AnonymBruker Skrevet 14. juli #1 Skrevet 14. juli Inspirert av en annen tråd her inne. Jeg opplevde: - bli låst inne på rommet ved trass anfall fra jeg var 2-3 år. Gråt alene mye. Men det skapte også mye sinne i meg. Ingen hjelp til å regulere eller forstå følelsene mine. - ris på rumpa når jeg var 1-3 år ca om jeg ikke var lydig. - kald og distansert mor og en oppfarende far som kunne bli skremmende sint. - trusler om at barnevernet kom og hentet meg snart om jeg ikke gjorde ditt eller datt.. (spiste opp maten på tallerkenen, spiste fisk osv. ) - følte meg ansvarlig for å passe på at mamma ikke fikk «anfall» som var at hun grein og lå i sengen hele dagen pga noe som utløste det. Som jeg nå i voksen alder ser på som en voldom reaksjon over småting. Anonymkode: 473d3...a3c 1 6
AnonymBruker Skrevet 14. juli #2 Skrevet 14. juli Ingenting av det var vanlig i mitt barndomshjem Anonymkode: f8898...0db 18 2
AnonymBruker Skrevet 14. juli #3 Skrevet 14. juli Hadde det ikke slik. Født 1979, søsken født 1986 og 1988 Anonymkode: 6b704...184 2 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli #4 Skrevet 14. juli 84 modell ikke vanlig i min omgangskrets ihvertfall. Hørtes veldig dysfunksjonelt ut. Anonymkode: 051c4...118 5 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli #5 Skrevet 14. juli Nei. Husarrest var vanlig, men ikke i 2-3-årsalderen heldigvis. Anonymkode: 45035...4df 2 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli #6 Skrevet 14. juli Absolutt ikke vanlig, jeg er født i 79. Klem til deg🌸 Anonymkode: dedef...785 1 1 1
Phoenix Heart Skrevet 14. juli #7 Skrevet 14. juli Født i 1979, dette er ikke noe jeg kjenner igjen fra min barndom.
AnonymBruker Skrevet 14. juli #8 Skrevet 14. juli Født i 89. Husker én gang mamma holdt igjen døra mi og stod utenfor da jeg var rabiat. Det varte nok ikke lengre enn sekunder, kanskje 1 minutt. Husker mamma selv gråt. Oppvokst med to eldre søsken. Ingen av oss ble låst inne eller behandla sånn som du nevner. Men jeg husker at jeg lå i senga og gråt da jeg ble lei meg uten at noen nødvendigvis kom og trøsta meg. Altså at jeg selv gikk på rommet og var sint for et eller annet og la meg i senga og gråt. Anonymkode: 95e93...315
AnonymBruker Skrevet 14. juli #9 Skrevet 14. juli Er dette det nye her inne? Ramse opp masse barnemishandling og spørre om det var vanlig i attenhundreogpilogbue? Nei. Barnemishandling har aldri vært vanlig. Anonymkode: 16c1d...a2f 9 4
AnonymBruker Skrevet 14. juli #10 Skrevet 14. juli Jeg ble truet med forbedringsanstalt på en øy, såpevask av munn etc. Født i -71 da. Anonymkode: b64df...d61 2 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli #11 Skrevet 14. juli Trist å lese dette, jeg er født i -87, dette er ikke noe som bare var normalt på "den tiden". Anonymkode: d5f9c...18c 1 2
Bacteria Skrevet 14. juli #12 Skrevet 14. juli Nå er jeg eldre enn deg med oppvekst på 70-80-tall, og kan ikke huske å ha fått fysisk avstraffelse. Det var nok ikke helt uvanlig, men utover 80-tallet var det ikke akseptert. Forekom i skjul. Din mor hadde åpenbart psykiske plager, kan ha sammenheng med hvordan far var kanskje? Det å ikke anerkjenne følelser, være distansert og upedagogisk tror jeg nok var standard dessverre. 4 1
Mymlen Skrevet 14. juli #13 Skrevet 14. juli Denne boken beskriver hva som kan skje med barn som har dårlige foreldre, og hvordan man skal gi en best mulig oppvekst til barna. Bruk av vold (også mild vold), straff, betinget kjærlighet, fryse ut barna ved dårlig oppførsel, sette de vekk med vonde følelser er oppskriften på å ødelegge mennesker. Boken er utgitt på 70-tallet, men viser til svært viktige punkter. For å være hard og dra alle over en kam; de som ikke stort sett gjør det som står i denne boka er garantert dårlige foreldre. 1 4
AnonymBruker Skrevet 14. juli #14 Skrevet 14. juli Aldri opplevd noe av dette. Om noe var de i overkant pedagogiske for sin tid. Ingen straff eller inndragelse av goder, men god prat om "at de var skuffet". Men husker en i klassen som tydelig ikke hadde det bra hjemme. Det var en tid der man ikke blandet seg, noe jeg håper er mer vanlig i dag. Anonymkode: 82909...e2e 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli #15 Skrevet 14. juli AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Nei. Barnemishandling har aldri vært vanlig. Anonymkode: 16c1d...a2f Oj, tror du ville fått sjokk, gitt. Gjelder forhåpentligvis ikke flertallet, men at det forekom og fortsatt forekommer barnemishandling hos flere barn i hver skoleklasse tror jeg nok dessverre. Anonymkode: 45035...4df 2 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli #16 Skrevet 14. juli Nei beklager, jeg prøver ikke ramse opp barnemishandling for å spørre om det var vanlig i nitten pil og bue.. jeg forsøker å forstå min egen oppvekst og de sporene det har satt. Jeg har i alle år sagt barndommen min normal. Men småting jeg har sagt har psykologen reagert på. Derfor begynner jeg jo å lure hvor vanlig det egentlig var, eller om det bare var vanlig for meg siden jeg ikke kjente til noe annet. Beklager hvis det er triggende for noen. Det var ikke meningen. Anonymkode: 473d3...a3c 6
AnonymBruker Skrevet 14. juli #17 Skrevet 14. juli Min bror fikk både husarrest, truet med barnevernet, måtte legge seg tidlig, ris på rumpa og pepper på tungen når han snakket stygt. Tror det var mer vanlig på den tiden, ja. Litt grusomt å tenke på i dag, at mine foreldre gjorde dette. Ser på dem som gode mennesker som er veldig glad i barna sine. De passer ofte hans barn, men kunne aldri finne på å gjøre det i dag med deres barnebarn Anonymkode: 6ac4d...861 1 1 2
AnonymBruker Skrevet 14. juli #18 Skrevet 14. juli Hadde det slik som deg. Men endte med at barnevernet kom og jeg havnet i fosterhjem. Så tror ikke at det var normalt den gangen heller. Anonymkode: dee37...7cf 3
AnonymBruker Skrevet 14. juli #19 Skrevet 14. juli Fikk ørefik av pappa hvis jeg gjorde noe jeg ikke burde, men ingenting av det andre du beskrev Anonymkode: 54edc...264 2
AnonymBruker Skrevet 14. juli #20 Skrevet 14. juli Ikke vanlig nei. Født i 80, søster født i 82. Høres ut som en ekstremt dysfunksjonell familie. Anonymkode: 5146c...5ed 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå