker du briller eller foretrekker du linser? Og vil du begrunne dette? Det ser ut som jeg må ha briller permanent. Det passer ikke stilen min føler jeg og føler jeg da ville måtte bruke mer tid på hår, klær og sminke. Så vurderer linser rett og slett av estetiske hensyn. Dette høres jo ganske overfladisk ut, men regner med jeg ikke er den eneste som tenker sånn. Feks vet jeg om ganske mange barn helt nedi barneskolealder som egentlig bruker briller, men foreldrene lar dem slippe å gå med dem eller skaffer dem linser pga de ikke trives med briller. Mindre av praktiske hensyn. Andre som får inntrykk av at det er litt fordommer og stigmatisering ved brillebruk. At det liksom sjeldent blir helt kult? Hører med til historien at jeg er relativt ung, så kanskje mine fordommer mot briller modnes med årene. Var usikker på hvilken kategori dette innlegget passet i, så da ble det generell debatt. Anonymkode: 16799...527 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli #2 Skrevet 14. juli Jeg hater å bruke briller. Fler jeg får vondt i hodet hvis jeg har de på for lenge. Bruker de bare ved sengetid etter at jeg har tatt av meg linsene. Anonymkode: 43ed3...655 4
AnonymBruker Skrevet 14. juli #3 Skrevet 14. juli Bruker linser, gjort det i alle år, veldig enkelt. Bruker månedslinser, enkleste i hele verden. Anonymkode: d6774...2aa
Mezzosoprena Skrevet 14. juli #4 Skrevet 14. juli Det er nok ikke så mange fordommer mot briller lenger, så det kan du nok slappe helt av med. Men selvfølgelig kan du bruke linser hvis du ønsker det. Det kan være viktig å huske på at linser ikke er for alle - mine øyne takler ikke linser, så jeg bruker de kun ved helt spesielle anledninger 🙂 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli #5 Skrevet 14. juli AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Bruker linser, gjort det i alle år, veldig enkelt. Bruker månedslinser, enkleste i hele verden. Anonymkode: d6774...2aa Så du bruker det kun fordi du syns det er enklest? Anonymkode: 16799...527
AnonymBruker Skrevet 14. juli #6 Skrevet 14. juli Brukte linser frem til jeg tok laseroperasjon. Eneste jeg angret på med det var at jeg ikkegjorde det tidligere Anonymkode: 8debc...29d 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli #7 Skrevet 14. juli Mezzosoprena skrev (Akkurat nå): Det er nok ikke så mange fordommer mot briller lenger, så det kan du nok slappe helt av med. Men selvfølgelig kan du bruke linser hvis du ønsker det. Det kan være viktig å huske på at linser ikke er for alle - mine øyne takler ikke linser, så jeg bruker de kun ved helt spesielle anledninger 🙂 Jeg har pollenallergi og har tenkt dette kan bli et problem ja.. Anonymkode: 16799...527
Meowmere Skrevet 14. juli #8 Skrevet 14. juli (endret) Jeg bruker linser, fordi da kan jeg bruke solbriller når det er nødvendig. Slipper også at brillene får dugg eller får noe på seg. Endret 14. juli av Meowmere
AnonymBruker Skrevet 14. juli #9 Skrevet 14. juli AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Brukte linser frem til jeg tok laseroperasjon. Eneste jeg angret på med det var at jeg ikkegjorde det tidligere Anonymkode: 8debc...29d Ja blir nok det etterhvert, men har nok ikke råd med det første. Anonymkode: 16799...527
AnonymBruker Skrevet 14. juli #10 Skrevet 14. juli Jeg ble nærsynt i voksen alder og bruker linser. Det er delvis av estetiske hensyn, men også av praktiske og pga komfor. Linser er mye mer praktisk ved regnvær, bading, damp fra ovnen når man tar ut mat osv. De kan ikke knuses og man slipper å ha noe i fjeset. Jeg syns det er veldig ubehagelig å gå med briller, for jeg synes det er ubehagelig å ha noe festet på fjeset over tid. Du trenger heller ikke egne solbriller med styrke hvis du har linser. Man kan bli tørr i øynene av linser, det er ulempen. Viktige å gi øynene litt pause (søvn teller ikke, da er øynene lukket) og eventuelt bruke øyedråper ved ubehag. Anonymkode: 8aec3...161 2
Mezzosoprena Skrevet 14. juli #11 Skrevet 14. juli Meowmere skrev (Akkurat nå): Jeg bruker linser, fordi da kan jeg bruke solbriller når det er nødvendig Min beste investering er solbriller med styrke 🙂 5
Meowmere Skrevet 14. juli #12 Skrevet 14. juli Mezzosoprena skrev (Akkurat nå): Min beste investering er solbriller med styrke 🙂 Jeg ser den, men må du ikke ha med deg to par briller da?
Mezzosoprena Skrevet 14. juli #13 Skrevet 14. juli Meowmere skrev (Akkurat nå): Jeg ser den, men må du ikke ha med deg to par briller da? Jo, i og for seg - men for meg er ikke det noe problem. De ligger i bilen eller i veska liksom 🙂
AnonymBruker Skrevet 14. juli #14 Skrevet 14. juli Nå kom jeg forresten på at jeg hadde en ekskjæreste som brukte sterke briller i barndommen. Han fikk linser fra ungdomskolen og han sa han brukte månedslinser i opptil ett år om gangen. Tok dem aldri ut om natten heller, så jeg fikk aldri se ham uten linser eller med briller. Kan noen forklare meg dette?😅 Har ikke kontakt med ham lengre, så vet ikke hvordan det e med synet hans i dag. Anonymkode: 16799...527
Meowmere Skrevet 14. juli #15 Skrevet 14. juli Mezzosoprena skrev (1 minutt siden): Jo, i og for seg - men for meg er ikke det noe problem. De ligger i bilen eller i veska liksom 🙂 Ja, og når jeg tenker etter, så blir det vel akkurat det samme. Jeg har jo med meg et solbrillepar, og om etuiet er tom eller ikke, så tar det like mye plass.
AnonymBruker Skrevet 14. juli #16 Skrevet 14. juli Jeg bytter på. Har dagslinser og to par briller + solbriller med styrke. Liker variasjonen. Og så er det bra for øynene å få pause fra linsene innimellom. Anonymkode: 25442...441 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli #17 Skrevet 14. juli AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Så du bruker det kun fordi du syns det er enklest? Anonymkode: 16799...527 Trenger jeg andre grunner? Kan godt legge til jobb med barn, og psykisk syke folk, som gjør det veldig smart med linser. Solbriller er ikke noe problem. Trening er ikke noe problem. Svømming/bading er ikke noe stress. Sover med de. Mister de aldri. Trenger du fler liksom? Anonymkode: d6774...2aa
Daria Skrevet 14. juli #18 Skrevet 14. juli Jeg har alltid bare brukt briller - jeg begynte da jeg var 4, nå er jeg 45. Linser har aldri fristet å prøve (bare tanken på å ha noe inne på øyet...), og brillene er en del av identiteten min. Som evig lesehest og i voksen alder bibliotekar har det dessuten passet imaget/stereotypen... 2
AnonymBruker Skrevet 14. juli #20 Skrevet 14. juli Skulle gjerne hatt linser, men har prøvd noen ganger, og fikser bare ikke å sette dem inn. Anonymkode: 2ad34...093 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå