Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bestilte noe helsekostpiller fra et firma i USA, og tenkte ikke på at det ble toll.

Jeg kjøpte to bokser og betalte til sammen 677 kroner til firmaet inkl frakt.

Da jeg hentet pakken på posten måtte jeg betale 328 kr i toll, så det ble et dyrt kjøp.

Hva er toll reglene nå og fra hvilke land?

Anonymkode: ca30a...cb4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

kjedelig🤪

AnonymBruker
Skrevet

Tenk om det fantes en helt egen etat der all den infoen var. Det hadde jammen vært fint!

Anonymkode: 90640...68f

• Liker 21
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tenk om det fantes en helt egen etat der all den infoen var. Det hadde jammen vært fint!

😆

Anonymkode: 749af...5f4

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg bestilte noe helsekostpiller fra et firma i USA, og tenkte ikke på at det ble toll.

Da jeg hentet pakken på posten måtte jeg betale 328 kr i toll, så det ble et dyrt kjøp.

hva er grunn til at man skal betale mva og toll samtidig på en forsendelse?

Anonymkode: f78e3...065

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Noen ting er det toll på, andre ikke. Merverdiavgift er det på nesten alt. 

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Anonymkode: 90640...68f

KvinneGuideEtaten 😊

Anonymkode: 1186e...c96

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Det lurer jeg også på. Trodde alle avgifter var inkludert siden det ikke stod på nettsiden til firmaet.

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det lurer jeg også på. Trodde alle avgifter var inkludert siden det ikke stod på nettsiden til firmaet.

Ts

Et amerikansk selskap har ikke nødvendigvis informasjon rettet til norske kunder på nettsiden. Mest sannsynlig har de skrevet et sted at eventuelle ekstrautgifter til internasjonale kunder kan komme i tillegg. 

• Liker 10
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ts

Det er vi som handler fra utlandet som er ansvarlig for all kunnskap om regler og lovlighet når vi innfører noe. Vet man ikke dropper man det.

Anonymkode: ff067...148

• Liker 11
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fordi toll og mva er to helt forskjellige ting.

Anonymkode: ec8af...9c8

• Liker 4
  • Nyttig 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kjøp fra iHerb, da betaler du alt på forhånd og får ingen ubehagelige overraskelser.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Du får takke venstrekameratene for å fjerne 350 NOK grense for toll og avgifter, Norge får det stemmer på.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kosttilskudd blir regnet som enten næringsmiddel eller legemiddel. Det er ikke tillatt for privatpersoner å importere legemidler. Dermed er kosttilskuddet som ble kjøpt regnet som næringsmiddel.

Tollsats kan variere, fant kilder på nett som sier kosttilskudd ofte har 31 kroner kiloen i toll.
MVA på næringsmiddel er 15% 
Pluss et gebyr til posten for fortollingen.

Til Norge er det ikke så mange varer som har toll, det er i hovedsak næringsmidler (mat og drikke,kosttilskudd), klær og ferdige tekstilvarer. Alkohol og tobakksvarer har egne særavgifter.

Det er også særavgifter for kjøretøy, beregnet etter vekt og utslipp. Kjøretøy med elektrisk fremdrift har en rekke unntak.

Årsak til at toll og særavgifter ilegges kan være flere: Beskytte egen produksjon av eksempelvis landbruksvarer, beskytte folk mot seg selv (alkohol og tobakksvarer) og som fiskale skatter og avgifter, som har til formål å skaffe inntekter til staten.

NakenPanda skrev (40 minutter siden):

Du får takke venstrekameratene for å fjerne 350 NOK grense for toll og avgifter, Norge får det stemmer på.

Det var flere norske nettbutikker som ønsket endring av denne grensen. Det ikke var mulig å konkurrere mot utenlandske nettbutikker som ikke trengte å betale mva. eller forholde seg til forbrukerkjøpsloven.

Det som ble innført i stedet for var VOEC-ordningen. Da er det selger som krever inn mva (som ved kjøp i en norsk butikk).

VOEC-ordningen gjelder for varer opp til 3000 kroner og har ingen tollbehandling. Klær kan eksempelvis kjøpes uten toll via nett fra en VOEC registert nettbutikk. Ved at det ikke er tollbehandling unngår en også gebyr for tollbehandling til transportøren.

VOEC omfatter ikke næringsmidler, som mat, drikke og kosttilskudd og vitaminer og varer med særavgifter.

Trådstarter ville dermed ikke kunnet slippe toll på kosttilskudd med VOEC ordningen.

Kan legge til, bøker, aviser, tidskrifter og andre trykksaker har ingen toll eller mva. 

Endret av TBL12
  • Liker 3
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
Sudden_Yam_1630 skrev (1 time siden):

Kjøp fra iHerb, da betaler du alt på forhånd og får ingen ubehagelige overraskelser.

De var utsolgt på iherb og visste ikke når de fikk de inn igjen 

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er fordi det er forskjellige satser og regler. Varer har forskjellige tollsatser, mange varer har ikke toll i det hele tatt. Landet man handler fra har ikke noe å si (egen regler for matvarer)

Mva er på alle varer uten om bøker og aviser

Anonymkode: 7900b...625

Skrevet

Tollreglene kan virke kompliserte.

Men, sammenlignet med reglene for import til USA der reglene varierer fra land til land og nesten time for time er reglene i Norge forholdsvis enkle å forholde seg til.

AnonymBruker
Skrevet

Du har nok ikke betalt toll, bare 25% mva og fortollingsgebyr. Det er få produkter, utover enkelte landbruksprodukter, som er tollbelagt.

Anonymkode: 82a5a...d8c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
NakenPanda skrev (2 timer siden):

Skjedde ikke dette under Høyre og FrP da?

Anonymkode: 9d089...3d1

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...