AnonymBruker Skrevet 14. juli #1 Skrevet 14. juli Jeg er en jente i midten av tjueårene som lurer på hva jeg bør gå for karrieremessig. I frykt for å utlevere hvem jeg er, blir jeg ikke å gå inn på akkurat hvilken utdanning og jobb jeg har i dag. Jeg kan likevel fortelle at jeg har en bred utdannelse som kan brukes til mye, og erfaring innenfor administrativt arbeid. Jeg holder nå på med en master, og har muligheten til å fortsette i det administrative sporet, eller å gå en helt annen retning hvor jeg kan jobbe mer relatert til mennesker. Problemet mitt er at jeg egentlig ønsker begge deler, og har flere sider ved meg som kunne fungert både i en jobb hvor jeg hjelper andre mennesker fysisk/psykisk, og i en mer administrativ kontorjobb som jeg har i dag. Jeg liker orden, struktur, og planlegging, og er veldig glad i å få ting gjort. Jeg fungerer på den måten godt i jobben min i dag. Jeg elsker samtidig å føle meg nyttig i samfunnet og ønsker å hjelpe andre, men så blir jeg litt «skremt bort» av lønna. Etter noen år i arbeidslivet har innsett at lønn er mye viktigere for meg enn jeg opprinnelig trodde. Jeg heller derfor mot å velge en mer administrativ retning med potensialet for mye høyere lønn på sikt. Samtidig er jeg bekymret for å angre i fremtiden, og for å aldri ha prøvd ut en annen type jobb hvor jeg kan utgjøre en større forskjell for andre. Kanskje bør jeg tenke at det går fint å ha en gjennomsnittlig lønn i tjueårene, også heller satse mer på karriere og lønn senere i livet? Generelt sett ser jeg for meg at jeg ville trivdes mer i en rolle hvor jeg kan føle at jeg utgjør en forskjell for andre, fremfor i en jobb hvor jeg sitter på et kontor og gjør en jobb som kun betyr noe for lederen min. Jeg er rett og slett usikker på hvilken vei jeg bør gå og setter pris på alle råd, spesielt dersom du har stått i samme dilemma selv Anonymkode: b7692...3bb
Knirke Skrevet 14. juli #2 Skrevet 14. juli Det er ingen motsetning mellom lønn og trivsel. Velg en jobb der du får begge deler. Jeg tenker at man kan få utløp for eventuell omsorgstrang ved å jobbe frivillig på fritiden. Ved å gjøre det til jobb blir man fort lei og utbrent (det er bare å lese alle trådene her på forumet skrevet av omsorgstrøtte sykepleiere) For meg er det 100% likegyldig om jeg gjør en forskjell for noen, eller at jobben min er viktig for samfunnet. Det viktigste for samfunnet er uansett å ha folk i arbeid som betaler skatt.
AnonymBruker Skrevet 14. juli #3 Skrevet 14. juli Knirke skrev (7 timer siden): Det er ingen motsetning mellom lønn og trivsel. Velg en jobb der du får begge deler. Jeg tenker at man kan få utløp for eventuell omsorgstrang ved å jobbe frivillig på fritiden. Ved å gjøre det til jobb blir man fort lei og utbrent (det er bare å lese alle trådene her på forumet skrevet av omsorgstrøtte sykepleiere) For meg er det 100% likegyldig om jeg gjør en forskjell for noen, eller at jobben min er viktig for samfunnet. Det viktigste for samfunnet er uansett å ha folk i arbeid som betaler skatt. Enig med de første to avsnittene. Det kan absolutt være mulig å få til begge deler. Jeg tror dog det blir vanskelig å finne en jobb hvor ting er optimalt, er jo alltid fordeler og ulemper. Jeg har vært frivillig tidligere, og har også hatt en meningsfull deltidsjobb ved siden av fulltidsjobben. Jeg er nok også av typen som blir å være «evig student», og kan få utløp for noe av det jeg har behov for i studiene. Jeg har tenkt tanken på at jeg blir å bli lei og utbrent om jeg velger en jobb hvor jeg må ta vare på og hjelpe andre mennesker, men tanken var at jeg kan gjøre det i noen år til jeg blir lei, for så å bytte til noe helt annet hvor jeg sitter på kontor. Jeg blir jo sikkert også overkvalifisert for mange jobber som er mer «på gulvet» når jeg blir ferdig med masteren, men samtidig er det likevel en del av meg som ønsker å teste det ut. Jeg tror at jeg kunne passet til så mange ulike jobber.. Vi er veldig heldige i Norge med alle mulighetene våre til å velge og vrake i karrieremuligheter, men jeg må innrømme at jeg synes det er vanskelig å velge en retning å gå for😅 jeg trodde det ble å være enkelt så fort jeg ble ferdig med utdanninga og kom meg ut i jobb, men det viste seg å ikke bli så lett likevel - ts Anonymkode: b7692...3bb
AnonymBruker Skrevet 14. juli #4 Skrevet 14. juli Beste er om du finner en jobb hvor du har begge deler, men hvis du må velge gå etter lønn Anonymkode: dd47b...796
AnonymBruker Skrevet 14. juli #5 Skrevet 14. juli Vanligvis går lønn og trivsel hånd i hånd Anonymkode: 8c247...af6
AnonymBruker Skrevet 14. juli #6 Skrevet 14. juli AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Vanligvis går lønn og trivsel hånd i hånd Anonymkode: 8c247...af6 Ikke for meg, jeg har bedre betalt enn jeg har hatt før, men arbeidsmiljøet er rævva, systemet overbyråkratisk og gjennomtrekken er skyhøy. Jeg har sagt opp, må nok ned i lønn, men da slipper jeg all frustrasjonen rundt hele arbeidsplassen og situasjonen. Selve jobben er grei, men det er så mye styr for å prøve å kunne utføre den på en effektiv, kundevennlig og bærekraftig måte. Jeg skulle ønske jeg var «dum» og uengasjert, men det er helt forferdelig å se hvordan skuten blir styrt. At man er glad den dagen i måneden lønnen kommer når man ser lønnsslippen, klarer ikke kompensere for de andre dagene for min og flere andre kollegers del. Anonymkode: fdba4...ff7
AnonymBruker Skrevet 15. juli #7 Skrevet 15. juli Mitt valg er alltid trivsel. Trives jeg ikke så hadde det ikke hjulpet om jeg tjente 2mill i mnd! Anonymkode: d94ad...f8c
Knirke Skrevet 15. juli #8 Skrevet 15. juli AnonymBruker skrev (9 timer siden): Vanligvis går lønn og trivsel hånd i hånd Anonymkode: 8c247...af6 Nei, de to tingene er uavhengig av hverandre. AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Mitt valg er alltid trivsel. Trives jeg ikke så hadde det ikke hjulpet om jeg tjente 2mill i mnd! Anonymkode: d94ad...f8c Igjen: Man velger ikke mellom enten høy lønn eller høy trivsel. Det er to ting som er uavhengig av hverandre. Man kan ha begge deler, man kan ha en av delene, og man kan ha ingen av delene. Jobber med høy lønn har som regel sammenheng med høy utdannelse og mye ansvar. Takler man ikke det, så kommer man ikke til å trives.
AnonymBruker Skrevet 15. juli #9 Skrevet 15. juli Knirke skrev (6 timer siden): Nei, de to tingene er uavhengig av hverandre. Igjen: Man velger ikke mellom enten høy lønn eller høy trivsel. Det er to ting som er uavhengig av hverandre. Man kan ha begge deler, man kan ha en av delene, og man kan ha ingen av delene. Jobber med høy lønn har som regel sammenheng med høy utdannelse og mye ansvar. Takler man ikke det, så kommer man ikke til å trives. Jajaja, men jeg sa nå bare hva jeg mente. Anonymkode: d94ad...f8c
AnonymBruker Skrevet 15. juli #10 Skrevet 15. juli Hadde valgt trivsel, any day of the week. Med mindre man trenger pengene veldig, eller det er snakk om en ekstremt godt betalt jobb. Anonymkode: 05c4b...503
AnonymBruker Skrevet 15. juli #11 Skrevet 15. juli Jeg har vel egentlig valgt trivsel i dag, for jeg vet om jeg bytter arbeidsgiver så kan jeg få 200k ekstra uten problem. Men trivsel og fleksibilitet er alfa omega for meg, og ikke verdt ekstra lønn og potensielt kunne miste dette. Er i slutten av 20 årene. Anonymkode: b8860...58b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå