Snok1 Skrevet 15. juli #21 Skrevet 15. juli Jeg var litt som mannen din, TS. Glad i en øl, brygget selv og var ganske flink. Likte å ta en øl før sengetid etter at barna var gått til sengs. Under Covid eskalerte det noe, men ikke mye. Én øl på hverdager, unntaksvis to. I helgene kunne det bli fire-fem over mange timer. Jeg var aldri full, men selvsagt påvirket etter fire-fem øl. Etter hvert syntes jeg selv det ble et slags tvangsmønster over drikkingen, selv om det daglige volumet var lite. Jeg leste meg noe opp på effektene av alkoholforbruk, og fikk vel et lite sjokk når jeg de generelle helseeffektene, selv ved lavt forbruk. Jeg så også at forbruket mitt var opp mot et nivå som regnes som bekymringsfullt med tanke på å utvikle alkoholisme. Etter kort vurdering besluttet jeg å slutte med det daglige inntaket. Det viste seg å være lett! Jeg bare sluttet med hverdagsdrikkingen, og etterhvert med all alkohol. I mer enn ett år røste jeg ikke alkohol. Det ble en slags laboratorietest for min egen avhengighet, og den bestod jeg med glans. Jeg opplevde ikke noe sug etter alkohol eller vanskeligheter med sosiale situasjoner eller følelsesregulering. Jeg merket to effekter av å slutte med daglig alkoholinntak: 1: Lettere å regulere og begrense vekta. Dette er en no-brainer. Øl er flytende loff. 2: vesentlig bedre søvnkvalitet. Jeg gikk fra å å slite med å stå opp til å våkne uthvilt før vekkeklokka etter en dyp og drømmeløs søvn. I dag tar jeg gjerne en øl fredag eller lørdag og flere når jeg er ute med venner, men det daglige konsumet er historie. Jeg tenker å dodge alzheimer og impotens så lenge som mulig og det samme med sykdommer relatert til ernæring i et bredere spekter. Jeg ser ikke på meg selv som alkoholiker-materiale. Jeg ville neppe blitt alkoholiker om jeg ikke hadde tatt grep, men det er ingen tvil om at risikoen for dette er blitt redusert. 3
Nymerïa Skrevet 15. juli #22 Skrevet 15. juli Jeg tror ikke du skal fokusere så mye på om han kvalifiserer til å være alkoholiker, for han vil neppe innrømme det selv uansett. Hvis jeg hadde vært i din situasjon så hadde jeg heller tenkt (og sagt) at han hadde en livsstil som ikke var forenelig med min livsstil, ønsket han alt godt og priset meg lykkelig for at vi ikke hadde barn jeg måtte sende på samvær. 1 1
Isambard Skrevet 16. juli #23 Skrevet 16. juli AnonymBruker skrev (På 15.7.2025 den 1.17): Her er litt fakta og ikke bare personlige meninger. Usexy er det i alle fall med et så høyt forbruk, daglig og/eller ukentlig forbruk. Kriterier for alkoholavhengighet (basert på WHOs definisjon i ICD-10): 1. Sterk trang eller tvang til å bruke alkohol: En intens og vedvarende lyst eller følelse av tvang til å drikke alkohol. 2. Vansker med å kontrollere alkoholinntaket: Problemer med å starte, stoppe eller begrense mengden alkohol man drikker. 3. Fysiologiske abstinenssymptomer: Kroppslige reaksjoner som skjelving, svetting, kvalme, etc., når man slutter å drikke eller reduserer inntaket. Også bruk av alkohol eller andre rusmidler for å lindre eller unngå abstinenssymptomer regnes med. 4. Toleranseutvikling: Behov for stadig større mengder alkohol for å oppnå samme effekt som tidligere. 5. Fravikelse av andre interesser: Alkoholinntaket går utover andre aktiviteter, interesser og forpliktelser. 6. Fortsatt bruk til tross for skadelige konsekvenser: Drikkingen fortsetter til tross for negative helsemessige, sosiale eller psykologiske følger. For å stille diagnosen alkoholavhengighet, må minst tre av disse seks kriteriene ha vært oppfylt i løpet av det siste året. Anonymkode: 87430...271 Han er neppe fullblods alkoholiker ut ifra de kriteriene, men han er kansje på vei dit. Jeg synes at når samboeren sier fra så bør man ta det alvorlig. Hvorfor kan han ikke droppe å drikke hver dag? 2
William_S Skrevet 16. juli #24 Skrevet 16. juli Nå er ikke alkoholiker noe man bruker som medisinsk begrep lenger med god grunn. Det finnes grader av avhengighet og det er ikke noe sånn enten eller i dette og det er heller ingen som blir fullstendig alkoholavhengige over natten heller. https://nhi.no/sykdommer/psykisk-helse/alkohol/alkoholisme
AnonymBruker Skrevet 16. juli #25 Skrevet 16. juli AnonymBruker skrev (På 14.7.2025 den 16.55): Har en samboer som drikker hver dag, noen dager bare et par øl,andre dager flere/blir lett beruset,men ikke full. Vil helst ut å drikke iallefall en dag i løpet av helgen. Vil dere kalle ham alkoholiker/at han har alkoholproblemer? Han sier han drikker bare for å kose seg,det er uaktuelt å gå over til alkoholfritt i ukedagene. Men at det ikke hadde vært et problem, han bare vil ikke fordi han liker å kose seg med en øl,og han ser ikke forskjellen på det og å drikke brus eller saft for å kose seg. At han er voksen og gjør som han vil. Vi har ikke barn så det er ikke en greie. Hans kompiser er like og det blir brukt som argument, det er bare jeg som er vanskelig og han beskylder meg for å kalle ham alkoholiker om jeg tar det opp at jeg ikke liker at det må drikkes hver dag. Men jeg har aldri brukt det ordet. Men lurer på om det er normalt å drikke alkohol hver dag? En øl eller to liksom? Er man alkoholiker da? Anonymkode: 93413...cf6 Høres ikke som all verdens alkoholforbruk det der. Selv drikker jeg 4-5 øl per dag, og er vel på grensen til alkis. Anonymkode: 26496...8b0
AnonymBruker Skrevet 16. juli #26 Skrevet 16. juli AnonymBruker skrev (På 14.7.2025 den 16.55): Har en samboer som drikker hver dag, noen dager bare et par øl,andre dager flere/blir lett beruset,men ikke full. Vil helst ut å drikke iallefall en dag i løpet av helgen. Vil dere kalle ham alkoholiker/at han har alkoholproblemer? Han sier han drikker bare for å kose seg,det er uaktuelt å gå over til alkoholfritt i ukedagene. Men at det ikke hadde vært et problem, han bare vil ikke fordi han liker å kose seg med en øl,og han ser ikke forskjellen på det og å drikke brus eller saft for å kose seg. At han er voksen og gjør som han vil. Vi har ikke barn så det er ikke en greie. Hans kompiser er like og det blir brukt som argument, det er bare jeg som er vanskelig og han beskylder meg for å kalle ham alkoholiker om jeg tar det opp at jeg ikke liker at det må drikkes hver dag. Men jeg har aldri brukt det ordet. Men lurer på om det er normalt å drikke alkohol hver dag? En øl eller to liksom? Er man alkoholiker da? Anonymkode: 93413...cf6 Det er bare å ta testen det. Du finner den på Helsenorge. Ja, han har et problem. Hvordan klarer du å leve med det?? Anonymkode: a6448...f89
AnonymBruker Skrevet 16. juli #27 Skrevet 16. juli AnonymBruker skrev (På 14.7.2025 den 16.55): Har en samboer som drikker hver dag, noen dager bare et par øl,andre dager flere/blir lett beruset,men ikke full. Vil helst ut å drikke iallefall en dag i løpet av helgen. Vil dere kalle ham alkoholiker/at han har alkoholproblemer? Han sier han drikker bare for å kose seg,det er uaktuelt å gå over til alkoholfritt i ukedagene. Men at det ikke hadde vært et problem, han bare vil ikke fordi han liker å kose seg med en øl,og han ser ikke forskjellen på det og å drikke brus eller saft for å kose seg. At han er voksen og gjør som han vil. Vi har ikke barn så det er ikke en greie. Hans kompiser er like og det blir brukt som argument, det er bare jeg som er vanskelig og han beskylder meg for å kalle ham alkoholiker om jeg tar det opp at jeg ikke liker at det må drikkes hver dag. Men jeg har aldri brukt det ordet. Men lurer på om det er normalt å drikke alkohol hver dag? En øl eller to liksom? Er man alkoholiker da? Anonymkode: 93413...cf6 Samme sa min bror. Påvist leverskade og fratatt førerkortet hos legen pga dette. Nå viser det seg at han er alkoholiker, for han klarer ikke stoppe helt. Anonymkode: 4b9ae...79d
AnonymBruker Skrevet 17. juli #28 Skrevet 17. juli AnonymBruker skrev (På 14.7.2025 den 16.55): Har en samboer som drikker hver dag, noen dager bare et par øl,andre dager flere/blir lett beruset,men ikke full. Vil helst ut å drikke iallefall en dag i løpet av helgen. Vil dere kalle ham alkoholiker/at han har alkoholproblemer? Han sier han drikker bare for å kose seg,det er uaktuelt å gå over til alkoholfritt i ukedagene. Men at det ikke hadde vært et problem, han bare vil ikke fordi han liker å kose seg med en øl,og han ser ikke forskjellen på det og å drikke brus eller saft for å kose seg. At han er voksen og gjør som han vil. Vi har ikke barn så det er ikke en greie. Hans kompiser er like og det blir brukt som argument, det er bare jeg som er vanskelig og han beskylder meg for å kalle ham alkoholiker om jeg tar det opp at jeg ikke liker at det må drikkes hver dag. Men jeg har aldri brukt det ordet. Men lurer på om det er normalt å drikke alkohol hver dag? En øl eller to liksom? Er man alkoholiker da? Anonymkode: 93413...cf6 Jepp! Det er han! Hadde han vært ute etter smaken hadde han valgt MUNKHOLM. Anonymkode: 630b5...676
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå