Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ei venninne som er glad i en fest og hun drikker øl nesten hver helg. Og det er greit. Jeg er ikke så glad i alkohol. Har fibromyalgi og jeg blir dårlig av alkohol. 

Nå er det ferie og hun vil møtes. Hun ringte på Fredag og spurte om vi kunne møtes en kveld. Jeg sa at jeg skulle tenke på det. Selv om jeg har ferie så skjer det mye. Vi pusser opp, skal på hytte og dagene går fort. 

Ett par timer etter samtalen fikk jeg melding om at hun hadde kjøpt inn vin til jeg kom. Det betyr at jeg må dra. Men kan jeg svare at jeg kommer men at jeg ikke har lyst å drikke alkohol?

Er 2 måneder siden vi sist drakk sammen pga bursdagen hennes og da ble jeg dårlig en stund etterpå 

Anonymkode: e3f9d...a67

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hei jeg kommer gjerne, men jeg tar bilen så ikke noe vin på meg i kveld ☺️

Hei jeg kommer gjerne, men jeg har ikke lyst til å drikke i dag. 

Hei! Jeg kommer gjerne, men du trenger ikke beregne noe vin på meg. Jeg skal ikke drikke i dag. 

skjlnner ikke at dette skal være noe vanskelig? Det er jo en venninne, da må du vel kunne si hva du vil og ikke vil. Merkelig vennskap hvis ikke… kanskje dere ikke passer sammen lenger? Eller kanskje du burde bli voksen og lære deg å uttale dine egne grense og ønsker? Du kan jo eventuelt be mamma ringe venninnen for deg å si fra at du ikke vil drikke. 

Anonymkode: 4965f...df4

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Ett par timer etter samtalen fikk jeg melding om at hun hadde kjøpt inn vin til jeg kom. Det betyr at jeg må dra

Forklar meg gjerne logikken og sammenhengen her...?

Du er et voksent menneske, sett dine egne grenser. Tåler hun ikke det, er kanskje ikke vennskapet verdt så mye? Jeg har aldri drukket stort, selv ikke da vi var 18-20 var det noe problem for vennene mine. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Så klart kan du si at du kommer men at du ikke kommer til å drikke

Anonymkode: df3df...097

AnonymBruker
Skrevet

Si tusen takk for invitasjonen, og at du stiller med te/brus etc, da helsen ikke kan bære alkohol for tiden.

Anonymkode: 2d0ae...381

Skrevet

Jeg falt av der hvor «hun har kjøpt vin, det betyr at jeg må dra».

Nei, du må ikke dra. Jeg blir mer opptatt av hvordan du snakker til deg selv enn av hvordan du greier å kommunisere med venninna di. Møter du deg selv med bekreftelse, vennlighet og strenghet blir det enklere å ta vare på både deg selv og vennskapene dine.

• Liker 3
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Så klart kan du si at du kommer men at du ikke kommer til å drikke

Anonymkode: df3df...097

Hun kan også minne henne på at hun IKKE sa ja til å komme. 

Hadde bare svart at det ble en misforståelse mellom dere og at du mente at du ikke var sikker på om du kunne. 

Anonymkode: 39926...998

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Si tusen takk for invitasjonen, og at du stiller med te/brus etc, da helsen ikke kan bære alkohol for tiden.

Hvorfor skal hun takke for invitasjonene når venninna omtrent tvinger henne til å komme? Dette er jo ikke hyggelig.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor føler du at du må dra fordi hun har kjøpt inn vin? Det forstår jeg ikke.

Du har ikke sagt at du kommer, hun kan drikke vin alene eller spare den til en annen gang. Det ligger ingen forpliktelse for deg der.

Anonymkode: adfac...521

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor skal hun takke for invitasjonene når venninna omtrent tvinger henne til å komme? Dette er jo ikke hyggelig.

Forstår dersom hun vil, bare ikke drikke alkohol. For jeg regner med at hun har guts nok til å si nei til å treffes om hun ikke vil

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor må du dra fordi hun har handlet inn noe du ikke har lyst på? 

"Så hyggelig av deg! Vi får se hva det blir tid til etter oppussing og hytta, men du hadde ikke måtte kjøpe vin for min del uansett, jeg drikker ikke, så jeg kommer nok med bil!" 

Anonymkode: 06bf6...04d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Daria skrev (1 time siden):

Forklar meg gjerne logikken og sammenhengen her...?

Logikken er at siden venninnen har brukt penger på dette, kan det oppleves uhøflig å ikke møte opp. Det kan tolkes som et forsøk på å legge føringer, men det kan like gjerne være et oppriktig ønske om å være omtenksom – for eksempel: «Hei, jeg har kjøpt vin, så du trenger ikke å ta med noe selv».

Anonymkode: 463ec...bca

AnonymBruker
Skrevet

Vet venninnen din at du ikke er så glad i alkohol, og at du blir dårlig flere dager i etterkant pga fibromyalgi….?

Da er hun ikke særlig til venninne, når hun prøver å manipulere deg til å både treffes og til å drikke.

For det er det hun gjør.

Hun vet nok at du er en push-over, som føler en forpliktelse til å møtes, nå som hun har kjøpt inn vin. En avgjørelse du ikke har vært involvert i, husk det.

Hun har kjøpt vin for å presse deg til å treffes, og for å få sin vilje - noen å drikke sammen med.

Du kan helt fint si fra at du ikke vil få mulighet til å treffes i ferien, da dagene er hektiske. Du kan også si fra at pga fibromyalgi og at du tåler alkohol dårlig, så må dere finne på noe annet enn å drikke når dere møtes.

Din helse og ditt liv - du har rett til å ta styringen.

Om hun ikke ønsker å møte deg uten alkohol, så er det vel strengt tatt ikke deg som person og venninne hun er opptatt av……?

Anonymkode: b4bce...80a

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...