Gå til innhold

Hva er greia med «fattige alenemødre» jeg har faktisk fått bedre råd av å bli alenemor.

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har egentlig aldri hatt så god råd som nå. Det er litt sjukt, faktisk! Etter å ha hørt så mange historier om «fattige» alenemødre så er jeg veldig usikker på hva som er realiteten her. Jeg har 9400kr i barnebidrag fra far, i tillegg til utvidet barnetrygd, blir det en fin sum. Jeg er riktignok helt alene med begge barna, som nå er 7 og 3. Det krever jo sitt, men det går faktisk veldig greit med litt planlegging. Jeg er heldig som har veldig aktive foreldre som ofte er barnevakt og stiller opp mye.

Hva får dere andre alenemødre i barnebidrag? Og hvordan er samværsordningen? Hvordan føler du økonomien er som alenemor? 

Rent økonomisk har jeg aldri hatt det bedre enn nå. Må betaler jeg til og med ekstra på boliglånet, blir nok gjeldfri om 5 år. Hvis alt er etter planen :) 

Anonymkode: d5e89...5b4

• Liker 5
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

1/10 bait tråd. God mandag

Anonymkode: 9a4af...c19

• Liker 25
  • Hjerte 1
  • Nyttig 19
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor stiller ikke far opp? Og det er ikke bra for barna og ikke ha kontakt med sin far. Barna blir 18 en dag, og da mister du alle stønadene. Er da det er dyrt. Sertifikat, skole, klær, fritidsaktiviteter +++

Anonymkode: 92cda...c04

• Liker 10
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser at også jeg vil få langt bedre økonomi nå når jeg omsider blir skilt. Men det handler mest om barnefars bevisstløse forhold til pengebruk i hverdagen.

Anonymkode: b7af3...c70

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvorfor stiller ikke far opp? Og det er ikke bra for barna og ikke ha kontakt med sin far. Barna blir 18 en dag, og da mister du alle stønadene. Er da det er dyrt. Sertifikat, skole, klær, fritidsaktiviteter +++

Det må de jo betale selv når de er voksne. 

Anonymkode: 7d26a...2d8

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Så flott at du får hjelp av stønader, bidrag og nettverk, og allikevel påstår at du er alene. 

Selvom din situasjon er sånn, så betyr ikke det at alle har det slik.  

Anonymkode: 52751...2d2

• Liker 10
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Barn i den alderen er den rimeligste tiden med barn. Når eldste blir litt eldre vil du fort se at fars bidrag ikke på langt nær dekker halvparten av det du får nå hvis de skal ha det samme som andre barn fra familier med orden på økonomien. Det er bare å spare mest mulig nå. Og før du betaler ned på boliglånet ville jeg virkelig vurdert å investere pengene i stedet for bli gjeldfri. Det har historisk kastet myyyye bedre av seg. 

Anonymkode: 5dbde...1b2

• Liker 7
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk det også bedre økonomisk som alenemor, fordi jeg slapp å forsørge han som nå er eksmannen min. 

Anonymkode: c0f62...130

• Liker 13
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

1. Fordi du har en barnefar med god råd

2. Far har lite/ingenting samvær, som gjør at du får mer.

De som har barna 50/50 og/eller barnefar med dårlig råd/bidragsudyktig får lite eller ingenting i barnebidrag. 

Hvis jeg hadde blitt alenemor hadde jeg fått dårligere råd, fordi far hadde vært bidragsudyktig. I tillegg tjener jeg akkurat over grensen til å kvalifisere til bidrag fra nav. Så jeg hadde plutselig stått helt alene om alle utgiftene, helt uten noen form for ekstra inntekter. 

Anonymkode: fa1da...4bd

• Liker 16
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Når en har 50/50 får en ingen barnebidrag. Mer verdt for meg at barnet mitt får se far like mye. Jeg har egenkapital, men får ikke pån fordi jeg ikke tjener godt nok (700 000 i året)

Anonymkode: 30a82...3b4

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk også bedre økonomi da vi gikk fra hverandre. Men det er fordi han er et økonomisk rørehode. Øser ut penger, og handler ufornuftig. Kjøper ingenting på tilbud eller vurderer priser mot hverandre osv. Gjorde rare investeringer i huset som egentlig ikke økte verdien særlig, og ville ikke høre på meg.

Jeg har ikke hatt noe støtte fra NAV annet enn vanlig barnetrygd, pluss fikk litt barnebidrag fra far i starten da han ikke hadde livet på stell til å ha barna ennå. Når han ordnet opp i livet sitt, ble det 50/50.

Så jeg har ikke loppet verken staten eller barnefar. Men fikk likevel bedre økonomi alene. GOD økonomi skal jeg ikke si, det er jo dyrt å sitte med hus, bil og alt alene. Men, mer kontroll og mindre tullete forbruk.

Anonymkode: 6c40a...430

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

1/10 bait tråd. God mandag

Anonymkode: 9a4af...c19

Er det så vanskelig for deg å forstå at folk kan ha god råd, selv om man er «fattig»? 

Det spørs helt på personens utgifter, prioriteringer og valg i livet. Men her er det helt umulig å klare seg på en viss sum, for da er man et troll og er ute etter å henge ut andre 🙄 Alle alenemødre og/eller uføretrygdede er ikke fattige, noen klarer seg svært bra.

Anonymkode: 68032...c4b

• Liker 5
Skrevet (endret)

så bra du er fornøyd med egen situasjon TS men hva får du ut av å bruke deg selv for å indirekte rakke ned på andre som ikke får  etter din antydning 12000 ekstra i mnd som eneforsørger eller har familie som stiller opp ubetinget og hjelper med den daglige kalenderen?
For det er ikke alle som får så mye i bidrag eller har foreldre som stiller opp, i tillegg har de kanskje høyere boutgifter osv enn du har.. 

Endret av Carrot
  • Liker 7
  • Nyttig 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

1. Fordi du har en barnefar med god råd

2. Far har lite/ingenting samvær, som gjør at du får mer.

De som har barna 50/50 og/eller barnefar med dårlig råd/bidragsudyktig får lite eller ingenting i barnebidrag. 

Hvis jeg hadde blitt alenemor hadde jeg fått dårligere råd, fordi far hadde vært bidragsudyktig. I tillegg tjener jeg akkurat over grensen til å kvalifisere til bidrag fra nav. Så jeg hadde plutselig stått helt alene om alle utgiftene, helt uten noen form for ekstra inntekter. 

Anonymkode: fa1da...4bd

Jeg vil veldig gjerne at far skal ha barna mer. 50/50 hadde vært ideelt for meg! Men her har ikke far bolig enda, så jeg må ha barna 100% til far får kjøpt seg leilighet. Jeg er klar over at jeg da ikke får barnebidrag, men da deler vi også 50/50 på alle utgifter. Jeg sparer også mye på at barna bor hos barnefar 50% av tiden, tenker på utgifter til mat, strøm, klær og for å ikke snakke om det å ha barnefri annenhver uke..

AnonymBruker
Skrevet

Alenefar her. Synes også det er uproblematisk økonomisk sett. Får ikke noe barnebidrag, da, men utvida barnetrygd og billigere SFO hjelper jo mye. Tror jeg hadde hatt dårligere råd om jeg hadde kjæreste, pengene flyr erfaringsmessig mye fortere da. For så vidt ikke så mye å tenke på da jeg tilsynelatende har blitt for gammel for å date.

Anonymkode: ea702...874

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Så jeg har ikke loppet verken staten eller barnefar. Men fikk likevel bedre økonomi alene. GOD økonomi skal jeg ikke si, det er jo dyrt å sitte med hus, bil og alt alene. Men, mer kontroll og mindre tullete forbruk.

Jeg har heller ikke «loppet» noen. Bidraget er fastsatt av NAV, utvidet barnetrygd er det eneste «ekstra» jeg får fra staten. Jeg har alltid jobbet 100% og vil fortsette med det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Når en har 50/50 får en ingen barnebidrag. Mer verdt for meg at barnet mitt får se far like mye. Jeg har egenkapital, men får ikke pån fordi jeg ikke tjener godt nok (700 000 i året)

Anonymkode: 30a82...3b4

Jeg ønsker også 50/50 hovedsakelig fordi barna skal få en god relasjon til begge foreldrene. Og anser ikke det som noe negativt. Men her ville ikke far ha omsorg før han har bolig på plass. Jeg tjener mindre enn deg, underkant av 650000kr i året. Jeg ville hørt med andre banker. Jeg hadde riktignok en del i egenkapital, men det bør være mulig å få boliglån med 700 000kr i inntekt 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg vil veldig gjerne at far skal ha barna mer. 50/50 hadde vært ideelt for meg! Men her har ikke far bolig enda, så jeg må ha barna 100% til far får kjøpt seg leilighet. Jeg er klar over at jeg da ikke får barnebidrag, men da deler vi også 50/50 på alle utgifter. Jeg sparer også mye på at barna bor hos barnefar 50% av tiden, tenker på utgifter til mat, strøm, klær og for å ikke snakke om det å ha barnefri annenhver uke..

Så han MÅ eie først??

Anonymkode: b42c3...4c8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har heller ikke «loppet» noen. Bidraget er fastsatt av NAV, utvidet barnetrygd er det eneste «ekstra» jeg får fra staten. Jeg har alltid jobbet 100% og vil fortsette med det.

vel, du kunne jo hatt barna uten å be om bidrag via NAV og kommet til en ordning privat som nok ville vært lavere :P slik sett "lopper" du jo far for penger..

Anonymkode: cd62e...0a7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Man har bare forsørgerplikt etter fylte atten så lenge de går på videregående, sertifikat er ikke en del av den utgiften…

Anonymkode: f8cc6...111

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...