Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Etter et langt arbeidsliv med hovedsaklig store mengder kvinnelige kollegaer, så er gjengangeren at de jobber deltid og/eller i perioder sykemeldes, for at lasset på hjemmebane må trekkes av dem. Igjen og igjen ser jeg hvordan kvinner ofrer arbeidsliv og kollegaer, fordi de bor med late egoister som ikke gidder å gjøre sin halvdel med barn, hus, hage og hjem. Spesielt ved svangerskap; da ser vi knapt nok den gravide fra hun har testet positivt, fordi hun ikke makter å ta seg av alt hjemme i tillegg til full jobb. 

Helt ærlig; hvor mange av dere kvinner har vært tidvis sykemeldte, eller tidvis jobbet deltid, fordi dere bor med menn som ikke gidder å dra sin halvdel av lasset? 

Anonymkode: 983af...2b9

• Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 10
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har vært sykemeldt når jeg har vært for syk til å jobbe, jeg. #enkel

• Liker 10
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)

Jeg har selv hatt en periode med gradert sykemelding, samt hatt flere lengre perioder med deltidsarbeid, for at ikke Familien AS skal bryte sammen. Hvis jeg ikke er påskrudd til enhver tid så glemmes lekser, fritidsaktiviteter, vennegrupper, elevsamtaler og bursdager over en lav sko.

Endret av Rastebenk
  • Liker 3
  • Hjerte 12
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært mye sykmeldt i to av tre svangerskap og kan med hånda på hjertet si at det absolutt ikke var fordi jeg hadde for mye å gjøre på hjemmefronten. Mannen min tok seg av alt av husarbeid og styrte med barna. Har hatt mitt å stri med i svangerskapene, både kraftig kvalme, invalidiserende bekkenleddssmerter fra andre trimester og kraftig mangel på jern og B12 som påvirket formen.

Anonymkode: 3d69f...596

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Rekker opp hånda

Anonymkode: 5aaf3...458

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært sykemeldt på grunn av særskilt tyngende omsorgsoppgaver. Den lengste perioden, et helt år. Det handler ikke om at min mann ikke tar sin del av oppgavene. Han har også vært sykemeldt i perioder. Årsaken er at når man står med et alvorlig sykt barn i årevis, så kan man bli syk av det selv. 

Nå i dag har det blitt enklere med pleiepenger, som egentlig blir rett stønad når barn er syke. For 10 år siden var det ikke sånn

Anonymkode: 53ec5...5d2

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Kvinner må slutte med å skjemme bort mann og barn. Trodde vi hadde kommet lenger i 2025. Slutt med æ være den som gjør alt og har kontroll på alt!

Jeg ble født i 1966, og vokste opp med to foreldre i full jobb. Likestilling i heimen, og arbeidet var godt fordelt. Husker ikke en eneste gang at de kranglet om husarbeid. Vi fikk stadig høre at sånt arbeid var om å gjøre å bli effektivt ferdig med, slik at vi kunne ha hyggelig familietid,  bruke helger til turer osv. Det var faste dager for hva som skulle gjøres når av husvask, klesvask, brødbakst osv. Begge kunne ikke alle oppgaver, men de hadde like mye fritid. Om f.eks mor skulle bake brød etter jobb, så lagde far selvfølgelig middag.

Anonymkode: d4aee...a6b

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Spesielt ved svangerskap; da ser vi knapt nok den gravide fra hun har testet positivt, fordi hun ikke makter å ta seg av alt hjemme i tillegg til full jobb. 

Hvorfor velge å få flere barn når man ikke har kapasitet?

Anonymkode: e18ab...e87

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kvinner må slutte med å skjemme bort mann og barn. Trodde vi hadde kommet lenger i 2025. Slutt med æ være den som gjør alt og har kontroll på alt!

Jeg ble født i 1966, og vokste opp med to foreldre i full jobb. Likestilling i heimen, og arbeidet var godt fordelt. Husker ikke en eneste gang at de kranglet om husarbeid. Vi fikk stadig høre at sånt arbeid var om å gjøre å bli effektivt ferdig med, slik at vi kunne ha hyggelig familietid,  bruke helger til turer osv. Det var faste dager for hva som skulle gjøres når av husvask, klesvask, brødbakst osv. Begge kunne ikke alle oppgaver, men de hadde like mye fritid. Om f.eks mor skulle bake brød etter jobb, så lagde far selvfølgelig middag.

Er nok ikke alltid snakk om å skjemme bort. Lot mannen stå for sengeskift og da gikk det 2 måneder uten at han skiftet på noen av sengene. Da måtte jeg rett og slett bare ta grep. Kattespy blir også liggende på gulvet i dagevis, helt til jeg vasker det vekk. Og dette er altså en mann med mastergrad. 

• Liker 2
  • Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Interessant at du legger ansvaret over på kvinnen. Hvorfor kan ikke menn bare fungere skikkelig uten at det (også) må være kvinnens ansvar å sørge for? 

• Liker 11
  • Nyttig 11
AnonymBruker
Skrevet

🙋‍♀️

Jeg har vært utbrent fordi mannen ikke gadd å bidra. Hadde aldri blitt utbrent om jeg "kun" hadde måttet gjøre 50% ,eller 60% eller 70% for den saks skyld også. 100% (kanskje 99% i snitt) oppfølging av både barn, husarbeid og organisering ble altfor tøft. Var i det minste klok nok til å ikke få flere barn med denne mannen, men er helt sjokkert over at han sviktet da jeg trengte han som mest. 

Anonymkode: 165a6...975

• Liker 3
  • Hjerte 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble faktisk sykemeldt i graviditet pga dette. Min kvinnelig FL sa at nå kutter du ut jobb, kvitter deg med dødvekta av en mann, flytter inn i ditt nye hus og slapper av resten av svangerskapet. Den legen er desverre pensjonert nå. Sikkelig hardcore og du kunne ikke si henne imot, men det hun sa funka hver gang.

Aldri vært sykemeldt siden jeg ble kvitt mannen. Mye lettere å være alene med barn.

Anonymkode: d866a...da2

• Liker 3
  • Hjerte 12
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Her i huset har kvinnen alltid vært hjemmeværende. Hun gadd aldri jobbe, og trivdes best med å gå hjemme. Også når ungene ble større og ikke trengte noe særlig oppfølging, så forble hun hjemme.

Aldri sykemeldt, selv om hun selvsagt fra syk fra tid til annen.

Anonymkode: 34bcf...8d7

Gjest Nådeløs
Skrevet
Rastebenk skrev (13 minutter siden):

Er nok ikke alltid snakk om å skjemme bort. Lot mannen stå for sengeskift og da gikk det 2 måneder uten at han skiftet på noen av sengene. Da måtte jeg rett og slett bare ta grep. Kattespy blir også liggende på gulvet i dagevis, helt til jeg vasker det vekk. Og dette er altså en mann med mastergrad. 

Har ikke noe å si om han har mastergrad. Var vel en av legene som mente at mannen må ta mer ansvar hjemme. Kommer aldri til å skje, det blir bare syting og hylekor om hvor mye de allerede må gjøre og hvor slitne de er (...) og hvor fælt de har det og hvor lite kvinner setter pris på de. Huff og huff. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg har vært mye sykmeldt i to av tre svangerskap og kan med hånda på hjertet si at det absolutt ikke var fordi jeg hadde for mye å gjøre på hjemmefronten. Mannen min tok seg av alt av husarbeid og styrte med barna. Har hatt mitt å stri med i svangerskapene, både kraftig kvalme, invalidiserende bekkenleddssmerter fra andre trimester og kraftig mangel på jern og B12 som påvirket formen.

Samme her. Mannen tok ALT hjemme i andre svangerskap, samt alt som ikke var bare kos med eldste. Helt ubrukelig var jeg pga alle plager og smerter. Traff ikke venner, dro ikke på besøk til folk, dro ikke på ferie i det som var ferie. Min "ferie" var når jeg måtte på sykehus og sov der🙄 Vi skal ikke ha flere barn for å si det sånn...

Anonymkode: f6fc2...dc6

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Helt ærlig; hvor mange av dere kvinner har vært tidvis sykemeldte, eller tidvis jobbet deltid, fordi dere bor med menn som ikke gidder å dra sin halvdel av lasset? 

Han tok ikke sin del av lasset økonomisk heller, så å jobbe deltid/være sykemeldt gikk ikke. Jeg jobbet fulltid og overtid og hadde sommerjobb mens han dasset rundt i deltidsstilling med lønnstrekk. Gjorde absolutt null i huset, ingenting i hagen, snømåking hvert skuddår og da kun en liten sti. Tok meg av alt pluss to unger alene. 

Jeg burde selvsagt kvittet meg med han lenge før jeg faktisk gjorde. 

Anonymkode: 0676d...101

• Liker 3
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Interessant at du legger ansvaret over på kvinnen. Hvorfor kan ikke menn bare fungere skikkelig uten at det (også) må være kvinnens ansvar å sørge for? 

Fordi kvinner er fæle til å ville ha full kontroll. Det er en kjensgjerning. Da blir menn passive. Noe rart er det jo, for de fleste gutter og jenter blir likt oppdratt, og må hjelpe til med det samme hjemme. Så da må det vel være et eller annet som skjer når de etablerer seg i parforhold? 

Jeg, som vokste opp i et hjem med likestilling fra 60-tallet, klarte å rote meg bort i en mann som ikke hadde lagd mat eller vasket hus i hele sitt liv. Gjorde et iherdig forsøk på å oppdra ham/lære ham ting, men det ble et kortvarig ekteskap 😄. Skjønner ikke at kvinner i 2025 gidder sånne menn.

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Det er kvinnens ansvar å få balanse mellom yrkesliv og privatliv slik at hun ikke blir syk. Hun kan ikke kreve at arbeidsgiver dekker kostnader for hennes udugelige mann. Spørsmålet er mer hvorfor mange velger udugelige menn.

Anonymkode: fa8ea...977

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fordi kvinner er fæle til å ville ha full kontroll. Det er en kjensgjerning. Da blir menn passive. Noe rart er det jo, for de fleste gutter og jenter blir likt oppdratt, og må hjelpe til med det samme hjemme. Så da må det vel være et eller annet som skjer når de etablerer seg i parforhold? 

Jeg, som vokste opp i et hjem med likestilling fra 60-tallet, klarte å rote meg bort i en mann som ikke hadde lagd mat eller vasket hus i hele sitt liv. Gjorde et iherdig forsøk på å oppdra ham/lære ham ting, men det ble et kortvarig ekteskap 😄. Skjønner ikke at kvinner i 2025 gidder sånne menn.

Dette stemmer ikke, det er forskjell på hvordan gutter og jenter blir oppdratt..

Anonymkode: 0bec6...0fa

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Det er kvinnens ansvar å få balanse mellom yrkesliv og privatliv slik at hun ikke blir syk. Hun kan ikke kreve at arbeidsgiver dekker kostnader for hennes udugelige mann. Spørsmålet er mer hvorfor mange velger udugelige menn.

Anonymkode: fa8ea...977

Mange kvinner innser dessverre ikke hvor egoistiske og late en god del menn er før barna kommer og hjemmearbeidet fordobles. "Kjerringa vil ha det perfekt", nei kjerringa vil stort sett bare at det ikke skal ligge urinflekker under do. "Kjerringa er så mye flinkere på sånt", dummeste jeg har hørt. Fullvoksne menn i lederstillinger som "ikke klarer" å organisere en vennegruppe for 4 sjuåringer; weaponized incompetence kalles det. 

• Liker 5
  • Nyttig 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...