Gå til innhold

å jobbe i barnehage...


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hei!

Jeg er på utkikk etter en deltids jobb og titter litt på nettet hver dag. fant en ledig stilling i en barnehage. har ikke noe erfaring fra dette, men lurte på om noen kunne fortelle meg hvordan det er å jobbe i barnehage o g hva man gjør. er det slitsomt, morsomt...alt mulig...fortell fortell. Liker veldig godt barn og kunne tenke meg kanskje å søke.

Takk for svar!

Klem

Heidi icon_razz.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har jobbet tidliger ca 4 år i barnehage og kan fortelle følgende:

Det er dårlig betalt.

Ofte lange dager.

Mye støy.

Mye morsomt og givende arbeid med barn.

Du blir psykisk og fysisk utslitt.

Du lærer en drøss med barnesanger.

Hvis du er veldig glad i barn synes jeg du skal søke, men det kan være tøft, så tenk deg godt om!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Pkt. 1 - jeg er veldig glad i barn, og har bestandig hatt lyst til å jobbe i barnehage.

Jeg er nemlig veldig god på å leke..... enig.gif

Pkt. 2 - sånn ble det ikke (men, det er ikke for sent) icon_smile.gif

Pkt. 3 - du som svarte på innlegget var fryktelig negativ synes jeg, 5 av 6 pkt. var negative. Jeg trodde at arbeidet med barn (som du nevnte) var det viktigste når en søkte en slik jobb. heiajente.gif

Pkt. 4 - i alle jobber må/bør/skal du jobbe, det er vel ingen som er på jobb for "å slappe av"....... på en eller annen måte blir vi "slitne" av en dag på jobb - uansett hvilken. icon_confused.gif

Til anonym: Lykke til med barnehagejobben. Å være sammen med barn er veeeldiiig gøy og givende. Stå på. icon_smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet i barnehave i en uke (ler), og det var kjempe koslig !kyss.gif

Veldig morsomt å holde på med unger. De er tvers gjennom ærlige ,vil ha svar på alt mulige saker, og de elsker å bli dytta på husken. Så du må like å leke ,og vere litt "barnslig"!! Og så er det litt lurt om du er flink å snakke med barn.

Om de er en ting de ikke vil, skal du sette ned foten og vise hvem som er sjefen. Så ikke de "tar helt over kontrollen".

Du må vere i fysisk og psykisk form, mange turer og utflukter i naturen. Og det er ikke lett å jobbe i barnehage om du sliter med stressGjesp.gif

... For der er det full rulle!

hoppe.gif

barn er herlige dere. Og så lager de mange pene tegninger til deg første dagene du er der !

Lykke til om du tar jobben da!

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du får travle dager, og lønna er ikke så god!

Samtidig får du en arbeidsplass der to dager aldri er like!

Forhåpentligvis får du selv bidra til å påvirke arbeidsdagene dine til en viss grad, og fylle dem med innhold!

Du får gleden av å jobbe med barn - små mennesker i stadig læring og utvikling, og som også vil ha mye å lære deg!

Sannsynligvis vil du oppleve en personlig utvikling hos deg selv, i form av veiledning fra dine kolleger, kurs for barnehage-personell og ikke minst i direkte møte med mange ulike mennesker med ulik bakgrunn!

Du får lære noe om deg selv - hvordan du fungerer sammen med andre!

Du får oppleve foreldre som setter pris på den jobben du gjør, og som er takknemlige for hva du betyr for barna deres!

Du får bruke mange sider, evner og egenskaper hos deg selv hver eneste dag!

Du får verdifull erfaring som er verdt å ta med seg videre i livet. Det å jobbe i barnehage er en helt spesiell arbeidsplass, man jobber tett på andre mennesker, og blir utfordret på sine egne tanker, verdier og holdninger!

Du får mye bevegelse og frisk luft, blir ikke sittende mye stille!

Jeg kunne sikkert ha ramset opp mye mer, men ville bare nyansere bildet littegranne!

Jeg har arbeidet som førskolelærer i barnehage i 15 år + 3 år på lærerhøyskole.

Grunnen til at jeg fortsatt jobber i barnehage, er ikke at jeg trives med å ha 15.000 mindre i årslønn og flere uker mindre ferie enn jeg ville hatt om jeg søkte jobb i skolen.

Jeg opplever fremdeles barnehagen som en så pass utfordrende og spennende arbeidsplass, og at jeg har så store muligheter for å påvirke jobben min selv.

Lykke til med jobbsøking, og håper du finner en jobb du vil trives i!

Hilsen

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mente ikke å være negativ...

Men det er viktig å være forberedt nettopp på at det ikke er en "slappe av"-jobb.

Jeg opplevde at jobben var både givende og morsom, men at stress og psykisk utmattelse gjorde at jeg måtte slutte.

Fraværet blant ansatte er stort (som regel) og vikarer er umulig å finne. Jeg følte alltid at jeg ikke strakk til og at jeg ikke fikk nok tid til barna p.g.a. lite bemanning og papirarbeid.

Ellers er det uhyre mye pedagogikk i denne jobben. Synes det blir litt for mye av det gode i blant.

Men for all del... yrket er både givende og viktig. Pass bare på at du er motivert til dette og at det er godt miljø blant ansatte og at du ikke blir sittende med dobbelt ansvar hvis en av de andre blir syke.

LYKKE TIL!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei du som vil søke jobb i barnehage.

Jeg tror det er verdt et forsøk å søke på denne jobben. Du vet ingenting før du har prøvd. Selv er jeg ferdig utdannet som førskolelærer til våren, så forhåpentligvis blir det barnehage på meg også.

Som VÆREN skrev, så støtter jeg meg til alt hun skrev. Ikke 2 dager like..

Det finnes faktisk ikke noe bedre enn 2 øyne som ser så tillitsfullt opp til deg, og behandler deg som den største helt i hennes/hans verden.

Visst er ikke lønna så god, men tenk på det du er med på å gjøre for barna. Du gir dem en god barndom, noe som blir vanskeligere og vanskeligere å få til.

Et godt tips dersom du får jobben, er at prøv å se verden slik den er fra barnas ståsted. Dette er en ting jeg har øvd mye på, og det er så spennende.

Uansett, lykke til!!!

Skriv senere og fortell hva du bestemte deg for..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg jobbet noen mnd. i barnehage før jeg flyttet til utlandet. Kjempekoselig. Som andre her inne sier

- Bråkete

- Givende

- Koslig

- En blir rik på erfaringer

Dersom du føler kallet så go for it.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...