Gå til innhold

Er reglene for el­sparkesykler for liberale?


Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Enda en sak i media om hvor farlige elsparkesykler er i traffiken. 

https://www.vg.no/nyheter/i/o3oQOa/yrkessjaafoerer-fortviler-over-elsparkesykler-skrekken

Burde man igjen se på reglene og eventuelt strammet enda mer inn på bruk?

Selv var jeg involvert i en ulykke med elsparkesykel å jeg klarer ikke legge bak meg hvor utrolig enkelt det var for meg å havne i denne ulykken. Jeg har syklet hele livet, hatt førerkort siden jeg var 18 og aldri havnet i en ulykke, men for noen mnd siden begynte jeg kjøre el spark til jobb siden det er det soleklart mest effektive fremkomstmiddelet for min reisevei i Oslo, (13 min med sparkesykkel - 40 min med kollektivt).

 

Man kan såklart si at det liksågodt kunne hendt meg i en bil eller på en vanlig sykkel, men det er noe med disse sparkedoningene som gjør at risikoen virker å bli langt høyere, nesten som om deler av kroppen ikke helt tar de forhåndsreglene man gjør på en vanlig sykkel / i bil rent instinktivt. 

Å disse lar vi altså 12 åringer kjøre rundt på i sentrum full guffe ofte med 2-3 stk på uten hjelm. Tenåringsgutter som ikke har en halvferdig hjerne enda suser rundt kjører ut i kryss uten å se seg for osv.

 

Å de er enklere å ta i bruk enn all annen form for transport i Oslo nesten takket være selskaper som strør dem rundt med noen enkle klikk på en telefon så har man tilgang. 

Anonymkode: f1543...316

  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Enda en sak i media om hvor farlige elsparkesykler er i traffiken. 

https://www.vg.no/nyheter/i/o3oQOa/yrkessjaafoerer-fortviler-over-elsparkesykler-skrekken

Burde man igjen se på reglene og eventuelt strammet enda mer inn på bruk?

Selv var jeg involvert i en ulykke med elsparkesykel å jeg klarer ikke legge bak meg hvor utrolig enkelt det var for meg å havne i denne ulykken. Jeg har syklet hele livet, hatt førerkort siden jeg var 18 og aldri havnet i en ulykke, men for noen mnd siden begynte jeg kjøre el spark til jobb siden det er det soleklart mest effektive fremkomstmiddelet for min reisevei i Oslo, (13 min med sparkesykkel - 40 min med kollektivt).

 

Man kan såklart si at det liksågodt kunne hendt meg i en bil eller på en vanlig sykkel, men det er noe med disse sparkedoningene som gjør at risikoen virker å bli langt høyere, nesten som om deler av kroppen ikke helt tar de forhåndsreglene man gjør på en vanlig sykkel / i bil rent instinktivt. 

Å disse lar vi altså 12 åringer kjøre rundt på i sentrum full guffe ofte med 2-3 stk på uten hjelm. Tenåringsgutter som ikke har en halvferdig hjerne enda suser rundt kjører ut i kryss uten å se seg for osv.

 

Å de er enklere å ta i bruk enn all annen form for transport i Oslo nesten takket være selskaper som strør dem rundt med noen enkle klikk på en telefon så har man tilgang. 

Anonymkode: f1543...316

Men her beskriver du jo bruk som er i strid med reglene.

12-åringer er pålagt hjelm.
Det er ulovlig å være 2-3 stykker på en og samme elsparkesykkel.
Det er ulovlig å bare kjøre rett ut i kryss uten å se seg for. 

Jeg skjønner jo at det er et like stort problem uansett, selvfølgelig. Poenget mitt er at det kanskje er naturlig å sette inn noe mer for å sørge for etterlevelse av dagens regler, fremfor å gå rett til strammere regler som neppe etterleves noe mer de heller. Annet enn om man forbyr hele greia, naturligvis.

Anonymkode: 8b0a3...bd2

  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Er enig i at akkurat de siste pungtene jeg beskrev allerede ikke er lov.

Poenget mitt er egentlig at risikoen med elsparkesykkel virker å være utrolig mye høyere enn med de fleste andre former for transportmiddel ifølge trygg trafikk 10 ganger høyere enn vanlig sykkel. Og det virker som om mange tar utrolig lett på og suse rundt på disse doningene. Hvor mange skader skal vi få før vi begynner å se på hva som kan gjøres for og begrense disse skadene? 

Anonymkode: f1543...316

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener hjelm burde vært påbudt. Men det mener jeg forsåvidt det burde være på vanlig sykkel også, spesielt når man sykler i trafikken. 

Anonymkode: 95011...69d

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Åpenbart. Sammenligner man antall kjørte kilometer mot andre kjøretøy, kan en hevde at folk dør som fluer på sparkesykkel. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg mener hjelm burde vært påbudt. Men det mener jeg forsåvidt det burde være på vanlig sykkel også, spesielt når man sykler i trafikken. 

Anonymkode: 95011...69d

Siden det ikke er påbudt for sykkel er det heller ikke påbudt for alt som defineres som en sykkel.

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
NakenPanda skrev (1 minutt siden):

Siden det ikke er påbudt for sykkel er det heller ikke påbudt for alt som defineres som en sykkel.

Jeg vet det, det er derfor jeg skriver «burde». 

Anonymkode: 95011...69d

Skrevet

Sykelister spesielt el sykler er ikke spesielt mye bedre i trafikken, har allerede dundra ned  1 elsykkel og ikke mindre en 2 elscooter folk med bilen fordi de kjører på rødt.

De kjefta som fan på meg men det ble dyrt for dem til slutt

  • Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg vet det, det er derfor jeg skriver «burde». 

Anonymkode: 95011...69d

Kommer aldri til å skje, siden sykelister nekter.

  • Liker 1
Skrevet

For liberale lover, når ting du ramser opp nettopp fanges opp av et lovverk. Det at folk bryter det, handler jo bare om at de som har disse kjøretøyene ikke forstår risikoen og er modne nok.

  • Liker 1
Skrevet

Problemet er jo at dette mye er folk som ikke har kjørt opp til bil sertifikat, er ofte veldig unge og generalt ikke kan noe spesielt om trafikk regler i det hele tatt.

Ser veldig mye innvardrer kids 2+ på elscooter og har allerede sett en voksen mann gråte når politiet tok fatbiken hans som helt klart var trimmet til godt over 25 kmt. Sikkert 50k i dass der + bot.

  • Liker 2
Skrevet

Foreslår man skal være mye strengere. Foreldre må hente ut elsparkesykkelen på politistasjonen, betale noen tusener i bot, og tvsngsinnføring i trafikkreglene.

  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Er enig i at akkurat de siste pungtene jeg beskrev allerede ikke er lov.

Poenget mitt er egentlig at risikoen med elsparkesykkel virker å være utrolig mye høyere enn med de fleste andre former for transportmiddel ifølge trygg trafikk 10 ganger høyere enn vanlig sykkel. Og det virker som om mange tar utrolig lett på og suse rundt på disse doningene. Hvor mange skader skal vi få før vi begynner å se på hva som kan gjøres for og begrense disse skadene? 

Anonymkode: f1543...316

Ja, det er jeg enig med deg i. Jeg tror vel i første omgang det er mye å hente på langt strengere håndhevelse her. Det kan sikkert virke dust for oslopolitiet (for å bruke ditt eksempel) å stanse tenåringer på sparkesykkel, men i oppnådd sikkerhetsgevinst tror jeg ikke det er så himla dust likevel.

Jeg tviler sterkt på at de fleste som kjører 2-3 på hver elsparkesykkel bare har unngått å få med seg at det ikke er lov. Jeg tror de gir greit faen. De driter i risikoen for personskade, i den grad de tar den inn over seg, og risikoen for sanksjoner oppleves som lik null. Så jeg tenker gjerne man kan begynne med å øke opplevd risiko for sanksjoner.

Anonymkode: 8b0a3...bd2

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Innstrammingen skulle heller vært gjort tidlig, ikke litt etter litt. Hadde man satt aldersgrensen på 18 år, så hadde man kanskje sluppet en del ulykker. 
 

Problemet er elsparkesyklistene, ikke doningene de kjører på.
Ofte er det barn/ungdom, som ikke vet en dritt/gir fullstendig faen om hvordan de skal ferdes i trafikken og på fortau. De kjører 2-3 stk på doningen, uten hjelm og ser rett frem og stopper ikke for noe(n). 
Så har man i tillegg disse kronidiotene som tror at det er greit å kjøre påvirket. Bilførere får jo en grei bot hvis de er beruset, burde være det samme for nevnte idioter. 
Hva er for øvrig greia med å ikke se seg for om man skal over fotgjengerfelt? Hva er greia med å ha på seg hodetelefoner når man kjører?
Hvorfor stoppes det ikke på rødt lys? 


 

Skulle tro jeg var helt imot elsparkesykkel, men jeg har en selv. Da jeg er av den lovlydige sorten så irriterer det meg noe så inni helvetes mørkeste granskauen at det alltid, uten unntak, er disse forbannede idiotene som gjør at det fører til innstramminger. Tydeligvis virker det jo som de ubevisst VIL at elsparkesykler skal bli totalforbudt. 

Anonymkode: c3928...188

  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.7.2025 den 23.49):

Innstrammingen skulle heller vært gjort tidlig, ikke litt etter litt. Hadde man satt aldersgrensen på 18 år, så hadde man kanskje sluppet en del ulykker. 
 

Problemet er elsparkesyklistene, ikke doningene de kjører på.
Ofte er det barn/ungdom, som ikke vet en dritt/gir fullstendig faen om hvordan de skal ferdes i trafikken og på fortau. De kjører 2-3 stk på doningen, uten hjelm og ser rett frem og stopper ikke for noe(n). 
Så har man i tillegg disse kronidiotene som tror at det er greit å kjøre påvirket. Bilførere får jo en grei bot hvis de er beruset, burde være det samme for nevnte idioter. 
Hva er for øvrig greia med å ikke se seg for om man skal over fotgjengerfelt? Hva er greia med å ha på seg hodetelefoner når man kjører?
Hvorfor stoppes det ikke på rødt lys? 

 

Det viktigste er å redusere forekomsten av alvorlige ulykker. Dette kan oppnås dersom bilistene blir mer aktsomme, samtidig som syklister og elsparkesyklister har hjelm og i det vesentlige ferdes på fortau.

Gående forstyrrer ofte syklistene på fortau, og de gående bør alltid ha vikeplikt for dem som kommer i større fart. Den som har størst fart, bør alltid ha forkjørsrett. Gående som kolliderer med sykkel eller elsparkesykkel, bør straffes, i det minste økonomisk. Kanskje burde hjelm påbys blant gående også?

Syklister, sparkesyklister og gående bør fortsatt ha forkjørsrett i gangfelt. Men for å kjempe fram bedre aktsomhet blant bilistene, bør det aldri kreves at syklistene ser seg for eller reduserer farten/ går av sykkelen før kryssing av vei i gangfelt.

Fartsgrensene for biler bør også gjelde for syklister (unntatt om de deltar i sykkelritt eller driver med trening), også på fortau.

Anonymkode: 5ea0e...0f8

Skrevet

Skill gående, syklende og biler fra hverandre, slik man gjør i byer i den virkelige verden. Nei, da snakker vi ikke om symbolpolitikk hvor man gjør om 100 parkeringsplasser til sykkelfelt som starter og stopper i ingenmannsland.

Anonymkode: c0f5a...18f

  • Liker 1
Skrevet

Nei. 
 

Men brukerene er «paradise hotel» generasjonen, som kjører helt villmenn/damer og skader seg. Tar for stor risiko. Lite konsekvens tenking. Regler kan aldri dekke over idioti. Kun forbud. Hvorfor straffe alle pga noen som ikke kan oppføre seg? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.7.2025 den 23.49):

Innstrammingen skulle heller vært gjort tidlig, ikke litt etter litt. Hadde man satt aldersgrensen på 18 år, så hadde man kanskje sluppet en del ulykker. 
 

Problemet er elsparkesyklistene, ikke doningene de kjører på.
Ofte er det barn/ungdom, som ikke vet en dritt/gir fullstendig faen om hvordan de skal ferdes i trafikken og på fortau. De kjører 2-3 stk på doningen, uten hjelm og ser rett frem og stopper ikke for noe(n). 
Så har man i tillegg disse kronidiotene som tror at det er greit å kjøre påvirket. Bilførere får jo en grei bot hvis de er beruset, burde være det samme for nevnte idioter. 
Hva er for øvrig greia med å ikke se seg for om man skal over fotgjengerfelt? Hva er greia med å ha på seg hodetelefoner når man kjører?
Hvorfor stoppes det ikke på rødt lys? 


 

Skulle tro jeg var helt imot elsparkesykkel, men jeg har en selv. Da jeg er av den lovlydige sorten så irriterer det meg noe så inni helvetes mørkeste granskauen at det alltid, uten unntak, er disse forbannede idiotene som gjør at det fører til innstramminger. Tydeligvis virker det jo som de ubevisst VIL at elsparkesykler skal bli totalforbudt. 

Anonymkode: c3928...188

Det lurer jeg også på. Når enkelte parkerer sparkesykkelen midt på fortauet, eller bare suser forbi andre uten å tenke på at andre i trafikken skal føle seg trygge/at det er forutsigbart. Eller kanskje de tar for gitt at det blir forbudt snart eller noe og prøver å skape all mulig faenskap mens det fremdeles er mulig … eventuelt at ‘det er bare bittelille supersøte uskyldige meg som gjør dette og da er det ikke så fali’. 

Anonymkode: f86e7...955

Skrevet

Reglene er alt for liberale, spesielt med tanke på fortauskjøring og at barn får kjøre dem. I tillegg er det som flere nevner et stort problem at de reglene som allerede finnes, ikke blir fulgt. Selv om det dessverre er lov å kjøre på fortau, så skal man jo kjøre i tilnærmet gangfart og gå av hvis det er mange fotgjengere. Man skal ikke rase rundt i maksfart i slalåm mellom fotgjengere. Men det skjer som kjent, og ofte med både to og tre oppå (heller ikke lov).

Det beste hadde vært totalforbud, i hvert fall på fortau. Og det burde innføres teknologi som gjør det umulig å kjøre i forbudssoner, for fort, eller med flere oppå. Politiet har bedre ting å ta seg til enn å løpe etter fulle tenåringer på heisatur, så da med det løses med teknologi. 

En annen skremmende ting er jo at Norge i motsetning til mange andre land tillater å ha med brannfarlige elsparkesykler på kollektivtrafikk. I tillegg er det mange private som lades i boligblokker, og det har vært flere branner allerede. Disse sprer seg vanvittig fort.

Anonymkode: 4fda3...caf

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Reglene er alt for liberale, spesielt med tanke på fortauskjøring og at barn får kjøre dem. I tillegg er det som flere nevner et stort problem at de reglene som allerede finnes, ikke blir fulgt. Selv om det dessverre er lov å kjøre på fortau, så skal man jo kjøre i tilnærmet gangfart og gå av hvis det er mange fotgjengere. Man skal ikke rase rundt i maksfart i slalåm mellom fotgjengere. Men det skjer som kjent, og ofte med både to og tre oppå (heller ikke lov).

Det beste hadde vært totalforbud, i hvert fall på fortau. Og det burde innføres teknologi som gjør det umulig å kjøre i forbudssoner, for fort, eller med flere oppå. Politiet har bedre ting å ta seg til enn å løpe etter fulle tenåringer på heisatur, så da med det løses med teknologi. 

En annen skremmende ting er jo at Norge i motsetning til mange andre land tillater å ha med brannfarlige elsparkesykler på kollektivtrafikk. I tillegg er det mange private som lades i boligblokker, og det har vært flere branner allerede. Disse sprer seg vanvittig fort.

Anonymkode: 4fda3...caf

Se til Danmark. Forbudt for de under 15.

Forbudt på fortauet og gangsti. 

Bøter på 1500dkk.

Har vi bøter i Norge i det heletatt?

Anonymkode: 99890...92b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...