AnonymBruker Skrevet 15. juli #21 Skrevet 15. juli AnonymBruker skrev (15 timer siden): Skifte lås på en leid bolig? Anonymkode: 7f433...24f Ja, det er lov. Anonymkode: a6aad...28a 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli #22 Skrevet 15. juli AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ja, det er lov. Anonymkode: a6aad...28a Det visste jeg faktisk ikke. Anonymkode: 7f433...24f
AnonymBruker Skrevet 15. juli #23 Skrevet 15. juli AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det visste jeg faktisk ikke. Anonymkode: 7f433...24f Joda, bare google husleieloven feks😊 Anonymkode: a6aad...28a
Catch22 Skrevet 15. juli #24 Skrevet 15. juli (endret) AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Ja, det er lov. Anonymkode: a6aad...28a Det du sier er feil. I spesielle nødstilfeller kan man, men ikke fordi huseieren har vært innom plassen. Har det vært innbrudd, låsen er ødelagt og du ikke får tak i huseier, så finnes den noen få tilfeller hvor det er lov, men man må informere så fort man kan. Huseier trenger, så vidt jeg vet, adgang til bolig ved brann, vannlekasjer etc og hvor man ikke får tak i leietaker. Hvis utleieren kommer uanmeldt på besøk eller snoker rundt i leiligheten din, er første steg å si ifra på en ordentlig måte, om nødvendig ved å vise til husleieloven. Hvis det ikke fører til endring, kan siste utvei være å skifte lås, opplyser Leieboerforeningen. Men som hovedregel skal man ikke skifte lås på en leid bolig uten å avklare det med utleier. I de fleste tilfeller vil det være lurt å få skriftlig samtykke fra utleier, Du kan lese mer om det her: Har leietaker lov til å skifte lås i leieboligen? Endret 15. juli av Catch22 3
AnonymBruker Skrevet 15. juli #25 Skrevet 15. juli AnonymBruker skrev (14 timer siden): Det er jo hans hus og hans eiendom..? Ut fra hva du beskriver så tyder det jo på at hab også har utmarkseiendom da veien er flere hundre meter. Kan vøre han ser etter både fugler, vilt og fe for alt du vet. Hans eiendom. Så lenge han ikke renner ned døra di så har du i grunn ikke så mye du skulle sagt da du leier hus på hans eiendom. Du betaler leie for huset og tomta/hagen, ikke en radius på 300 m fra boligen. Anonymkode: bf9d6...1d6 Slutt å lag unnskyldninger for folk... han er jo ikke der for å se etter fulger 😂 det er jo tydelig slik ts beskriver det, en som vil kikke. Mulig han vil se etter noe spesielt med dem, men dyrelivet tror jeg han blåser i. k4ren skrev (14 timer siden): Det er rart ja, men hadde vært forsiktig med sånne "jeg har sett deg snoke, hva i faen er det du vil??"-meldinger! Høres jo ut som en idyllisk plass, og det er kanskje ikke lett å finne lignende. Så man vil jo ha en god tone med huseier. Støtter det forsiktige hyggelige meldingsspørsmålet over, at du lurte på om han ville noe, at dere er hjemme, gjerne en smiley. Ingen i tråden her som har sagt noe som " hva faen er det du vil" . ... alle forslag om meldinger ts kan sende har vært av det høflige, men nysgjerrige på en god måte, så der syns jeg du var litt drama. ts, håper du føler deg trygg, hvis ikke er det lov med kamera og alle lovlige midler for å sjekke ut dette. Ikke normalt at utleier kommer "innom" på den måten, så sant vedkommende ikke har grunn til det Anonymkode: 540f1...a3d 2
AnonymBruker Skrevet 15. juli #26 Skrevet 15. juli Lat som du ikke er hjemme. Begynn å parkere et sted han ikke kan se bilen en periode. Se hva han gjør da. Hvis han fremdeles bare snur og kjører igjen, så kan du jo sende ham ei melding og spør hva han gjør og hvorfor. Vil han sjekke uteområdet eller hva enn, så kan du jo tilby å sende ham oppdateringsbilder eller lignende med jevne mellomrom, om han absolutt skal drive på sånn. Bedre det, enn at han kommer snikende? Selv om det er et kjipt kompromiss for dere, kan det hende dere unnslipper dårlig stemning. Anonymkode: ff126...04a
AnonymBruker Skrevet 15. juli #27 Skrevet 15. juli Har han nettopp flyttet fra det huset selv? For jeg kjørte feil en del ganger når jeg flyttet. Det gikk på vanen at jeg var vant til å kjøre dit. Også oppdager jeg det når jeg har kommet fram og tenker faen da. Jeg bor jo ikke her lenger. Anonymkode: 38b78...b5f 1
k4ren Skrevet 15. juli #28 Skrevet 15. juli AnonymBruker skrev (6 timer siden): Slutt å lag unnskyldninger for folk... han er jo ikke der for å se etter fulger 😂 det er jo tydelig slik ts beskriver det, en som vil kikke. Mulig han vil se etter noe spesielt med dem, men dyrelivet tror jeg han blåser i. Ingen i tråden her som har sagt noe som " hva faen er det du vil" . ... alle forslag om meldinger ts kan sende har vært av det høflige, men nysgjerrige på en god måte, så der syns jeg du var litt drama. ts, håper du føler deg trygg, hvis ikke er det lov med kamera og alle lovlige midler for å sjekke ut dette. Ikke normalt at utleier kommer "innom" på den måten, så sant vedkommende ikke har grunn til det Anonymkode: 540f1...a3d At jeg var hva? Jeg var litt drama? Hva er det for et språk? 😆 tror alle andre forstod jeg overdramatiserte litt, altså.
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 11:04 #29 Skrevet onsdag kl 11:04 AnonymBruker skrev (På 14.7.2025 den 15.46): Vi flyttet nylig inn i en leid enebolig som ligger ganske skjermet og landlig til, det er en lang innkjøring på ca 300 m. hvor vårt hus ligger i enden, ingen andre hus langs denne veien. Siden vi flyttet inn for 2 uker siden har vi registrert at huseieren kommer kjørende, snur på gårdsplassen og drar igjen. Vi synes det er rart, det er tydeligvis ingenting han vil siden han ikke går uten av bilen, men bare drar igjen. Jeg synes også det er upassende og irriterende, en grunn til at vi leier her er at det er stille og rolig, og trygt for katten vår. Jeg føler at han vil følge med på oss, kan ikke skjønne hva det er ellers. Er det innafor å spørre hvorfor han gjør dette? Anonymkode: 8bf45...f25 Han prøver å dra inn i huset når dere ikke er hjemme. Grunnen til at han bare snur er at han ser dere er hjemme. Sett opp kamera hjemme og vurder å finne et annet sted å bo med en huseier som er mer oppegående. Anonymkode: d4847...9b0 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 11:18 #30 Skrevet onsdag kl 11:18 AnonymBruker skrev (På 14.7.2025 den 18.30): Send en melding "var det du som kjørte inn på innkjørselen i stad? Vi var hjemme hvis det var noe du lurte på" Anonymkode: a32f8...6c5 Dette er fasit. Det er ingen vits i å skape dårlig stemning med en gang. Kanskje han sjekker noe han skulle ha gjort. Kanskje huset skulle vært malt eller noen trær vært kuttet ned. Han er tross alt huseier og har ansvaret. Å anta at han skal inn og snuse på undertøy, slik noen antyder her, er helt hinsides. Anonymkode: 1056a...b2b 2 2
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 11:25 #31 Skrevet onsdag kl 11:25 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Dette er fasit. Det er ingen vits i å skape dårlig stemning med en gang. Kanskje han sjekker noe han skulle ha gjort. Kanskje huset skulle vært malt eller noen trær vært kuttet ned. Han er tross alt huseier og har ansvaret. Å anta at han skal inn og snuse på undertøy, slik noen antyder her, er helt hinsides. Anonymkode: 1056a...b2b Da er det vanlig å varsle de som bor der. Anonymkode: d4847...9b0
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 11:28 #32 Skrevet onsdag kl 11:28 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Da er det vanlig å varsle de som bor der. Anonymkode: d4847...9b0 Det kan være, men gi ham litt slækk. Ikke anta det verste med en gang. Anonymkode: 1056a...b2b
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 11:30 #33 Skrevet onsdag kl 11:30 Kan være så enkelt som at han skulle sjekke om han hadde glemt noe utenfor huset. Det må ikke være noe creepy intensjoner her. Når det er sagt, jeg var borti en husvert som holdt på sånn. Kom i tide og utide, skulle sjekke alt mulig hele tiden. En dag var jeg syk, så samboer tok bilen når han skulle på jobb. Jeg var alene hjemme, gikk i dusjen, og da jeg kom ut, sto fader meg husverten midt på stua. Han hadde låst seg inn da han trodde ingen var hjemme. Anonymkode: 7f433...24f 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 11:41 #34 Skrevet onsdag kl 11:41 AnonymBruker skrev (På 15.7.2025 den 9.48): Kan skjønne eiere av utleieboliger snoker litt, om de har hatt dårlige erfaringer før. Han er kanskje skvetten enda, for forrige leier virket til å være normal også, så var realiteten det stikk motsatte. Anonymkode: 212b3...7ea Eller så er han bare en creepy jævel. Det er fryktelig mange utleiere som rett og slett er dårlige mennesker. Anonymkode: 3ff98...d5d 1 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 11:43 #35 Skrevet onsdag kl 11:43 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Kan være så enkelt som at han skulle sjekke om han hadde glemt noe utenfor huset. Det må ikke være noe creepy intensjoner her. Når det er sagt, jeg var borti en husvert som holdt på sånn. Kom i tide og utide, skulle sjekke alt mulig hele tiden. En dag var jeg syk, så samboer tok bilen når han skulle på jobb. Jeg var alene hjemme, gikk i dusjen, og da jeg kom ut, sto fader meg husverten midt på stua. Han hadde låst seg inn da han trodde ingen var hjemme. Anonymkode: 7f433...24f Opplevde det samme. De trodde vi var bortreist fordi venner var innom dagen før med campingbil. Tidlig søndag morgen sto en mann i gangen. Var kodelås på døra så huseieren hadde sendt en nabo inn. Var garasje i huset i første etasje og i tide og utide ble den åpnet helt uten forvarsel, det kunne være på kvelder og morgener, og han kunne tusle der og gikk inn i huset da vi var vekke og flytta på ting. Verste var da han hadde åpna sparepengene til barnet mitt så vi kom hjem til mynter strødd utover hele gulvet. Spurte høflig flere ganger om han ville si fra på forhånd for jeg ble litt redd for at det var innbrudd flere ganger men han gjorde aldri det. Men må si det at i nesten samtlige leieforhold har jeg avslørt huseiere i å ta seg inn og snoke og flytte på ting mens jeg var vekke. Skjult kamera som ikke går på nett er det du må ha. Anonymkode: d4847...9b0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå