AnonymBruker Skrevet 14. juli #1 Skrevet 14. juli Er 100% uføretrygdet og skal studere. Tenkte søke om studielån, men det regnes vel ikke som inntekt opp mot uføretrygden? Eller gjør det det? Det blir jo lån til slutt. Og hva med stipend? Er det inntekt? Anonymkode: 3c4d6...b21
AnonymBruker Skrevet 14. juli #2 Skrevet 14. juli Hva er poenget med å ta opp studielån når man er uføretrygdet? Det kan hindre deg i å få slettet studielånet senere. Jeg er selv ung ufør og har studert. Jeg betalte kun semesteravgift, også kjøpte jeg et digitalt abonnement hos Allvit. 495 kr for 3 mnd. Etter det betaler man kun 990 kr for 3 mnd. Stort utvalg av pensumbøker. Anonymkode: 1d7c3...d47 6
AnonymBruker Skrevet 14. juli #3 Skrevet 14. juli AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hva er poenget med å ta opp studielån når man er uføretrygdet? Det kan hindre deg i å få slettet studielånet senere. Jeg er selv ung ufør og har studert. Jeg betalte kun semesteravgift, også kjøpte jeg et digitalt abonnement hos Allvit. 495 kr for 3 mnd. Etter det betaler man kun 990 kr for 3 mnd. Stort utvalg av pensumbøker. Anonymkode: 1d7c3...d47 Et rentefritt lån frem til jeg er ferdig å studere? Skal ha det på høyrentekonto frem til det begynner å løpe renter på det Det er dumt å ikke ta opp et gratis lån og la det rente seg. ts Anonymkode: 3c4d6...b21 2 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli #5 Skrevet 14. juli AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Er 100% uføretrygdet og skal studere. Tenkte søke om studielån, men det regnes vel ikke som inntekt opp mot uføretrygden? Eller gjør det det? Det blir jo lån til slutt. Og hva med stipend? Er det inntekt? Anonymkode: 3c4d6...b21 Du får ikke stipend, alt blir lån. Men ja, du kan søke studielån. Anonymkode: e8159...bdf
Gaia Skrevet 14. juli #6 Skrevet 14. juli AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du får ikke stipend, alt blir lån. Men ja, du kan søke studielån. Anonymkode: e8159...bdf Det stemmer. Det du har i uføretrygd blir over inntektsgrensa til Lånekassen, og da blir alt omgjort til lån når du er ferdig. Men hvis du er ufør kan du vel få omskolering gjennom NAV? Da betaler de skolebøkene for deg, semesteravgiften og reise hvis du studerer et annet sted enn der du bor. 2
AnonymBruker Skrevet 14. juli #7 Skrevet 14. juli AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Er 100% uføretrygdet og skal studere. Tenkte søke om studielån, men det regnes vel ikke som inntekt opp mot uføretrygden? Eller gjør det det? Det blir jo lån til slutt. Og hva med stipend? Er det inntekt? Anonymkode: 3c4d6...b21 Du er varig ute av stand til å jobbe, og så skal du studere, virker merkelig. Og i tillegg til uføretrygden, vil du tjene penger på studielånet, har du ingen skam! Anonymkode: 6b194...c87 10 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli #8 Skrevet 14. juli AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Du er varig ute av stand til å jobbe, og så skal du studere, virker merkelig. Og i tillegg til uføretrygden, vil du tjene penger på studielånet, har du ingen skam! Anonymkode: 6b194...c87 Ganske mange som plutselig blir friske nok til å studere når de har uføretrygd, dette er ikke noe nytt. Anonymkode: 109df...ef2 9 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli #9 Skrevet 14. juli AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Du er varig ute av stand til å jobbe, og så skal du studere, virker merkelig. Og i tillegg til uføretrygden, vil du tjene penger på studielånet, har du ingen skam! Anonymkode: 6b194...c87 Gud forby en uføretrygdet prøver å ta seg en utdanning på deltid for å kunne jobbe 20% hjemmefra etterpå. At man vil tjene penger på studielånet er vel ikke noe rart? Det lønner seg jo. ts Anonymkode: 3c4d6...b21 10 6
AnonymBruker Skrevet 14. juli #10 Skrevet 14. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Er 100% uføretrygdet og skal studere. Tenkte søke om studielån, men det regnes vel ikke som inntekt opp mot uføretrygden? Eller gjør det det? Det blir jo lån til slutt. Og hva med stipend? Er det inntekt? Anonymkode: 3c4d6...b21 Har du uføretrygd, så får du si i fra til NAV om at du skal studere. Det er du faktisk forpliktet til. Når NAV har vurdert om du før beholde uføretrygden din, så kan du vurdere Lånekassen sine ytelser. Dette er en av flere tråder, der det er komplett umulig å forstå at folk tror de skal få i både pose og sekk. Anonymkode: 2fc30...5ac 7 2
AnonymBruker Skrevet 14. juli #11 Skrevet 14. juli Gaia skrev (1 time siden): Det stemmer. Det du har i uføretrygd blir over inntektsgrensa til Lånekassen, og da blir alt omgjort til lån når du er ferdig. Men hvis du er ufør kan du vel få omskolering gjennom NAV? Da betaler de skolebøkene for deg, semesteravgiften og reise hvis du studerer et annet sted enn der du bor. Du får ikke omskolering når er ufør. Det toget har gått. Man er da ferdig utredet. Så ingenting av det du skriver er riktig ang det. Anonymkode: 298ba...ca2 6 5
AnonymBruker Skrevet 14. juli #12 Skrevet 14. juli AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Har du uføretrygd, så får du si i fra til NAV om at du skal studere. Det er du faktisk forpliktet til. Når NAV har vurdert om du før beholde uføretrygden din, så kan du vurdere Lånekassen sine ytelser. Dette er en av flere tråder, der det er komplett umulig å forstå at folk tror de skal få i både pose og sekk. Anonymkode: 2fc30...5ac For noe tull. Hvordan har du fått for deg dette egentlig? Man må ikke varsle nav om at man studerer når man har uføretrygd https://www.nav.no/uforetrygd#melde Meld fra om inntekt hvis du har norsk eller utenlandsk inntekt i tillegg til uføretrygden din inntekten din endrer seg du har barnetillegg for felles barn og samboer/ektefelle har inntekt eller får endring i inntekt Meld endring i inntekt Alle andre endringer må du melde fra om her Meld inn endringer Du må melde fra til oss hvis du endrer adresse. Du må også melde fra til Skatteetaten. endrer sivilstatus. Du må også melde fra til Skatteetaten. du har fått for mye eller for lite utbetalt uføretrygd det skjer endringer i omsorgsituasjonen for barna du forsørger tjenestepensjon fra offentlig eller private ordninger endrer seg individuelle pensjonsordninger, livrente og gavepensjon endrer seg ytelser og pensjon fra andre land endrer seg du, samboer eller ektefelle blir innlagt på institusjon du, samboer eller ektefelle sitter i varetekt, soner straff eller er under forvaring. Anonymkode: 93d16...56b 5 4
AnonymBruker Skrevet 14. juli #13 Skrevet 14. juli AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Har du uføretrygd, så får du si i fra til NAV om at du skal studere. Det er du faktisk forpliktet til. Når NAV har vurdert om du før beholde uføretrygden din, så kan du vurdere Lånekassen sine ytelser. Dette er en av flere tråder, der det er komplett umulig å forstå at folk tror de skal få i både pose og sekk. Anonymkode: 2fc30...5ac 🤣 denne personen har null peiling. For øvrig vil jeg også kommenter at det ikke stemmer at alt nødvendigvis blir lån og ikke stipend. Jeg er ufør og studerer, med studielån. Har fått en del omgjort til stipend, men på grunn av inntekt, blir ikke like mye omgjort. Anonymkode: 7cbf5...309 1 3
Hololo Skrevet 14. juli #14 Skrevet 14. juli AnonymBruker skrev (5 minutter siden): For noe tull. Hvordan har du fått for deg dette egentlig? Man må ikke varsle nav om at man studerer når man har uføretrygd https://www.nav.no/uforetrygd#melde Meld fra om inntekt hvis du har norsk eller utenlandsk inntekt i tillegg til uføretrygden din inntekten din endrer seg du har barnetillegg for felles barn og samboer/ektefelle har inntekt eller får endring i inntekt Meld endring i inntekt Alle andre endringer må du melde fra om her Meld inn endringer Du må melde fra til oss hvis du endrer adresse. Du må også melde fra til Skatteetaten. endrer sivilstatus. Du må også melde fra til Skatteetaten. du har fått for mye eller for lite utbetalt uføretrygd det skjer endringer i omsorgsituasjonen for barna du forsørger tjenestepensjon fra offentlig eller private ordninger endrer seg individuelle pensjonsordninger, livrente og gavepensjon endrer seg ytelser og pensjon fra andre land endrer seg du, samboer eller ektefelle blir innlagt på institusjon du, samboer eller ektefelle sitter i varetekt, soner straff eller er under forvaring. Anonymkode: 93d16...56b jo du har faktisk meldeplikt, og risikere å få stans eller redusert uføre ved studie. Om du ikke melde ifra risikere du å måtte tilbakebetale trygden.
Hololo Skrevet 14. juli #15 Skrevet 14. juli AnonymBruker skrev (7 minutter siden): 🤣 denne personen har null peiling. For øvrig vil jeg også kommenter at det ikke stemmer at alt nødvendigvis blir lån og ikke stipend. Jeg er ufør og studerer, med studielån. Har fått en del omgjort til stipend, men på grunn av inntekt, blir ikke like mye omgjort. Anonymkode: 7cbf5...309 folketrygdloven § 21‑3 opplysningsplikt ved endrede forhold, selv om det ikke er spesifisert så gjelder dette og ved oppstart av studie. 2 1
Abra Skrevet 14. juli #16 Skrevet 14. juli Hololo skrev (5 minutter siden): folketrygdloven § 21‑3 opplysningsplikt ved endrede forhold, selv om det ikke er spesifisert så gjelder dette og ved oppstart av studie. Så hvis jeg tar opp et forbrukslån så må jeg melde ifra til NAV om det? 1
Hololo Skrevet 14. juli #17 Skrevet 14. juli Abra skrev (2 minutter siden): Så hvis jeg tar opp et forbrukslån så må jeg melde ifra til NAV om det? Nei, det trenger du ikke. 1
Abra Skrevet 14. juli #18 Skrevet 14. juli Hololo skrev (3 minutter siden): Nei, det trenger du ikke. Og hva er da forskjellen for lån i lånekassen eller lån i en bank?
Hololo Skrevet 14. juli #19 Skrevet 14. juli (endret) Abra skrev (2 minutter siden): Og hva er da forskjellen for lån i lånekassen eller lån i en bank? jeg har aldri sagt at du trenger å melde ifra om at du tar lån i lånekassen, men du må melde ifra om at du skal starte på studie. Endret 14. juli av Hololo 2 4
AnonymBruker Skrevet 14. juli #20 Skrevet 14. juli Du kan studere så mye du vil. Du kan ta opp studielån. Men du får ikke stipend. Du får heller ikke ettergitt studielånet, dersom det går dit hen at du ikke kan jobbe for å tjene inn igjen disse pengene. Renteinntekter går føres på selvangivelsen, så vær obs på det om du skal jobbe noe ved siden av. Du må ha ståldisiplin for å tjene på dette. Men om du har det, så kjør på. Anonymkode: 33698...378
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå