AnonymBruker Skrevet 14. juli #1 Skrevet 14. juli Fellesferien er forlengst begynt for mange, og eit av årets høgdepunkt for de fleste arbeidstagere. Til ferien drypper det både lønn, og feriepenger innpå kontoen kanksje siste arbeidsdag før ferien. Mange føler seg nok plutseleg rike utan tanke på at det går noen uker før neste lønningsdag etter ferien. Etter den søte kløe i ferien så opplever mange den sure svie ettersom ferien kanskje ble noe dyrere en forventa , og det kom til en rekke uforutsette utgifter. Mange setter sin forventning til at renten skal gå ytterligere ned, og de kan få det økonomisk romsligere. Har du valgt å nytte feriepenger til nebetaling av gjeld ? Eller har du valgt å plassere feriepenger på sparing ? Er feriepengene nytta til ferietur 2025 ? Eller evntl. renovering av bolig, nye møbler, eller evntl ny bil etc.? Anonymkode: 6be30...bba
AnonymBruker Skrevet 14. juli #2 Skrevet 14. juli Litt på ferie (30 000,- på reise og opphold), har brukt 10 000,- på reparasjon av bil, har satt av 12 000,- til sparing på bufferkonto, betalt faste utgifter (boliglån, forsikringer, strøm etc. på rundt 20 000). Noe av pengene har gått til hverdagsbruk (mat, drivstoff etc.) Resten går på konto til sparing til hage og platting til neste år Lommepenger til ferie har jeg allerede på konto etter feriepengene fra i fjor. Tar ferie på fredag og gleder meg enormt mye :)!! Anonymkode: db11c...85f 2
AnonymBruker Skrevet 14. juli #3 Skrevet 14. juli De settes inn i rammelånet. Eller overfører til ASK/indeksfond om vi ikke har planer om å bruke de med det første. De er ikke øremerket på noen måte. Ferie har vi jo gjerne betalt lenge før feriepenger kommer inn på konto. Så de blir jo bare en del av totalen på et år. Ferien pleier ikke bli dyrere enn ventet. Det måtte jo i så tilfelle være om vi krasjet leiebil, eller misset flyet hjem.. Men så langt har vi sluppet unna slikt. Anonymkode: 4ff75...c5a
frøkna Skrevet 14. juli #4 Skrevet 14. juli Bruker litt av det på ferie, men mye av hotellbookinger og billetter til diverse er kjøpt før jeg får feriepengene. Jeg har brukt mye på å nedbetale ekstra på boliglån og studielån.
AnonymBruker Skrevet 14. juli #5 Skrevet 14. juli Feriepengene går til sparing, de kommer uansett alt for sent til å brukes på sommerferie. Men kan jo si de går inn i potten for juleferien da. Anonymkode: 47e4a...17b
AnonymBruker Skrevet 14. juli #6 Skrevet 14. juli Feriepenger er jo en slags erstatning for bortfall av lønn. Så feriepemgene går til de vanlige månedlige utgiftene, og resten brukes dels til ferie og dels til sparing. Gjeld har jeg ikke, så renta bryr jeg meg lite om. Anonymkode: 62d2f...051 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli #7 Skrevet 14. juli 15k gikk til familietur 12k gikk til rep av bilen 10k gikk til innkjøp av maling til huset. resten gikk til bufferkontoen. (Var ikke så mye igjen, hadde ikke full opptjening av feriepenger) Anonymkode: 8f3b3...927
AnonymBruker Skrevet 14. juli #8 Skrevet 14. juli Vi bygger anneks til hytta, og det var jo ikke billig! Så har jeg gitt noe til barna..jeg har reist litt, kjøpt klær.. Anonymkode: 7ccbb...7bf
AnonymBruker Skrevet 14. juli #9 Skrevet 14. juli Her sparer jeg feriepengene. Skal skifte bolig så jeg sparer mest mulig for å øke kapitalen min mest mulig. Anonymkode: 0851d...705
AnonymBruker Skrevet 14. juli #10 Skrevet 14. juli Brukt alle feriepengene på ferie i år, vi trengte det som en familie. Anonymkode: cab76...065
AnonymBruker Skrevet 14. juli #11 Skrevet 14. juli Jeg har satt de på sparekonto og vært hjemme i ferien. Anonymkode: 5a837...559
AnonymBruker Skrevet 14. juli #12 Skrevet 14. juli AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Fellesferien er forlengst begynt for mange, og eit av årets høgdepunkt for de fleste arbeidstagere. Til ferien drypper det både lønn, og feriepenger innpå kontoen kanksje siste arbeidsdag før ferien. Mange føler seg nok plutseleg rike utan tanke på at det går noen uker før neste lønningsdag etter ferien. Etter den søte kløe i ferien så opplever mange den sure svie ettersom ferien kanskje ble noe dyrere en forventa , og det kom til en rekke uforutsette utgifter. Mange setter sin forventning til at renten skal gå ytterligere ned, og de kan få det økonomisk romsligere. Har du valgt å nytte feriepenger til nebetaling av gjeld ? Eller har du valgt å plassere feriepenger på sparing ? Er feriepengene nytta til ferietur 2025 ? Eller evntl. renovering av bolig, nye møbler, eller evntl ny bil etc.? Anonymkode: 6be30...bba Man får ikke både lønn og feriepenger samme måned fra samme arbeidsgiver Anonymkode: 144e5...785 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli #13 Skrevet 14. juli Brukt på ferie + ekstra på bufferkonto. Anonymkode: c3053...d9f
AnonymBruker Skrevet 14. juli #14 Skrevet 14. juli AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Feriepenger er jo en slags erstatning for bortfall av lønn. Så feriepemgene går til de vanlige månedlige utgiftene, og resten brukes dels til ferie og dels til sparing. Gjeld har jeg ikke, så renta bryr jeg meg lite om. Anonymkode: 62d2f...051 Ja,feriepenger er i realiteten bortfall av lønn i ferien, og første lønningsdag etter ferien kan for mange føles lenge ettersom første lønningsdag ofte vera en hel månad. Har alltid prioritert å sette av noe av feriepengene til ferie, men også prioritert at barna skulle få en opplevelse i ferien. For mange barn, og ungdomer er Norway Cup eit høgdepunkt i ferien saman med familie og venner. Anonymkode: 6be30...bba
AnonymBruker Skrevet 14. juli #15 Skrevet 14. juli AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Brukt alle feriepengene på ferie i år, vi trengte det som en familie. Anonymkode: cab76...065 Samme her. Inviterte med voksne barn også, så vi ble mange på tur og det ble temmelig dyrt. I tillegg skal et par av de yngre barna på sommerkurs/leir som også koster en del. Så her går pengene til ferie i år. Ikke noe ekstra nedbetaling av lån (har uansett lite igjen av huslånet) og ingen oppussing eller nyanskaffelser (det får vente). Men står for den prioriteringen. Noen ganger er tid sammen og felles minner viktigst, og vi har råd til å bruke nesten alt på ferien. Anonymkode: 6215e...d98 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli #16 Skrevet 14. juli AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Man får ikke både lønn og feriepenger samme måned fra samme arbeidsgiver Anonymkode: 144e5...785 Jeg får nå i hvert fall det. Fra ekstrajobben min får jeg i juni utbetalt feriepenger opptjent året før i tillegg til lønn for vaktene jeg jobbet i mai. Anonymkode: e3b6b...07d
AnonymBruker Skrevet 14. juli #17 Skrevet 14. juli Jeg er ufør, så ingen feriepenger. Vi skal ikke på ferie. Anonymkode: 5c2b8...401
AnonymBruker Skrevet 14. juli #18 Skrevet 14. juli Brukt mye allerede på Pepsi Max, Monster og snus. Anonymkode: 9437d...3d9 2
AnonymBruker Skrevet 14. juli #19 Skrevet 14. juli I år har jeg vært gnien 😅 satte 60.000 inn på rammelånet straks jeg fikk junilønna. Så er det ca 30-40.000 på min andel av feriekostnader, noe til fondsparing og noe til småprosjekter på huset. Får vanlig lønn i juli/august så trenger ikke spare de til da. Anonymkode: 4804f...3d7
AnonymBruker Skrevet 14. juli #20 Skrevet 14. juli I år har vi latt feriepengene stå på lønnskonto for vi valgte å være i Norge i år. Dvs hytte som ligger ved sjøen. Har kun spandert på oss nye SUP. Det har ikke fristet å reise så lenge det har vært mye uro rundt omkring. Men vi svidde av nesten 500k på ferie for ett par år siden. Det blir lavbudsjett ferier fremover😅 Anonymkode: 5769e...5d4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå