Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobbet veldig mye i bi jobben i fjor, og bikket nesten over 1 mill tilsammen med hovedjobben. Jeg fikk baksmell på 12.000 kr i år.

Jeg tar fortsatt på meg noen vakter i bi jobben i år, men jeg skatter 47 % av all ekstra inntekt ( altså bi jobben), det føles surt siden jeg synes at j sitter igjen med lite etter at skatten er trekt fra..Til sammenligning skattet jeg 43 % av ekstra inntekt i fjor. Jeg vet at jeg ikke kommer til å tjene like mye i år som de har beregnet på skatteseddelen. Betyr det at jeg ihvertfall ikke får baksmell neste år?

Anonymkode: 360c5...e28

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan sjekke trinnskatten for ulike inntekter. For inntekt over 942000 er skatteprosenten 58,1 %.

Anonymkode: c25ba...399

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bare tenk på hvor mange arbeidsledige innvandrerfamilier du sponser, så blir jobben en sann glede (selv om du sitter igjen med smuler selv)

Anonymkode: 5ff2c...cbe

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

PS: Jeg har gitt opp å ha bi-jobber. Det lønner seg ikke. Bransjen vår skriker etter folk og kaster penger etter meg, men det lønner seg fortsatt ikke.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner dere virkelig ikke forskjellen på skattetrekk og hvor mye skatt dere faktisk betaler? 😳

Anonymkode: d9ce6...3cb

• Liker 9
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

PS: Jeg har gitt opp å ha bi-jobber. Det lønner seg ikke. Bransjen vår skriker etter folk og kaster penger etter meg, men det lønner seg fortsatt ikke.

Klart det lønner seg å tjene mer selv om man skatter nesten 60 % av siste krone tjent. Folk forhandler seg til høyere lønn selv om man tjener svært godt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Lønner seg kanskje, men barn og familie er vel viktigere.

Anonymkode: 1d204...5a1

Skrevet (endret)
anonym 4545 skrev (8 timer siden):

Klart det lønner seg å tjene mer selv om man skatter nesten 60 % av siste krone tjent. Folk forhandler seg til høyere lønn selv om man tjener svært godt.

Det er to ganske forskjellige ting å få høyere lønn i jobben sin og å ha en bi-inntekt/ekstrajobb man betaler nesten 60% skatt av jo. Det siste handler ikke om "siste krone tjent", det handler om å jobbe flere timer i døgnet for å sitte igjen med mindre netto pr time ekstra arbeid.

I din 'økonomiske teori' er det "lønnsomt" å bruke fritiden sin for å tjene ti kroner i timen fordi har man fri så tjener man 0. Det er ikke slik lønnsomhet beregnes eller fungerer.

Endret av A-hunter
  • Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du betaler ikke 50% skatt av bijobben, men du trekkes 50%… stor forskjell!!!! Hvis du vil kan du heller sette opp trekket på hovedjobben, og senke trekket på bijobben… 

eller senke trekket på alt, spare opp og betale baksmellen når den kommer. 

alle står helt frivillig til å gjøre nøyaktig hva de vil, men staten skal jo ha innbetalt skattekostnaden når den kommer da. 

Anonymkode: 24348...9c2

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
A-hunter skrev (12 timer siden):

Det er ikke slik lønnsomhet beregnes eller fungerer.

Du må gjerne redegjøre for hvordan lønnsomhet for ekstrajobb fungere😉

• Liker 3
Skrevet

Illusjonen om at en bi jobb har høyere skatt er sterk i denne tråden, alle inntekt er det samme uansett til slutt.

Marginal skatt er på 47,6 prosent så 60% skatt er bare piss

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
NakenPanda skrev (3 timer siden):

Illusjonen om at en bi jobb har høyere skatt er sterk i denne tråden, alle inntekt er det samme uansett til slutt.

Marginal skatt er på 47,6 prosent så 60% skatt er bare piss

Ja, men da må jo noen forklare det, da… 

Jeg har en bijobb (betalt verv), der jeg sitter igjen med hundrelapper hver måned. Hvordan kan jeg få de hundrelappene til å bli tusenlapper, uten å få baksmell? På forhånd takk.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Jeg har en bijobb (betalt verv), der jeg sitter igjen med hundrelapper hver måned. Hvordan kan jeg få de hundrelappene til å bli tusenlapper, uten å få baksmell? På forhånd takk.

Ved å øke skattetrekket på hovedjobben din.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Ved å øke skattetrekket på hovedjobben din.

Da får jeg jo bare mindre penger derifra isteden..  

Nei, det vervet har jeg av andre grunner enn økonomiske. Det eneste som lønner seg hvis man vil jobbe ekstra er å jobbe svart. Synd å si det, men det er sånn det har blitt.

Staten straffer de med høy arbeidskapasitet for å sponse de som har vondt i viljen (snakker ikke om de som faktisk er syke, bare for å legge den ballen død). Det fører bare til mer og mer svart jobbing og mindre til Staten, så snart finner de nye måter å flå oss på.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Da får jeg jo bare mindre penger derifra isteden..  

Nei, det vervet har jeg av andre grunner enn økonomiske. Det eneste som lønner seg hvis man vil jobbe ekstra er å jobbe svart. Synd å si det, men det er sånn det har blitt.

Staten straffer de med høy arbeidskapasitet for å sponse de som har vondt i viljen (snakker ikke om de som faktisk er syke, bare for å legge den ballen død). Det fører bare til mer og mer svart jobbing og mindre til Staten, så snart finner de nye måter å flå oss på.

😂 ja det er liksom sånn det fungerer. Jobber du mer, blir din totale skattekostnad også høyere. Hadde du hatt lavere lønn, ville skattekostnaden din blitt lavere. Hvis du vil BÅDE jobbe mer OG skatte mindre, så får du jobbe svart da som du sier.  Du kan ikke få både i pose og sekk! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

😂 ja det er liksom sånn det fungerer. Jobber du mer, blir din totale skattekostnad også høyere. Hadde du hatt lavere lønn, ville skattekostnaden din blitt lavere. Hvis du vil BÅDE jobbe mer OG skatte mindre, så får du jobbe svart da som du sier.  Du kan ikke få både i pose og sekk! 

Jeg vet jo selvfølgelig det, men det var noen som påsto at man ikke skatter ekstra av bi-jobb. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg vet jo selvfølgelig det, men det var noen som påsto at man ikke skatter ekstra av bi-jobb. 

Du skatter av den totale inntekten din. Om pengene er tjent gjennom hovedjobb eller bijobb spiller ingen trille for staten. Men når mange ikke skjønner forskjellen på skatt trekt og skatt betalt blir det vanskelig å forklare.

Anonymkode: c9b58...1f7

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du skatter selvfølgelig av en ekstrajobb også, men det er ikke mere enn om du hadde hatt tilsvarende høyere lønn i hovedjobben.

Jeg har to jobber slik at jeg jobber totalt 140-150%. Skatter selvfølgelig like mye som om jeg hadde hatt all den lønnen i hovedjobben.

Anonymkode: d9ce6...3cb

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvordan kan en jobb som betaler 100 lapper bli tusenlapper?  Det skjer aldri fordi du trenger tusenlapper i inntekt og det har du tydligvis ikke i bijobben.

Det er som at du tror at en jobb som ikke er din hovedjobb skal gi mindre skatt, all økt inntekt kryper oppover skatteprosenten din i snitt uansett, feriepengene dine er heller ikke skattefrie.

Hvis du vil unngå baksmell så planlegg skattekortet ditt på forhånd så får man ikke baksmell, jeg har sittet som styreformann i sameiet en del år og det betaler ca 1000 kroner i måneden, jeg lar det gå uten skattekort og 50% skatt fordi det er rett og slett ikke verdt tiden å sende dem skattekort så det kommer inn 500 NOK per måned i snitt (Det utbetales 1 gang i året)

Voksne folk er forventet å skjønne skatt på inntekt.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du får kjøre en skatteberegning på hovedjobben, og se på hva du totalt betaler i skatt. hovedjobb - skatt mot totale inntekter - skatt. Da får du selv vurdere om du synes  om du sitter igjen med "nok" i forhold til innsatsen. 

Anonymkode: 748b5...c74

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...