Gå til innhold

Er bilbatteri dyrt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og kan man fikse det selv? Eller må jeg på verksted?

Anonymkode: cbf56...904

Skrevet

Kommer litt an på hvilket batteri du må, eller vil, ha. Start-stopp-batterier koster mer. Er det vanlig batteri så får du kjøpt det for en rimeligere penge på Biltema. 

Ja, du kan bytte det selv. 

Anonymkode: 16347...30e

• Liker 1
Skrevet

Er det diesel eller bensin bil.  Så er det noe du fint kan bytte selv. 0 problem. Batteri koster fra 800 kr og oppover ut fra str på Batteri i bilen, som vil trenger. Du kan ofte lese på det som står i bil hva du trenger.

Batteri kan kjøpes på biltema, jula, bilxtra, osv

• Liker 2
Skrevet (endret)

12V batteri kan en normalt sett byttes selv.

Må skaffe et batteri som har riktige egenskaper, og riktig størrelse, poler på riktig sted. Viktig å ikke kortslutte polene på batteriet, og koble pluss og minus riktig. Kan oppstå lysbue og skader hvis det gjøres feil. 

Noen biler vil gi varsel om svakt 12V batteri etter bytte frem til feilmelding er slettet. Det krever egnet utstyr. Etter min erfaring vil bilen fungere helt fint med nytt batteri, men irriterende med feilmeldingen. 

Kan legge til:
Et fremdriftsbatteri på en elektrisk bil bytter en ikke selv. Disse veier flere hundre kg, krever egnet løfteutstyr. Antar det er 12V batteri trådstarter tenker på.

Endret av TBL12
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

For guds skyld, finn ut om det er bare å bytte og tut og kjør. Det er noen biler som må settes i gang riktig, før den vil noe som helst når 12v batteriet har vert koblet fra. Noen må også ha 12v koblet til som med f.eks en egnet batterilader slik at den ikke går i vranglås. Les brukerhåndboka!

En jeg kjenner godt måtte ha berging på sin bil til verksted for å få den i gang etter batteribytte. Og er det en BMW så bare glem det! De må prpgrameres opp gjennom hele skiten for at de skal gå igjen.

Anonymkode: 903a0...4d7

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

For guds skyld, finn ut om det er bare å bytte og tut og kjør. Det er noen biler som må settes i gang riktig, før den vil noe som helst når 12v batteriet har vert koblet fra. Noen må også ha 12v koblet til som med f.eks en egnet batterilader slik at den ikke går i vranglås. Les brukerhåndboka!

En jeg kjenner godt måtte ha berging på sin bil til verksted for å få den i gang etter batteribytte. Og er det en BMW så bare glem det! De må prpgrameres opp gjennom hele skiten for at de skal gå igjen.

Anonymkode: 903a0...4d7

Skrevet

Start og stopp batteri på Kia hybrid kan du alltid erstatte med enkle typer, for de har vært så smarte og starter motoren med fremdriftsbatteriet.

Anonymkode: cd27c...eba

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...