Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Nådeløs skrev (33 minutter siden):

Du har selv ansvar for egne følelser. Du kjefter på meg og kaller meg frekk, men jeg har tydeligvis "makt" til å få deg til å føle dårlig samvittighet? Er du virkelig seriøs? Hva med det første jeg skrev i tråden, var det også kjempe frekt? 

Jeg har ikke sagt noe om dine utfordringer i livet. Hvem som helst med vettet i behold klarer å forstå at satt i perspektiv så er det ikke et problem i det hele tatt at man har stygge bein. De aller fleste vil være enige i det. Dette er også en tankegang som kan hjelpe når man prøver å overkomme usikkerheter, men når man ikke er innstilt på å endre selvbildet og heller vil endre det som er galt (eller bare klage), da forstår jeg ikke helt meningen med tråden. 

Hvorfor søker du råd når det eneste alternativet er å fikse det? Da må du til hudpleier/kirurg/hudlege eller hvem nå enn det er som fikser dette. Skjønner at jeg traff en nerve men kanskje det kan få deg til å innse at det er noe du må fikse i hodet og ikke på kroppen. 

Selvfølgelig må ts få lov til å være misfornøyd med beina sine hvis de ikke ser ut slik som de skal, og det hemmer henne i å leve slik hun ønsker.

Anonymkode: 5ab09...f92

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Her er et tanketips (for du bør også jobbe med hodet): Når jeg er i fellesdusjen i svømmehall hvor alle mine skavanker inkludert min rynkete, arrete mage, er på utstilling tenker jeg at nå får andre mulighet til å se hvordan ekte mennesker kan se ut. Det er sunt for andre å se, og det utvider folks forståelse av hvordan normale folk kan se ut. Da føler jeg at jeg bidrar til å få folk til å akseptere mer, og jeg tror spesielt det er sunt for de unge å se uperfekte kropper. Dette gjør at jeg føler at jeg bidrar med noe bra i samfunnet, og gjør at jeg lettere aksepterer min uperfekte kropp.

Anonymkode: ca36a...94a

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Gjest Nådeløs
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Selvfølgelig må ts få lov til å være misfornøyd med beina sine hvis de ikke ser ut slik som de skal, og det hemmer henne i å leve slik hun ønsker.

Siter meg der jeg skrev "du har ikke lov til å være misfornøyd med beina dine". Hun skriver hvor fæle beina hennes er. Gir seg selv til og med et kallenavn for å poengtere hvor stygge beina er. Så konkluderer hun i posten at det er ikke noe annet å gjøre enn operasjon, men etterspør også tips. Da vil hun få andre svar enn "du må ta operasjon". Hun er i tillegg "slank og godt trent", og har likevel så forferdelig stygge bein. Det klinger ikke så bra. Åpenbart dårlig selvtillit, men i stedet for å endre på det faktiske problemet så skylder en på alt annet. 

Det er ikke beina hennes som hemmer henne. Det er hun selv. Hodet, tankene. Oppretter du en tråd på et forum så må du forvente svar, om en bare vil høre fra nikkedokker og få høre "huff stakkars deg ja du er kjempe stygg ikke vis deg ute" så burde man kanskje gå et annet sted, men vet ikke akkurat hvor. 

Endret av Nådeløs
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg er ei dame i midten av 40-årene, som har veldig stygge ben. Jeg har riktignok fjernet åreknuter på det ene benet 2 ganger og har små arr etter det, og nå begynner det å komme tilbake igjen. Men huden på bena er i tillegg veldig stygg, spesielt foran på lårene. Den er "vablete" og ser ut som en hevet gjærdeig. 

Jeg er slank og godt trent. Og har lite cellulitter ellers, men huden speielt på fremme på lårene er veldig slapp og ugjevn. 

Er det noen som har tips om det er noe som kan brukes for å stramme opp, som faktisk virker? Jeg blir bombardert på Facebook ol, av kremer og oljer av ymse slag, fordi jeg har kikket inn på et par slike annonser. Men jeg vet jo at slike mirakelkremer bare er tull. Allikevel er jeg så desperat, at jeg noen ganger tenker at jeg burde kjøpe. 🫣

Dette er fryktelig plagsomt for meg. Jeg skammer meg veldig over de stygge bena, og nå som det er sommer kvier jeg meg for å gå i shorts (selv om den er til knærne) og bader ikke der det er andre mennesker, selvfølgelig om jeg elsker å bade. 

Jeg har vurdert operasjon, men det koster mye, og man får lange arr på innsiden av bena, og det er jo ikke pent det heller. 

Dette gir store begrensninger for meg, spesielt som sagt, på sommeren. Alt av svømmehaller og badeland er uaktuelt fordi jeg ser ut som jeg gjør. 

Hvis noen har tips om hva jeg kan gjøre, tas det imot med takk. 😊

Hilsen "damen med gjærdeig-bena"

Anonymkode: 7abf2...747

Skrubbe våte bein, lår og rumpe med fuktig hampvott flere ganger i uka, passer best i dusjen. Øker blodsirkulasjonen, fjerner døde hudceller. Smør inn huden med en krem eller olje du føler deg vel med å bruke, noen bruker også litt selvbruningskrem av og til på lår, legger og føtter osv for en freshere look. Ellers så drikk godt, spis variert også fett for kroppen din trenger dette også. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Nådeløs skrev (19 minutter siden):

Siter meg der jeg skrev "du har ikke lov til å være misfornøyd med beina dine". Hun skriver hvor fæle beina hennes er. Gir seg selv til og med et kallenavn for å poengtere hvor stygge beina er. Så konkluderer hun i posten at det er ikke noe annet å gjøre enn operasjon, men etterspør også tips. Da vil hun få andre svar enn "du må ta operasjon". Hun er i tillegg "slank og godt trent", og har likevel så forferdelig stygge bein. Det klinger ikke så bra. Åpenbart dårlig selvtillit, men i stedet for å endre på det faktiske problemet så skylder en på alt annet. 

Det er ikke beina hennes som hemmer henne. Det er hun selv. Hodet, tankene. Oppretter du en tråd på et forum så må du forvente svar, om en bare vil høre fra nikkedokker og få høre "huff stakkars deg ja du er kjempe stygg ikke vis deg ute" så burde man kanskje gå et annet sted, men vet ikke akkurat hvor. 

Vi har ikke sett bilde av ts sine bein enda, så vi vet ikke om dette er noe som kun sitter i hodet hennes eller om det er et reelt problem.

Man kan godt ha "skavanker" selv om man er slank og godt trent.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

TS her.

Takk til dere som ga tips. Det settes pris på. 😊 Skal sjekke opp noe av det. 

Bilder av bena vil jeg ikke legge ut. Jeg tok et par, men de ble slettet raskt. Tro det eller ei, men dette er sårt for meg. 

Og til dere som sier; du får jobbe med hodet istedet. Det er der det sitter. Ja, jeg vet det fra før. Det sitter mye i det hodet. I tillegg har jeg bl.a skikkelig stygge ben.. Jeg har i flere tiår slitt med dyp depresjon, angst og selvmordstanker. Hadde jeg bare visst at jeg måtte endre tankegang. Det har jeg nemlig ikke prøvd... 🤔 Tenk alt det ville spart meg for. Takk for tipset. 😏 Nå kommer alt til å bli SÅ mye bedre. 🤗 

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

TS her.

Bilder av bena vil jeg ikke legge ut. Jeg tok et par, men de ble slettet raskt. Tro det eller ei, men dette er sårt for meg. 

Og til dere som sier; du får jobbe med hodet istedet. Det er der det sitter. Ja, jeg vet det fra før. Det sitter mye i det hodet. I tillegg har jeg bl.a skikkelig stygge ben.. Jeg har i flere tiår slitt med dyp depresjon, angst og selvmordstanker. Hadde jeg bare visst at jeg måtte endre tankegang. Det har jeg nemlig ikke prøvd... 🤔 Tenk alt det ville spart meg for. Takk for tipset. 😏 Nå kommer alt til å bli SÅ mye bedre. 🤗 

Siden man ikke har bilde så blir det jo bare en gjett, men har du tenkt på at du kan ha lipødem feks? 

Anonymkode: 631aa...567

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Cellulitter er litt som syreskader på tennene, når du først har fått det så går det ikke bort. Det eneste du kan gjøre er å minske synligheten, det jeg syns var mest effektivt var styrketrening.

Anonymkode: 2113f...992

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også store komplekser pga bena mine, har en del cellulitter og føler at alt fettet legger seg der. (Så kanskje ikke helt samme problem som deg…)Har alltid trent og vært aktiv, trener tre ganger i uka i tillegg til at jeg går turer. I det siste har jeg begynt å trene litt tyngre styrke spesielt på ben. Utfall, knebøy, markløft, hofteløft bl a. med tunge vekter. Trener for det meste hjemme, har investert i noen kettlebells og manualer. Synes lårene mine har blitt litt fastere og føler meg bedre når jeg tar på shorts. Er fremdeles ikke helt fornøyd, men skal i allefall fortsette og håpe det blir bedre. Har også lyst til å kjøpe en vibreringsmaskin, men skal undersøke litt mer først. Vet ikke om dette var til noe hjelp for deg. Ønsker deg iallfall masse lykke til videre.

Anonymkode: 72fde...a43

• Nyttig 3
Gjest Nådeløs
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

TS her.

Du skriver som om du er den eneste i tråden som sliter med dette, og nå er det også du som er frekk. Så tenker du bør tenke deg litt om før du kommer med pekefingeren til andre, når du selv er både spydig og har holdninger som tilsier at du er den eneste i verden som sliter med både selvmordstanker, depresjon og angst. Selvinnsikt er veldig fint å ha. Du skriver "tro det eller ei, det er sårt for meg", vel no shit sherlock, det er det ingen som har problemer med å forstå, tror du de som kommenterer her, inkludert meg selv, sitter her med perfekte, plettfrie lår uten antydning til verken inngrodde hår, kviser, arr, cellulitter eller pigmentflekker? 

Felles for depresjon og angst er at man er veldig i sitt eget hode og man har en tendens til å tro at alle tenker på en selv og at alle legger merke til en selv. Det er på en måte et arrogant tankesett, for eksempel om en person tenker "alle syns jeg er så vakker og pen, alle legger merke til meg, alle ser på meg når jeg er ute blant mennesker og blir betatt fordi jeg har så flotte bein", så er det arrogant og usmakelig, ikke sant? Man tror man er verdens navle. Man er ikke det når man er pen eller stygg heller. Antar at du har gått i terapi, og da vet du også at man aktivt må jobbe med negative og selvdestruktive tankemønstre over lang tid, og det kan ta kjempe lang tid før ting blir bedre. 

Men så er det slik at enkelte bare vil høre èn ting, og de nekter å ta til seg noe annet eller reflektere rundt andre svar. I stedet går man til angrep fordi det kjennes ubehagelig at noen gir et annet synspunkt på problemstillingen de har. Selv hadde jeg aldri gått på stranda på grunn av hvordan jeg ser ut i en bikini, men jeg vil ikke på stranda heller. Jeg kan ta på meg en shorts når jeg går en lengre fjelltur når det er varmt, selv om jeg hater beina mine, som garantert er styggere enn dine noen gang kommer til å være, med både cellulitter og mange arr. Og jeg vet at sånne som deg, som er veldig opphengt i utseende, ser på meg og dømmer meg, men jeg kunne virkelig ikke brydd meg mindre. De fleste jeg møter blikket til vil se meg i øynene, men har opplevd flere ganger at det første de fester blikket på er beina. For 5 år siden ville det sendt meg i kjelleren, men etter å ha igjen jobbet hardt med hodet, så bryr jeg meg ikke.  

Så kan du kalle meg frekk og tenke at jeg er både dum og ufølsom så mye du vil. Har man en innstilling om at ingenting fungerer og alt er håpløst hele tiden så vil ingenting fungere. Nå skriver ikke jeg dette for å nødvendigvis treffe deg, men andre som leser tråden, for det er garantert andre som kjenner seg igjen og sliter med samme problem. Og det er et problem som i stor, stor grad løses i hodet og man trenger verken gjøre inngrep eller bruke tusenvis av kroner på svindelkremer. 

Den 70 år gamle deg vil le av dette, tenk å kaste bort fine somrer på å sitte inne og tenke stygt om helt normale bein. Om du en dag havner i en ulykke og mister beina dine, skulle du ønske at du kunne gå på stranda og kjenne sand mellom tærne og å vasse i strandkanten. En dag kan det hende du ikke klarer å gå lenger fordi beina ikke vil bære deg, og det vil kjennes tungt å se andre løpe, hoppe, gå, bare generelt være i bevegelse. Og hvordan de ser ut vil ikke bety noe som helst. Det å synes at beina sine er stygge kan ikke sammenlignes med et handikap hvor du faktisk ikke kan bruke de, men det er først når man selv mister noe at man innser hvor utrolig mye det betyr, og hvor lite ting som utseende, faktisk betyr. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner deg, TS. Jeg har veldig komplekser for lårene mine. Jeg har lys og ujevn hud, er "norgeskart" av blodårer/spindelvev-årer, og huden henger litt eller hva jeg skal si. Tynn, ujevn hud. Jeg dusjer aldri i fellesdusj, bruker ikke shorts og har sluttet å bade. Helt forferdelig - sånn egentlig. Ser ganske fin ut med klær. Bruker tighte bukser, hold-in-tøy under kjoler, og bruker klær med fin fasong. Ingen andre enn mine nærmeste ser lårene mine. Har en mann og barn som elsker meg. Utfordrer meg stadig på nye ting, men dette kommer jeg til kort i forhold til. Det er for vondt med folks blikk. 

Denne uken droppet jeg invitasjon til bading pga komplekser. Skjønner hvor dumt det er, men klarer ikke slappe av i badetøy. Alt blir styr. Et skritt av gangen, er mitt motto. Tok et nytt, annet skritt idag. Feiret det! 

Sender deg en klem! 

Kan lymfedrenasje hjelpe? Jeg vurderer det. Samt laser mot blodårene.

Kvinne i 40-årene 

Anonymkode: b4019...f47

• Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet

Du sier du er godt trent, så du har sikkert allerede gjort dette.

Tung styrketrening har endret bena mine mye, både form og oppstramming av hud. Brukt noen år, men begynte da jeg var 44, i.ponert selv over hvor mye framgang en kan få midt i livet.

Anonymkode: 9fa2a...4c7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

INGEN bryr seg om hvordan bena dine ser ut. Om de så hadde tenkt det, er ikke hva andre tenker eller mener noe som angår deg. Folk får og vil tenke akkurat det som passer dem.

Anonymkode: 37a87...c82

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg skjønner deg, TS. Jeg har veldig komplekser for lårene mine. Jeg har lys og ujevn hud, er "norgeskart" av blodårer/spindelvev-årer, og huden henger litt eller hva jeg skal si. Tynn, ujevn hud. Jeg dusjer aldri i fellesdusj, bruker ikke shorts og har sluttet å bade. Helt forferdelig - sånn egentlig. Ser ganske fin ut med klær. Bruker tighte bukser, hold-in-tøy under kjoler, og bruker klær med fin fasong. Ingen andre enn mine nærmeste ser lårene mine. Har en mann og barn som elsker meg. Utfordrer meg stadig på nye ting, men dette kommer jeg til kort i forhold til. Det er for vondt med folks blikk. 

Denne uken droppet jeg invitasjon til bading pga komplekser. Skjønner hvor dumt det er, men klarer ikke slappe av i badetøy. Alt blir styr. Et skritt av gangen, er mitt motto. Tok et nytt, annet skritt idag. Feiret det! 

Sender deg en klem! 

Kan lymfedrenasje hjelpe? Jeg vurderer det. Samt laser mot blodårene.

Kvinne i 40-årene 

Anonymkode: b4019...f47

TS her.

Godt å høre at noen forstår og samtidig føler jeg med deg. Det er kjipt å legge begrensninger på seg selv. Det er jo til syvende og sist en selv det går ut over.  

Vi har flere venner som har spurt om vi vil bli med dem ut på tur med båten, ligge på en holme å sole og bade. Eller vanlige turer til stranden. Jeg finner på ulike unnskyldninger hver gang, for å slippe unna. Jeg håper de slutter å spørre snart. 

Jeg ser også ganske fin ut med klær på og har samboer som elsker meg for den jeg er. Men jeg får en fysisk sperre i meg, når det kommer til å gå med klær som blottlegger bena mine. 

Jeg skal høre med legen om eventuelle behandlinger. Jeg lurer litt på om det kan være lipødem, men jeg har ikke væskeansamlinger i anklene og leggene. Men lårene er lik sånn de med lipødem ser ut. Skal sjekke lymfedrenasje. 

Takk for hyggelig svar. Klem til deg, og god sommer. 

• Liker 1
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Du sier du er godt trent, så du har sikkert allerede gjort dette.

Tung styrketrening har endret bena mine mye, både form og oppstramming av hud. Brukt noen år, men begynte da jeg var 44, i.ponert selv over hvor mye framgang en kan få midt i livet.

Anonymkode: 9fa2a...4c7

TS her.

Jeg trener ikke vekter, men har vært inne på tanken om å prøve det. Det eneste er at jeg er operert 2 ganger for åreknuter på det ene benet, og nå kommer det nye ser jeg. Tidligere prøvde jeg spinning, men måtte stoppe da blodårene i det ene benet sprengte skikkelig. Selv med kompresjonstrømper ble det vondt, så jeg er litt redd det kan skje hvis jeg presser bena for mye. 

Men takk for tips. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.7.2025 den 18.52):

Retinol. 

Anonymkode: 26830...d3e

Jeg googlet Retinol etter dette innlegget, har nemlig aldri hørt om det. Men synes det virker som noe man for det meste bruker i ansiktet, stemmer dette? Vil det kunne hjelpe på større områder, som lår? Har også, i likhet med TS, store komplekser for mine bulkete og dissende lår. Skulle så gjerne gått med en fin sommerkjole, men blir kvalm bare ved tanken på å eksponere beina mine. Liker ikke engang å se meg sjøl i speilet. Jeg vil bli superglad om noen kan melde om forbedring ved hjelp av Retinolprodukter, og gjerne hvilke. Skjønner selvsagt at man ikke kan være totalt passiv og tro at en krem kan gjøre susen, men om det finnes produkter som kan bidra, ved siden av trening og knaing for å stimulere blodomløpet, så er jeg absolutt villig til å prøve dette. Du er ikke alene, TS!

Anonymkode: e6237...366

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo ha lang tynn florlett kjole e.l hvis dere blir bedt med ut på båtturer? Du må jo ikke ha shorts. Min venninne som også hater beina sine har ofte på seg en som dekker beina men som hun kan åpne og ha bikini under, altså knyting i livet. Uansett jeg må innrømme at det eneste jeg tenker hvis jeg i det hele tatt legger merke til at andre har skavanker er, åhh godt det ikke bare er meg. Jeg er heller ikke fornøyd med beina mine, men når jeg ser på min mor så skjønner jeg at det kommer til å bli verre, dermed gidder jeg ikke bry meg, jeg er i tillegg midt i 40 årene, ingen forventer en ung perfekt kropp.

Anonymkode: 7ea87...2c1

AnonymBruker
Skrevet

Join the club sier jeg bare. Har kun linbukser eller lang kjole på meg ute blandt folk. I tillegg har jeg overarmer fra helvete (keratosis pilaris), så skjuler også disse. 

I starten på overgangsalderen, og nå har hele kroppen forandret seg. Dette blir gøy. 

Anonymkode: ab366...7fa

AnonymBruker
Skrevet

TS her igjen. 

Tydeligvis er vi flere med samme problem. 

Jeg vil også gjerne ha tips hvis det finnes kremer med retinol, som virker og er for kroppen. 

Jeg ser også stadig reklame for disse håndholdte massasje-dingsene, som man drar over lårene. Ser ut til å være noe vakumgreier? (Godt forklart.... 🫣) Noen som har erfaring med dette? 

Speil, som nevnt over her, er min verste fiende. Jeg må unngå å se I det, rett og slett.  Jeg hater alt jeg ser der. 

Jeg har kjøpt noe tape-greier på Temu. 😅 Fikk det i posten her om dagen. Man klistrer det øverst på låret, løfter opp og limer det fast slik at huden løftes opp. Har bare prøvd en gang, men det hjalp litt. Det synes jo, så man kan liksom ikke slenge på seg bikini, men en lengre shorts kanskje? Men det er litt krise hvis det løsner ute blandt folk.  

Jeg er også i midten av 40-årene, og har ei mor som har samme problem. Så det er noe genetisk inne i bildet her også. 

AnonymBruker
Skrevet

Har sett reklame på insta om en slags teip man kan "heise opp" låret med og feste slik at låret ser glattere ut.... har null peil om det funker altså 😃 Har vurdert teste det ut selv, men ikke kommet så langt ennå (mest sannsynlig er sommeren over før jeg eventuelt gidder bestille)

Anonymkode: a3c50...8af

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...