Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som vet regler for det.

Var å så på en leilighet med ungdommen og der så sier huseier at de skulle ha 1.90 kw/t flatt. Inkludert nettleie.

Syns dette hørtes veldig rart ut. For da vil jo eier tjenne de gangene strømmen er lav i pris, osv 

Anonymkode: 13344...be5

AnonymBruker
Skrevet

De må vel ha egen strømmåler til hybelen, hvis ikke skal strømmen medregnes i leieprisen. 

Anonymkode: de3d5...aee

• Liker 2
Skrevet

Det er lov å avtale en fast pris på strøm per måned, så da regner jeg med det er lov å ta fast pris per kwt så lenge det er avtalt på forhånd, uten at jeg finner noe eksakt regelverk eller praksis rundt akkurat det.

Ville spurt Leieboerforeningen for et mer kvalifisert svar.

AnonymBruker
Skrevet

Veit det er vanlig i airbnb og på campingplasser at man f.eks tar 2 kroner per kwt, så vil jo tro det er lov.

Anonymkode: e9a32...772

AnonymBruker
Skrevet
Hensatt skrev (18 minutter siden):

Det er lov å avtale en fast pris på strøm per måned, så da regner jeg med det er lov å ta fast pris per kwt så lenge det er avtalt på forhånd, uten at jeg finner noe eksakt regelverk eller praksis rundt akkurat det.

Takk for tipset.

Ser snart ut som ungdommen vurderer å pendle første året  , pga priser . Eller campingvogn med solcelle.

Skrevet

1,9 NOK per Kwt er ganske mye, når snittprisen ligger på maks 1,5 NOK 25% fortjeneste.

Skrevet

Det er ikke lov. Skal strøm inkluderes i leien, må det avtales et fast beløp. Skal leietaker betale etter forbruk, skal det tegnes et abonnement. Utleier skal ikke selge strøm med påslag.

• Liker 2
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
Hensatt skrev (1 time siden):

Leierboerforeningen er ikke en gratis tjeneste, en må betale for å være medlem og for å få hjelp og svar

Anonymkode: 85716...44f

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for tipset.

Ser snart ut som ungdommen vurderer å pendle første året  , pga priser . Eller campingvogn med solcelle.

Leierboerforeningen er ikke en gratis tjeneste, en må betale for å være medlem og for å få hjelp og svar

Anonymkode: 85716...44f

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Noen som vet regler for det.

Var å så på en leilighet med ungdommen og der så sier huseier at de skulle ha 1.90 kw/t flatt. Inkludert nettleie.

Syns dette hørtes veldig rart ut. For da vil jo eier tjenne de gangene strømmen er lav i pris, osv 

Det er jo bare å takke nei til hybelen dersom dere mener det er for dyrt.

Begge parter står fritt til å avtale en pris. Det er avtalefrihet i Norge.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Brunello skrev (58 minutter siden):

Det er ikke lov. Skal strøm inkluderes i leien, må det avtales et fast beløp. Skal leietaker betale etter forbruk, skal det tegnes et abonnement. Utleier skal ikke selge strøm med påslag.

Hvilken lov eller forskrift er det du refererer til nå?

Skrevet (endret)
Snok1 skrev (42 minutter siden):

Hvilken lov eller forskrift er det du refererer til nå?

Husleieloven 3-4. Det står klart at leietaker kan kreve fremlagt regnskap som viser at det er reelle kostnader som viderefaktureres.

Endret av Brunello
  • Nyttig 2
Skrevet
Snok1 skrev (45 minutter siden):

Det er jo bare å takke nei til hybelen dersom dere mener det er for dyrt.

Begge parter står fritt til å avtale en pris. Det er avtalefrihet i Norge.

Nei, ikke for hva som helst. Flere lover beskytter den svake part. Bl.a. husleieloven.

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (17 minutter siden):

Husleieloven 3-4. Det står klart at leietaker kan kreve fremlagt regnskap som viser at det er reelle kostnader som viderefaktureres.

Hvor står det der at det kun er reelle kostnader som skal faktureres? Se paragrafen under, for enkelhets skyld.

Etter hva jeg leser står det at man kan kreve å se regnskapet, men det står ikke klart noe om reelle kostnader. Er det noe tekniske jus-ord her jeg går glipp av?

Sitat

Er det avtalt at leieren skal bidra særskilt til utleierens utgifter ved forbruk av elektrisitet eller brensel i eiendommen, kan leieren kreve at utleieren hvert år legger fram regnskap som viser størrelsen på kostnadene og fordelingen av disse på eiendommens husrom. Det samme gjelder hvis leieren skal bidra særskilt til utleierens utgifter ved forbruk av vann og avløp i eiendommen.

I eiendom med felles anlegg for levering av varme eller varmt vann kan et flertall på to tredjedeler av leierne kreve at det blir installert apparat for måling av den enkeltes forbruk. Det samme flertall av leierne kan kreve at det blir installert apparat for måling av den enkeltes forbruk av vann og avløp. Utleieren kan i så fall over et tidsrom på ett år utlikne omkostningene ved slike installasjoner på samtlige leiere i eiendommen.

Anonymkode: e516e...844

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Hvor står det der at det kun er reelle kostnader som skal faktureres? Se paragrafen under, for enkelhets skyld.

Etter hva jeg leser står det at man kan kreve å se regnskapet, men det står ikke klart noe om reelle kostnader. Er det noe tekniske jus-ord her jeg går glipp av?

Meningen med bestemmelsen er at man ikke skal belastes mer enn faktiske utgiftet. Søker du kommentarer til loven, er det klart at utleier bare kan viderefakturere faktiske kostnader. I ts sitt eksempel er det antakelig ikke grunnlag for å kunne ta inn strømforbruket. Det legges opp til betaling pr. kWh. Dersom det er egen måler, skal leietaker ha eget abonnement.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (2 minutter siden):

Meningen med bestemmelsen er at man ikke skal belastes mer enn faktiske utgiftet. Søker du kommentarer til loven, er det klart at utleier bare kan viderefakturere faktiske kostnader. I ts sitt eksempel er det antakelig ikke grunnlag for å kunne ta inn strømforbruket. Det legges opp til betaling pr. kWh. Dersom det er egen måler, skal leietaker ha eget abonnement.

Men hvor står det klart i lovteksten?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men hvor står det klart i lovteksten?

Det står «utleierens utgifter». Det betyr at utleier skal ha dekket kostnadene sine og ikke noe mere.

• Nyttig 1
Skrevet (endret)
Brunello skrev (1 time siden):

Det står ingenting om at dette regnskapet skal gå i null, at leieren ikke kan faktureres et påslag eller at eier og leier ikke kan avtale en fastpris over en variabel pris.

Etter min forståelse kan eier og leier fremdeles avtale en kilowattpris begge er enige om. Husk at denne avtalen flytter steømprisrisikoen fra leier og til eier.

Leier kjøper en forsikring mot strømprissjokk. Hvorvidt prisen for forsiktringen er for høy, må leier selv avgjøre.

«§ 3-4.Betaling for elektrisitet og brensel mv.

Er det avtalt at leieren skal bidra særskilt til utleierens utgifter ved forbruk av elektrisitet eller brensel i eiendommen, kan leieren kreve at utleieren hvert år legger fram regnskap som viser størrelsen på kostnadene og fordelingen av disse på eiendommens husrom. Det samme gjelder hvis leieren skal bidra særskilt til utleierens utgifter ved forbruk av vann og avløp i eiendommen.

I eiendom med felles anlegg for levering av varme eller varmt vann kan et flertall på to tredjedeler av leierne kreve at det blir installert apparat for måling av den enkeltes forbruk. Det samme flertall av leierne kan kreve at det blir installert apparat for måling av den enkeltes forbruk av vann og avløp. Utleieren kan i så fall over et tidsrom på ett år utlikne omkostningene ved slike installasjoner på samtlige leiere i eiendommen.»

Endret av Snok1
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (25 minutter siden):

Det står «utleierens utgifter». Det betyr at utleier skal ha dekket kostnadene sine og ikke noe mere.

Jeg synes ikke det er så klart som det ble fremstilt som, men ser poenget og takk for svar.

Skrevet
Snok1 skrev (14 minutter siden):

Det står ingenting om at dette regnskapet skal gå i null, at leieren ikke kan faktureres et påslag eller at eier og leier ikke kan avtale en fastpris over en variabel pris.

Etter min forståelse kan eier og leier fremdeles avtale en kilowattpris begge er enige om. Husk at denne avtalen flytter steømprisrisikoen fra leier og til eier.

Leier kjøper en forsikring mot strømprissjokk. Hvorvidt prisen for forsiktringen er for høy, må leier selv avgjøre.

«§ 3-4.Betaling for elektrisitet og brensel mv.

I eiendom med felles anlegg for levering av varme eller varmt vann kan et flertall på to tredjedeler av leierne kreve at det blir installert apparat for måling av den enkeltes forbruk. Det samme flertall av leierne kan kreve at det blir installert apparat for måling av den enkeltes forbruk av vann og avløp. Utleieren kan i så fall over et tidsrom på ett år utlikne omkostningene ved slike installasjoner på samtlige leiere i eiendommen.»

Du misforstår regelen. Den er laget slik at leietaker primært skal ha egen måler. Dersom han ikke kan få det, skal kostnadene dokumenteres og sannsynliggjøres.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...