AnonymBruker Skrevet 14. juli #1 Skrevet 14. juli Hei. Jeg er i en vanskelig livssituasjon hvor jeg har vansker med å finne ny bolig. Bor i en liten by så utvalget og kollektivtransporten er ikke særlig bra. Det er veldig bråkete der jeg bor så derfor vil jeg flytte men har ikke lyktes. Leiemarkedet har akkurat løsnet her. Men jeg er så lei og sliten av å lete og ønsker å flytte hjem til min far. Han har sagt dette er greit. Men jeg er redd han mister de helse tjenestene han har fra hjemmetjenesten. .. Anonymkode: 125b2...954
AnonymBruker Skrevet 14. juli #2 Skrevet 14. juli Du er vel ikkr gift med din far? Anonymkode: 3d778...93a 2
AnonymBruker Skrevet 14. juli #3 Skrevet 14. juli Nei, pass på at du står oppført som leieboer, ikke pårørende. Anonymkode: 9fadf...7d2 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli #5 Skrevet 14. juli Er det nødvendige helsetjenester han har da? Det mister han ikke. Anonymkode: 8b5db...611
Phoenix Heart Skrevet 14. juli #6 Skrevet 14. juli (endret) Nei. Han mister ikke nødvendig helsehjelp. Endret 14. juli av Phoenix Heart
AnonymBruker Skrevet 14. juli #7 Skrevet 14. juli AnonymBruker skrev (3 timer siden): Nei, pass på at du står oppført som leieboer, ikke pårørende. Anonymkode: 9fadf...7d2 Har dette betydning? Anonymkode: 125b2...954
AnonymBruker Skrevet 14. juli #8 Skrevet 14. juli AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hei. Jeg er i en vanskelig livssituasjon hvor jeg har vansker med å finne ny bolig. Bor i en liten by så utvalget og kollektivtransporten er ikke særlig bra. Det er veldig bråkete der jeg bor så derfor vil jeg flytte men har ikke lyktes. Leiemarkedet har akkurat løsnet her. Men jeg er så lei og sliten av å lete og ønsker å flytte hjem til min far. Han har sagt dette er greit. Men jeg er redd han mister de helse tjenestene han har fra hjemmetjenesten. .. Anonymkode: 125b2...954 I ett «bofelleskap» der mennesker bor under samme tak, er det normalt at man hjelper hverandre. Du kan ikke bo med din far og forvente at hjemmetjenesten skal hjelpe han med det du kan hjelpe han med. Der finnes dog unntak, å skulle dusje eller bytte bleier på sin forelder er ett slikt unntak. Men hva han har hjelp til, sier du ikke ett pip om. Hvordan forventer du da at noen skal svare deg? De som kan svare deg er faktisk de som har innvilget din far hjelp. Anonymkode: b666d...dcc 2
AnonymBruker Skrevet 14. juli #9 Skrevet 14. juli Nja... Han mister nok ikke alt. Men det vil være forventet at du tar mer. Jeg kan bare tidvis bo hos eldre forelder. Så hvor ofte hjemmetjenesten kommer innom avhenger av om jeg er der, eller ikke. Jeg tar ikke medisinering eller vask. Men alt annet praktisk. Mat, varme, enkel medisinering, søppel, finne frem ting, med mer. Skulle bare mangle. AnonymBruker skrev (14 minutter siden): I ett «bofelleskap» der mennesker bor under samme tak, er det normalt at man hjelper hverandre. Du kan ikke bo med din far og forvente at hjemmetjenesten skal hjelpe han med det du kan hjelpe han med. Der finnes dog unntak, å skulle dusje eller bytte bleier på sin forelder er ett slikt unntak. Men hva han har hjelp til, sier du ikke ett pip om. Hvordan forventer du da at noen skal svare deg? De som kan svare deg er faktisk de som har innvilget din far hjelp. Anonymkode: b666d...dcc Dette stemmer med min erfaring. Anonymkode: 97871...ee9
AnonymBruker Skrevet 14. juli #10 Skrevet 14. juli Helsetjenester fra hjemmesykepleien vil han ikke miste, da pårørende i Norge ikke har ansvar for helsen til voksne mennesker i sin familie, dette er det helsevesenet som skal ta seg av uansett. Hvis han derimot får praktisk bistand som vaskehjelp, handlehjelp etc så kan han miste dette. Altså han kan fortsatt få hjelp til dette men da må han nok betale fullpris og ikke "bare" egenandelen, da du mest sannsynlig er fult kapabel til å vaske og handle. Samme hvis han får bostøtte så vil han miste dette da du blir forventet å betale husleie til han og da trenger han ikke denne stønaden, siden den er behovsprøvd. Anonymkode: ad0b3...e72 4
AnonymBruker Skrevet 14. juli #11 Skrevet 14. juli Nei, han mister selvsagt ikke helsetjenester. Hjelp til dusj og personlig pleie er del av helsetjenester. Han kan miste rett til praktisk bistand da man forutsetter at personer i samme husstand bidrar. Anonymkode: af60e...8e7 2
AnonymBruker Skrevet 15. juli #12 Skrevet 15. juli AnonymBruker skrev (4 timer siden): Har dette betydning? Anonymkode: 125b2...954 Har den betydning at du kan forventes å utføre enkelte praktiske ting som hjemmetjenesten utfører nå. Beste er om det er egen leilighet eller annen adskilt boenhet. Anonymkode: 9fadf...7d2
AnonymBruker Skrevet 15. juli #13 Skrevet 15. juli Jeg får fremdeles hjemmehjelp selv om jeg nå har funksjonsfrisk samboer. Vet om gifte par hvor kun den ene får hjelp av kommunen. Kan ikke skjønne at han skal miste noe pga. dette. Anonymkode: 86e23...d52
AnonymBruker Skrevet 15. juli #14 Skrevet 15. juli AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg får fremdeles hjemmehjelp selv om jeg nå har funksjonsfrisk samboer. Vet om gifte par hvor kun den ene får hjelp av kommunen. Kan ikke skjønne at han skal miste noe pga. dette. Anonymkode: 86e23...d52 Men da betaler du for det? Samboende der den ene er funksjonsfrisk får ikke gratis rengjøring? Anonymkode: edf37...9a8 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli #15 Skrevet 15. juli Som andre sier kommer det litt an på hva slags hjelp han får. Hvis han for eksempel får hjelp til å smøre/varme mat kan det være at de tenker du gjør det framover, men alt som er medisinsk eller har med stell å gjøre er det vanlig at de tar seg av og ikke overlater til pårørende med mindre de ønsker det selv. Hvis faren din har gitt samtykke til at de kan gi deg informasjon om hans tjenester og helsetilstand så kan du alltids ringe dem og spørre hva du kan forvente når du flytter hjem til han. Anonymkode: ed46b...45d 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli #16 Skrevet 15. juli En annen sak kan være at din far forventer at du hjelper ham når du flytter hjem, og selv sier fra seg den bistand han har nå. Har dere avklart slike ting? Anonymkode: 1844f...1b4 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli #17 Skrevet 15. juli AnonymBruker skrev (14 timer siden): Men da betaler du for det? Samboende der den ene er funksjonsfrisk får ikke gratis rengjøring? Anonymkode: edf37...9a8 Jeg betaler en egenandel etter inntektsnivå. Anonymkode: 86e23...d52
AnonymBruker Skrevet 15. juli #18 Skrevet 15. juli AnonymBruker skrev (2 timer siden): En annen sak kan være at din far forventer at du hjelper ham når du flytter hjem, og selv sier fra seg den bistand han har nå. Har dere avklart slike ting? Anonymkode: 1844f...1b4 Smart tenkt! Han må ikke si fra seg noe. Men hvis hun flytter hjem til far vil han nok forvente at hun stiller opp ja. Anonymkode: 05cfa...88c
AnonymBruker Skrevet 17. juli #19 Skrevet 17. juli AnonymBruker skrev (På 16.7.2025 den 0.26): Smart tenkt! Han må ikke si fra seg noe. Men hvis hun flytter hjem til far vil han nok forvente at hun stiller opp ja. Anonymkode: 05cfa...88c Jeg tror nok mange i helsevesenet også forventer det. Anonymkode: 1844f...1b4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå