AnonymBruker Skrevet 14. juli #1 Skrevet 14. juli Hva var symptomene? Når ble det påvist? Var det dere foreldre som mistenkte eller barnehage/skole/lege? Kan dere kort forklare hvordan deres barn er? Anonymkode: 49e3e...29a
AnonymBruker Skrevet 14. juli #2 Skrevet 14. juli Vi hadde ikke mistanke, vi ,skole og ppt trodde egentlig det var epilepsi som gjorde at det slett med konsentrasjon. Så fikk barnet ADD på senter for epilepsi, etter vi var der i nesten 4 uker på tverfaglig utredning. Så ble litt overrasket Anonymkode: 13f5d...a80 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli #3 Skrevet 14. juli Med yngste skjønte jeg det på forhånd, for han var høyt og lavt, hadde null fokus/konsentrasjon/konsekvenstenking og bare spant gjennom livet. Han fikk diagnosen da han var ca 10 år. Men at eldste også har adhd kom som en skikkelig overraskelse. Hun er av den skikkelig stille og pliktoppfyllende typen. Vi var på bup for noe helt annet i 15-årsalderen da de slo fast at hun hadde adhd. Nå som jeg vet ser jeg at konsentrasjonen er mye fraværende hos de begge. Men der han henger opp ned og studerer maur og hopper etter sommerfugler, står hun helt i ro og er sannsynligvis langt borte i sitt eget hode. Anonymkode: 0fe9d...aa9 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli #4 Skrevet 14. juli AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vi hadde ikke mistanke, vi ,skole og ppt trodde egentlig det var epilepsi som gjorde at det slett med konsentrasjon. Så fikk barnet ADD på senter for epilepsi, etter vi var der i nesten 4 uker på tverfaglig utredning. Så ble litt overrasket Anonymkode: 13f5d...a80 Takk for svar. Hvor gammelt var barnet når det ble satt en diagnose? Hva er barnets symptomer? Er barnet medisinert? Har dere sett fremgang etter at diagnose ble satt? Anonymkode: 49e3e...29a
AnonymBruker Skrevet 14. juli #5 Skrevet 14. juli AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Med yngste skjønte jeg det på forhånd, for han var høyt og lavt, hadde null fokus/konsentrasjon/konsekvenstenking og bare spant gjennom livet. Han fikk diagnosen da han var ca 10 år. Men at eldste også har adhd kom som en skikkelig overraskelse. Hun er av den skikkelig stille og pliktoppfyllende typen. Vi var på bup for noe helt annet i 15-årsalderen da de slo fast at hun hadde adhd. Nå som jeg vet ser jeg at konsentrasjonen er mye fraværende hos de begge. Men der han henger opp ned og studerer maur og hopper etter sommerfugler, står hun helt i ro og er sannsynligvis langt borte i sitt eget hode. Anonymkode: 0fe9d...aa9 Takk for svar! Er det noen av barna dine som får medisiner eller annen støtte? Ser du bedring i hverdagen ifht dette evt? Anonymkode: 49e3e...29a
AnonymBruker Skrevet 14. juli #6 Skrevet 14. juli Vår sønn er ekstremt skoleflink og pliktoppfyllende blant venner og på skolen. Han er den som ofte blir satt sammen med de "urolige" barna da han er så "pedagogisk", og er en stor ressurs i klasserommet. Kontaktlærer skjønte ikke noe da vi var under utredning. Hjemme har han kort lunte med store sinneutbrudd, kan fare opp for ingenting og si de styggeste ting (han var voldelig mot oss tidligere, men det har heldigvis avtatt), han klarer sjeldent sitte stille (vipper på stolen, trommer på bordet, vipper/tapper med bena, knekker fingre og nakke etc),, snakker/synger/plystrer/lager lyder kontant, problemer med å sove (sier han ikke klarer skru av hodet).... Han maskerer noe voldsomt på skolen og med venner, og er helt utslitt når han kommer hjem, derfor er symptomene ekstra ille hjemme da han må ventilere. Som baby sov han max 40 min av gangen døgnet rundt, men var veldig blid og gråt svært lite. Hadde masse energi, og ble mere oppspilt jo trøttere han ble. Mistenkte ikke noe før han var 9 år og de store sinneutbruddene kom, der "vanlig" barneoppdragelse kom til kort....Fikk diagnosen som 10 åring, og er 11 år i dag. Med riktig verktøy er temperaturen mye bedre her hjemme nå. Anonymkode: f0657...b20 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli #7 Skrevet 14. juli Mistenkte ikke adhd, men etter at hun fikk Tourette’s diagnosen fant også bup add. Med medisiner merker hun selv mye bedre konsentrasjon på skolen og fra å være en underyter (dagdrømming og manglende konsentrasjon) er hun nå en av de beste i klassen. Bruker ikke medisiner i helger eller ferier. Anonymkode: 1d48d...9c1 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli #8 Skrevet 14. juli AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Takk for svar. Hvor gammelt var barnet når det ble satt en diagnose? Hva er barnets symptomer? Er barnet medisinert? Har dere sett fremgang etter at diagnose ble satt? Anonymkode: 49e3e...29a Barnet var 9 år da det fikk diagnosen Slett med konsentrasjon men var ting barnet likte kunne den tingen bli alt opp slukkende , startet på mange ting på en gang, kunne ta tid å fullføre ting Startet opp med medisiner med en gang og merket store forskjeller Klarte å konsentrere seg, fikk med seg mer i skole timer . Ble mer ryddig av seg, ønsket orden på ting, fikk bedre arbeids måter, Nå 18 år og sier selv at hvis medisiner ikke tas er det 1000 ting i hodet, føler alt rundt seg blit bråkete, klarer ikke å organisere ting eller Her ser vi og at ved å ikke ta medisiner for adhd også gir innvirkning på epilepsi, så derfor så sier og legen. Medisiner ska tas fast Anonymkode: 13f5d...a80
AnonymBruker Skrevet 14. juli #9 Skrevet 14. juli Hva var symptomene? Urolig, ukonsentrert, vansker med å fullføre oppgaver, vansker i lek og det sosiale, glemsomhet og distre, rastløs, vansker med å vente på tur mm. Når ble det påvist? For 3 år siden og så ble diagnosen tatt bort for 1 år siden - viste seg at hun hadde blitt utsatt for gjentatte overgrep av far. Det var ikke ADHD likevel Var det dere foreldre som mistenkte eller barnehage/skole/lege? Skolen som ville henvise og jeg samtykket til det. Fikk fastlegen til å henvise selv om jeg mistenkte omsorgssvikt hos far, men ble ikke hørt av skolen. Koblet til slutt på barnevern og politi. Og så kom sannheten frem. Ikke via mitt barn, men 2 eldre kusiner av barnet som også hadde opplevd det samme Anonymkode: d8186...dda 5
AnonymBruker Skrevet 14. juli #10 Skrevet 14. juli AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Hva var symptomene? Urolig, ukonsentrert, vansker med å fullføre oppgaver, vansker i lek og det sosiale, glemsomhet og distre, rastløs, vansker med å vente på tur mm. Når ble det påvist? For 3 år siden og så ble diagnosen tatt bort for 1 år siden - viste seg at hun hadde blitt utsatt for gjentatte overgrep av far. Det var ikke ADHD likevel Var det dere foreldre som mistenkte eller barnehage/skole/lege? Skolen som ville henvise og jeg samtykket til det. Fikk fastlegen til å henvise selv om jeg mistenkte omsorgssvikt hos far, men ble ikke hørt av skolen. Koblet til slutt på barnevern og politi. Og så kom sannheten frem. Ikke via mitt barn, men 2 eldre kusiner av barnet som også hadde opplevd det samme Anonymkode: d8186...dda Dette er jo problemet med alle disse diagnosene. Hvilke problemer i familien er det de egentlig dekker over? En annen skriver i tråden at sønnen aldri har sovet godt. De bør passe på at han får en god natts søvn før han får diagnose. Anonymkode: eaaeb...99d 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli #11 Skrevet 14. juli Har fire barn, to med diagnosen adhd (far har også adhd). eldstemann (jente) fikk diagnosen som 12 åring. Klassisk skoleflink, var tidlig ute med absolutt alt, både motorisk og kognitivt, men har alltid vært innadvent, sjenert og har hatt en ekstrem separasjonsangst fra foreldre. Hjemme var hun hyper, men aldri sint, utenfor trygge rammer var hun full av angst. Under prepubertet mistet hun evne til fokus og konsentrasjon og angsten ble dominerende. nummer to (jente): fikk diagnose som fireåring. Ekstremt hyper og utadvendt. Lærevansker, motoriske vansker, hang langt tilbake på alle områder, både motorisk og kognitivt. Språkvansker. Irrasjonell angst for merkelige ting. Ekstreme sinneutbrudd, vanskelig å tilpasse og innordne seg, null forståelse for sammenhenger. Ser ikke andre sine behov enn egne, og tolker alt ut fra egne behov. Meget utadvendt og sosial. nummer tre: er utredet, bup mistenker adhd, men han scorer ikke nok utfordringer til å få diagnosen (enda): ekstremt kunnskapsrik, høy iq, klisterhjerne. Ekstremt hyper, men aldri sint. Kverulant ut av en annen verden. Rigid, manglende evne til selvregulering. Blir totalt opphengt i en ting, går all in i en ukes tid, for så å ikke røre tingen eller interessefeltet igjen noen gang. Rastløs, er i konstant bevegelse. Grunnen for at hun ikke får diagnose er at hun har evne til å konsentrere seg i testsituasjoner. minstemann: for liten for utredning, men ligger nok noe etter kognitivt. Mistenker ikke adhd enda. felles for de tre eldste: null behovsutsettelse, mer barnslig enn jevnaldrende, lite selvstendig i daglige gjøremål, korttidshukommelse, går inn i egen boble. Alle har problemer med innsovning og å holde på søvene. Anonymkode: 01af8...9ad 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli #12 Skrevet 14. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk for svar! Er det noen av barna dine som får medisiner eller annen støtte? Ser du bedring i hverdagen ifht dette evt? Anonymkode: 49e3e...29a Begge har tilbud om medisiner, men det er bare eldste som tar fast. For henne er det helt avgjørende for å fungere i skolen. Yngste har lite effekt av medisin når det kommer til skole, så vi bruker bare en kortvirkende variant i perioder der han er veldig … energisk, og hvis han trenger veldig skjerpet konsentrasjon. Begge mine har andre utfordringer enn «kun» adhd, så akkurat virkning og bedring er veldig små varianter. Selv om jeg merker at yngste får dempet adhd-symptomene ved inntak av medisiner, så må han fortsatt følges opp tett og rammes inn. Og eldste som fungerer veldig bra på skolen når medisinert har f.eks dager der hun kollapser helt fordi alt annet fortsatt er så slitsomt å deale med. Anonymkode: 0fe9d...aa9
AnonymBruker Skrevet 14. juli #13 Skrevet 14. juli AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Dette er jo problemet med alle disse diagnosene. Hvilke problemer i familien er det de egentlig dekker over? En annen skriver i tråden at sønnen aldri har sovet godt. De bør passe på at han får en god natts søvn før han får diagnose. Anonymkode: eaaeb...99d Du vet at det er selve AdHd’en som gjør at man ikke sover godt? Så godt som alle med adhd har en søvnforstyrrelse som komorbid lidelse. De aller fleste med adhd/tourette/autisme produserer for lite melatonin. Anonymkode: 01af8...9ad 1 2
AnonymBruker Skrevet 14. juli #14 Skrevet 14. juli AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Dette er jo problemet med alle disse diagnosene. Hvilke problemer i familien er det de egentlig dekker over? En annen skriver i tråden at sønnen aldri har sovet godt. De bør passe på at han får en god natts søvn før han får diagnose. Anonymkode: eaaeb...99d Jeg fikk diagnosen i godt voksen alder. Hadde på det tidspunktet aldri sovet godt. Etter oppstart av medisiner fikk jeg endelig en god natts søvn, og har ikke lengre et stort problem med søvn. For min del så sover jeg veldig dårlig de dagene jeg er blitt overstimulert. Kunnskap om egne begrensinger i kombinasjon med medisin gjør at mye sjeldnere blir overstimulert. Anonymkode: a8031...e08 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli #15 Skrevet 14. juli AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Dette er jo problemet med alle disse diagnosene. Hvilke problemer i familien er det de egentlig dekker over? En annen skriver i tråden at sønnen aldri har sovet godt. De bør passe på at han får en god natts søvn før han får diagnose. Anonymkode: eaaeb...99d Ja, har du noen gode tips til hvordan man tvinger en med adhd til å sove? Anonymkode: 41623...796 2
AnonymBruker Skrevet 14. juli #16 Skrevet 14. juli Hva var symptomene? Barnet har alltid vært veldig energisk, høyt og lavt til en hver tid. Svært impulsivt. Tidlig ute motorisk. Lærevillig. Aldri hatt ro til å leke med leker. Virker drevet av en indre motor. Når han var lite spøkte vi med at ikke sov, men lå til lading, i det øyeblikket han slo opp øynene var det full fart igjen. Typisk Emil i Lønneberget, der ting bare skjer rundt han. Når ble det påvist? Ved 10 års alderen. Var det dere foreldre som mistenkte eller barnehage/skole/lege? Vi mistenkte det. Barnehagen nevnte det også, men mente det var for tidlig. Vi brukte lang tid på å få skolen med på det, først når vi fikk ny lærer ble det fart i sakene. Kan dere kort forklare hvordan deres barn er? Anonymkode: a8031...e08 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli #17 Skrevet 15. juli Tusen takk til alle som har svart! Jeg har ett barn på 7 (snart 8 år) som er svært oppegående og flink sosialt men som det dessverre er store utfordringer med både på skolen og på sfo. Barnet nekter å følge regler, vil ikke høre på voksne, får sinneutbrudd og er generelt en voldsom utfordring. Barnet er svært viljesterk og veldig aktivt fysisk. Barnet viser mye hengivenhet, samtidig som h*n er fort til å utagere ovenfor oss foreldre og søsken. Jeg har i en lenger tid trodd at det har vært utagering pga samlivsbrudd og flytting men nå har flere rundt oss påpekt at de tror at barnet har adhd. Barnet er svært aktivt men kan også roe helt ned med de spesifikke lekene barnet liker. Anonymkode: 49e3e...29a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå