AnonymBruker Skrevet mandag kl 18:17 #1 Skrevet mandag kl 18:17 Jeg kjenner at jeg er litt oppgitt etter å ha hatt stesønn på besøk i flere uker. Vi betalte reise for å komme hit, har sponset alle måltider han har ønsket å spise sammen med oss, og har stilt opp og kjørt han både hit og dit, tatt med på turer hvor vi har betalt alt etc. Så er han veldig opptatt av at han kjøpte månedskort på bussen, men kunne ha klart seg med bare enkeltbilletter fordi vi kjørte ham mesteparten av tiden. Han hadde ingen ekstra utgifter med transport. Han valgte selv å gå ut og spise et par ganger. Da var det sutring og klaging fordi «det var så dyrt». Han valgte også selv ikke å kjøpe bursdagsgave til sin far fordi det han hadde sett på outleten til 300kr var «for dyrt». Han har deltidsjobb og tjener greit og har spart opp en god del. Han bor også hjemme hos mor og har ingen boutgifter. Jeg vet jeg er stemor og ikke burde ha en mening om noe som helst, men er ikke dette litt smålig og gjerrig av en ung mann midt i 20-årene? Er det vanlig at de er så opphengt i penger og så lite villige til å skille seg av med noe? Anonymkode: 1b644...5c4 1 2
AnonymBruker Skrevet mandag kl 18:47 #2 Skrevet mandag kl 18:47 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Jeg kjenner at jeg er litt oppgitt etter å ha hatt stesønn på besøk i flere uker. Vi betalte reise for å komme hit, har sponset alle måltider han har ønsket å spise sammen med oss, og har stilt opp og kjørt han både hit og dit, tatt med på turer hvor vi har betalt alt etc. Så er han veldig opptatt av at han kjøpte månedskort på bussen, men kunne ha klart seg med bare enkeltbilletter fordi vi kjørte ham mesteparten av tiden. Han hadde ingen ekstra utgifter med transport. Han valgte selv å gå ut og spise et par ganger. Da var det sutring og klaging fordi «det var så dyrt». Han valgte også selv ikke å kjøpe bursdagsgave til sin far fordi det han hadde sett på outleten til 300kr var «for dyrt». Han har deltidsjobb og tjener greit og har spart opp en god del. Han bor også hjemme hos mor og har ingen boutgifter. Jeg vet jeg er stemor og ikke burde ha en mening om noe som helst, men er ikke dette litt smålig og gjerrig av en ung mann midt i 20-årene? Er det vanlig at de er så opphengt i penger og så lite villige til å skille seg av med noe? Anonymkode: 1b644...5c4 Han brukte ca 3000kr på mat, klær og annet han kjøpte til seg selv mens han var her og det var det han klagde og syns synd på seg selv over, for å klargjøre det. Tenker at 3000kr i løpet av nesten en måned ikke er så mye å klage på når man har kjøpt seg både det ene og det andre og spise ute på restaurant flere ganger i tillegg til alt som ble dekket av oss ellers. Anonymkode: 1b644...5c4
AnonymBruker Skrevet mandag kl 18:47 #3 Skrevet mandag kl 18:47 Usjarmerende gjerrigknarker finner man i alle aldersgrupper. Anonymkode: 54e88...2f9 8 6
AnonymBruker Skrevet mandag kl 18:53 #4 Skrevet mandag kl 18:53 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Usjarmerende gjerrigknarker finner man i alle aldersgrupper. Anonymkode: 54e88...2f9 Sant nok. Jeg bare syns det er så rart når man har fullstendig økonomisk frihet og ikke noen forpliktelser at man er så opptatt av penger. Han kjøpte seg veldig lite snacks og lignende, som jeg så i alle fall, men da bonusfesten vært ute en kveld klagde han over at han ikke hadde klart å finne smågodtet vi hadde kjøpt… lå i skapet fordi det var til helga. Syns det var veldig rart… Anonymkode: 1b644...5c4
AnonymBruker Skrevet mandag kl 23:15 #5 Skrevet mandag kl 23:15 Det er vanlig at unge mennesker er mer tilbakeholdne med pengebruken, særlig i etableringsfasen hvor det gjerne spares til bolig, bil og andre store investeringer. Men når han kan bruke store summer på klær i løpet av én måned, men ikke finner rom til noen hundrelapper i anledning farens bursdag, handler det ikke om sparsommelighet – det vitner om egoisme. Han har ingen problemer med å bruke penger på seg selv, men viser liten vilje til å prioritere andre. Anonymkode: 6af61...0ae 3 4
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 04:32 #6 Skrevet tirsdag kl 04:32 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det er vanlig at unge mennesker er mer tilbakeholdne med pengebruken, særlig i etableringsfasen hvor det gjerne spares til bolig, bil og andre store investeringer. Men når han kan bruke store summer på klær i løpet av én måned, men ikke finner rom til noen hundrelapper i anledning farens bursdag, handler det ikke om sparsommelighet – det vitner om egoisme. Han har ingen problemer med å bruke penger på seg selv, men viser liten vilje til å prioritere andre. Anonymkode: 6af61...0ae Ja, jeg tenker nok dessverre det samme. Veldig opptatt av å bruke minst mulig av egne midler, men lite opptatt av å glede andre. Var også flink til å si ja om vi andre kjøpte oss noe drikke på kjøretur for eksempel, men sparte sin drikke til senere. Jeg har ikke noe i mot å kjøpe drikke til alle, men spørsmålet var jo om folk var tørste der og da siden jeg skulle inn på kiosken uansett. Ikke at jeg skulle kjøpe brus sånn at han selv skulle slippe å bruke penger på det senere. Sånne ting tenker jeg man kan bruke penger på selv. Det handler ikke om pengene, men prinsippet. Det blir liksom å benytte seg av anledningen for å få ting gratis og spare egne penger. Ikke en eneste gang spanderte han noe som helst på noen av oss. Anonymkode: 1b644...5c4 2
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 08:08 #7 Skrevet tirsdag kl 08:08 Hvor mye har far pleid å betale for han? Kan hende gutten føler at far har brukt så lite på han oppgjennom at far godt kunne betalt litt nå. Jeg har en far som gjorde minimalt, som aldri betalte for noe. Ble faktisk tydeligere for meg som voksen. Så hadde jeg besøkt han i 20 årene, så kunne nok jeg ha følt litt på at min far burde betalt litt for meg. Min mor bidro alltid med litt klær, jeg fikk gjerne litt penger for å dra på café med venninner, hun betalte et månedskort i ny og ne og vipset litt til telefonregning. Mens jeg knapt fikk en julegave fra min far. Unge i starten av 20-årene har ikke nødvendigvis så god råd selv om de jobber. Lønningene er lave og det er mye de skal spare til. Anonymkode: 569b3...9dc 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 11:03 #8 Skrevet tirsdag kl 11:03 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvor mye har far pleid å betale for han? Kan hende gutten føler at far har brukt så lite på han oppgjennom at far godt kunne betalt litt nå. Jeg har en far som gjorde minimalt, som aldri betalte for noe. Ble faktisk tydeligere for meg som voksen. Så hadde jeg besøkt han i 20 årene, så kunne nok jeg ha følt litt på at min far burde betalt litt for meg. Min mor bidro alltid med litt klær, jeg fikk gjerne litt penger for å dra på café med venninner, hun betalte et månedskort i ny og ne og vipset litt til telefonregning. Mens jeg knapt fikk en julegave fra min far. Unge i starten av 20-årene har ikke nødvendigvis så god råd selv om de jobber. Lønningene er lave og det er mye de skal spare til. Anonymkode: 569b3...9dc Tja… i fjor fikk han ny og dyr pc til jul, året før en tv.. hver gang vi har vært på Ferie med ham tar far ham med på shoppingtur og bruker et par 1000 på ham der… tar han med på turer og betaler alt, spiser ute, betaler alt… tror ikke det er det som er greia. Men at han kanskje allikevel føler at pappa skal betale selv nå når han er voksen - det kan godt hende. At han tror at vi har ekstremt god råd og utømmelig med penger kan også godt være. Far fikk etter hvert nok av sutringa over penger og sa at «har du noen anelse om hvor mye penger JEG har brukt på denne ferien?». Da ble det stille, for det hadde han ikke tenkt over i det hele tatt. Anonymkode: 1b644...5c4 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 11:34 #9 Skrevet tirsdag kl 11:34 Det virket som om du fører et veldig nøye regnskap over hvor mye far bruker på sønnen sin. Han høres umoden ut men du virker også opptatt av kroner og øre…. Anonymkode: cd77b...fc5 2
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 11:41 #10 Skrevet tirsdag kl 11:41 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det virket som om du fører et veldig nøye regnskap over hvor mye far bruker på sønnen sin. Han høres umoden ut men du virker også opptatt av kroner og øre…. Anonymkode: cd77b...fc5 Ok, det er din oppfatning. Jeg ble spurt om hvor mye far bruker på ham og jeg svarte på det. Det jeg opprinnelig syns er rart er at en person uten noen økonomiske forpliktelser er så opptatt av penger og sparing. At han ikke heller nyter livet og kunne bruke penger på det ha vil uten å klage seg over hvor dyrt alt er når han får alt dekket. Anonymkode: 1b644...5c4 1
Lava Anne Skrevet tirsdag kl 11:53 #11 Skrevet tirsdag kl 11:53 Kan godt være han er bortskjemt mer generelt. Han trenger ikke engang betale for å bo hjemme og han teller på krona med bussbillett. Ekstremt lite sjarmerende, men ofte kommer det fra en eller annen forelder at de evner å se på ting på den måten. Ikke legg deg opp i det. Det er ikke din business, du blir bare irritert. Det er han som taper relasjonelt på det i det lange løp.
Lava Anne Skrevet tirsdag kl 12:00 #12 Skrevet tirsdag kl 12:00 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Det virket som om du fører et veldig nøye regnskap over hvor mye far bruker på sønnen sin. Han høres umoden ut men du virker også opptatt av kroner og øre…. Anonymkode: cd77b...fc5 Lett å bli opptatt av kroner og øre når man er sammen med gniene folk, dessverre. Når andre er sjenerøse og én ikke er det, er dette noe som over tid blir veldig tydelig. Noen får en hang up på dette. Det sunneste er å vifte det vekk og fortsette å være sjenerøs. Så er det opp til hvilken rolle man har i relasjonen om det er verdt å si ifra og ikke. Hun er stemor, så jeg vil si nei, men mindre han sutrer direkte til henne eller er utakknemlig overfor henne, får far ta det.
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 12:04 #13 Skrevet tirsdag kl 12:04 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Tja… i fjor fikk han ny og dyr pc til jul, året før en tv.. hver gang vi har vært på Ferie med ham tar far ham med på shoppingtur og bruker et par 1000 på ham der… tar han med på turer og betaler alt, spiser ute, betaler alt… tror ikke det er det som er greia. Men at han kanskje allikevel føler at pappa skal betale selv nå når han er voksen - det kan godt hende. At han tror at vi har ekstremt god råd og utømmelig med penger kan også godt være. Far fikk etter hvert nok av sutringa over penger og sa at «har du noen anelse om hvor mye penger JEG har brukt på denne ferien?». Da ble det stille, for det hadde han ikke tenkt over i det hele tatt. Anonymkode: 1b644...5c4 Da er det nok ikke samme greien. Han er jo voksen på papiret, men er ikke sikkert han har så god innsikt i ting. Så var sikkert greit for han å få en beskjed. Om han aldri får beskjed om hva ting koster og hvordan ting henger sammen, så skjønner han det kanskje ikke. Jeg tenkte ikke alltid over sånt selv, før jeg nærmet meg 30. kanskje flaut å innrømme, men sånn var det nå. Anonymkode: 569b3...9dc
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 16:04 #14 Skrevet tirsdag kl 16:04 Jeg forstår ikke sammenhengen mellom utakknemlighet, og at han er irritert på en dårlig økonomisk avgjørelse og høye priser. Kanskje han sa det i sympati med dere som må bruke så mye penger (når han er på besøk og alt er dyrt)? Hadde du blitt mindre irritert hvis han var fornøyd med dårlig økonomiske valg? Du bruker veldig mye hersketeknikk-språk («sutring»), uten at det du skriver har noe særlig substans. Kanskje du rett og slett er en «klassisk», usjarmerende stemor? Anonymkode: a8854...3f7 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 16:08 #15 Skrevet tirsdag kl 16:08 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Jeg kjenner at jeg er litt oppgitt etter å ha hatt stesønn på besøk i flere uker. Vi betalte reise for å komme hit, har sponset alle måltider han har ønsket å spise sammen med oss, og har stilt opp og kjørt han både hit og dit, tatt med på turer hvor vi har betalt alt etc. Så er han veldig opptatt av at han kjøpte månedskort på bussen, men kunne ha klart seg med bare enkeltbilletter fordi vi kjørte ham mesteparten av tiden. Han hadde ingen ekstra utgifter med transport. Han valgte selv å gå ut og spise et par ganger. Da var det sutring og klaging fordi «det var så dyrt». Han valgte også selv ikke å kjøpe bursdagsgave til sin far fordi det han hadde sett på outleten til 300kr var «for dyrt». Han har deltidsjobb og tjener greit og har spart opp en god del. Han bor også hjemme hos mor og har ingen boutgifter. Jeg vet jeg er stemor og ikke burde ha en mening om noe som helst, men er ikke dette litt smålig og gjerrig av en ung mann midt i 20-årene? Er det vanlig at de er så opphengt i penger og så lite villige til å skille seg av med noe? Anonymkode: 1b644...5c4 Du betalte så mye for stesønnen at du ville klage på kg? Anonymkode: 6ef04...ef4 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 16:50 #16 Skrevet tirsdag kl 16:50 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Jeg forstår ikke sammenhengen mellom utakknemlighet, og at han er irritert på en dårlig økonomisk avgjørelse og høye priser. Kanskje han sa det i sympati med dere som må bruke så mye penger (når han er på besøk og alt er dyrt)? Hadde du blitt mindre irritert hvis han var fornøyd med dårlig økonomiske valg? Du bruker veldig mye hersketeknikk-språk («sutring»), uten at det du skriver har noe særlig substans. Kanskje du rett og slett er en «klassisk», usjarmerende stemor? Anonymkode: a8854...3f7 Ja! Det er det jo! Takk for at du påpekte det! Typisk KG… alt jeg sier er at det er rart å være så utrolig opptatt av penger på en ferie hvor alt har blitt dekket og man egentlig er gammel nok til å bo for seg selv og ha virkelige økonomiske bekymringer og forpliktelser. Men ok. Jeg er stemor og skal ikke mene noe som helst. Anonymkode: 1b644...5c4 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 16:52 #17 Skrevet tirsdag kl 16:52 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Da er det nok ikke samme greien. Han er jo voksen på papiret, men er ikke sikkert han har så god innsikt i ting. Så var sikkert greit for han å få en beskjed. Om han aldri får beskjed om hva ting koster og hvordan ting henger sammen, så skjønner han det kanskje ikke. Jeg tenkte ikke alltid over sånt selv, før jeg nærmet meg 30. kanskje flaut å innrømme, men sånn var det nå. Anonymkode: 569b3...9dc Helt fair det tenker jeg. Er jo et interessant svar. Mulig det er det som er greia. Ungdom blir jo voksne mye seinere nå Anonymkode: 1b644...5c4
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 17:14 #18 Skrevet tirsdag kl 17:14 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Ja! Det er det jo! Takk for at du påpekte det! Typisk KG… alt jeg sier er at det er rart å være så utrolig opptatt av penger på en ferie hvor alt har blitt dekket og man egentlig er gammel nok til å bo for seg selv og ha virkelige økonomiske bekymringer og forpliktelser. Men ok. Jeg er stemor og skal ikke mene noe som helst. Anonymkode: 1b644...5c4 Og nå ny hersketeknikk? Anonymkode: a8854...3f7
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 17:20 #19 Skrevet tirsdag kl 17:20 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Og nå ny hersketeknikk? Anonymkode: a8854...3f7 Omg. Takk for dine innspill. Anonymkode: 1b644...5c4
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 08:39 #20 Skrevet onsdag kl 08:39 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Omg. Takk for dine innspill. Anonymkode: 1b644...5c4 Bare gi opp.. hvis du ikke formulerer deg riktig, er riktig kjønn, riktig mor, stefar eller onkel, så er alt galt her Anonymkode: 81236...f0c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå