AnonymBruker Skrevet 14. juli #1 Skrevet 14. juli Hei. Ble tatt ca. 1 mill pant i borettslagleiligheten min for å få lån for noen få år siden. Dette er nå helt nedbetalt, så står kun igjen med fellesgjeld. Men jeg får enda beskjed om at det står 1 mill i pant på boligen. Trodde dette var enkelt og greit? Er dette et tilfelle hvor man legit må skrive et brev å sende i posten? Anonymkode: 64844...469
AnonymBruker Skrevet 14. juli #2 Skrevet 14. juli AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hei. Ble tatt ca. 1 mill pant i borettslagleiligheten min for å få lån for noen få år siden. Dette er nå helt nedbetalt, så står kun igjen med fellesgjeld. Men jeg får enda beskjed om at det står 1 mill i pant på boligen. Trodde dette var enkelt og greit? Er dette et tilfelle hvor man legit må skrive et brev å sende i posten? Anonymkode: 64844...469 Er vel bare å ringe til banken? Anonymkode: 80313...49b
AnonymBruker Skrevet 14. juli #3 Skrevet 14. juli AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Er dette et tilfelle hvor man legit må skrive et brev å sende i posten? Hæ? Leg it? Det er det siste du må gjøre her, kommunikasjon er nøkkelen. Anonymkode: bcdad...e21
Million Skrevet 14. juli #4 Skrevet 14. juli (endret) Iflg et googlesøk med AI svar, kontakter man banken og ber dem om å slette pantet i Kartverkets register. Da skal de gjøre dette, og det står dessuten at man bør sjekke det i ettertid for å forsikre seg om at slettingen faktisk er gjort. Du kan kontakte banken via meldingsfunksjonen i nettbanken din, eller ringe. Antar jeg. Jeg ville valgt den skriftlige henvendelsen først, for da har du det svart på hvitt, samt ev oppfølgninger. Endret 14. juli av Million
what_no2000 Skrevet 14. juli #5 Skrevet 14. juli (endret) Hvis det kan være aktuelt for deg å låne penger igjen (med pant i den samme leiligheten) fra den samme banken, så er det mest fornuftige å ikke be banken slette pantet. Da kan banken bruke samme pantet "om igjen" så lenge du ikke låner mer enn sist (1 million), og du vil spare et nytt tinglysningsgebyr. Den muligheten kan være grunnen til at banken ikke har slettet pantet automatisk. I motsatt fall kontakter du banken, f.eks via nettbanken, og de sletter pantet. Endret 14. juli av what_no2000 1 2
AnonymBruker Skrevet 14. juli #6 Skrevet 14. juli Det er selvfølgelig banken som må slette pantet. Anonymkode: 5e76c...4d8
AnonymBruker Skrevet 14. juli #7 Skrevet 14. juli AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hei. Ble tatt ca. 1 mill pant i borettslagleiligheten min for å få lån for noen få år siden. Dette er nå helt nedbetalt, så står kun igjen med fellesgjeld. Men jeg får enda beskjed om at det står 1 mill i pant på boligen. Trodde dette var enkelt og greit? Er dette et tilfelle hvor man legit må skrive et brev å sende i posten? Anonymkode: 64844...469 Snakk med banken som har tatt pantet, her er noe som ikke stemmer. Anonymkode: 70773...8d0
AnonymBruker Skrevet 14. juli #8 Skrevet 14. juli Jeg betalte ned huslånet mitt i år og etter en måned, ringte jeg banken og lurte på hvorfor panten ikke var slettet. Da sa de at det tok et par uker. Jeg sa det har gått mer enn fire uker. Noen dager senere, var panten borte. Anonymkode: e24dd...e28
TBL12 Skrevet 14. juli #9 Skrevet 14. juli (endret) Hvordan slette pant er besvart før i tråden. For å sjekke størrelse på pante beløp kan denne nettside benyttes: https://eiendomsregisteret.kartverket.no/ Endret 14. juli av TBL12
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå