Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en samboer som drikker hver dag, noen dager bare et par øl,andre dager flere/blir lett beruset,men ikke full. Vil helst ut å drikke iallefall en dag i løpet av helgen. Vil dere kalle ham alkoholiker/at han har alkoholproblemer? Han sier han drikker bare for å kose seg,det er uaktuelt å gå over til alkoholfritt i ukedagene. Men at det ikke hadde vært et problem, han bare vil ikke fordi han liker å kose seg med en øl,og han ser ikke forskjellen på det og å drikke brus eller saft for å kose seg. At han er voksen og gjør som han vil. Vi har ikke barn så det er ikke en greie. Hans kompiser er like og det blir brukt som argument, det er bare jeg som er vanskelig og han beskylder meg for å kalle ham alkoholiker om jeg tar det opp at jeg ikke liker at det må drikkes hver dag. Men jeg har aldri brukt det ordet. Men lurer på om det er normalt å drikke alkohol hver dag? En øl eller to liksom? Er man alkoholiker da?

Anonymkode: 93413...cf6

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette tror jeg kanskje du vet svaret på selv? 

Hvis du hadde syns oppførselen hans var helt grei hadde du kanskje ikke opprettet denne tråden? 

Du vil få to ulike svar i denne tråden, noen som hardnakket mener det er å være alkoholiker, og andre som mener dette er aaaltfor lite alkohol til å være en alkoholiker. Begge deler kan stemme. Begge deler kan være feil. 

Men hva synes DU? Hva er greit FOR DEG? Hva er viktig for DEG?

Anonymkode: 3d3e1...8cc

• Liker 15
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

En øl eller to liksom? Er man alkoholiker da?

Selvfølgelig ikke.

Anonymkode: c44f9...cb2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Who cares? Liker du å være med ham? Er han avhengig av å kjøre bil på kveldstid? 
Selv drikker jeg nesten aldri, men er avhengig av Pepsi Max. Kona påvirkes imidlertid ikke, og har aldri klaget. 

Anonymkode: 93089...5df

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Alkohol gir kreft. Det dreper. Det er dyrt. Ødelegger familier. Sett ultimatum. 

Anonymkode: 17bf4...965

• Liker 8
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Synes jeg det er unødvendig å innta alkohol hver dag; ja, 100% Om det begrenser seg til 1-2 enheter om dagen og en tur ut i løpet av helgen når det ikke er barn i bildet kunne jeg nok likevel levd  greit med det, forutsatt at han ikke ble synlig ruset i uka og ikke kom hjem sveiseblind på morgenkvisten hver helg.

Det er meg, hva du selv kan leve med er jo en annen sak, og jeg ville nok raskt blitt lei av å gå på ank i fall det ble mer og mer. Hvis det i all hovedsak var dette mønsteret og han bare unntaksvis brøt det, så ok. Om det gled over i 2-3 tors, 3-4 fre og 8-9 lør (ev. motsatt) og jeg aldri helt visste hvor jeg hadde ham så ville det vært kroken på døra. 

Anonymkode: 61e40...20a

• Liker 3
Skrevet

ikke alkoholiker om det er 1-2 enheter daglig. Men en mann som må drikke hver dag og ut hver helg hadde ikke vært min mann... 

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

En mann som insisterer på å bli beruset flere ganger i uken, som så bagatelliserer drikkingen sin og så bruker hersketeknikker mot deg når du åpner om din bekymring... ja, han er allerede langt inni et alkoholproblem.

I tillegg har han absolutt ikke noe ønske om å endre på drikkingen, tvert imot vil han fortsette. 

Ønsker du å bo og dele livet ditt med en mann som drikker så mye og har et alkoholproblem?

Anonymkode: 1b2a7...5c3

• Liker 3
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Hvis han regulerer seg med alkohol, og ikke blir så hyggelig uten de daglige enhetene, så ja. Da har han et alkoholproblem, og står absolutt i fare for å bli alkoholiker. Det kan dessuten hende at han får i seg mer enn det du observerer. Det er uansett veldig mye å drikke hver dag. 

Anonymkode: bce8d...e09

• Liker 3
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil si han har et alkoholproblem, ja. Han koser seg fordi han blir lett beruset, ikke fordi han bare er glad i ølsmaken. Det er egentlig åpenbart. Og en viss mangel på selvinnsikt, siden han ikke engang prøver å la være, og dermed ikke har noe grunnlag for å vurdere at det går greit for ham å la være. Jeg regnet det til og med som et alkoholproblem at jeg måtte drikke hver gang helgen kom, og det var det faktisk. Jeg hadde trang til det. Man kan lett skippe noe man ikke har trang til, og da skipper man det gjerne også ofte, fordi man lett kan glemme det.

Anonymkode: da6d7...a15

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror han er alkoholiker. Han drikker hver dag, da er han det. 

Anonymkode: b4544...6bc

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Har en samboer som drikker hver dag, noen dager bare et par øl,andre dager flere/blir lett beruset,men ikke full. Vil helst ut å drikke iallefall en dag i løpet av helgen. Vil dere kalle ham alkoholiker/at han har alkoholproblemer? Han sier han drikker bare for å kose seg,det er uaktuelt å gå over til alkoholfritt i ukedagene. Men at det ikke hadde vært et problem, han bare vil ikke fordi han liker å kose seg med en øl,og han ser ikke forskjellen på det og å drikke brus eller saft for å kose seg. At han er voksen og gjør som han vil. Vi har ikke barn så det er ikke en greie. Hans kompiser er like og det blir brukt som argument, det er bare jeg som er vanskelig og han beskylder meg for å kalle ham alkoholiker om jeg tar det opp at jeg ikke liker at det må drikkes hver dag. Men jeg har aldri brukt det ordet. Men lurer på om det er normalt å drikke alkohol hver dag? En øl eller to liksom? Er man alkoholiker da?

Ja om han ikke kan kose seg en dag uten alkohol har man helt klart et alkohol misbruk. Om dere er unge og ikke har barn bør han ta tak i det umiddelbart for da er det ikke for sent til å gjøre noen med det relativt greit. 

Anonymkode: 3eb0b...d13

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Han har i alle fall et skadelig forbruk av alkohol. Fortsett sånn og si hei til Alzheimer, hjerte/karsykdom og kreft i tidlig alderdom i alle fall. Gratulerer med å drite i helsa si. Hilsen helsepersonell 

Anonymkode: b4f5f...1b5

• Liker 1
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Han har i alle fall et skadelig forbruk av alkohol. Fortsett sånn og si hei til Alzheimer, hjerte/karsykdom og kreft i tidlig alderdom i alle fall. Gratulerer med å drite i helsa si. Hilsen helsepersonell 

Anonymkode: b4f5f...1b5

Fettlever også.

Anonymkode: 2b51f...f73

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis ikke det å drikke HVER DAG er å være alkoholiker, da lurer jeg på hva som kvalifiserer?

Det er grader av alt.

Men alkis, DET er han.

Ikke spesielt smart heller.

Anonymkode: 7e61c...3ed

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Her er litt fakta og ikke bare personlige meninger. Usexy er det i alle fall med et så høyt forbruk, daglig og/eller ukentlig forbruk.
Kriterier for alkoholavhengighet (basert på WHOs definisjon i ICD-10): 

1. Sterk trang eller tvang til å bruke alkohol:

En intens og vedvarende lyst eller følelse av tvang til å drikke alkohol. 

2. Vansker med å kontrollere alkoholinntaket:

Problemer med å starte, stoppe eller begrense mengden alkohol man drikker. 

3. Fysiologiske abstinenssymptomer:

Kroppslige reaksjoner som skjelving, svetting, kvalme, etc., når man slutter å drikke eller reduserer inntaket. Også bruk av alkohol eller andre rusmidler for å lindre eller unngå abstinenssymptomer regnes med. 

4. Toleranseutvikling:

Behov for stadig større mengder alkohol for å oppnå samme effekt som tidligere. 

5. Fravikelse av andre interesser:

Alkoholinntaket går utover andre aktiviteter, interesser og forpliktelser. 

6. Fortsatt bruk til tross for skadelige konsekvenser:

Drikkingen fortsetter til tross for negative helsemessige, sosiale eller psykologiske følger. 

For å stille diagnosen alkoholavhengighet, må minst tre av disse seks kriteriene ha vært oppfylt i løpet av det siste året. 

Anonymkode: 87430...271

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg vil si at han er en alkoholiker ja.... Og det er bekymringsfullt 🤔 

Jeg har vært sammen med en alkoholiker, så jeg vet hva jeg snakker om. Jeg råder deg til å komme deg bort fra dette forholdet. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt er han alkoholiker.

Tenker du at en som bare tar litt heroin hver dag, ikke er heroinist?

Anonymkode: 9bda3...f9b

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Alkohol gir kreft. Det dreper. Det er dyrt. Ødelegger familier. Sett ultimatum. 

Anonymkode: 17bf4...965

Livet dreper

Anonymkode: cc42c...b43

Skrevet

Høres ganske likt ut som alkoholiker-eksen min det. "Jeg er voksen, jeg bestemmer selv", "jeg bare liker å kose meg med det, liker smaken av øl", "alkoholfri øl smaker ikke likt", "jeg kan stoppe når som helst", "alle andre gjør det". 

Og selvsagt gjør vennene det - alkoholikere har en tendens til å finne andre alkoholikere.

Dette kommer ikke til å bli bedre, sannsynligvis verre. Sett ultimatum, og stå for det - ikke gi ekstra sjanser. Vær forberedt på at han bryter det og at du må forlate ham, for det er sannsynligvis det som skjer, eller at han ber deg "gå om du ikke liker det" så fort du kommer med ultimatumet. Isåfall - ikke be, eller forhandle, eller forsøk å snakke - bare gå.

• Liker 2
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...