Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Hololo skrev (2 minutter siden):

jeg har aldri sagt at du trenger å melde ifra om at du tar lån i lånekassen, men du må melde ifra om at du skal starte på studie.

Gir ingen mening. Og hvorfor skulle NAV i så fall kreve tilbake trygd for å ta opp studie? 

Skrevet
Abra skrev (2 minutter siden):

Gir ingen mening. Og hvorfor skulle NAV i så fall kreve tilbake trygd for å ta opp studie? 

ikke jeg som lager reglene, Det inngår i opplysningsplikten.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Hololo skrev (9 minutter siden):

jeg har aldri sagt at du trenger å melde ifra om at du tar lån i lånekassen, men du må melde ifra om at du skal starte på studie.

Nei, det må du ikke. Hvor i all verden har du dette fra?

Anonymkode: 2dd19...bf6

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Hololo skrev (35 minutter siden):

jo du har faktisk meldeplikt, og risikere å få stans eller redusert uføre ved studie.

Om du ikke melde ifra risikere du å måtte tilbakebetale trygden.

Tøysekopp. Leste du ikke hva nav krever at man opplyser om? 

Anonymkode: 93d16...56b

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
Hololo skrev (Akkurat nå):

Bare tull det du kommer med. 

IMG_0653.jpeg

• Liker 7
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
Hololo skrev (2 minutter siden):

Virkelig ikke. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har du uføretrygd, så får du si i fra til NAV om at du skal studere. Det er du faktisk forpliktet til. 
Når NAV har vurdert om du før beholde uføretrygden din, så kan du vurdere Lånekassen sine ytelser. 
Dette er en av flere tråder, der det er komplett umulig å forstå at folk tror de skal få i både pose og sekk.

Anonymkode: 2fc30...5ac

Det er ingen grenser på uføretrygd om du kan studere. Og hvorfor skulle det være det? Å ta noen fag og forsøke å delta på noe øker sjansene for arbeidsevne på sikt, som er til det gode for samfunnet. 

Anonymkode: b1d41...8d2

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Det er ingen grenser på uføretrygd om du kan studere. Og hvorfor skulle det være det? Å ta noen fag og forsøke å delta på noe øker sjansene for arbeidsevne på sikt, som er til det gode for samfunnet. 

Ts her!

Jeg har vært uføretrygdet i mange år og føler meg klar til å ta et studie over nett. Skjønner ikke at folk skal være så negative til at jeg prøver å gjøre noe for at jeg også kan bidre og ikke råtne…

Merker at det er sterke meninger om det her og at det å ta opp studielån når man strengt tatt ikke behøver det blir sett ned på. Samtidig så er det et rentefritt lån, og jeg vet at folk med store formuer gjør dette, og investerer og kan mangedoble summen før rentene starter.
Spørsmålet mitt var ikke hvorvidt jeg «får lov» av nav til å studere, det vet jeg at jeg kan. Spørsmålet var om studielån telles som inntekt opp mot inntektsgrensen på uføretrygd. 

Anonymkode: 3c4d6...b21

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Hololo skrev (1 time siden):

jo du har faktisk meldeplikt, og risikere å få stans eller redusert uføre ved studie.

Om du ikke melde ifra risikere du å måtte tilbakebetale trygden.

Og å bli anmeldt for svindel, av NAV. 

Flere skriver denne personen har null peiling. Mens de selv faktisk ikke har peiling. 
I alle vedtaks brev Nav sender ut så står det at mottaker av brevene har meldeplikt dersom situasjonen endres. Hva er en endring? Jo, når en person som er innvilget uføretrygd fordi personen er for syk til å jobbe, ikke kan studere for å få seg en passende jobb, og er parkert på uføretrygd. Så blir personen her ts, plutselig i stand til å studere, langt over «hobby-nivå- studier» ,ja, faktisks mye studier at personen vil søke lån og stipend fra lånekassen, i tillegg til den uføretrygden personen her ts har. Da er dette enten trolling på høyt nivå, som folk biter på, eller noe voldsomt med trøbbel i tårnet hos ts. 

De som hevder en Nav ansatt ikke har peiling, de kan gå og legge seg. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du uføretrygd, så får du si i fra til NAV om at du skal studere. Det er du faktisk forpliktet til. 
Når NAV har vurdert om du før beholde uføretrygden din, så kan du vurdere Lånekassen sine ytelser. 
Dette er en av flere tråder, der det er komplett umulig å forstå at folk tror de skal få i både pose og sekk.

Kjenner ingen som har begynt å studere som har måttet si fra om at de studerer og jeg kjenner en del. Er ikke før de er ferdig og har kommet seg i jobb og mottar lønn de har har gitt beskjed. Aldri hørt at det blir en vurdering om man får beholde uføretrygden sin... Det er jo en varig ytelse, selv de som har vært i jobb en stund har den å falle tilbake på.

Anonymkode: 109df...ef2

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Flere skriver denne personen har null peiling. Mens de selv faktisk ikke har peiling. 
I alle vedtaks brev Nav sender ut så står det at mottaker av brevene har meldeplikt dersom situasjonen endres. Hva er en endring? Jo, når en person som er innvilget uføretrygd fordi personen er for syk til å jobbe, ikke kan studere for å få seg en passende jobb, og er parkert på uføretrygd. Så blir personen her ts, plutselig i stand til å studere, langt over «hobby-nivå- studier» ,ja, faktisks mye studier at personen vil søke lån og stipend fra lånekassen, i tillegg til den uføretrygden personen her ts har. Da er dette enten trolling på høyt nivå, som folk biter på, eller noe voldsomt med trøbbel i tårnet hos ts. 

Hvis du er nav-ansatt så er det veldig rart at du gir andre råd enn det alle andre nav-ansatte gir. Jeg var student da jeg ble uføretrygdet, at jeg fortsetter eller ikke på den utdanningen var det ingen grunn til å oppdatere nav om. 

Hvis du jobber i nav så er det mest sannsynlig ikke med uføretrygd da eller? Å studere endrer ikke inntekten din, og reglene er gjort slik at det skal være mulig for folk å forsøke seg bak i arbeid. Uføretrygden vil heller ikke vurderes på ny eller tas vekk før flere år tilbake i arbeid, men stønaden vil bli forkortet. 

Det er godt en kan være mangle kompetanse og likevel ha arbeid, si. 

• Liker 8
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Håper da virkelig ikke du er nav ansatt. I så fall bør du oppdatere deg litt på hva som er meldepliktig. Lån er ikke noe nav bryr seg om. For ALT ts får fra lånekassen blir lån og er ikke inntekt. Du får lese litt ekstra om nøyaktig hvilke endringer nav krever at man melder fra om tenker jeg. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Så begge disse NAV ansatte som svarer folk på ung.no tar feil? 

IMG_0652.jpeg

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Dette stemmer ikke. Man har frihet til å studere om man er ufør. 

Anonymkode: bc22b...ea9

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Du er varig ute av stand til å jobbe, og så skal du studere, virker merkelig. 
Og i tillegg til uføretrygden, vil du tjene penger på studielånet, har du ingen skam!

Anonymkode: 6b194...c87

Hva er merkelig med det? Man kan ha blitt bedre i helsen etter mange år med behandling, opptrening osv

Anonymkode: bc22b...ea9

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Tull. Hva man gjør etter å ha fått uføretrygd har Nav stort sett lite med å gjøre med mindre man får en jobb. Da kan man ha inntekt inntil 0.4 g før trygden trekkes. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Du er varig ute av stand til å jobbe, og så skal du studere, virker merkelig. 
Og i tillegg til uføretrygden, vil du tjene penger på studielånet, har du ingen skam!

Anonymkode: 6b194...c87

Hva i helvete er dette for en kommentar? Skal man gi opp livet og det å prøve å komme seg ut i jobb fordi man er varig ufør? Man blir jo stemplet i hytt og gevær, hvis man ikke jobber så er det feil, og hvis man prøver å jobbe så blir det også feil. 

Skal jeg som sitter i rullestol bare gi blanke i å prøve å trene meg selv frisk eller prøve å få til noe her i livet selv om jeg er varig ufør? Jeg har nå i 5 år gått fra å være 100% sykemeldt varig ufør, til 50% sykemeldt nettopp fordi jeg har lyst å bidra, lyst til å være del av samfunnet.

Helt syk holdning, og håper du tenker deg om hvert fall to ganger før du spyr slikt ut av deg.

Anonymkode: 0726b...df0

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Er 100% uføretrygdet og skal studere. Tenkte søke om studielån, men det regnes vel ikke som inntekt opp mot uføretrygden? Eller gjør det det? Det blir jo lån til slutt. Og hva med stipend? Er det inntekt?

Anonymkode: 3c4d6...b21

Stipend vil du ikke få av lånekassen siden du har inntekt, men lån kan du søke om. Men jeg vet ikke hvordan det er med nav mht dette. Studielånet regnes jo som inntekten til studenter. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg tok kontakt med Nav når min sønn begynte å studere. Nei, man har ingen meldeplikt ved studier eller frivillig arbeid. Det man har som uføretrygdet, som ikke så mange vet, er at man har krav på en aktiv hverdag. Det vil si et dagtilbud i form av noe. Studier kan i mange tilfeller dekke dette behovet hos mange. En kan ta studier over så kort/lang tid man trenger.

Anonymkode: 33698...378

• Liker 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...