Gå til innhold

Hvordan inntar dere knuste linfrø? (fordøyelsesvansker)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenkte å prøve det for å sjekke om fordøyelsen ble bedre.  I oppskrifter ser jeg at jeg kan blade det i smoothie, joghurter og grøt. Kan jeg også bare blande det i vann og spise/drikke av det? Bør det være varmebehandlet  for at det skal være trygt å spise det?

Hva er deres erfaringer?

Anonymkode: f71f6...f02

AnonymBruker
Skrevet

Har ofte bare lagt dem i vann dagen før og drukket dagen etterpå. Smaker ingenting. Men er kanskje like greit å ha i litt yoghurt om du likevel skal spise det.

Anonymkode: b2e59...b8c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg tenkte å prøve det for å sjekke om fordøyelsen ble bedre.  I oppskrifter ser jeg at jeg kan blade det i smoothie, joghurter og grøt. Kan jeg også bare blande det i vann og spise/drikke av det? Bør det være varmebehandlet  for at det skal være trygt å spise det?

Hva er deres erfaringer?

Anonymkode: f71f6...f02

Knuste linfrø trenger du ikke å legge i vann for at de skal bli tatt opp i tarmen, fordi de er knuste.

Jeg blander de i havregrøt som jeg koker, i cottage cheese eller yoghurt.

Anonymkode: c0e7d...dbc

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har fordøyelsesvansker, så bør du kutte ut fiber. GRADVIS. Fordøyelsesvansker blir forverret av fiber. 

Anonymkode: 43800...3bd

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke overdriv mengden da de inneholder cyanogene forbindelser.

Bruk de også innen rimelig tid da de oksiderer raskt etter de er malt.

Varmebehandling ødelegger også mye av Omega-3 fettsyrene, så om du bruker de i varme retter (som grøt), så ha de i mot slutten av varmebehandlingen.

Anonymkode: f2b27...70d

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...